Ešte ohľadom ZEED: nebolo by od veci založiť iniciatívu na podporu električky, aby bolo vidno, že tu nie je len ZEED, ale sú aj iné názory daňovníkov. Iniciatíva by mala vydať a pretlačiť do médií vyhlásenie v zmysle
- železnica nerieši MHD, resp. iba v obmedzenom rozsahu
- električka je schopná plniť úlohu NDS
- základnú električkovú sieť máme a rozumným investovaním do nej možno podstatne zvýšiť cestovnú rýchlosť
Čo keby ste sa mi prihlásili cez mail (aby sme to tu nezaprasili morom príspevkov) tí, ktorí by ste boli ochotní takéto vyhlásenie podpísať a myslíte si, že máte potrebné vzdelanie alebo prax na to, aby váš podpis mal váhu (nechcem robiť podpisovú akciu detičiek - bez urážky)? Prípadne by ste boli ochotní investovať čas na nejaké tlačové besedy, debaty s funkcionármi mesta/štátu a s verejnosťou?
Ja vidim v Bosakovej este jednu vyhodu. V projekte elektricky sa riesia dva najvacsie problemy - ako Stary most a ako to tahat cez Petrzalku. Most uz bude vyrieseny a ked raz bude ozajstna vola tahat to dalej, potom uz nebudu musiet riesit pamiatkarov tuziacich po kope zeleza v centre mesta.
Trať po Bosákovu má podľa mňa jedno pozitívum. Klasická konečná umožní lepšie dodržiavať grafikon, než priebežná konečná na NĽŠ, resp. Šafku. Ale to by umožňovala aj klasická konečná v zóne Pribinova a myslím, že podstatne lacnejšie. Navyše by "nové centrum" získalo priame napojenie na električkovú sieť.
Tie tahanice su uz fakt zdlahave.. mesto by spravit nasledovne:
1. Urcit si ci na tu elektricku do Janikovho dvora ma peniaze (resp. ci ma ochotu ich poskytnut).
2. Jasne Petrzalke povedat ze mesto je ochotne financovat len ucinne riesenia a nie blbosti a la nadvlak Marcela Slavika. Ak sa Petrzalka rozhodne to akceptovat, elektricku postavit. Ak nie tak:
a) Ak Petrzalka bude dalej chciet nejake ine riesenie typu podzemna elektricka tak im ponuknut ze mesto im da peniaze do urovne nakladov na povrchovu a zvysok nech si najdu kde chcu.
b) Ak Petrzalka bude dalej chciet nejaku somarinu ktora nic neriesi (napr. nadvlak Marcela Slavika) tak im povedat ze peniaze na to proste nedostanu, nech si to zaplatia sami a investuje sa to do inych trati a mozno nejakych tych busov pre Pe.
99% súhlas.. len pripomeniem dnešný stav: elina po Bosákovu prakticky napreduje, teraz je DÚR, potom sa ide oejdnávať/objednáva sa DSP, potom RP a začne sa stavať, so Starým mostom sa vraj má už čoskoro hýbať viditeľnejšie, nie len ako doteraz pol roka rýpať do piliérov. To že aj tento dohodnutý a nalinkovaný postup sa stále posúva je vec žabomyších sporov.
Úsek Boskákova - J.Dvor je však dnes veľmi otázny. Na základe TEŠ ale aj verejných a odborných diskusií dnes, hoci neoficiálne, ale všetci kompetentní tvrdia, že NARAZ tam elina aj vlak premávať nebudú. Môže tam byť najprv električka a potom vlak ,alebo opačne.. aj keď oboje veľmi teoreticky.
Potom je tu zasa neoficiálny postoj železníc.. a medzi riadkami sa k nemu dá dopátrať aj cez postoje Fica a priority jeho vlády, že oni žel. trať stredom Petržalky nechcú a nepotrebujú a bohvie či vôbec bude tunel pod Dunajom.
a v neposlednom rade je tu Petržalka, ktorá najnovšie vydiera že bude po ich a nijako ináč - teda železnica a v tuneli. Niečo v tomto zmysle vyplynulo aj z viachodinovej diskusie na túto tému na ostatnom miestnom zastupiteľstve m. č. Petržalka, kde poslanci tiež vraj pekne "perlili", o. i. tam vystúpili ako ináč aj páni Kugla a pani Pätoprstá...
Dnes som skoro "spôsobil nehodu"... Idem si asi po troch rokoch s autom po Jaskovom rade a zrazu kde tu, zprava sa prirúti sanitka a bez toho aby húkala!!! ? tak ju idem pustiť a zrazu pozerám, že to 1902 ? ?
To je v poriadku, že sú aj takí, ktorí chcú ísť ďalej. Napríklad aj ja tak niekedy chodím, aj keď väčšinou už na bicykli. Ale mne ide len o to, že takýchto ľudí nie je toľko veľa a bolo by zbytočné zavádzať tam polhodinový interval, keďže by to skončilo ako L901 pred predĺžením do Hainburgu.
V tom, že zakopávať trať v Petržalke do tunela je nezmysel, má Ďurkovský pravdu. Pravdou je ale aj to, že mesto tým, že pristúpilo na projekt železníc (z dôvodu vlastnej neschopnosti čokoľvek postaviť), výrazne prispelo ku komplikáciám s budovaním. Pretože diskusia, či estakáda, povrchová trasa alebo podpovrchová, tu už pred niekoľkými rokmi bola. Ale teraz je tu nový projekt, takže diskusia sa znovu otvorila.
Navyše sa objavilo ZEED, ktoré chce ... vlastne ja neviem presne, čo chce, pretože podľa dvoch diskusií, na ktorých som bol, sú tam najmenej tri názorové prúdy. Jedni, ktorí nechcú budovať električku do Petržalky, nosný systém chcú stavať výlučne na železniciach a peší presun Pribinova-Šafárikovo nám. pri prestupe na električku nevidia ako problém, ktorý by cestujúcich od využívania HD odradil. Peniaze, usporené nebudovaním električky, chcú využiť na zakopanie dlhšej časti železnice do tunela. Druhý reprezentujú radikálni ekológovia, ktorí nechcú stavať nič a namiesto NDS chcú v jeho trase postaviť chodník pre cyklistov a korčuliarov. Tretí nechcú vlastne nič, len diskusiu.
Môj názor je takýto: najlepšie by bolo postaviť až na Janíkov dvor električku. Ak na to mesto nemá, alebo ak to Petržalka nechce, a železnice chcú postaviť trať cez stred Petržalky, prosím, ale potom nech sa nebuduje žiadna duálna trať (je to drahé a funkčnosť je otázna) a treba sa vážne zamyslieť aj nad budovaním trate po Bosákovu. Myslím, že osožnejšie a lacnejšie by bolo potiahnuť električky na Pribinovu a urobiť prestupný bod tam. Usporené peniaze by som však, na rozdiel od ZEED, nevrážal do tunela, ale do rekonštrukcie súčasných električkových tratí na moderný prepravný systém. Tunel je riešením tam, kde treba prekonávať zastavanú oblasť, prírodné prekážky či chrániť vzácne biotopy na povrchu (tými však psíčkárske lúky v Petržalke nie sú). Budovať tunel tam, kde je roky cieľavedome a plánovane ponechaný koridor na dopravnú cestu, je bohapustým plytvaním peniazmi. Predstavy Petržalčanov, že ak sa železnica zakope pod zem, povrch zostane nezastavaný ("veď tá cesta tam vôbec nemusí byť" - citát z diskusie v Primaciálnom paláci), sú naivné.
presne o tom hovorím, že L43 môže poslúžiť ako odvoz do Lesoparku odkiaľ sa dá pokračovať po turistických chodníkoch ďalej. Samozrejme komu stačí sa prejsť trasu Voj. Nemocnica - Lesopark, tak fajn, ale kto chce ísť ďalej, tak chce šetriť sily. Nehovorím, že DPB by to mal riešiť prioritne, ale keď už si môžeme dovoliť dvojnásobnú posilu L133, ďalej linky ako 36 a 139, tak už nám nič nebráni zjavne vytvoriť dokonalú MHD ?
Veľmi pekne napísané.
Ámosovi, JameVOku a iným s podobným názorom navyše nedochádza, že autobusy do dolín môžu využiť aj ľudia, ktorí nechcú len vystúpiť z autobusu, opiecť si pri murovanom ohnisku slaninu, vypiť pár pív a odviezť sa späť, ale sa prosto chcú dostať ďalej, do končín, ktoré by inak boli nedosiahnuteľné, pretože pešia trasa bez využitia hromadnej dopravy by bola pridlhá. Ja som na svojich túrach po horách nikdy nepohrdol VHD a keď som po nejakej osem- či desaťhodinovej túre použil lanovku či autobus, vôbec som sa necítil nejako previnilo.
Ostatne, aj tých hore spomínaných elementov (slanina+pivo) by som radšej vyviezol na Železnú (či Peknú cestu, Biely kríž, ...) autobusom, než by som ich mal nechať sa tam vyvážať autami. Pretože darmo sa vyberiem po modrej do Marianky pešo, keď okolo mňa každé tri minúty prejde dymiaci a prach víriaci plechový hmyz, tak mám razom po dýchaní čerstvého vzduchu.
Martin Fundárek
Navyše sa objavilo ZEED, ktoré chce ... vlastne ja neviem presne, čo chce, pretože podľa dvoch diskusií, na ktorých som bol, sú tam najmenej tri názorové prúdy. Jedni, ktorí nechcú budovať električku do Petržalky, nosný systém chcú stavať výlučne na železniciach a peší presun Pribinova-Šafárikovo nám. pri prestupe na električku nevidia ako problém, ktorý by cestujúcich od využívania HD odradil. Peniaze, usporené nebudovaním električky, chcú využiť na zakopanie dlhšej časti železnice do tunela. Druhý reprezentujú radikálni ekológovia, ktorí nechcú stavať nič a namiesto NDS chcú v jeho trase postaviť chodník pre cyklistov a korčuliarov. Tretí nechcú vlastne nič, len diskusiu.
Môj názor je takýto: najlepšie by bolo postaviť až na Janíkov dvor električku. Ak na to mesto nemá, alebo ak to Petržalka nechce, a železnice chcú postaviť trať cez stred Petržalky, prosím, ale potom nech sa nebuduje žiadna duálna trať (je to drahé a funkčnosť je otázna) a treba sa vážne zamyslieť aj nad budovaním trate po Bosákovu. Myslím, že osožnejšie a lacnejšie by bolo potiahnuť električky na Pribinovu a urobiť prestupný bod tam. Usporené peniaze by som však, na rozdiel od ZEED, nevrážal do tunela, ale do rekonštrukcie súčasných električkových tratí na moderný prepravný systém. Tunel je riešením tam, kde treba prekonávať zastavanú oblasť, prírodné prekážky či chrániť vzácne biotopy na povrchu (tými však psíčkárske lúky v Petržalke nie sú). Budovať tunel tam, kde je roky cieľavedome a plánovane ponechaný koridor na dopravnú cestu, je bohapustým plytvaním peniazmi. Predstavy Petržalčanov, že ak sa železnica zakope pod zem, povrch zostane nezastavaný ("veď tá cesta tam vôbec nemusí byť" - citát z diskusie v Primaciálnom paláci), sú naivné.