Ano. Urcite je koordinator ten posledny, kto ma nakoniec posledne slovo, tak ako ty ked si kupujes ten fotak.
Tak sme sa posunuli v tom, ze pripustame, ze aj dopravca moze poradit a intergrator si jeho dobry napad moze osvojit.
Ja akurat hovorim, ze by bol nerozumny integrator, ktory by sa neporadil a dal veci iba rozkazom. Rozumny integrator si z dopravcov urobi minimalne poradny organ, ktory mu moze optimalizovat a zlepsit jeho rozhodnutia. Bude ich mat za uzitocnych partnerov - sa mozrejme s jeho poslednym slovom. (Pripustime aj pripady, ze konecne slovo integratora bude niekedy aj podla nazoru dopravcu a nie podla svojho povodneho zameru.)
1. Úplne sme odbočili od témy, ktorej podstata spočívala v tom ako sa DPB stavia k celému IDS (do ktorého ho koordinátor netlačí z vlastnej vôle, ale z vôle jeho objednávateľa výkonov a dokonca! 100% majiteľa).
2. Dopravca v IDS môže radiť len do tej miery, ktorá sa bytostne dotýka len jeho... ale v systéme IDS pôsobia viacerí dopravcovia, takže hlavné slovo musí mať niekto, kto si všetky rady vypočuje a na základe nich a svojich potrieb sa rozhodne.
Ale myslím, že práve tebe toto vysvetlovať nemusím, len sa treba niekedy na to pozrieť aj z druhej strany, všakže.
Na to musime:
a) verit v odbornost partnera
b) byt presvedceni, ze predajca z nejakeho dovodu bude viac dbat na nas zaujem (co najvyhodnejsia kupa) ako na svoj (maximalizacia zisku) - inak povedane, napr. SL ti NIKDY neodporuci subeh, hoci to moze byt dobre riesenie, kedze je to proti ich (uplne logickemu a opravnenemu) komercnemu zaujmu jazdit co najviac
Nasiel by si dost ludi co ma negativne skusenosti s radou "odborneho" predajcu.
Solider, neobracaj, prosim ta, moje slova naopak. Ja som nikdy netvrdil, ze dopravca ma rozkazovat koordinatorovi, co sa ma a bude robit alebo nie. Urcite nie. Dopravca je len jeden z obchodnych partnerov a nema pravo rozkazovat druhemu obchodnemu partnerovi. A naopak. Su to obchodni partneri (nie pan a sluha), ktori spolu uzavru zmluvu obojstranne vyhodnu nielen pre nich, ale v tomto pripade hlavne pre cestujucich.
Valec, zas si to postavil bud-alebo. Jeden alebo druhy... Nie, IDS nie je podriadeny vztah ako mesta ako MAJITELA a jeho mestskeho dopravneho podniku, ale obchodny vztah dvoch alebo viacerych obchodnych partnerov, kde je velmi nerozumne nepripustit moznost dat skusenemu dopravcovi navrhnut dobre optimalne riesenie za navrhnuty objem penazi.
Mas to ako ked kupujes fotak. Prvu moznost mas povedat predavacovi, aby ti predal Nikon D3200, nic sa ta nema pytat, ma zrazit opatky, predat ti Nikon D3200, zinkasovat ta a hotovo.
Druhu mas ze prides za predavacom a ako partnera (obchodneho, ktory tiez tomu mozno rozumie casto viac ako ty) poziadas, co by ti mohol do 600 eur odporucit. On sa ta zacne pytat, ci si profesionalny fotograf alebo amater, ci to chces len na rodinne fotky alebo aj publikovat, ci vies fotit iba so slnieckom za chrbtom alebo aj v protisvetle - a nakoniec ti doporuci spickovy kompakt Canon S100 za 380 eur.
Tak co, budes machrovat, ze v tvojej "civilizacii" si aj tak kupis co chces, alebo si poradit nechas a k dlhorocnej spokojnosti za omnoho menej penazi prijmes ine riesenie obchodneho partnera?
Ked to dopravca zisti, moze informovat objednavatela (v civilizovanej spolocnosti koordinator ma data o vytazenosti spojov) a ten sa rozhodne ci chce ponuku zmenit.
Presne tak, aerolinke mozem ponuku odmietnut. Rovnako objednavatel moze odmietnut ponuku dopravcu a dopravca bud vypracuje ponuku ktora cestujucemu vyhovuje, alebo sa najde iny dopravca.
Rovnako pri tej aerolinke si TY volis kam a kedy chces ist, pripadne mas nejaku preferenciu kde prestupovat, atd. Aerolinka riesi naplnemoe tvojej poziadavky. Ak si niekedy objednas cele lietadlo (tak ako si objednavatelia objednavaju cely bus/vlak/atd) tak pojde presne vtedy kedy si povies a tam kam si povies, s ohladom na regulacie (rovnako ako bus nepojde cez pole, ale len po ceste, aj lietadlo pojde schvelnymi letovymi trasami, ktore su v tomto porovnani ekvivalentom ciest).
Akože nedal dobrý príklad? Keď nechceš akceptovať navrhnuté pravidlá, nebudeš cestovať. Rovnako to platí (ideálne) aj pri dopravcoch. Nechcete dodržiavať stanované pravidlá = končíte. To je úplný nonsens, aby si tu nejaký dopravca rozkazoval, čo chce jazdiť a čo nie, kde mu zostanú výkony a kde nie. Iné je poradiť/participovať na zlepšení a iné je takýmto zásahmi vyslovene riadiť dopravu.
Ano, "rozhoduje" prevazne ten, kto plati. Ale ak dopravca zisti, ze si platiaci objednavatel cvaka do niektoreho kuta mesta ci regionu spoj kazdych 10 minut a za tyzden ma v elektronickej pokladni zaregistrovanych len troch cestujucich, mal by zrazi opatky a 300 prazdnych spojov vykonat a za prachy vozit aj vzduch? No myslim si, ze jeho povinnost upozornit na plytvanie verejnych financii a presvedcit objednavatela, aby peniaze bud usetril alebo ich vyuzil na inych linkach na inom mieste.
O tom kde idem na dovolenku si sice rozhodnem sam, ale akonahle zacnem uvazovat s dopravou, ked idem tymi aerolinkami lietadlom z Madridu do New Yorku, nemozem si urcovat ako a kade. Nie ja ako platiaci obednavatel, ale dopravca mi urci trasu, ktora je nie z mojho, ale z jeho pohladu dobra a bezpecna, on urci trasu napr. ponad letecke majaky a kontrolne body riadiaceho strediska leteckej premavky, letiska medzipristatia, kde moze doplnit palivo apod. Ja mam akurat moznost to prijat alebo odmietnut. Alebo ist inymi aerolinkami, ktore mi do toho tiez nenechaju kybicovat a urcia mi to oni. Takze toto si nedal dobry priklad...
Už si videl zástupcu slovenského dopravcu, ktorý ti povie "Vy ma platíte, tak si povedzte čo vlastne chcete."? Je nespochybniteľné, že pracovníci dopravcov budú mať najlepšie praktické skúsenosti, ktoré je prínosné brať do úvahy, ale o tom, čo vlastne majú dodať musí rozhodovať ten, kto ich platí.
Suhlasim s tym "ak je". Ak nie je nadriadeny, ale jeho ucastnici su v nom rovnocennymi partnermi (dopravnymi, obchodnymi, ...) tak aj mnohe racionalne nazory a navrhy dopravcu su pre IDS prinosom. Ak je koordinator iba nadradeny a dopravcovia maju iba za peniaze drzat hubu a krok, tak to potom aj tak moze dopadnut...
Prepac, ale preco by mal o doprave rozhodovat niekto iny ako ten co ju plati? Ty ked ides na dovolenku, tiez sa pytas aerolinky kam pojdes? Alebo sam zhodnotis co chces kupit, bez ohladu na zaujmy toho co ti poskytuje sluzbu?
Jedno? Iba pre toho, kto pozna iba jednu civilizaciu...
Tak ujasnime si dalsie styri:
V nemeckej dopravnej "civilizacii" koordinatori (integratori) vznikli uz zaciatkom 90-tych rokov minuleho storocia z dopravnych zvazov samotnych dopravcov. Teda uz v dobe, ked niektori jedinci poznajuci iba jedinu civilizaciu este neboli ani na svete...
V inych civilizaciach vznikali koordinatori z okruhu objednavatelov dopravnych vykonov.
V dalsich "civilizaciach" maju v organoch integratora rovnake a rovnocenne zastupenie aj dopravcovia aj samospravy. Spolocne skusenosti aj z realnej praxe aj od zeleneho stola posuvaju IDS dopredu.
A su aj specialne "len jedine spravne civilizacie", kde sa tejto ulohy zmocni samotny stat, ktory financuje maximalne jedneho privilegovaneho protezovaneho dopravcu (casto uplne minoritneho - teda toho, ktory vykonava najmensie vykony aj v vozokilometroch aj v prepravenych osobach)
Takze su "civilizacie", ktore rozumne zapoja aj dopravcu casto technologicky a logisticky tak vyspeleho, ze tej druhej vie poradit pravidla a dostat IDS na vyssi level.
Ak je koordinator IDS v civilizácii nadradený dopravcom, mal by robiť aj dopravnú integráciu, nielen tarifnú. Boli na Záhorí prispôsobené odchody v uzloch, ale súbehy zrušené neboli.
Valec