Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Juraj #7705:
Len taká otázka na okraj - hlásili vodiči závadu na signalizácii na dispečing DPMŽ? Majú takúto povinnosť? Myslím, že by mali, už kvôli ospravedlneniu meškania.
Reply on: skarpo #7703:
Nikto nemá právo porušovať zákon, snáď len v prípade, že by išlo o záchranu života. Správny postup je zostať na červenú stáť a ak je zrejmé, že je signalizácia nefunkčná, volať políciu. Polícia je povinná čo najskôr situáciu riešiť.
Ako je to v praxi, si popísal vo svojom príspevku.
Zasadanie Mestskeho zastupiteľstva v BB 28. 2. 2006,
sprava o prevadzkovani verejnej dopravy a buducnosti trolejbusov na uzemi mesta BB:

http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=1764
Reply on: Pišta #7706:
O zastavkach nerozhoduje DP sam, musi pri tom byt aj mesto /odbor dopravy/ aj policajti. Takuto ziadost treba poslat na MsU, odbor dopravy s patricnym zdovodnenim.
Juraj, skús popremýšľať nad posunutím zastávky Bánová - Oslobodenia nejakých 100m bližšie k mestu z jedného dôvodu - zastávka je situovaná takmer priamo v zákrute a je len sila náhody, že doteraz sa tam nestala nehoda, nakoľko autobus zastaví rovno na ceste a pred pravotočivou neprehľadnou zákrutou. Viem, zastávka má svoje historické korene, ale v tomto prípade by mala byť bezpečnosť prvoradá.
Reply on: skarpo #7703:
Len taka malicka otazocka. Keby si bol vodic ty /a je jedno, ci si v skodovke sam alebo v klbaku so 120 cestujucimi za chrbtom/, isiel by si na cervenu na pokazenej krizovatke alebo pokazenych rampach? Lebo staci, aby sa taki dobrodinci nasli dvaja a ten druhy by do teba buchol /v tom chaose pravdepodobnost hraniciaca podla Murphyho s istotou/ mas ako sukromna osoba na krku prokuratora za verejne ohrozenie a ziaden zamestnavatel ta z toho nevyseka.
Reply on: URBINO #7699:
Tento system sa samozrejme nehodi pre linky mimo sidlisk, na tie staci fakt centrum len 'liznut' na 1-2 zastavkach. Keby to obchadzalo cele mesto, okrem enormneho narastu vzkm by to nemalo zmysel, pretoze pri tom /oproti sidliskam relativne malom/ pocte cestujucich by na kazdej zastavke nastupovalo len par ludi.

Tie okruhy na Tb linkach su o.i. aj preto, aby aj kvolo prestupu huste linky z kazdeho sidliska zachytili kazdu Ab linku, ktora zachytava len cast okruhu. Inak by sme sa dostali k situacii, ze z kazdeho miesta v ZA na kazde by ti nestacil 0-1 prestup, ale boli by niekde i 2 alebo mozno aj 3, co by bola hlupost. Takto to teraz pripravuju v Nitre a trojnasobne prestupovanie im nezachrani ani 1 korunove prestupne.
Príbeh z dnešného rána.

Nastúpil som do spoja linky 26 odchod 6.13 zo zastávky Rosinská, Plemenársky podnik. O 6.17 autobus dorazil na križovatku Košická-Pri Celulózke (pod Vlčincami). Zaradil sa za vozidlá DPMŽ liniek 24 a 31 čakajúce na výjazd do križovatky. Signalizácia bola nefunkčná, svietila červená. Vytvorila sa kolóna vozidiel cez Celulózku až po križovatku na Rosinkách. Aj z Košickej ulice v smere od centra postupne zastavili 3 vozidlá DPMŽ. Napriek tomu ostatné vozidlá prechádzali cez križovatku v oboch smeroch aj napriek nefunkčnej signalizácii. Postupne naše vozidlo obehli 4 autobusy SAD Žilina na prímestských linkách z Višňového, Rosiny a Strečna aj vozidlá IAD. Dokonca nás obehol následný spoj linky 26 s odchodom o 6.30 zo zastávky Rosinská, Plemenársky podnik. O 6.45 sa dostavilo auto PZ a príslušníci PZ začali riadiť dopravu. Až vtedy konečne autobusy DPMŽ vyprázdnili priestor križovatky. Môj autobus sa na zastávke železničná stanica naplnil tak, že na následných zastávkach (hlavne Hurbanova a Hálkova) sa z neho nedalo vystúpiť ani doň nastúpiť. Do práce som sa dostavil o 30 minút neskôr. Autobus, ktorým som cestoval, bola Karosa B732, #68, ZA 734 AH.

Otázka : majú vodiči DPMŽ zákaz porušiť dopravné predpisy pri nefunkčnej svetelnej signalizácii na križovatke ? Ak by vyriešenie situácie trvalo nie 30 minút, ale 2 hodiny, budú tieto vozidlá stáť 2 hodiny v križovatke ?
Reply on: Juraj #7701:
Re: este k predoslemu prispevku. I to znizenie poctu vzkm v novom systeme nie je znizenim, lebo pri tych milionoch vzkm je rocne znizenie cca 23 tis. km, ktore ked navysim o skolsky spoj, tak je to vlastne takmer na kilometer identicke s predchadzajucim obdobim. Takze pocet vzkm ostal, ale sa zvysil pocet spojov. Je to tym, ze tie spoje su kratsie, nie viac ako 20km dlhe na byvalej 7/17.
Reply on: Papyr #7691:
Tvoj vypocet ma logiku iba za tvojich predpokladov a tie nie su totozne s predpokladmi mojho vypoctu. Naviac si tam vniesol niekolko dalsich premennych, ktore su trochu na vode.

===Presovske jazdy na mesacnik vs. zilinska ciop.karta. Odmyslim este tvoje stare vnimanie oznacovania, ked bolo treba bezkontaktnu CK vyberat a vsuvat do oznacovaca, dnes vacsina ma CK v penazenke alebo v puzdre s obciankou alebo dokonca "priklada" len svoju 'buzitasku', castokrat sa len opre vetrovkou o oznacovac a to odpipa.

=== Zakialco v ZA mnohi nevyjazdia deklarovanych statistickych 80 jazd, v PO ich takmer isto vyjazdia, minimalne na tzv. jednozastavkovych jazdach. Naviac kedze tieto kupony su 'neobmedzene', urcite je skupina cestujucich, ktori vyjazdia viac ako 80 jazd a ti poctom kompenzuju pocet pod 80. Takze ja by som si vobec nebol isty 100 zaplatenymi, ale neodvezenymi jazdami, tzn. mrtvymi dusami.

=== Tiez sa mi vobec nezda pocitat kazdy polhodinovy listok za 2 jazdy. Moze tam byt urcite percento, kde sa tie 2 jazdy vykonaju, ale urcite nie KAZDY.

=== Cierni pasazieri, suhlas, neratajme ich.

=== V presove ratas zaplatene ale neprevezene jazdy vo vyske 10% vsetkych ciest, co by napr. pri 25 mil prepravenych osobach rocne znamenalo 2 500 000, comu neverim. Na druhej strane absolutne ignorujes skutocnost, ze aj v ZA, i ked v omnoho mensom meradle su tiez nevyjazdene jazdy na CK, tiez nie kazdy, kto si nabije 80 ci 240 jazd ich 100%-ne vyjazdi a ak tychto chceme ratat, tak v oboch pripadoch.

=== Cislo 80 jazd som pouzil nie z vlastnej hlavy, ale preto, ze taka je metodika pocitania prepravenych cestujucich urcena Statistickym uradom pre vsetky mesta, kde sa nepocitaju jednotlive jazdy.

=== Dochodcovia v Ziline necestuju za korunu, to si mylis so ZTP, ktorych si ani v PO neratal.

===Trzby za predane listky aj v ZA aj v PO zodpovedaju trzbam v minulom roku.

===Tvoja schema 'automatickeho' znizovania vykonov vzkm voci skutocne prepravenym osobam iba cez jednoduchu redukciu spojov tiez celkom nezodpoveda skutocnosti, to by takto bolo naozaj primitivne. Robi sa to mnohymi inymi sposobmi, napriklad pocet spojov ostane, ale sa niektore skratia, napr. nie kazda L27 zo Zastrania chodi az do Zavodia, alebo nie kazda L24 z Trnoveho chodi az do Strazova, pricom pocet spojov ostava, atd atd. Dokonca sa daju znizit vzkm i so sucasnym narastom poctu spojov, vid priklad Hajika dnes. Ale to je na dlhu a velmi teoreticko-prakticku debatu, kde sa uz nedaju porovnavat nielen PO so ZA, ale dokonca vzajomne jednotlive linky v kazdom meste samostatne.
Reply on: TeBeCe #7697:
Vďaka.

Re #7699 URBINO: Z konečnej na konečnú asi nikto, ale napr. do škôl v Bytčici sa vozí mnoho žiakov z Kysuckej, kde vystupujú z prímestských busov (lebo na stanicu to majú drahšie). A takýchto podobných kombinácii by mohlo byť viac.
Rozdelením liniek by sme sa dostali k tomu (ako aj u rozdelení TB liniek), že po mestskom okruhu bude krúžiť mnoho poloprázdnych autobusov. Kým v dnešnej dobe linka z Bánovej a Chlmca centrum len lízla cez zastávku Hurbanova podľa tvojho návrhu by robila každá celé kolo = viac kilometrov = viac autobusov = väčšie náklady.
Reply on: Juraj #7681:
uz je jasne,ako argumentujes,cisla nepustia,takze prieskumne vozidlo dojazdi a finito.Zaujimalo by ma Juraj,ako budes reagovat:kolko ludi sa vezie L.21 z Banovej do CHlmca?kolko L.22 priamo z Brodna do Bytcice?L.24 zo Strazova do Trnoveho?atd. podla mna asi ani jeden.Nebolo by teda dobre,aby kazda obec mala svoju linku a pravidelny int. a ako su zaokruhovane trol.linky,zaokruhovat aj busy?Napr.L.21 Banova-centrum-Banova,L.12 Chlmec-centrum -Chlmec,L.24Strazov-centrum-Strtazov,L.25Trnove-centrum-Trnov
e,atd.Nie som odbornik,ale asi to bude kravina.Dik.
Reply on: Valec #7694:
No vidis, tomu sa hovori psychologia zakaznika, a presne to by mal spravny ekonom reflektovat. V Ziline nereflektuje.
Reply on: TeBeCe #7695:
a Axer je tiez Euro 3, takze nastupcom jeho bude tiez asi Arway... http://www.imhd.sk/bb/index.php?w=3329302f30eff2212c24293a2f36ef1f&id=200
Reply on: Valec #7694:
BTW, v mesiaci marec si spravím taký súkromný dopravný prieskum, že koľko jázd v BA by som pri žilinskej tarife nespravil a koľko by som v ZA pri bratislavskej tarife spravil naviac. Ešte neviem, či ma to bude baviť celý mesiac ale o výsledkoch budem informovať. ?
Reply on: Valec #7692:
Axer je vlastne C 956, co je verzia urcena na dlhsie trasy, C 954 je na take lokalne, preto ma aj jednoduchsiu vybavu
Reply on: Papyr #7693:
Ešte by som len doplnil z vlastnej skúsenosti: Keď som bol pred pár rokmi mesiac chorý a počas tejto doby som s výnimkou 2 dní (preprava do nemocnice a späť) nepoužil MHD, vôbec som nerozmýšľal nad tým, že som zaplatil za niečo, čo som nevyužil. Keď mi v ZA po prvom štvrťroku prepadlo 20 jázd (lebo som neodhadol ich počet), tak ma to škrelo ešte celý ďalší mesiac.
Reply on: Juraj #7690:
Pokracovanie.

Naviac existuju aj veci, ktore su nemeratelne. Dajme tomu, ze v PO si niekto kupi dlhodoby casovy listok nie preto, ze potrebuje enormne casto cestovat, ale preto, ze je zabudlivy a nechce sa starat o cvakanie listka pri kazdom pouziti spoja a nechce rozmyslat nad tym, kolko uz prejazdil a kolko este moze. Moze totiz furt, kym neskonci platnost. Cim zaplati DPMP castokrat viac, ako prejazdi, ale je spokojny, lebo samotne pouzivanie MHD je potom uplne bezstarostne. V Ziline naopak pred kazdou jednou cestou musi absolvovat vyberanie karty z vrecka, odpipanie (nedaj boze ze by zabudol!) a este si musi strazit, kolko kreditu mu zostava, cize to cestovanie nie je take easy a bezstarostne a cestujuci nad kazdou zamyslanou jazdou musi spekulovat, ci je tato jazda bezprostredne nutna. K tomuto dyskomfortu este pripocitajme znizovanie vykonov (aby ste usetrili), teda predlzovanie intervalov, casove obmedzenie platnosti nabitych jednotiek cipkarty (vyzadovat pre navratok lekarske potvrdenie o chorobe mi pripadalo az kafkovske), a zistime, ze zilinska MHD znamena pre cestujuceho viac starosti ako presovska. A toto vase presne metody VOBEC nereflektuju, aj ked pre rozhodovanie cestujucich je to klucove!

A cim sa da zmerat tato velicina, spokojnost ludi s MHD? No nicim inym, nez medzirocnym percentualnym poklesom/narastom poctu cestujucich. Ludia hlasuju nohami! I pri zilinskej presnej, i pri presovskej nepresnej metode je toto cislo dostatocne vypovedne. Ak totiz DPMP povie, ze pocet cestujucich je rovnaky ako vlani, v skutocnosti sice nevie nic o vyvoji poctu prepravenych, ale vie, ze trzby za predane listky zodpovedaju minulemu roku. A ide predsa o to, kolko penazi dostanem za ake kilometricke vykony - a nie o to, jak su vozidla v tych kilometrickych vykonoch plne!

Lenze tu sa asi lisime v nazore, co robi MHD kvalitnou. Ja tvrdim, ze user-friendliness. Co tvrdis ty?
Reply on: TeBeCe #7659:
Hmm, to som sa zas dozvedel niečo nové, ale ešte sa spýtam. Axer je už z nová verzia C 954ky, či aj ten končí?

Re #7666 Miro: Vtedy nekontroloval pri nástupe nikto (možno počas jazdy). Tiež by ma zaujímalo, či sa môžem ísť povoziť, prípadne, či ma cestou vyhodia, alebo čo so mnou spravia? ? Ale predpokladám, že späť by som už musel po svojich.
Reply on: Juraj #7690:
Nehovorim, ze vasa metodika vypoctu je osidna, ta je naopak az pedantne presna, ale ze vysledne cislo, ktore vam vyjde, je osidne co sa tyka jeho vypovednej hodnoty.

Ale "usetrite" aj pocet celkovo prepravenych ludi. Preco? Lebo kvoli tym 300 neregistrovanym a 50 ciernym pasazierom ste preriedili spoje, tym ste znizili ponuku, tym ste znizili aj vyuzivanie MHD tymi platiacimi.

Ludia nie su substrat, ktory bude k dispozicii stale (maju rozum a chovaju sa "ekonomicky") a ani pocet spojov nie je spojita, ale diskretna funkcia. Preto ked znizite pocet z 24 autobusov na 17 autobusov, nielenze samozrejme zhorsite dostupnost MHD aj pre tych platiacich, ale takisto taketo zriedenie musi nutne naburat "pekny" interval na linke, co urobi MHD menej atraktivnou. Jednoducho sa neda znizit rozsah vykonov o presne to cislo, ktore vyslo z vypoctu.

A pod pojmom "cierne duse" som myslel ludi, ktorych napriklad DPMP eviduje ako cestujucich, lebo si kupili casovy listok a kazdy taky sa pocita ako X jazd - ale tie jazdy v skutocnosti NEPREBEHLI, ti ludia v tom vozidle NEBOLI, boli len vydeklarovani pomocou vypoctu, cize pre nich extra autobusy vypravovat netreba.

Takze este raz rozvedenie tvojho prikladu: Ciernych pasazierov zanedbame, lebo ich vyskyt predpokladame v oboch mestach rovnaky a koniec koncov, v ZA i v PO su od toho revizori. Vasa metodika vypoctu koniec koncov nezohladnuje pocet ciernych pasazierov, lebo cez listky ich nespocitate, takisto unikaju metodike DPMP, pretoze si nekupili ten mesacnik, z ktoreho sa to vypocitava. Takze dohodnime sa, ze cierni pasazieri pre jednoduchost nie su.

a) nech DPMP DEKLAROVANE prepravi 1000 cestujucich. K tomuto cislu dojde tak, ze si povedzme povie, ze kazdy predany mesacnik znamena 80 jazd a kazdy predany polhodinovy listok 2 jazdy (cim sa mimochodom dostavame na cenu za 1 jazdu 5 Sk u mesacnikov a 7 Sk u kratkodobych listkov, co je velmi lacne - aj pre toho cestujuceho, v skutocnosti je cena za mesacnik stanovena ako 41-nasobok zakladneho cestovneho, cize tych 80 jazd sa mi nezda, ale pouzil si toto cislo, tak ho budem pouzivat tiez).

Z tych 1000 bude 100 mrtvych dusi (zaplatili mesacnik, ale potom neprecestovali tych 80 jazd) , 100 bude dochodcov, ktori sa nijako neeviduju, a 900 bude platiacich (tou ci onou formou).
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: teoreticky 900
Pocet "platiacich", z ktorych sa odvodil pocet prepravenych: 1000
Pocet realne odvezenych platiacich: 800 (+100 dochodcov zadarmo)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 100

b) nech DPMZ deklarovane prepravi 1000 cestujucich. Ti su presne spocitani. Z nich 100 bude dochodcov za korunove cestovne a mrtve duse v Ziline nie su.
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: 1000
Pocet platiacich: 900 (+100 dochodcov za korunu)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 0

Cize DPMP vozi viac deklarovanych, ako skutocnych pasazierov. Nemusim snad vykladat, ze pre ekonomiku podniku su najlepsi klienti, ktori si sluzbu zaplatili a potom nevyuzili. Takychto klientov je v Presove 100, v Ziline 0. V Presove akoby "mrtve duse" dotovali jazdu dochodcov.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.