Zároveň, ako už bolo avizované, dopravný podnik kupuje ojazdené autobusy pre zmluvné linky. Na webe dpmz.sk boli uverejnené zmluvy na dva kĺbové Solarisy z Poľska z roku 2016, za ktoré spolu zaplatí takmer 250 tisíc Eur, čo je celkom vysoká suma. Najazdené majú 721 a 736 tisíc km. V Žiline sa pritom neraz vyraďujú vozidlá s ešte nižším nájazdom.
Blaguss na trase Mobis/KIA-ZA (linky ZA2+ZA3) 30.6. končí, od pondelka to preberá DPMŽ.
Som zvedavý či budú jazdiť aj #117 / #118 spolu s tým prenajatým dlhým z BA, a či využijú aj #115 ešte.
Lebo krátke sa hodia len na poobedné a večerné spoje od 15:45 do 22:15.
V evidencii objednávok na stránke podniku sa objavila nasledujúca položka:
"Objednávame u Vás dodanie zariadení tarifného a informačného systému pre autobusy KIA.
Zostava podľa prílohy pre 2 kĺbové a 1 sólo autobus"
Počíta sa aj s doplnením vozidiel alebo sa vyčlenila Citelisy a jeden krátky? Nebudú chýbať klbáky inde? Často jazdia na trolejbusových službách, pod chvíľou sú výluky, tiež ich vidieť na zmluvnej doprave pre školy...
V tom prípade by som čakal trochu iný pomer kĺb:sólo, ako bol avizovaný v reportáži, ale nechajme sa prekvapiť.
Obsluhu Kvačalovej smerom na Hájik som čítal, že zabezpečí predĺžená L1. Na zvyšné dva nové krátke úseky tratí plánovali presunúť L7. Prepojenie po Cestárskej realisticky neočakávam skôr ako o 7 rokov.
Keď už si sa dotkol témy úspor, v r. 2018, v čase zavádzania hybridných autobusov, boli v médiách články, že majú priniesť až 30% úsporu pohonných hmôt. Ak je tento údaj stále pravdivý (mohlo sa všeličo zmeniť), potom je na mieste otázka, či by nemali jazdiť ešte častejšie?
Podľa zverejnených rozvojových materiálov sa plánuje v najbližších rokoch aj nejaký rozvoj siete trolejbusov, napr. linka na Hájik po trase 27, eventuálna obsluha L21 parciálnymi trolejbusmi, nová trať po dobudovaní nových cestných komunikácii v oblasti Cestárskej ulice smerom na Kvačalovu aj od severnej strany.
Čiže k nejakému navýšeniu výpravy tbusov zrejme príde okrem náhrady starých vozidiel novšími.
Zaujímavá a nečakaná informácia, že tak veľa a tak skoro.
Pokiaľ E-fondy a štát preplatia takmer všetko, tak nákupná cena elektrolejbusov pre mesto po rozpočítaní na životnosť vozidiel je len pár tisíc na rok za kus, no kto by to nebral? (okrem KE, samozrejme...)
Potom pri porovnávaní je najdôležitejšia cena údržby a spotreba elektriny, a v tom majú nové vozidlá jednoznačne lepšiu bilanciu, čiže sa musia pre mesto ušetriť celkom pekné sumy po ich nákupe (státisíce ročne), a toto pri úvahách na najbližšie roky rozhoduje.
Len aby to nedopadlo ako naposledy, že v pláne boli aj nejaké parciály a niekto to zatrhol lebo nebol dôvod pri všetkých linkách pod sieťou a jediné čo uznali boli dva ks pre L67. By som pre istotu naplánoval potiahnutie všetkých liniek o zastávku mimo trolej aby ten dôvod zrazu bol
E-busy: kvôli megabatériám ich mám rovnako rád ako naftobusy, jediný prínos bude čistejší vzduch hlavne v centre mesta, škoda že ten vodík je taký neefektívny a hlavne x-násobne drahší (na prevádzku).
V závere reportáže odznela informácia o pripravovanom nákupe 10 elektrobusov a 15 dlhých + 5 krátkych parcial. trolejbusov v horizonte 2-3 rokov. Pokiaľ sa neuvažuje s nárastom počtu vozidiel a súvisiacim skrátením intervalov, môže to logicky znamenať vyradenie aj ledva 10-ročných trolejbusov.