Návrh uverejnený na webe Mesta Trenčín vs. súčasnosť
Pripravované zmeny v trenčianskej MHD sa v nižšie popísanom texte "rozmenili na dorbnné" a pre lepší prehľad sú popísané podľa jednotlivých liniek.
Nové linkvé vedenie - všeobecne:
Nové linkové vedenie ponecháva pôvodné linky, niektorým mení trasu, niektoré ruší a vytvára.
Zrušené linky:
5, 12, 13, 17, 22, 27, 28, 31, 32
Nové linky:
16, P5, P6, P7, N1, N2, N3, A, B, C, D
Zmenené trasy liniek:
1, 2, 4, 6, 7, 11, 23, 25
Linky bez zmeny (prípadne len veľmi minimálne zmeny):
3, 8, 24
Linkové vedenie je teda zásadne zmenené, a to zrušením 9 jestvujúcich liniek a vytvorením 11 nových. Vzniká skupina liniek „P“, čo majú byť linky do priemyselného parku (okrem jedného spoja na linke P6), skupina školských liniek A B C D a skupina nočných liniek N1 N2 a N3.
Summa summarum: počet liniek sa neznížil a ani nesprehľadnil, linka 2 rovnako predstavuje akoby linky 2 a 12, len teraz pod jedným číslom, hoci končiť budú na striedačku raz v Biksupiciach a inokedy v Nozdrkovciach. Návrh má teda inú vnútornú logiku, ako mal ten predtým.
Zverejnená schéma nového linkového vedenia žiaľ obsahuje chyby, niektoré zastávky nie sú stále vyznačené ani v zverejnenej mape. Hoci lehota na pripomienky uplynula, zmien v pôvodne zverejnených materiáloch sme dosiaľ nedoznali a preto vychádzame zo stavu k 01.07.2024 tak, ako je verejnosti dostupný.
Výsledok:
Heslo „Zjednodušenie siete“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, neplatí. Každému vyhovuje niečo iné, absolútny počet liniek stúpol, ale zmeny na trasách drvivej väčšiny liniek vytvárajú potrebu naštudovania nového linkového vedenia a o zjednodušenie teda nejde. Ide o iný systém. Či lepší alebo horší, necháme na čitateľa.
Podľa jednotlivých liniek:
Linka 1 Sihoť IV – Pred Poľom – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Inovecká – Juh II (Juh I)
pôvodná linka
zmenená trasa na severnom konci, namiesto Kubry ide na Sihoť III a IV
pridaná zachádzka na Juh I na južnom konci u 20 spojov
1 spoj v smere z Juhu na Sihoť zachádza k ZŠ Kubranská
Interval: cez víkend posilnený na 30 min, v pracovné dni 15 min špička, sedlo 30 min
Premávka: od 04:15 do 22:45 v „x“
od 04:45 do 22:45 v „a“
Vozidlá: predpoklad nasadenia kĺbových vozidiel (pracovné dni nie všetky spoje: linky 1 a 8 vyplývajúc z návrhu sú turnusovo prepojené - vozidlo z Juhu ide tam ako linka 1 a späť ako linka 8 a opačne, preto ak by mala byť linka 1 úplne kĺbová, bolo by potrebných minimálne 10 kĺbových vozidiel, pričom k dispozícii je 5. Preto je odhad, že kĺbový pôjde cca každý druhý spoj čím, sa situácia dostáva do podobnej ako v 2006, keď na linke 1 jazdili kĺbové vozidlá náhodne).
Pozitíva: posilnenie linky, obsluha najväčších sídlisk mesta, nasadenie kĺbových vozidiel
Negatíva: predĺženie niektorých spojov na Juh I je nepravidelné, mimo takto. Už v neprijatej koncepcii v roku 2016 bola obdobná linka (vtedy pod číslom 3) odmietnutá. Z pozitíva zmeny trasy Kubrá/Sihoť vychádza zase väčšie množstvo negatív inde a to pretrasovanie linky 11 z historickej trasy a neúmerné predĺženie cestovného času obyvateľom Opatovej a tiež viac ako 40 spojov za deň po ulici Jána Derku nie príliš vhodnej na prejazd autobusov.
Linka 2: Nozdrkovce/Biskupice – Karpatská – Hasičská – ŽST - (Sihoť IV - Opatová)
pôvodná linka
skrátená trasa na severnom konci, po zrušení linky 12 de facto preberá jej systém obsluhy, kedy niekoľko spojov končí v Biskupiciach, linka je pretrasovaná podjazdom po Jesenského ul., pričom už neobsluhuje sídlisko Dlhé Hony v okolí Perly a ani nemocnicu
pridaná zachádzka ranných spojov až do Opatovej k ihrisku, sídlisko Sihoť obsluhuje len ráno, kým nepremáva linka 24
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min špička, sedlo 60 min
Premávka: od 04:50 do 21:45 v „x“
od 06:30 do 21:50 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: zrýchlenie prepravy z Nozdrkoviec a Novín do centra
Negatíva: skrátenie trasy, presmerovanie mimo Legionárskej, čím už nezastavuje na zastávke nemocnica, nová zastávka pri nemocničnej zadnej bráne zavedená nie je. Linke vypadnú jej ťažiská a to okolie Perly, nemocnica a Sihoť. Je diskutabilné či pridanie zastávky za nemocnicou bez prepojenia Sihote pomôže výrazným spôsobom „naplniť“ túto linku.
Linka 3: Juh II – nemocnica – Old Herold – Istebník – Vinohrady – Zlatovce - Záblatie
pôvodná linka
trasa bezo zmeny
posilnenie linky v pracovné dni a zavedenie víkendovej premávky po zrušení liniek 13 a 27. Linka na konečnej v Záblatí plynulo prechádza na linku 6/16 bez nutnosti prestupu
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min medzi 06:00 a 17:00, potom 60 min
Premávka: od 05:00 do 23:10 v „x“
od 05:00 do 23:10 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: celkové posilnenie linky v rozvíjajúcich sa oblastiach Záblatia a Zlatoviec, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16
Negatíva: absencia rannej a odpoludňajšej špičky v priemyselnej oblasti Zámostia a nových štvrtí Vinohrady, prípadne Zlatovce a Záblatie. Ani jedna spomedzi liniek 3 6 7 nemá "špičku“. Ak zostaneme len pri linke 3, tak napriek avizovanému posilneniu, v čase dopravnej špičky oproti súčasnému stavu mierne oslabne.
Linka 4: Juh I – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá - Opatová
pôvodná linka
trasa zo Sihote III, IV presunutá cez Pred Poľom a Kubrú, a z Inoveckej ul. na ul. Dlhé Hony, na úseku Kubrá – Juh I je preložená s linkou 11
posilnenie linky v pracovné dni v špičke a tiež víkendovej premávky
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min
Premávka: od 04:55 do 23:15 v „x“
od 07:55 do 23:00 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: celkové posilnenie linky a nové priame možnosti cestovania z Kubry na Sihoť I, II, preloženie s linkou 11
Negatíva: predĺženie jazdnej doby z Opatovej do centra, neskorý začiatok premávky cez víkend, premávka po Jána Derku
Linka 6: Sihoť IV – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie
pôvodná linka
trasa linky skrátená o krúženie cez Zlatovce, linka už neobsluhuje priemyselný park, do ktorého je zriadená nová linka P6
linka prichádza o víkendovú prevádzku na úkor novej linky 16 (Záblatie – Kubrá) a v pracovné dni končí premávku poobednou špičkou
Interval: cez víkend nepremáva, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 05:00 do 16:25 v „x“
Vozidlá: pravdepodobnbe sólo vozidlá
Pozitíva: vyčlenenie spojov do priemyselného parku do samostatnej linky, sprehľadnenie trasy
Negatíva: zrušenie víkendovej premávky, čím 2. najväčšie sídlisko Sihoť stráca priame spojenie s celým Zámostím, premávka v pracovné dni len v intervale 60 min do skončenia popoludňajšej špičky, čím sa stráca aj podvečerné a večerné priame spojenie medzi týmito mestskými časťami. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky (priemysel/školy v Zámostí si to žiadajú), hoci čiastočne vypomôže linka P6.
Linka 7: Juh II – Dlhé Hony - nemocnica – Odevná – Lipová – Zlatovce ŽST
Nová linka, sčasti na pôvodnej trase
Trasa je vedená aj cez nové obytné celky (Odevná) a cez Nová Zlatovce (Bavlnárska/Lipová), končí na ŽST Zlatovce (Kvetná)
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min do cca 17:30, potom 60 min
Premávka: od 05:00 do 22:20 v „x“
od 05:00 do 22:20 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: bližšia obsluha lokalít v Zámostí oproti súčasnému stavu, pravidelný interval a potenciál pravidelných cestujúcich
Negatíva: polovica Zlatovskej ulice ostáva neobslúžená, v niektorých lokalitách ťažšia prejazdnosť. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky, linka P7 nahradila priemyselný park v porovnaní s pôvodnou linkou 7 napriek očakávanému posilneniu len veľmi slabo.
Linka 8: Juh II – Soblahovská – Hasičská – Sihoť I - IV
pôvodná linka
trasa bezo zmeny
posilnenie linky cez víkend na 30 min interval
Interval: cez víkend 30 min, v pracovné dni 15 min v špičke, potom 30 min
Premávka: od 05:00 do 23:00 v „x“
od 05:15 do 23:00 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá i kĺbové vozidlá (viď popis pri linke 1)
Pozitíva: celkové posilnenie linky najmä cez víkend, preklad linky s linkou 1
Negatíva: -
Linka 11: Juh I – Dlhé Hony - nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá – Kubrica (chata)
pôvodná linka
trasa presunutá na ul. Dlhé Hony, linka neobsluhuje ŽST a ani Pod Sokolice, naopak prechádza priamo z Hasičskej na Sihoť I, II a potom rovnako ako linka 4 podjazdom smer Pred Poľom a Kubrá, v Kubrici v lete obsluhuje aj Kubrickú dolinu
linka je preložená s linkou 4 na spoločnom úseku
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min
Premávka: od 04:55 do 23:15 v „x“
od 05:00 do 23:15 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: preloženie spojov s linkou 4, nové možnosti spojenia pre Kubricu na Sihoť I, II priamo
Negatíva: vynechanie ŽST, Kubrica stráca priame spojenie s oblasťou Pod Sokolice i ŽST
Linka 16: Kubrá – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie
nová linka
trasa po ŽST rovnaká ako linka 6, potom po trase bývalej linky 7 do Kubrej
linka na úkor linky 6 preberá celú víkendovú, podvečernú a večernú obsluhu Záblatia, s linkou 6 je preložená
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 05:00 do 23:00 v „x“
od 06:00 do 23:10 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: nové spojenie na trase Záblatie - Kubrá, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16 z linky 3 a teda nové priame dopravné možnosti
Negatíva: -
Linka 23: Juh III – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – ŽST
pôvodná linka
trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony, presmerovaná z Inoveckej ulice
linka na úkor zrušenej linky 28 preberá celú obsluhu spodnej časti sídliska Juh, ktoré bude mať touto linkou zachované spojenie k nemocnici
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni v rannej špičke 15 min, potom 30 min až do podvečera, 60 min do konca premávky
Premávka: od 05:30 do 22:55 v „x“
od 05:40 do 22:55 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: linka má zahustený a pravidelný interval, a to v rannej špičke na 15 min, potom väčšinu dňa 30 min, čo je viac ako pôvodná dvojlinka 23 a 28, jej premávka je konečne predĺžená až do 22-hej hodiny, a to i cez víkendy
Negatíva: sídlisko Juh III prišlo o iné priame spojenie v dôsledku zrušenia linky 28 (Sihoť IV)
Linka 24: Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – nemocnica – Belá (LOT)
pôvodná linka
trasa pôvodná, len ráno počas pracovných dní vybrané spoje prechádzajú okolo LOT cez Biskupice a Belú, pričom začínajú na stanici, čo je náhrada za presmerovanú linku 2. Sihoť v pracovné dni obsluhuje až od 08:00.
linka má posilnený interval na 30 min (okrem účelových spojov do 08:00)
Interval: cez víkend i v pracovný deň 30 min
Premávka: od 05:30 do 22:40 v „x“
od 05:20 do 22:40 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá, kĺbové vozidlá (len voľné dni väčšina spojov)
Pozitíva: linka má zahustený interval medzi 08:00 a 21:00 na 30 min, a to i cez víkendy
Negatíva: -
Linka 25: Juh II – Dlhé Hony – Belá
Pôvodná linka
trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony presmerovaná tak, že už neobsluhuje nemocnicu
Interval: cez víkend 60 min dopoludnia a 30 min popoludní, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 08:15 do 21:30 v „x“
od 08:15 do 21:30 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá (voľné dni kĺbové vozidlá väčšina spojov, nakoľko je turnusovo prepojená s linkou 24 podobne ako linka 1 s 8)
Pozitíva: linka má zahustený interval cez víkend popoludní. Presmerovanie linky znamená, že priame spojenie Juh II – nemocnica na nej zaniklo a linka má reálne už len čisto nákupný charakter, čo možno považovať za výhodu keďže Juh II s nemocnicou spoja linky 3 a 7, dokonca by jazdenie do OZ Belá mohlo byť aj "expresné". Toto možné expresné jazdenie by bolo súčasne problém v smere z OZ Belá na Juh v pracovné dni medzi cca 14:30 a 17:00, keď sú medzi OBI a kruhovým objazdom pod Juhom kolóny
Negatíva: -
Linka N1: Juh II – Inovecká – Hasičská - ŽST
nová nočná linka
trasa je prvá polovica z niekdajšej nočnej linky 50, na stanici linka cez víkend prechádza na linku N2 alebo N3, čím vytvára priame spojenie nočným mestom, avšak v pracovné dni toto chýba
Interval: cez víkend 7 spojov, v pracovné dni 5 spojov
Premávka: od 22:45 do 00:45 + spoj o 03:40 v „x“
od 22:45 do 02:15 v + spoj o 03:40 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste a to v dobrom intervale pre väčšinu mesta
Negatíva: v pracovné dni nepremáva po celú noc medzi premávkou denných liniek a jej spoje nepokračujú na linkách N2 ani N3
Linka N2: ŽST – Sihoť I – Sihoť IV
nová nočná linka
trasa je určená len pre sídlisko Sihoť, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy
Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva
Premávka: od 23:30 do 02:00 cez víkend
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1
Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec, Kubrá a Pod Sokolice už nie je nočnou dopravou obsluhovaná
Linka N3: ŽST – Hasičská - Old Herold – Istebník – Zlatovce - Záblatie – Zlatovská – Hasičská - ŽST
nová nočná linka
trasa je určená pre celé Zámostie, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy
Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva
Premávka: od 23:00 do 01:30 cez víkend
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1 a obslúženie celého Zámostia
Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec
Linka P5: SOŠ LT – Priemyselný park – Old Herold – Inovecká – Juh I
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, spojenej školy LOT s Dlhými Honmi a Juhom I, linka premáva po Bratislavskej ulici, pri ceste z Juhu sa „hadí“ cez Nové Zlatovce, označenie linky začína písmenom „P“ (priemyselný park), pričom ide o modifikáciu doterajšej linky 5
Interval: v pracovné dni 3 spoje ráno z Juhu, 2 poobede opačne
Premávka: účelové spoje, cez víkend nepremáva
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Juh I – Zámostie
Negatíva: cez víkend nepremáva, Zlatovskú obsluhuje len v jednom smere, absentuje popoludňajšia premávka
Linka P6: Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Priemyselný park
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, ale i spojenej AOZ so stanicou a Sihoťou, linka premáva po trase pôvodnej linky 6, avšak má v sebe aj spoj na trase stanica – AOZ, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), vybrané spoje jazdia len na úseku priem.park – Piešťanská/Veľkomoravská
Interval: v pracovné dni 4 spoje ráno zo Sihote/ŽST a 1 opačne, popoludní 7 z priem.parku/AOZ a 9 opačne
cez víkend 1 spoj zo stanice ráno do priem.parku a 1 opačne
Premávka: účelové spoje
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Sihoť – priem.park, vyčlenenie spojov z priem. Parku do samostatnej linky kvôli prehľadnosti
Negatíva: na linke existuje spoj, ktorý nejde do priem.parku, ale do AOZ (de facto bývalá linka 16)
Linka P7: Piešťanská – Zlatovská – Priemyselný park – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku a Zlatovskej ulice s Dlhými Honmi, Biskupicami a Juhom II, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), ide o vetvu bývalej linky 7/17
Interval: v pracovné dni 1 spoj ráno na Juh, 3 z Juhu, poobede 3 spoje z Juhu a 3 na Juh
cez víkend 4 spoje z Juhu a 4 na Juh
Premávka: účelové spoje
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované rýchle spojenie Juhu so Zámostím, linka vytvára v Biskupiciach alternatívu k linke 2
Negatíva: ukončenie na Veľkomoravskej (kde nie je otoč) môže vytvárať prevádzkové prekážky, linka by si v rannej aj odpoludňajšej špičke zaslúžila 30 min. interval pretože iné linky v Zámostí žiadnu špičku nemajú a priemyselný park si to tiež „žiada“.
Linka A: ŽST Zlatovce – Bavlnárska – Zlatovská – Hasičská – Sihoť I, IV – Pred Poľom - Kubrá
Nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Nových Zlatoviec a Kvetnej zo Sihoťou a Kubrou
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Linka B: Juh I – Hasičská - Plaváreň
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Juhu s centrom a plavárňou, čo je vlastne len vyčlenenie dnešného jediného premávajúceho spoja linky 32
Interval: 1 nevratný spoj popoludní
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: prečíslovanie existujúcej linky 32
Linka C: Karpatská – Nozdrkovce – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Biskupíc, Novín a Nozdrkoviec s Dlhými Honmi a Juhom
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Linka D: Záblatie – Zlatovce – Istebník – Old Herold – nemocnica – Dlhé Hony - Cintorínska
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Záblatia, Zlatoviec a Istebníka s Dlhými Honmi a VI. ZŠ
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Cestovné poriadky
Heslo „Autobusy na sídliskách každých 5 minút a zlepšenie MHD aj do menších častí mesta“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, úplne neplatí, pretože aj súčasný cestovný poriadok a linkové vedenie má rovnako na sídliskách Juh a Sihoť obdobia s intervalom 5 min a menšie časti mesta niektoré majú zlepšenie, iné zhoršenie MHD, takže ide o subjektívne tvrdenie.
Napriek nárastu počtu spojov od gymnázia na Juh počas voľných dní zo 7 na 9 za hodinu vznikajú dve 15-minútové „diery“ ktoré nie sú ani v súčasnosti pri nižšom počte spojov. Zhluky sú po novom väčšie:
Voľný deň - platné CP k 1.7.2024:
H: 05 10 27 31 44 50 59 (linky 28 7 4 1 8 22 11)
Voľný deň - návrh:
H: 12 15 21 27 42 45 45 51 57 (linky 8 3 11 1 8 7 23 4 1)
Pre občanov Kubrice či Kubrej zmeny nie sú vnímané pozitívne, hoci možno absolútnym počtom spojov nedochádza k výraznej zmene. Do „zlepšenia“ MHD sa totiž posudzuje trasa linky, počet liniek, počet spojov i cena služby a spôsob jej vykonávania.
Zvýšenie počtu spojov:
akiste zvýšenie počtu je výborná informácia. Avšak by mala byť podporená informáciou, koľko zvýšenie spojov bude stáť. Vieme, že došlo k zdraženiu MHD v Trenčíne, a v prípade hotovostných platieb až na 250% pôvodnej ceny, čo je bezprecedentné zvýšenie v histórii tunajšej MHD. Zvýšenie či zníženie počtu spojov je totiž vec objednávateľa - MEsta Trenčín, a teda zvýšenie spojov je možné aj pri súčasnom či úplne inom linkovom vedení. Preto otázka zvýšenia počtu spojov by mala byť prezentovaná vo vzťahu: o koľko %, € a km. A potom by bolo možné porovnanie so súčasným stavom, ktorý je však výsledkom úplne iných limitov, než navrhovaná zmena.
K zverejneným súhrnným cestovným poriadkom:
Práve súhrn zo zastávok Braneckého smer Juh I, smer Juh II a Juh I smer Braneckého, Juh II smer Hasičská či Zlatovská smer Juh, by dal komplexný pohľad, kedy možno zistiť, že sú tu i výpadky pravidelného intervalu a dokonca i 15 min pauzy počas hlavných prevádzkových časov, či neželané zhluky spojov.
Nočná doprava:
Dosiaľ nebola vôľa nočnú dopravu poriadne riešiť a preto zanikla i linka 50. Nový návrh preto prekvapujúco počíta až s tromi linkami, hoci len jedna premáva aspoň časť noci pracovného dňa a to len na trase Juh - Dlhé Hony - centrum - stanica. Vynechanie Kubrej a sídlisk Pred Poľom či Pod Sokolice určite nie je pozitívna správa, naopak konečne sa dočká Zámostie a to okruhom. Prechod z linky N1 na N2 alebo N3 je vhodné riešenie, pretože umožní cestovanie cez mesto v oboch smeroch. Nočná doprava bude zjavne nová výzva.
K zmenám trás liniek:
Najmä zmena trasy linky 11 je prekvapujúca, pretože ide o linku využívanú. Iné zmeny môžu byť pochopiteľné, či podložené aj dátami, ale tu rozhodne nie. Nová trasa môže ale aj nemusí vyťaženosti ešte viac pomôcť, pretože ide len o skúšku, či sa to podarí alebo nie. Aktuálne linka na tejto trase nejazdí, takže nemôže poskytovať relevantnú informáciu o potrebe práve tejto trasy.
Skrátenie linky 2 na úsek Nozdrkovce/Biskupice – stanica, vynechaním nemocnice a pretrasovanie po Jesenského rovnako nemusí pre túto linku byť pozitívne, pretože podobne dopadla linka 10 v roku 1994 po obdobných skráteniach, až napokon bola zrušená z dôvodu nevyužívania, hoci táto vždy premávala okolo nemocnice i Perly.
TomoSK
Takisto ma mrzí, že v článku sú ako fakty prezentované niektoré domnienky, ktoré, žiaľ, nie sú pravdivé a rozoberieme si ich nižšie.
Článok ako taký je tiež postavený na značne subjektívnom vnímaní celej dopravy, čo je v poriadku pre osobný blog, ale do objektívneho článku to jednoducho nepatrí - autor vníma ako gro trenčianskej dopravy spojenie Juh - Sihoť, čo v realite až tak pravda nie je (priamych cestujúcich veľa nie je - vidíme to nielen z dát z APC, ktoré máme na rozdiel od autora k dispozícii), "vox populi" akceptuje len tam, kde to zapadá do jeho videnia (v Kubrici áno - L11, na Saratovskej nie - L1) a podľa mňa nezmyselne sa odvoláva na niečo, čo sa v roku 1994 neosvedčilo. Je o 30 rokov neskôr, ľudia sa správajú inak, mesto vyzerá inak a aj trh práce sa poriadne zmenil.
Na zamyslenie:
- Autor prezentuje sugestívny výsledok, že koncepcia nepriniesla zjednodušenie, lebo počet liniek v absolútnych číslach stúpol. To je síce pravda, avšak 6 liniek (3 školské a 3 nočné) predstavujú niečo, čo v doterajšej sieti neexistovalo a vytvárajú úplne nové, doteraz nejestvujúce spojenia. Avšak ak sa chce cestujúci počas dňa dostať z Hasičskej do Zámostia, dnes si pri linke 6 musí pozrieť cestovný poriadok, ktorý obsahuje 8 rôznych variantov trasy v rámci jednej linky a konkrétne pri zastávke Hasičská musí sledovať význam 6 rôznych poznámok k základnej trase. Po novom si pozrie len súhrnný CP dokonale preložených liniek 6 a 16, na ktorých sú všetky spoje vedené po rovnakej trase. Prípadne si pozrie ešte linku P6. Toto je skutočné zjednodušenie, nehovoriac už o výraznom skrátení intervalu. To, že existuje skupina školských či nočných liniek, nemusí takého cestujúceho vôbec zaujímať a teda nejde z jeho pohľadu o zneprehľadňovanie siete.
- Schému liniek z toho času sme skontrolovali a zastávky v nej nechýbajú. Ak nejaká zastávka na linke nie je zaznačená, je to preto, lebo sa na nej ani nebude nachádzať. Predpokladáme, že autor narážal na zastávku Žilinská, na ktorej linky 4 a 11 v smere Opatová/Kubrica zastavovať skutočne nebudú, nakoľko ODI nesúhlasil s umiestnením zastávky medzi okružnú križovatku a podjazd. Zastávka bude situovaná na Opatovskej ulici, pred okružnou križovatkou a obslúžiť ju teda bude môcť len linka 1, ako vyplýva aj zo zverejnenej schémy liniek.
- Ako fakt prezentuje autor bod, že linka 1 a 8 budú vzájomne sprejazdované a nasadenie kĺbových vozidiel na linke 1 bude náhodné tak, ako v roku 2006. Nie, až na rannú špičku a jednotlivé spoje v poobednej špičke a večerných hodinách bude nasadenie kĺbových vozidiel na linku 1 systematické, a tá v základnom stave previazané s linkou 8 nebude.
- Autor prezentuje trasu linky 4 ako neúmerné predĺženie jazdnej doby pre obyvateľov Opatovej, pričom jazdná doba bude predĺžená iba o 2 minúty v prípade spojov idúcich cez Kubrú. Súčasné ľavé odbočenie z nadjazdu na hlavnú cestu totiž nie je žiadna sranda...
- Autor tvrdí, že na linkách 3, 6 a 7 bola ignorovaná ranná a odpoludňajšia špička, v prípade linky 3 to prezentuje ako zhoršenie ranného intervalu pre Vinohrady. Pravdou však je, že po pozornom naštudovaní by si všimol medzi spoje linky 3 vložené školské spoje, po zapracovaní zmien dokonca tvoriace 10-minútový interval z Vinohradov v rannej špičke, na linke 6 by si všimol vložené spoje na linke P6 a od Autobusovej stanice 15-minútový preklad s linkou 16, pretože školy a priemysel v Zámostí si to skutočne žiadajú, a na linke 7 by si všimol posilnenie v špičkách prostredníctvom liniek P7 (expres) a P5. Pri linkách 3, 6/16 a 7 bola naopak počas pracovných dní zavedená celodenná špička, nakoľko na ich trase ležia zdravotnícke zariadenia, kam gro dopytu smeruje v čase dopoludňajšieho sedla a neprišlo nám vhodné práve v tomto čase osekať ponuku o 50%. Ak autor skutočne porovnával súčasný a navrhovaný CP, musel si zákonite všimnúť, že najmä pri linkách 3 a 6 ide o zavedenie celodennej špičky, na linke 7/17 je sedlo posilnené aj dnes. Napriek tomu sa v článku snaží navodiť dojem, že ide o zhoršenie ponuky. To v nás vyvoláva pocit, že snahou bolo aj pozitívnu zmenu za každú cenu prezentovať ako niečo, čo je hodné kritiky.
- Autor textu vytýka absentujúcu nočnú premávku v pracovné dni. Osobne si trúfam tvrdiť, že ako veľký podporovateľ nočnej dopravy (aj keď to mnohí berú ako "fuj", nočné spoje reálne vozia viac cestujúcich, než "tradičné" skoré ranné spoje) považujem skok z nulového rozsahu do rozsahu 1 celotýždenná linka na hlavnej tepne, 2 úplne nové linky premávajúce vo voľných dňoch v intervaloch 30 až 60 minút, za viac než dostatočný. Pôvodne sme pracovali len s linkou N1, zvyšná dvojica bola doplnená až na popud samotného Mesta, čo je skutočne obdivuhodný prístup. Po vyhodnotení zimnej a letnej sezóny môže byť pokojne v hre aj rozšírenie na pracovné dni.
- Autor ako negatívum školských liniek spomína vytváranie osobitných liniek, no tento bod skôr pojmem ako otázku, pod akú linku by autor článku tieto školské spoje strčil, aby to nebol bordel? Okrem iného, školské spoje nebudú mať štandardnú vývesku, iba "výpis odchodov" na A5, na označníkoch sa budú označovať jedným, spoločným piktogramom.
Cestovné poriadky:
Autobusy na sídliskách každých 5 minút v špičke je jeden z hlavných "sloganov" koncepcie, a tohto sme sa na Juhu aj na Sihoti držali. Predovšetkým v ranných hodinách, kedy je drahá každá minúta, cestujúci určite ocenia dokonalý 5 minútový interval. Ide o značné zlepšenie oproti dosluhujúcej koncepcii, v ktorej môžeme nájsť aj 11 minútovú dieru z Juhu II do centra počas rannej školskej špičky. Jedinou mestskou časťou, v ktorej došlo skutočne ku zhoršeniu, je Kubrá, aj to len z toho dôvodu, že dnes je obsluhovaná vzduchovozičmi v 10-minútovom intervale v špičke, navrhované bolo mierne zhoršenie na 15-minútový interval kompenzované kĺbovým spojom linky 11 v exponovanom čase. Toto doznalo isté zmeny.
Takisto veľmi nerozumiem tomu súhrnnému cestovnému poriadku, prečo, preboha, bol vytvorený pre všetky vetvy spoločný? Veď predsa ak idem na Východnú, vôbec ma nezaujíma linka idúca na Saratovskú alebo naopak. Susedné vetvy Východná a Gen. Svobodu sú do istej miery previazané, ale o vzájomne odľahlých vetvách to rozhodne neplatí.
Ak by sme chceli byť maximálne féroví, tak preklad smerom z mesta bol robený vždy zo zastávky Hasičská, aby tam nevznikali nepravidelnosti a diery, aj za cenu nedokonalého prekladu z Gymnázia. Pozrime sa na preklady zo zastávky Hasičská smer Gen. Svobodu cez víkend:
SÚČASNOSŤ
29 (1) 42 (8) 48 (22)
NÁVRH
09 (8) 25 (1) 39 (8) 55 (1)
Rovnako tak nám nie je jasné, prečo autor požaduje doplnenie súhrnných cestovných poriadkov aj na trasách, na ktorých drvivú väčšinu ponuky zabezpečuje jedna linka. Ide napríklad o trasu zo Zlatovskej na Juh (linka 7) alebo zo zastávky Gymnázium smer Juh I (dvojlinka 4/11, spoje linky 1 premávajú len od vlakov + dopoludnia zabezpečujú vnútrosídliskovú obsluhu v rámci Juhu).
Takisto sa veľmi nechcem vracať k podnetom od občanov Kubrickej ulice, ale máme k dispozícii prehľad podnetov z roku 2016. Vtedy bola v Kubrici a Kubrej vzbura, lebo sa brala preč linka 7 do Zámostia. Dnes po nej nikto ani len neštekol, nikto ju nechce (hoci sa vrátila v podobe linky 16), teraz je témou, že sú zžití s Billou a odmietajú "poľský" reťazec Lidl. A ešte ich rozčuľuje, že Sihoť má viac spojov, než oni, keď platia rovnaké dane... Vysvetlenie, že z obyvateľov mesta prispievajú na MHD najmenším dielom (málo obyvateľov, veľa spojov), sa neujalo. Kto bol prítomný, názor si urobil aj sám. Či už sa vám tento argument páči alebo nie, my robíme koncepciu pre celý Trenčín a prevádzka MHD je financovaná z verejných zdrojov. Preto si skrátka nemôžeme dovoliť ku koncepcii pristupovať v štýle vox populi, vox dei v tých prípadoch, kedy vidíme, že požiadavky cestujúcich nemajú žiadnu racionálnu oporu a pre svoje blaho je 150 obyvateľov schopných obetovať 1 000 iných obyvateľov. Potom ide len o to, kto hlasnejšie kričí.
Zvýšenie počtu spojov:
Výkony MHD sa spustením novej koncepcie navýšia o 9%, z približne 1 890 000 vzkm ročne na približne 2 061 000 vzkm ročne.