(z dpmz.sk)
Dopravná nehoda na Ul. vysokoškolákov
Dňa 12.12.2023 v čase cca 14:15 došlo k dopravnej nehode na Ul. vysokoškolákov a z toho dôvodu dochádza k meškaniam na spojoch liniek č. 5 a 6.
Dopravná nehoda na Ul. vysokoškolákov
Dňa 12.12.2023 v čase cca 14:15 došlo k dopravnej nehode na Ul. vysokoškolákov a z toho dôvodu dochádza k meškaniam na spojoch liniek č. 5 a 6.
TB94
Práveže treba vyriešiť úplne všetko! To že meniarne sa budú prerábať je predsa nevyhnutnosť a samozrejmosť ak nebol v pláne prechod na plyno-/nafto-/e-busy ako napr. v KE, tak som to ani nespomenul lebo už je to naplánované a čaká sa na realizáciu (inak by naozaj stačili len tie parciály).
Parciál je trolejbus, elektrobus a záložné vozidlo nasadené do niekoľkých sekúnd v jednom, čo kompenzuje zanedbateľne menšiu kapacitu oproti klasike a je to lepšie než držať v zálohe X inak nepotrebných naftobusov/e-busov!
Keby aj každý mesiac či týždeň rachla iná meniareň, parciálom by to až tak nevadilo, keďže na našich linkách pohodlne zvládnu väčšinu svojej trasy alebo aj celú bez tykadiel a cestujúci by si ani nič všimnúť nemuseli, teraz si veľmi všímajú každú maličkú poruchu, vlastne už ani nie, tak si na ne zvykli, že sú skôr prekvapení ak včas, alebo v prijateľnom čase prídu do cieľa.
Jediné čo ešte môže cestujúcich na MHD (popri všetkých jej negatívach spôsobenými nedostatkom financií a vodičov) zaujať je maximálne veľká spoľahlivosť, a my nemáme zďaleka ani len tú a ešte dlhé roky mať nebudeme. Takže to musia cestujúci pretrpieť a dúfať že raz to bude predsa len lepšie, lebo momentálne k ideálu predsa len stále veľa chýba (a úplne ideálne to nebude asi nikdy).
V českých DP alebo v BA robia oproti tomu nášmu nejakí amatéri keď nakupujú desiatky parciálov a ani nevedia na čo ich využijú všetky? To naozaj je ideálom pri každej malej poruche na infraštruktúre či pri dopravnej nehode odstaviť obyvateľov väčšiny mesta od MHD, zvlášť v časoch keď záleží na každej minúte? (hlavne prísť včas do práce, nemocnice, nezmeškať vlak...).
To už by sa potom naozaj oplatilo nakúpiť e-busy a na všetky tie plánované investície sa vykašľať.
Parciály sú ideálnym doplnkom za perfektnú cenu oproti hocičomu inému. Pri ich čo najväčšom použití totiž v kritickej chvíli nezlyháva celý sestém ako pri klasike, ale maximálne tak jednotlivé vozidlo a to je veľký rozdiel.
Čo sa týka e-busov, tie sú ekonomicky i ekologicky problematické.
Vidíme to na príklade Prahy, kde im vyšli parciály lepšie ako e-busy. A určite do toho započítali aj spoľahlivosť prevádzky, nielen ekonomiku, na to sa spoľahnite!
E-busy sú vhodné do menších miest kde sa neoplatí stavať TB trate a čistejší vzduch by mal byť priorita, nielen emisie ktoré sú relatívne zanedbateľné a e-bus ich aj tak nemá počas celého cyklu menej ako iný typ pohonu. Vo väčších mestách je to presne naopak, zvlášť v tých s kopcovitým terénom. Lepších je 10 parciálov ako jeden e-bus.
Takže vrámci MHD v ZA (nosné linky na sídliskách) som zásadne proti e-busom a nemám rád ani naftobusy, bol som veľmi šťastný keď sa ich podarilo dostať preč aspoň zo sídlisk, už len v centre mesta kazia vzduch, asi budú časom z donútenia vymenené za e-busy.
A svetlá (ale ďaleká) budúcnosť?
To by bolo jedine do 100 parciálov na kompletne všetkých linkách (aj 20-31 + 50) a dosť dobre zaplatených vodičov k nim a intervaly hustejšie ako je teraz sneženie