V krátkom čase vznikli na Slovensku dva nové mestské dopravné podniky.
Donedávna boli na Slovensku len štyri mestá, ktoré si zabezpečovali mestskú hromadnú dopravu výlučne svojimi vlastnými mestskými dopravnými podnikmi - Bratislava, Žilina, Prešov a Košice. V roku 2007 sa k mestským dopravným podnikom pridal aj Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, ktorý začal prevádzkovať trolejbusovú a minibusovú dopravu v Banskej Bystrici. V tomto krajskom meste však autobusovú MHD naďalej prevádzkuje podnik SAD.
V súčasnosti mnohé menšie slovenské mestá riešia budúcnosť MHD, keďže postupne končia dlhodobé zmluvy s doterajšími dopravcami. Niektoré z nich sa rozhodli ísť doterajšou cestou, preto vyhlásili verejné súťaže na poskytovateľa tejto služby, obvykle na ďalšie 10-ročné obdobie. Medzi mestá, ktoré už takéto súťaže realizovali, patria Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš, Dolný Kubín, Bardejov, Kežmarok, Ružomberok, Humenné, Prievidza, Bánovce nad Bebravou, Trnava, Dunajská Streda, Galanta, Šaľa, Šahy, Zlaté Moravce a tiež aj Nitra, kde však ešte prebieha odvolacie konanie. Úplne nových poskytovateľov vybrali len Ružomberok a Nitra, v ostatných mestách v súťažiach uspeli doterajší dopravcovia. V procese výberu, resp. prípravy výberu poskytovateľa sú mestá Komárno, Trenčín, Piešťany, Púchov, Zvolen.
Jednou z alternatív k verejnej súťaži, ktorú môžu mestá za určitých podmienok využiť, je možnosť uzavretia koncesnej zmluvy s dopravcom bez realizovania súťaže. Takto postupovali mestá Považská Bystrica a Topoľčany. Považská Bystrica v roku 2019 ako prvá uzavrela koncesnú zmluvu s dovtedajšou spoločnosťou, v ktorej malo mesto zároveň menšinový podiel, avšak len na 18 mesiacov, keďže dovtedy s takýmto postupom neboli skúsenosti. Následne tento spôsob mesto vyhodnotilo ako nevýhodný. Mesto Topoľčany uzavrelo v roku 2020 koncesnú zmluvu s novým dopravcom hneď na 10 rokov.
Samosprávy, ktoré nie sú spokojné s doterajším modelom fungovania MHD, majú ešte možnosť založiť si vlastný mestský dopravný podnik. V takomto prípade je možné priamo zadať prevádzkovanie MHD mestskému podniku bez súťaže. Mestá v tom vidia možnosť, ako mať pod väčšou kontrolou výdavky na MHD i samotné fungovanie mestskej dopravy. V roku 2019 sa takýmto spôsobom rozhodla ísť Považská Bystrica, kde od 1. novembra 2020 prevzal väčšinu liniek MHD novovytvorený Dopravný podnik mesta Považská Bystrica (jedna linka je však naďalej dočasne prevádzkovaná pôvodným dopravcom MDS z dôvodu predchádzajúceho čerpania eurofondov na rekonštrukciu autobusovej stanice). Založenie vlastného dopravného podniku si vo všeobecnosti vyžaduje vysoké vstupné investície na vytvorenie celej novej infraštruktúry, no v prípade Považskej Bystrice mesto získalo túto infraštruktúru od pôvodného dopravcu výmenou za svoj menšinový podiel v spoločnosti MDS.
V roku 2020 sa aj mesto Martin rozhodovalo ako pokračovať v zabezpečovaní MHD od januára 2022. Pôvodne pracovalo s tromi alternatívami - buď vysúťažením nového dopravcu, alebo vytvorením spoločného podniku so súkromným dopravcom, alebo založením mestského dopravného podniku. Na zasadnutí mestského zastupiteľstva vo februári 2021 mesto informovalo, že do úvahy už prichádza len posledná možnosť vzhľadom k tomu, že iba táto alternatíva nevyžaduje výber poskytovateľa súťažou. Začiatkom februára 2021 bola založená spoločnosť Dopravný podnik mesta Martin, s.r.o., ktorá by mala od 1. januára 2022 začať vykonávať MHD v Martine a Vrútkach namiesto doterajšieho dopravcu SAD Žilina. V súčasnosti mesto hľadá riaditeľa tejto spoločnosti.
Na rozdiel od Považskej Bystrice nie je predpoklad, že by novovzniknutý martinský dopravný podnik pokračoval vo využívaní súčasnej infraštruktúry MHD. Bude preto potrebné vybudovať celý podnik tzv. na zelenej lúke. Vedenie mesta zatiaľ neposkytlo harmonogram jednotlivých krokov ani ďalšie podrobnosti k tomu, ako si vytvorenie dopravného podniku predstavuje. Podľa vyjadrení predstaviteľov mesta je však vybudovanie podniku do konca roka 2021 reálne. Prezentovaná bola vízia, že mesto zakúpi 35 nových plne nízkopodlažných autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Na zasadnutí MsZ odznela informácia, že by výrobcovia vedeli autobusy dodať do 6 - 8 mesiacov, ak by sa hneď objednali. Na ich objednanie je ale najskôr potrebné zrealizovať súťaž na dodávateľa.
Mesto odhaduje, že i napriek obstaraniu 35 nových autobusov bude v roku 2022 strata z prevádzky MHD menšia (2,82 mil. €), než je odhad straty súčasného dopravcu pre rok 2021 (2,99 mil. €). Dopravný výkon by však mal klesnúť z 2,13 mil. km v roku 2021 na 1,8 mil. km v roku 2022. Treba však poznamenať, že v súčasnosti prechádza verejná doprava kvôli pandémii koronavírusu nevídanou krízou a v súčasnosti sa nedá odhadnúť či a kedy sa cestujúci do verejnej dopravy vrátia. Ekonomická realita preto môže byť zásadne odlišná oproti odhadom.
V súčasnosti zabezpečuje MHD v Martine a Vrútkach spoločnosť SAD Žilina približne 46 autobusmi, ktoré už ale postupne dožívajú. Mesto v posledných rokoch totiž nesúhlasilo s obnovou vozidlového parku, preto dopravca musel nahradzovať dožité vozidlá staršími vozidlami z prímestskej dopravy a pre vysokú poruchovosť vozidiel aj navýšiť celkový počet autobusov. Dopravca uvádza, že MHD v Martine a Vrútkach patrí dlhodobo k najefektívnejším dopravným systémom MHD na Slovensku.