Reply on: TeBeCe #7697:
Vďaka.Re #7699 URBINO: Z konečnej na konečnú asi nikto, ale napr. do škôl v Bytčici sa vozí mnoho žiakov z Kysuckej, kde vystupujú z prímestských busov (lebo na stanicu to majú drahšie). A takýchto podobných kombinácii by mohlo byť viac.
Rozdelením liniek by sme sa dostali k tomu (ako aj u rozdelení TB liniek), že po mestskom okruhu bude krúžiť mnoho poloprázdnych autobusov. Kým v dnešnej dobe linka z Bánovej a Chlmca centrum len lízla cez zastávku Hurbanova podľa tvojho návrhu by robila každá celé kolo = viac kilometrov = viac autobusov = väčšie náklady.
Papyr
Ale "usetrite" aj pocet celkovo prepravenych ludi. Preco? Lebo kvoli tym 300 neregistrovanym a 50 ciernym pasazierom ste preriedili spoje, tym ste znizili ponuku, tym ste znizili aj vyuzivanie MHD tymi platiacimi.
Ludia nie su substrat, ktory bude k dispozicii stale (maju rozum a chovaju sa "ekonomicky") a ani pocet spojov nie je spojita, ale diskretna funkcia. Preto ked znizite pocet z 24 autobusov na 17 autobusov, nielenze samozrejme zhorsite dostupnost MHD aj pre tych platiacich, ale takisto taketo zriedenie musi nutne naburat "pekny" interval na linke, co urobi MHD menej atraktivnou. Jednoducho sa neda znizit rozsah vykonov o presne to cislo, ktore vyslo z vypoctu.
A pod pojmom "cierne duse" som myslel ludi, ktorych napriklad DPMP eviduje ako cestujucich, lebo si kupili casovy listok a kazdy taky sa pocita ako X jazd - ale tie jazdy v skutocnosti NEPREBEHLI, ti ludia v tom vozidle NEBOLI, boli len vydeklarovani pomocou vypoctu, cize pre nich extra autobusy vypravovat netreba.
Takze este raz rozvedenie tvojho prikladu: Ciernych pasazierov zanedbame, lebo ich vyskyt predpokladame v oboch mestach rovnaky a koniec koncov, v ZA i v PO su od toho revizori. Vasa metodika vypoctu koniec koncov nezohladnuje pocet ciernych pasazierov, lebo cez listky ich nespocitate, takisto unikaju metodike DPMP, pretoze si nekupili ten mesacnik, z ktoreho sa to vypocitava. Takze dohodnime sa, ze cierni pasazieri pre jednoduchost nie su.
a) nech DPMP DEKLAROVANE prepravi 1000 cestujucich. K tomuto cislu dojde tak, ze si povedzme povie, ze kazdy predany mesacnik znamena 80 jazd a kazdy predany polhodinovy listok 2 jazdy (cim sa mimochodom dostavame na cenu za 1 jazdu 5 Sk u mesacnikov a 7 Sk u kratkodobych listkov, co je velmi lacne - aj pre toho cestujuceho, v skutocnosti je cena za mesacnik stanovena ako 41-nasobok zakladneho cestovneho, cize tych 80 jazd sa mi nezda, ale pouzil si toto cislo, tak ho budem pouzivat tiez).
Z tych 1000 bude 100 mrtvych dusi (zaplatili mesacnik, ale potom neprecestovali tych 80 jazd) , 100 bude dochodcov, ktori sa nijako neeviduju, a 900 bude platiacich (tou ci onou formou).
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: teoreticky 900
Pocet "platiacich", z ktorych sa odvodil pocet prepravenych: 1000
Pocet realne odvezenych platiacich: 800 (+100 dochodcov zadarmo)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 100
b) nech DPMZ deklarovane prepravi 1000 cestujucich. Ti su presne spocitani. Z nich 100 bude dochodcov za korunove cestovne a mrtve duse v Ziline nie su.
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: 1000
Pocet platiacich: 900 (+100 dochodcov za korunu)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 0
Cize DPMP vozi viac deklarovanych, ako skutocnych pasazierov. Nemusim snad vykladat, ze pre ekonomiku podniku su najlepsi klienti, ktori si sluzbu zaplatili a potom nevyuzili. Takychto klientov je v Presove 100, v Ziline 0. V Presove akoby "mrtve duse" dotovali jazdu dochodcov.