Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Juraj #5989:
3/ Sucasny postupne rokmi rozvijany system Tb liniek teda nie je dobry, ale az ked sa predstavi iny, tak sa potvrdi, ze sa to asi inac NEDA. Ale co uz si nepamatame kritiku, ake strasne dlhe linky niektore su? Nepamatame si prepocet, ako dlho kto kam si vypocital cestovat? Uz nam nevadi ta debilna cast L5/15 medzi Fatranskou a Maticou? Mne to vadi stale.
Reakcia na: Juraj #5988:
2/ Boloze tu na fore kritiky za rozbujnelost trolejbusovych liniek, vsetci sa jednotne zhodli v nazore, ze 6 bude urcite stacit. Boloze to kritiky za neintervalovy cestovny poriadok a ziadal sa kratky, dokonca perfektne prekladany interval.
A ked sa jeden pokus vyhoviet tymto nazorom urobi ..... zas je zle. A pritom KAZDEMU muselo byt jasne, ze so 6 Tb linkami i ked s 5/10 minutovym intervalom sa /pri zachovani sucasne prejazdenych kilometrov/ to k spokojnosti NEBUDE dat.
1/ No, je tu pekne horuco.... ale ziadna kasa sa neje taka horuca, aka sa navari. Ziadna zmena linkoveho vedenia urcite nebude v roku 2005. Takze na krystalizaciu nazorov je este dost casu.
Jozef: zaujimava uvaha k linkovemu vedeniu, podobne sa da len suhlasit s Jakubom.
Zilina ma len stastie ze ten krasny navrh presiel tvrdou vecnou kritikou.
Jasne ze pocet liniek nemoze byt kriteriom, dolezitejsia frekvencia spojov a sulad s potrebami ludi. Nosny system ma smerovat tam kde vacsina cestujucich.
Napriklad linka z Hajika urcite musi ist do centra. Na Solinky nemusi ist, ale mal by byt prestup na hrane. Ale potom by sla po dlhsej strane vnutorneho okruhu. Ak mame 2 linky z Hajika, jedna pojde k Poste, druha okolo "Auparku" a dalej napr. na Vlcince. Kam pojde prva linka? Preco by nemohla urobit U a skoncit prave na Solinkach po spojeni s linkou SO-CE?

Prosim berte to len ako filozoficke cvicenie, nemam pred sebou mapu Ziliny.
Reakcia na: Jozef #5984:
Zhrnul si to všetko úplne presne! Ja by som k tomu dodal ďalší mínus - zmena sa pripravuje za chrbtom cestujúcej verejnosti! Ak je ten návrh mienený vážne, už mal byť uverejnený vo všetkých miestnych médiách a DPMŽ by mal zbierať a vyhodnocovať pripomienky.

Debatu na tomto fóre nepovažujem za dostatočnú - prečítať si ho síce môže aj neprihlásený, ale pochybujem o jeho vysokej návštevnosti žilinskou cestujúcou verejnosťou.
Reakcia na: SZKV #5967:
Proč počítáš v Praze jednorázovou za 20,-? Proč nezohledňuješ výšku dotací? Proč opomíjíš to, že ten tebou zbožňovaný a zbožšťovaný Vilnius by bez maršrutek okmažitě zkolaboval?
Predpokladajme, že cieľom predloženého návrhu nového linkového vedenia je urobiť MHD pre cestujúcu verejnosť príťažlivou, prilákať cestujúcich, aby sa zastavil ich nepriaznivý úbytok a znižovala sa strata na hospodárskom výsledku. Bude to tak aj v skutočnosti? Po preštudovaní návrhu, predkladám do diskusie môj pohľad na linkové vedenie, ako cestujúceho, ktorý denne využíva MHD a žije v tomto meste. Tieto pripomienky som mal pripravené už niekoľko dní, ale váhal som či ich mám dať na fórum.
DPMŽ predložil do diskusie nový návrh, ktorý sa zo začiatku hlavne mimo žilinským diskutujúcim zapáčil, lebo si všimli len znížený počet liniek, ale bez ďalších súvislostí. Postupne však prišli na nedostatky, ktoré tu aj napísali. K novému návrhu linkového vedenia mám nasledovné pripomienky:
- každá zmena v MHD a hlavne tak výrazná zmena ako je táto, prijme cestujúca verejnosť so znepokojením;
- návrh dehonestuje historický vývin trolejbusových liniek v Žiline;
- na jestvujúcich trolejbusových linkách boli problematické len L7/17, ktoré vznikli 6.7.2004 po vybudovaní trolejbusovej trate Solinky – Vlčince;
- nový návrh neodstraňuje príčinu terajšieho stavu a nenadväzuje na stav pred rokom 2004, voči ktorému neboli výrazné pripomienky;
- neboli využité možnosti na vedenie liniek na široko vybudovaných trolejbusových tratiach, ktoré sú v urbanisticko zaujímavom prostredí (SO. VL, HL);
- všetkých cestujúcich zo sídlisk nútime, aby cestovali do centra na centrálny okruh, hoci nie je ich cieľom cesty;
- všetkých, okrem tých, ktorí majú cieľ cesty centrum, nútime prestupovať na centrálnom okruhu, aby sa dostali na miesto určenia;
- všetci budú prestupovať a nebudú vedieť ako prestupovať, kde vystúpiť, na ktorú stranu ulice sa postaviť, ako sa budú točiť po okruhu, kade z neho vybehnú ... to ale myslím skutočne vážne a budú mať problémy nielen deti, dôchodcovia ale aj ostatní cestujúci;
- všetkých nútime, aby použili opäť ďalší cestovný lístok alebo využili *novinku* prestupný lístok, ktorý bude mať druhú jazdu síce o 75% lacnejšiu, ale v skutočnosti sa cestujúcemu základné cestovné zvýši o 75%;
- cestujúcemu, ktorému sme vložili do jeho linky prestupný okruh a vnútili sme mu použiť tzv. prestupný lístok sa rýchlo z toho spamätá. Nebude ani cestujúceho, ani základné cestovné a v žiadnom prípade ani vyššia tržba z prestupného lístka;
- centrálny okruh nie je prispôsobený na prestupovanie miliónov cestujúcich na trolejbusovej doprave. Ulice centrálneho mestského okruhu sú preťažené individuálnou dopravou, len na Štúrovom nám. sú semafory a pri železničnej stanici podchod. Nechcem použiť okrídlenú vetu ženy, starci a deti, ale všetci cestujúci sú ohrození na zdraví na týchto exponovaných miestach. Počas výstavby a po výstavbe Auparku v centre mesta sa situácia na centrálnom okruhu so stovkami áut stane neznesiteľnou. Nedávno som bol v Prešove, kde sa linky zbiehajú v centre mesta, tu je možnosť prestupu na všetky smery, ale je to pešia zóna, kde nie sú ohrozovaní cestujúci individuálnou dopravou.
- nie je vyriešené ako budú linky trolejbusov vedené po centrálnom okruhu či budú cestujúcich prevážať proti svojej vôli po okruhu alebo budú cestujúci prebiehať z jednej strany ulice na druhú a hľadať svoj spoj. Pri každej alternatíve smerovania liniek po okruhu vznikajú vážne problémy pre cestujúcich.
- L6 v rannej špičke končí pred OD Carrefour, kde v tom čase nemá nikto svoj cieľ cesty. Deti zo sídliska Hájik, ktoré cestujú do školy na Vlčince ako aj ostatní cestujúci, budú vykopnutí na zastávke Vysokoškolákov. Prázdny trolejbus prejde na konečnú pred Carrefour, kde nebude mať nijaký zdroj cestujúcich a pôjde naspäť na sídlisko Hájik. Terajšia L8 začínala premávať od Carrefouru až od 8 hodiny. Koho tam však bude L6 medzi 5-8 hodinou v rannej špičke voziť, zostáva pre mňa záhadou. Linke č. 6 sa v minulosti znížil interval z Hájika na Vlčince, až napokon zakončila svoju púť pri novom návrhu pri Carrefoure.
- sídlisko Hliny skončilo tragicky, keď sa na Hlinách znížila ponuka spojov, v špičke z 11 na 6 a v sedle z 8 na 3 spoje za hodinu, čiže asi na polovicu dnešného stavu. Okrem toho obyvatelia Hlín stratili svoju historickú L5, ktorá ich spájala s nemocnicou.
- sídliská Solinky, Hliny a Vlčince vytvorili postupným vývojom urbanistický celok, nezávislý od centra, kde sú vybudované služby, najvýznamnejšie nákupné centrá v Žiline, školy a univerzita. Spájala ich historická L5 v tvare písmena U, ktorá sa dotkla centrálneho okruhu len na Štúrovom námestí. Aj prepojenie sídlisk Solinky a Vlčince sa zdôvodňovalo prepojením tohto urbanistického celku. Od roku 2004 prechádzala L5 medzi sídliskami už ako okruhová spolu s protismernou L15. V novom návrhu toto sídliská stratili a získali poloinvalidnú L13 a nútený prestup na centrálnom okruhu;
- z ďalšej historickej linky č. 4, ktorá je hlavná mestská linka, najdôležitejšia z liniek, nazývaná prívlastkom *žilinské metro*, zostalo z nej v novom návrhu len useknuté torzo, točiace sa nevedno ako, na centrálnom okruhu;
- v roku 2001 bola vybudovaná krátka trolejbusová trať k OC Dubeň (Carrefour), kde sa zaviedla trolejbusová linka č.8, ktorá v polhodinových intervaloch obišla centrálny okruh a vrátila sa späť. Aj keď k tejto krátkej trati pribudla navyše nová trolejbusová L8, počas celej diskusie na fóre ju nikto nenapadol, ako zbytočnú, hoci sa kritizoval vysoký stav liniek. V novom návrhu však už neprežila.
- ďalšia linka č. 1, ktorá je skutočne historická, lebo na nej sa otvorila trolejbusová doprava pred 11-timi rokmi, ale neprežila v novom návrhu a odišla do histórie. Obyvatelia Žiliny stratili prístup trolejbusmi na Kvačalovu, DP odkiaľ mali len 660 m na Nový cintorín. Z trolejbusovej trate sa stala manipulačná. Paradoxom je, že DPMŽ sídliaci na Kvačalovej ulici nemá záujem o trolejbusové spojenie s mestom! Ako náhradu tam má byť presmerovaná autobusová L29. Niektorí privítali zrušenie trolejbusovej dopravy na tejto trati, ale vôbec im neprekáža, že tu bude premávať autobusová doprava. Asi je najdôležitejšie, že je o trolejbusovú linku v Žiline menej!

Po tejto analýze mi vychádza, že nové linkové vedenie nebude prínosom pre cestujúcu verejnosť, neprekvapíme ich nejakou novinkou, naopak predpokladám, že cestujúcej verejnosti znechutíme MHD v Žiline, čo bude mať za následok úbytok ďalších cestujúcich a čo je nepríjemné, aj stratu na tržbách. V meste Žilina, kde je solventnosť obyvateľstva na primeranej úrovni, je nebezpečenstvo straty cestujúcich viac ako opodstatnené. Nebolo by lepšie pre žilinskú MHD vrátiť sa k zabehnutému linkovému vedeniu pred rokom 2004, dopracovať spojenie od železničnej stanice k ŽU, vylepšiť dopravu na sídlisko Hájik a zaviesť intervalovú dopravu na nosných linkách MHD?
Reakcia na: LUK #5982:
No právě o tom píšu! Dokonce musím přiznat, že do Žilinského fóra jsem začal psát až poté, co jsem se dozvěděl, že sem píše ředitel DPmŽ osobně a zjistil jeho názory, likvidující MHD! Jinak by mi byla Žilina celkem jedno- prostě další systém MHD v likvidaci (podobně jako třeba BB nebo různé SAD provozy, např. Poprad). A nemůžu si odpomoct, ale jeho MHD provoz je mizerný, počty přepravených cestujících mu tajou jak sníh na jaře a proto soudím, že to není člověk na svém místě.
A pokud mi někdo žilinský odpoví na otázku, proč v Žilině perspektivní MHD nejde a v Prešově ano, budu mu velmi vděčný- touto otázkou se totiž (nepříliš úspěšně) zabývám od té doby, co jsem obě města navštívil poprvé.
Reakcia na: SZKV #5981:
" je v silách jakéhokoliv DP jim je poskytnout" - to by nejdřív ten DP musel mít lidi, kteří ty síly mají...

"jestli mě můžeš zasvětit do tajemství, proč to v Prešově jde a v Žilině ne" - to se ptej v Žilině a ne mne... ?
Reakcia na: LUK #5974:
Ježiš Maria! Jistěže v každém městě se MHD dotuje jinak, ovšem jsou věci, které chtějí všichni cestující na celém světě a je v silách jakéhokoliv DP jim je poskytnout při jakékoliv úrovni dotace! Já tady nehodnotím úroveň vozového parku, intenzitu spojení (všimni si, že jsem v tom prvním příspěvku vzal jako danost současný stav), úrověň informačního systému a podobné věci- to skutečně závisí na výši dotace. Ovšem neříkej mi, že není v silách DP nabídnout lidem takovou jízdenku, kterou skutečně využijí (v maloměstě jako je Žilina bude jízdenka za ekvivalent více než 35 jízd čistě formální, protože lidem může mimo špičku jejich cesta trvat stejně dlouho pěšky jako trolejbusem), nabídnout jim přestupný tarif bez buzerace a zároveň bezproblémové spojení kam potřebují!
A když už jsme u toho- chceš mi snad tvrdit, že Prešovský DP dostává řádově víc peněz než Žilina? Protože tam to je- časové jízdné existuje (sice o něco málo dražší, než jsem uvedl, ale ne o moc), mají časové přestupní jízdenky pro jednotlivou jízdu, MHD jezdí v taktu (a často), jako bonus mají čistá a skvěle udržovaná vozidla a to vše prý za 50 mil. Sk, zatímco pán Popluhár tady v případě Žiliny operoval s částkou 75 mil. Sk. A protože jsem fakt blbý Dromolog, tak bych prosil, jestli mě můžeš zasvětit do tajemství, proč to v Prešově jde a v Žilině ne, když je to v rámci jednoho státu a tedy i legislativních podmínek?
Reakcia na: Miro #5978:
a prečo nie je ziskový? Resp. prečo nie je na tom príjmovo tak, že by si mohol dovoliť sem tam nejakú tu korunu cestujúcemu "odpustiť"??? A odpoveď? PRÁVE PRETO, že sa snaží z každého cestujúceho dostať maximum možného... Menej je niekedy nakoniec viacej... ?
Reakcia na: Papyr #5976:
Moja schéma (počty jednorazových lístkov):
mesiac 40 (45)
štvrťrok 100 (110)
rok 300 (350)

Čísla v zátvorke sú pre chudobnejší DP.
Reakcia na: Papyr #5976:

1. "Čo najazdia po víkendoch a večeroch, nech majú zadarmo" - spomínaš si, ako tu Juraj plamenne diskutoval, že DPMŽ nemôže nikomu nič dávať zadarmo, lebo nie je ziskový?
2. Juraj tu raz naznačil, že sa možno aj dožijeme predplatných lístkov na neobmedzený počat jázd ? - pozri príspevky #5731, #5739, #5743
Reakcia na: Papyr #5976:
A este P.S.:
stvrtrocny = 250 - 270% ceny mesacneho,
rocny = 900 - 1000% ceny mesacneho.
Reakcia na: Valec #5975:
Ja povazujem za slusne a ferove taketo stanovenie ceny mesacnika: (cena jednorazoveho listku) * (pocet pracovnych dni v mesiaci) * 2.

Cize v Ziline 12 * 22 * 2 = 528 Sk, plus minus nejake drobne. Jednu cestu do roboty a z roboty nech maju zaplatenu v predplatnom, co najazdia naviac po veceroch a vikendoch, nech maju zadarmo. Tym je aj jasne, ze pravidelni cestujuci si zaplatia jazdy v "silnej prevadzke" (do/z roboty) a "volne" jazdy maju v "slabej prevadzke".
Reakcia na: SZKV #5967:
Mi je jasné, že všade inde vo svete vychádza mesačník na cca 30 jednorazových lístkov. Avšak treba brať do úvahy podmienky za akých je MHD na Slovensku dotovaná. Preto pokladám za to maximum tých 40. Avšak nie som proti tomu, aby to bolo aj menej. Čo sa týka konkrétne Žiliny, by bol úspech aj mesačník za 500 - 600 Sk, najmä keď si vezmeš, čo ti za danú sumu ponúka DPMŽ dnes.

Re #5968 Jakub: "Preco sa to v ziline musi vzdy vymyslat takto? Preco to nemoze fungovat ako v inych mestach? Preco? Preco? Preco?"
Lebo v Žilina je mestom študovaných "odborníkov na dopravu" (dúfam, že tak tiež neskončím). Si prečítaj na nich názory na bratislavskom fóre. ☠

Re #5973 PeterC: Dúfam, že posledný cestujúci sa odvezie v rámci rozlúčky s MHD v Žiline zadarmo. ?
Reakcia na: SZKV #5972:
"MHD je veřejný statek, placený z peněz daňových poplatníků" - tímto se liší poměry v různých částech Evropy - kde se kolik "peněz daňových poplatníků" do DP leje... A v tomto ohledu uvádět Prahu jako příklad je krajně zcestné...
Som rodený Žilinčan (42 rokov). Dovolím si napísať môj názor: Celý tento problém s prestupnou tarifou vznikol preto (Pre čo iné?), že nie je dosť peňazí, a treba ich nejako šikovne vytiahnuť od cestujúcich. Prípadne im ešte treba prezentovať, že je to pre nich výhodné. Aj sedliacky rozum však pochopí, že je to jednoznačne pre cestujúcich nevýhodné nielen finančne, ale aj komfortom cestovania (teda po všetkých stránkach). Kladiem si otázku, kde je príčina tohto deficitu, ktorý treba sanovať takým drastickým zvýšením cestovného za súčasného zníženia kvality cestovania? Skúsim si odpovedať: Elektrina, na ktorú trolejbusy jazdia, tak drasticky nezdražela. Nafta síce áno, ale autobusov jazdí málo, a predpokladám, že tá sa na nákladoch až tak veľmi nepodieľa. Automobilový park nie je neajký zastaralý, žeby sa musel akútne obmeniť. Predpokladám, že mzdy pracovníkov DPMŽ, ani ich počet, nezaznamenali taký búrlivý vzostup. Vychádza mi jediné: Znižuje sa počet cestujúcich, a tak ubúda tých, ktorí to celé majú utiahnuť. Nejaká zle nastavená podmienka vyháňa ľudí z MHD. Je na odborníkoch z DPMŽ, aby zistili, čo to je, a niečo s tým urobili. Mám však veľmi silný pocit, že táto diskutovaná zmena len vyženie ďalších. Uvedomuje si to niekto? Na odľahčenie otázka: Aká bude tarifa pre posledného človeka cestujúceho žilinskou MHD?
Reakcia na: LUK #5970:
OK, a můžeš mi vysvětlit, čím se místní poměry v Žilině liší od těch v celém zbytku Evropy? Jsou určité elementární principy, které lidé od MHD vyžadují všude a to aby to bylo co nejlacinější a co nejvíce reagovalo na jejich přepravní potřeby. A protože MHD je veřejný statek, placený z peněz daňových poplatníků, je na DP, aby v rámci možností vycházel v tomto ohledu svým občanům vstříc. A pokud to nečiní, sedí tam totálně neschopný ředitel! A tohle platí pro Žilinu, Porto, Daugavpils, prostě NAPROSTO VŠUDE, kde veřejnou dopravu neuživí trh (tedy pro celou EU). Já nejsem ze Žiliny (ani bych tam za daného stavu MHD bydlet nechtěl- snižovalo by mi to životní standard), tak jsem chtěl jen připomenout, jak to funguje jinde a jak si to asi místní občané přejí (pokud jsou ovšem druhu homo sapiens a nejsou psychiatričtí pacienti). A myslím si, že trochu se porozhlédnout mimo Slovensko je vám třeba, protože mi přijde, že v nabízených službách (a péči o klienta) je u vás jeden MHD provoz horší než druhý- snad s výjimkou Prešova!
Reakcia na: Jakub #5968:
Přesně tak!

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.