Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Vsak pozri sa na ten autobus do ktoreho narazila 7832. Nic mu nie je, iba vlek ma trochu dokrceny plech a 4. dvere. Co sposobilo tuto nehodu? Zly technicky stav elektricky. Presne ako vtedy co ta kachna vletela do Statnej nemocnice. Ale vyskyt takych vaznych nehod sa v poslednych rokoch drasticky znizil, co mozeme pripisat lepsej udrzbe elektriciek. To mas ako s osobnym autom - ked sa nebudes starat, tak ti skor ci neskor vzniknu nejake zavady, aj na brzdnom systeme. A ked ti nezacne brzdit auto, tak mas vacsie problemy ako ked ti nezacne brzdit elektricka, lebo ta ma aspon 3 nezavisle brzdne systemy...
d3k0 #11604:
Vies, 7832 bol strasny serbel. Preco asi museli ten voz po nehode kuplovat? Asi preto lebo vykapal. A Bigmac mal proste tu smolu ze zrovna vtedy, ked chcel zacat brzdit pred Trnkom. Celuste boli tiez nastavene na hovno, ale pozri sa kde zastavil - vsak to nevyletel az tak daleko do krizovatky... 🙂
KLF #11558 (uz viem na co narazas):
brzdenie elktriciek - no je to otras, mozes tam mat aj 10 brzd, kua casto mas SAKRA problemy to ubrzdit ! A tomu ver... by som povedal, ze elektricka je NAJHORSIE ubrzditelny dopravny prostriedok MHD. Prax...

Hmm. Co mi vraveli iny vodici, tak brzdenie elektriciek vobec nie je otras. Ked pises ze casto mas SAKRA problemy to ubrzdit, tak potom nevies brzdit. A nepis na mna ze som ***** a ***o iba kvoli tomu ze ty nevies brzdit (co mozem usudit z tvojho prispevku #11558). Lebo iny vodici mi vraveli ze casto sa ubrzdit v pohode da! Keby si napisal ze niekedy nas SAKRA problemy to ubrzdit, tak to beriem, ale nie CASTO. Viem, ze kacice su lenive co sa tyka brzd, ale aj s nimi sa da zabrzdit normalne (bez klatov a piesku). Sice nie vzdy, ale castokrat ano. Len treba zacat brzdit trosku skor ako s T6A5. Dnes uz vozy brzdia ovela lepsie ako este pred par rokmi, udrzba sa podstatne zlepsila, v Krasnanoch maju vsetky kacice elektronicke OR-ka, ktore drzia spravny budiaci prud na brzdu, ak su dobre nastavene. Aj ampermeter ti uz neosciluje okolo nejakej hodnoty, ale vaic-menej drzi konstantny prud (jazda aj brzda). Nezacne ti svojvolne odbudzovat jednotlive napravy a nedostanes sa tak lahko do smyku. Ako vodic by si to mal vediet. Taktiso su spolahlivejsie a vynechanie EDB sa uz nestava tak casto. Aj na Juraku uz dosli na to a zacinaju elektronicke OR-ka montovat.
A teraz nieco aj pre dk30: Vynechanie EDB sa uz prekticky nestava - inac to bola aj pricina preco vtedy Bigmac narazil do autobusu na Trnku. Vynehcala EDB a kym sa celuste spamatali (totiz to bol serbel voz, zle nastaveny) tak uz narazil do Autobusu. Ale podotykam ze autobus mal minimalne skody, trosku oskrey bok. Ked vidim niektore prevadzkove Vrakosy, tak maju rovnake boky, zrejme ich chytili pri cuvani vo vozovni. To bola taka nehodicka - kuplovacka sa oskrela o iduci serbel.
Vavrik bol vo Funku. Kedysi jazdil na Tbuse. Na krizovatke ho vraj nikto netrhol (klbovy 2x 100 kW), na sluzobnom spoji chodil skor a useky bez trolejov jazdil na spustene palice 🙂
KLF #11601:
Kde som v suvislosti z brzdenim napisal tvoju prezyvku? Ja som nenapisal ze elektricka brzdi najlepsie, ale pisem ze nebrzdi az tak zle ako si tu mnohi ludia myslia. A mal som moznost vyskusat si jazdu aj brzdu... (2xT3SUCS). A Juracke vozy nemaju taku udrbu ako v Krasnanoch (niektore brzdia slabo, ine az moc dobre, potom to ide do smyku).

d3k0, KLF #11602, #11603:
Co mam proti krasnancom? Nuz, iba proti konkretnym individuam. A nadavam aj na vodicov z Juraku, len aby ste to vedeli. Su tam totiz sliepky, ktore nielenze nevedia jazdit (stale mlaskanie LS), ale vobec nevedia co je to grafikon. Nikde som nepisal ze z Juraku jazdia iba dobry a ze v Krasnanoch su iba zli... Takze tu na mna nehadzte nadavky. KLF: Inac, ked sa v lete robila trat pred POLUSom, tak isty nemenovany vodic z Juraku jazdil z Krasnan (ako vsetci). Dostal jazdit linku 5 (neviem ako). Isiel z Komisarok na cas. V Dubravke bol o 5 minut skor, pritom nikde nesiel viac ako 50 km/h. A proti hrotu na vyhybky zasadne jazdi podla predpisu (teda nikdy viac ako 15, resp. 10 km/h). To nepotrebuje komentar.

d3k0 #11604:
Vsak to tvrdim aj ja. A ked mi niekto pise ze elektricka ma najhorsie brzdy tak nevie na nej jazdit... Totiz brzdit sa s nou DA. A tam maju Krasnanci vyhodu, lebo ich vozy su lepsie udrziavane.

KLF 11605:
Vsak to co d3k0 pisal v #11604 som myslel aj ja v #11563, preco si beries vsetko tak velmi na seba? Brzdit sa da.
Papyr: defaultna prevadzka by mala byt zabezpecovana automaticky (bez zasahu dispecera), ale dispecer (a nie jeden) by musel byt pritomny pre pripad mimoriadnych udalosti a okamzite reagovat.
d3k0: za to su ti dispeceri plateni, tak by to zvladnut mali:-))
Historické lokomotívy 🙂
Papyr: A myslis si, ze v pripade odklonu by to nasi dispeceri zvladli zmenit? :))
Si: ten system plneho zabezpecenia, to je dobra vec. Ale preco dispecer? Kazde vozidlo nech vezie so sebou malu vysielacku vysielajucu kod jeho linky. Vyhybky nech si to z toho nejakym sposobom citaju a prestavuju sa same 🙂 A vobec, trolejbusy detto.
Dnes som sa zastavil v predvolebnej elektricke Novitzkeho, aby som sa spytal na tie otazky, na ktore mi mailom neodpovedal. V elektricke sa nachadzal aj Stern, tak som sa najskor spytal jeho na to, ako si predstavuje rozvoj MHD. Hovoril velmi ale velmi vseobecne, pretoze "nie som na to odbornik". Spomenul vsak integrovanu dopravu. Namietol som, ze uz teraz bez vacsich investicii by sa dala urobit BIDka na urovni - napr. aj so zapojenim ZST Filialka. Povedal, ze sa o tom uvazuje. Presunul som sa teda k Novitzkemu, ze co s tou Filialkou. "Vymiestnit!" - znela jeho odpoved. Sranda, ze dvaja kandidati podobnej koalicie v jednej predvolebnej elektricke sa nezhodnu v tom, co s touto stanicou. Z rozhovoru s Novitzkym vyplynulo, ze to uzemie je prilis vzacne na to, aby tam stala iba stanica. Podzemne riesenie nechce preto, pretoze by sa podla neho nenasiel 25 rokov investor, ktory by mal dost prostriedkov, aby to takto postavil. Podla neho uz ani nie su na Trnku kapacity, ktore by odviezli cestujucich z vlaku tam, kam potrebuju. Moje argumenty o tom, ze momentalne je Trnko najvacsi prestupny uzol v BA (zo ziadnej inej zastavky nie je tolko odchodov), nezavazili. Preferencii MHD je nakloneny a napriek tomu, ze jeho slavny volebny tim nam ukradol z webu fotku, predsa len vo mne zanechal pozitivny dojem. Otazne je, ci aj skutky budu take, ako reci.

A co dodat k obnoveniu ZST Filialka? Mam taky zly dojem, ze s touto myslienkou sa uz pomaly mozme rozlucit. Nie je za to ani Frimmel ani Novitzky a iny kandidat tieto volby nema sancu vyhrat. Uvidime, co na to zeleznice. Ako nahradny variant by som chcel spojenie Racianska - Trnavske myto novou elektrickovou tratou. To vsak uz bude zavisiet od toho, ako sa navrhne riesenie uzemia Filialky...
Vladimir: no urcite taku rychlost nie je mozne pripustit vo vnutri sidlisk (alebo aspon sa s nou neda pocitat pocas beznej premavky, vynimkou mozu byt sluzobne jazdy v case ked nie je vysoky pohyb ludi vonku), ale napriklad cez polia do devinskej by zas bola blbost vliect sa neak pomaly :-))
Si: No, ale ak sa bavime o elektrickovom systeme, resp. zrychlenej elektricke (aspon ja ircite ano), tak si neviem predstavit rychlost 110 km/h. Je pravda, ze kosicke elektricky v minulosti "stovku" dosahovali, ale na rychlodrahe medzi VSZ a KE. Neviem si predstavit takuto rychlost niekde v Karlovej Vsi.
Vladimir: ja som sa v lete pohraval s takou myslienkou ako nezastavovanie vsetkych elektriciek na vsetkych zastavkach, ale spekuloval som nad vytvorenim akehosi cestovneho poriadku podobneho ako maju SADky alebo ako mozes vidiet na zeleznici (teda mas napisane vsetky spoje na vsetkych zastavkach a vidis kde kedy ten ktory spoj bude (alebo tam vidis prazdne miesto ked tam nebude) stat, podla dolezitosti zastavok niekde stali vsetky spoje a niekde len niektore, ale bolo to tiez postavene na tom ze linky premavajuce na danej trati mali priblizne rovnaky pocet zastavok (t.j. napriklad linka a stala na 1., 2., 4. a 6tej zastavke a linka B zas na 1., 3., 5. a 6tej zastavke). Okrem toho som sa hral aj s oznacovanim liniek a bolo to asi na principe pismenneho znacenia jednotlivych radial (napriklad ruzinov - B, centrum - A, karlova ves - D, hlavna stanica - C (oznacenie bolo troska prespekulovanejsie:-)) tak v ruzinove by boli cestovne poriadky pre linku "B" pricom na poslednem riadku (pozri zeleznicne cestovne poriadky) by bolo uvedene na akej trase linka dalej pokracuje (takze miesto linky 8 by bola linka B - A - C, miesto linky 9 B - A - D a miesto linky 14 B - A - B. Okrem toho som este spekuloval nad systemom plnej zabezpecovacky, kde by dispeceri mali na starosti aj stavanie trati (podobne ako na zeleznici) a vodici by len jazdili...:-)) vyhodou by bolo relativne slusne dodrziavanie grafikonov, operativne odklananie dopravy v pripade poruch a vyluk, mozne predbiehanie vozov (najma v skorych rannych a v neskorych vecernych hodinach) cez druhu (protismernu) kolaj pri vyjazde/dojazde a pod. Nutny by bol ale o nieco vyssi pocet dispecerov v centralnom dispecerskom stanovisti v 24hodinovej prevadzke, schopnych okamzite reagovat na akukolvek situaciu na trati. O tretej kolaji na radialach ma ani nenapadlo snivat, s tym by sa dali ale uz v takomto systeme robit zazraky... Optimalnym doplnkom by boli kopletne vzdialene ovladane elektronicke informacne systemy tak vo vozoch ako aj na zastavkach (hmm len co s vandalmi), kde by sa dalo taktiez operativne informovat o vylukach (v pripade neprejazdnosti jednej z 2 kolaji na radiale si viem predstavit (s urcitymi nie velkymi zdrzaniami) jednokolajnu prevadzku, ale nedalo by sa zastavovat na zastavkach ani v jednom smere na vylucenom useku).
Este navrhovane signalizacie pre zabezpecovacku:
zelena - volny usek
zlta (oranzova) - v useku je vozidlo (vlak), jazda na dohlad (pripadne + maximalna rychlost 60 km/h)
cervena - stoj - uzavrety usek (ci uz z dovbodu vyluky alebo ze ide vozidlo z opacneho smeru (jednokolajna prevadzka))
mozno by stalo este za uvahu dat aj signal na posun (obojsmerne vozidla, napriklad na otacanie sa na konci trate bez obratiska alebo niekde na trati)
jasne v tejto fantazii uvazujem s kvalitnymi tratami, vyhybkami, vrchnym vedenim a novymi vozmi (hmm maximalna premavkova rychlost cez 110 km/h a pod:-))
Citam vlastny prispevok a krutim hlavou ake blbosti pisem (asi som uz ospaly) 🙂 Spravne ma zniet:

Ja som pred casom dostal napad, ako zrychlit dopravu elektrickami do Dubravky a sucasne sa vyhnut nepopularnemu riedeniu zastavok.

Hehe, Dubravka = Dopravka :))
Ja som pred casom dostal napad, ako zryclit dopravu elektrickami do Dopravky a sucasne sa vyhnut nepopularnemu riedeniu zastavok.

Na trati by linky zastavovali len na kazdej druhej zastavke. Premavali by tam napr. dve kapacitne linky, pricom jedna by zastavovala na zastavkach Pri krizi, Drobneho, Svantnerova... a druha na zastavkach OD Saratov, Alexyho, Damborskeho... V centre by sa stalo na vsetkych zastavkach.

Ako vyhodu chapem to, ze elektricka by mala o 50% zastavok menej, bola by teda rychlejsia, zaroven by ostali v platnosti vsetky zastavky MHD.
Nevyhodou by bolo, ze by sa nedalo cestovat na neparny pocet dnesnych zastavok.

Nie som vsak Blavak, nepoznam podrobne vase podmienky, davam to len ako napad. Co vy na to? Je to az taka blbost?
Hmm to s tou linkou Karlova Ves-Petrzka nie je zly napad. Nerata sa z 92 po podobnej trase v buducnosti?!
Ja som ale zasa na druhej strane pocul, ze autobusy v Karlovke (101 etc.) zrusili, pretoze starosta Karlovky nebol ochotny platit este aj za autobusove zastavky.
skuska notifikacie
Hmmm. QUAKEMAN> Nooo, asi si nedával v škole na hodinách elektrotechniky dosť pozor, ale shunty celkový výkon motoru zvýšia. Totižto s otáčkami klesá odber a zaradením zoslabovača budenia sa zmení pomer stator/rotor, celkový odoberaný prúd bude väčší a P=U.I - toto hovoríme o príkone. Výkon bude znížený o straty v zoslabovacom budení. Jednosmerný motor by zvyšoval otáčky do nekonečna? Blbosť. Max. otáčky závisia od presných parametrov motora, ako je napr. konštanta vinutia a pod. Pri max. otáčkach sa napätie generované rovná napätiu zdroja. Museli by sme mať zdroj s nekonečným napätím, aby motor išiel do nekonečna. V praxi sa to však nedosiahne, lebo to platí o motore bez záťaže. Motor má istú záťaž predstavovanú trolejbusom a teoreticky dosiahne takú rýchlosť, pri ktorej je schopný motor vydať dostatočný krútiaci moment na udržanie rýchlosti trolejbusu (na konštantnom stúpaní/rovine). A shuntovaním sa tento bod posunie smerom hore, pretože sa motor odbudí a jeho stator sa môže otáčať rýchlejšie. Čím je budenie menšie, tým vyššie sú otáčky motora na úkor napr. krútiaceho momentu. Za tým si stojím, pretože mám s tým teoretické a praktické skúsenosti, nemusím ani opravovať trolejbusy aby som to vedel.

A čo sa týka toho kardanu, to fakt neviem, pretože nie som strojár, ale povedal mi to človek v dosť vysokej funkcii, ktorý má na starosti údržbu a myslím, že on sa v tom vyzná. Takéto veci by vedel lepšie posúdiť napr. Turbo.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.
advertisement