Prehľad nového linkového vedenia MHD a jeho porovnanie so súčasným stavom

Návrh uverejnený na webe Mesta Trenčín vs. súčasnosť

Pripravované zmeny v trenčianskej MHD sa v nižšie popísanom texte "rozmenili na dorbnné" a pre lepší prehľad sú popísané podľa jednotlivých liniek.

Nové linkvé vedenie - všeobecne:

Nové linkové vedenie ponecháva pôvodné linky, niektorým mení trasu, niektoré ruší a vytvára.

Zrušené linky:

5, 12, 13, 17, 22, 27, 28, 31, 32

Nové linky:

16, P5, P6, P7, N1, N2, N3, A, B, C, D

Zmenené trasy liniek:

1, 2, 4, 6, 7, 11, 23, 25

Linky bez zmeny (prípadne len veľmi minimálne zmeny):

3, 8, 24

Linkové vedenie je teda zásadne zmenené, a to zrušením 9 jestvujúcich liniek a vytvorením 11 nových. Vzniká skupina liniek „P“, čo majú byť linky do priemyselného parku (okrem jedného spoja na linke P6), skupina školských liniek A B C D a skupina nočných liniek N1 N2N3.

Summa summarum: počet liniek sa neznížil a ani nesprehľadnil, linka 2 rovnako predstavuje akoby linky 2 a 12, len teraz pod jedným číslom, hoci končiť budú na striedačku raz v Biksupiciach a inokedy v Nozdrkovciach. Návrh má teda inú vnútornú logiku, ako mal ten predtým.

Zverejnená schéma nového linkového vedenia žiaľ obsahuje chyby, niektoré zastávky nie sú stále vyznačené ani v zverejnenej mape. Hoci lehota na pripomienky uplynula, zmien v pôvodne zverejnených materiáloch sme dosiaľ nedoznali a preto vychádzame zo stavu k 01.07.2024 tak, ako je verejnosti dostupný.

Výsledok:

Heslo „Zjednodušenie siete“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, neplatí. Každému vyhovuje niečo iné, absolútny počet liniek stúpol, ale zmeny na trasách drvivej väčšiny liniek vytvárajú potrebu naštudovania nového linkového vedenia a o zjednodušenie teda nejde. Ide o iný systém. Či lepší alebo horší, necháme na čitateľa.

Podľa jednotlivých liniek:

Linka 1 Sihoť IV – Pred Poľom – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Inovecká – Juh II (Juh I)

pôvodná linka

zmenená trasa na severnom konci, namiesto Kubry ide na Sihoť III a IV

pridaná zachádzka na Juh I na južnom konci u 20 spojov

1 spoj v smere z Juhu na Sihoť zachádza k ZŠ Kubranská

Interval: cez víkend posilnený na 30 min, v pracovné dni 15 min špička, sedlo 30 min

Premávka:       od 04:15 do 22:45 v „x“

                      od 04:45 do 22:45 v „a“

Vozidlá: predpoklad nasadenia kĺbových vozidiel (pracovné dni nie všetky spoje: linky 1 a 8 vyplývajúc z návrhu sú turnusovo prepojené - vozidlo z Juhu ide tam ako linka 1 a späť ako linka 8 a opačne, preto ak by mala byť linka 1 úplne kĺbová, bolo by potrebných minimálne 10 kĺbových vozidiel, pričom k dispozícii je 5. Preto je odhad, že kĺbový pôjde cca každý druhý spoj čím, sa situácia dostáva do podobnej ako v 2006, keď na linke 1 jazdili kĺbové vozidlá náhodne).

Pozitíva: posilnenie linky, obsluha najväčších sídlisk mesta, nasadenie kĺbových vozidiel

Negatíva: predĺženie niektorých spojov na Juh I je nepravidelné, mimo takto. Už v neprijatej koncepcii v roku 2016 bola obdobná linka (vtedy pod číslom 3) odmietnutá. Z pozitíva zmeny trasy Kubrá/Sihoť vychádza zase väčšie množstvo negatív inde a to pretrasovanie linky 11 z historickej trasy a neúmerné predĺženie cestovného času obyvateľom Opatovej a tiež viac ako 40 spojov za deň po ulici Jána Derku nie príliš vhodnej na prejazd autobusov.

 

Linka 2:             Nozdrkovce/Biskupice – Karpatská – Hasičská – ŽST - (Sihoť IV - Opatová)

pôvodná linka

skrátená trasa na severnom konci, po zrušení linky 12 de facto preberá jej systém obsluhy, kedy niekoľko spojov končí v Biskupiciach, linka je pretrasovaná podjazdom po Jesenského ul., pričom už neobsluhuje sídlisko Dlhé Hony v okolí Perly a ani nemocnicu

pridaná zachádzka ranných spojov až do Opatovej k ihrisku, sídlisko Sihoť obsluhuje len ráno, kým nepremáva linka 24

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min špička, sedlo 60 min

Premávka:       od 04:50 do 21:45 v „x“

                      od 06:30 do 21:50 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: zrýchlenie prepravy z Nozdrkoviec a Novín do centra

Negatíva: skrátenie trasy, presmerovanie mimo Legionárskej, čím už nezastavuje na zastávke nemocnica, nová zastávka pri nemocničnej zadnej bráne zavedená nie je. Linke vypadnú jej ťažiská a to okolie Perly, nemocnica a Sihoť. Je diskutabilné či pridanie zastávky za nemocnicou bez prepojenia Sihote pomôže výrazným spôsobom „naplniť“ túto linku.

 

Linka 3:             Juh II – nemocnica – Old Herold – Istebník – Vinohrady – Zlatovce - Záblatie

pôvodná linka

trasa bezo zmeny

posilnenie linky v pracovné dni a zavedenie víkendovej premávky po zrušení liniek 1327. Linka na konečnej v Záblatí plynulo prechádza na linku 6/16 bez nutnosti prestupu

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min medzi 06:00 a 17:00, potom 60 min

Premávka:       od 05:00 do 23:10 v „x“

                      od 05:00 do 23:10 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: celkové posilnenie linky v rozvíjajúcich sa oblastiach Záblatia a Zlatoviec, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16

Negatíva: absencia rannej a odpoludňajšej špičky v priemyselnej oblasti Zámostia a nových štvrtí Vinohrady, prípadne Zlatovce a Záblatie. Ani jedna spomedzi liniek 3 6 7 nemá "špičku“. Ak zostaneme len pri linke 3, tak napriek avizovanému posilneniu, v čase dopravnej špičky oproti súčasnému stavu mierne oslabne.

 

Linka 4:             Juh I – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá - Opatová

pôvodná linka

trasa zo Sihote III, IV presunutá cez Pred Poľom a Kubrú, a z Inoveckej ul. na ul. Dlhé Hony, na úseku Kubrá – Juh I je preložená s linkou 11

posilnenie linky v pracovné dni v špičke a tiež  víkendovej premávky

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min

Premávka:       od 04:55 do 23:15 v „x“

                      od 07:55 do 23:00 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: celkové posilnenie linky a nové priame možnosti cestovania z Kubry na Sihoť I, II, preloženie s linkou 11

Negatíva: predĺženie jazdnej doby z Opatovej do centra, neskorý začiatok premávky cez víkend, premávka po Jána Derku

 

Linka 6:             Sihoť IV – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie

pôvodná linka

trasa linky skrátená o krúženie cez Zlatovce, linka už neobsluhuje priemyselný park, do ktorého je zriadená nová linka P6

linka prichádza o víkendovú prevádzku na úkor novej linky 16 (Záblatie – Kubrá) a v pracovné dni končí premávku poobednou špičkou

Interval: cez víkend nepremáva, v pracovné dni 60 min

Premávka:       od 05:00 do 16:25 v „x“

Vozidlá: pravdepodobnbe sólo vozidlá

Pozitíva: vyčlenenie spojov do priemyselného parku do samostatnej linky, sprehľadnenie trasy

Negatíva: zrušenie víkendovej premávky, čím 2. najväčšie sídlisko Sihoť stráca priame spojenie s celým Zámostím, premávka v pracovné dni len v intervale 60 min do skončenia popoludňajšej špičky, čím sa stráca aj podvečerné a večerné priame spojenie medzi týmito mestskými časťami. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky (priemysel/školy v Zámostí si to žiadajú), hoci čiastočne vypomôže linka P6.

 

Linka 7:             Juh II – Dlhé Hony - nemocnica – Odevná – Lipová – Zlatovce ŽST

Nová linka, sčasti na pôvodnej trase

Trasa je vedená aj cez nové obytné celky (Odevná) a cez Nová Zlatovce (Bavlnárska/Lipová), končí na ŽST Zlatovce (Kvetná)

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min do cca 17:30, potom 60 min

Premávka:       od 05:00 do 22:20 v „x“

                        od 05:00 do 22:20 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: bližšia obsluha lokalít v Zámostí oproti súčasnému stavu, pravidelný interval a potenciál pravidelných cestujúcich

Negatíva: polovica Zlatovskej ulice ostáva neobslúžená, v niektorých lokalitách ťažšia prejazdnosť. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky, linka P7 nahradila priemyselný park v porovnaní s pôvodnou linkou 7 napriek očakávanému posilneniu len veľmi slabo.

 

Linka 8:             Juh II – Soblahovská – Hasičská – Sihoť I - IV

pôvodná linka

trasa bezo zmeny

posilnenie linky cez víkend na 30 min interval

Interval: cez víkend 30 min, v pracovné dni 15 min v špičke, potom 30 min

Premávka:       od 05:00 do 23:00 v „x“

                       od 05:15 do 23:00 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá i kĺbové vozidlá (viď popis pri linke 1)

Pozitíva: celkové posilnenie linky najmä cez víkend, preklad linky s linkou 1

Negatíva: -

 

Linka 11:          Juh I – Dlhé Hony - nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá – Kubrica (chata)

pôvodná linka

trasa presunutá na ul. Dlhé Hony, linka neobsluhuje ŽST a ani Pod Sokolice, naopak prechádza priamo z Hasičskej na Sihoť I, II a potom rovnako ako linka 4 podjazdom smer Pred Poľom a Kubrá, v Kubrici v lete obsluhuje aj Kubrickú dolinu

linka je preložená s linkou 4 na spoločnom úseku

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min

Premávka:       od 04:55 do 23:15 v „x“

                       od 05:00 do 23:15 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: preloženie spojov s linkou 4, nové možnosti spojenia pre Kubricu na Sihoť I, II priamo

Negatíva: vynechanie ŽST, Kubrica stráca priame spojenie s oblasťou Pod Sokolice i ŽST

 

Linka 16:          Kubrá – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie

nová linka

trasa po ŽST rovnaká ako linka 6, potom po trase bývalej linky 7 do Kubrej

linka na úkor linky 6 preberá celú víkendovú, podvečernú a večernú obsluhu Záblatia, s linkou 6 je preložená

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 60 min

Premávka:       od 05:00 do 23:00 v „x“

                       od 06:00 do 23:10 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: nové spojenie na trase Záblatie - Kubrá, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16 z linky 3 a teda nové priame dopravné možnosti

Negatíva: -

 

Linka 23:          Juh III – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – ŽST

pôvodná linka

trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony, presmerovaná z Inoveckej ulice

linka na úkor zrušenej linky 28 preberá celú obsluhu spodnej časti sídliska Juh, ktoré bude mať touto linkou zachované spojenie k nemocnici

Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni v rannej špičke 15 min, potom 30 min až do podvečera, 60 min do konca premávky

Premávka:       od 05:30 do 22:55 v „x“

                       od 05:40 do 22:55 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: linka má zahustený a pravidelný interval, a to v rannej špičke na 15 min, potom väčšinu dňa 30 min, čo je viac ako pôvodná dvojlinka 23 a 28, jej premávka je konečne predĺžená až do 22-hej hodiny, a to i cez víkendy

Negatíva: sídlisko Juh III prišlo o iné priame spojenie v dôsledku zrušenia linky 28 (Sihoť IV)

 

Linka 24:          Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – nemocnica – Belá (LOT)

pôvodná linka

trasa pôvodná, len ráno počas pracovných dní vybrané spoje prechádzajú okolo LOT cez Biskupice a Belú, pričom začínajú na stanici, čo je náhrada za presmerovanú linku 2. Sihoť v pracovné dni obsluhuje až od 08:00.

linka má posilnený interval na 30 min (okrem účelových spojov do 08:00)

Interval: cez víkend i v pracovný deň 30 min

Premávka:       od 05:30 do 22:40 v „x“

                       od 05:20 do 22:40 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá, kĺbové vozidlá (len voľné dni väčšina spojov)

Pozitíva: linka má zahustený interval medzi 08:00 a 21:00 na 30 min, a to i cez víkendy

Negatíva: -

 

Linka 25:          Juh II – Dlhé Hony – Belá

Pôvodná linka

trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony presmerovaná tak, že už neobsluhuje nemocnicu

Interval: cez víkend 60 min dopoludnia a 30 min popoludní, v pracovné dni 60 min

Premávka:       od 08:15 do 21:30 v „x“

                       od 08:15 do 21:30 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá (voľné dni kĺbové vozidlá väčšina spojov, nakoľko je turnusovo prepojená s linkou 24 podobne ako linka 1 s 8)

Pozitíva: linka má zahustený interval cez víkend popoludní. Presmerovanie linky znamená, že priame spojenie Juh II – nemocnica na nej zaniklo a linka má reálne už len čisto nákupný charakter, čo možno považovať za výhodu keďže Juh II s nemocnicou spoja linky 3 a 7, dokonca by jazdenie do OZ Belá mohlo byť aj "expresné". Toto možné expresné jazdenie by bolo súčasne problém v smere z OZ Belá na Juh v pracovné dni medzi cca 14:30 a 17:00, keď sú medzi OBI a kruhovým objazdom pod Juhom kolóny

Negatíva:  - 

 

Linka N1:         Juh II – Inovecká – Hasičská - ŽST

nová nočná linka

trasa je prvá polovica z niekdajšej nočnej linky 50, na stanici linka cez víkend prechádza na linku N2 alebo N3, čím vytvára priame spojenie nočným mestom, avšak v pracovné dni toto chýba

Interval: cez víkend 7 spojov, v pracovné dni 5 spojov

Premávka:       od 22:45 do 00:45 + spoj o 03:40 v „x“

                       od 22:45 do 02:15 v + spoj o 03:40 v „a“

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste a to v dobrom intervale pre väčšinu mesta

Negatíva: v pracovné dni nepremáva po celú noc medzi premávkou denných liniek a jej spoje nepokračujú na linkách N2 ani N3

 

Linka N2:         ŽST – Sihoť I – Sihoť IV

nová nočná linka

trasa je určená len pre sídlisko Sihoť, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy

Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva

Premávka:       od 23:30 do 02:00 cez víkend

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1

Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec, Kubrá a Pod Sokolice už nie je nočnou dopravou obsluhovaná

 

Linka N3:         ŽST – Hasičská - Old Herold – Istebník – Zlatovce - Záblatie – Zlatovská – Hasičská - ŽST

nová nočná linka

trasa je určená pre celé Zámostie, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy

Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva

Premávka:       od 23:00 do 01:30 cez víkend

Vozidlá: sólo vozidlá

Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1 a obslúženie celého Zámostia

Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec

 

Linka P5:          SOŠ LT – Priemyselný park – Old Herold – Inovecká – Juh I

nová linka

trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, spojenej školy LOT s Dlhými Honmi a Juhom I, linka premáva po Bratislavskej ulici, pri ceste z Juhu sa „hadí“ cez Nové Zlatovce, označenie linky začína písmenom „P“ (priemyselný park), pričom ide o modifikáciu doterajšej linky 5

Interval: v pracovné dni 3 spoje ráno z Juhu, 2 poobede opačne

Premávka:       účelové spoje, cez víkend nepremáva

Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá

Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Juh I – Zámostie

Negatíva: cez víkend nepremáva, Zlatovskú obsluhuje len v jednom smere, absentuje popoludňajšia premávka

 

Linka P6:          Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Priemyselný park

nová linka

trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, ale i spojenej AOZ so stanicou a Sihoťou, linka premáva po trase pôvodnej linky 6, avšak má v sebe aj spoj na trase stanica – AOZ, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), vybrané spoje jazdia len na úseku priem.park – Piešťanská/Veľkomoravská

Interval:            v pracovné dni 4 spoje ráno zo Sihote/ŽST a 1 opačne, popoludní 7 z priem.parku/AOZ a 9 opačne

                         cez víkend 1 spoj zo stanice ráno do priem.parku a 1 opačne

Premávka:       účelové spoje

Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá

Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Sihoť – priem.park, vyčlenenie spojov z priem. Parku do samostatnej linky kvôli prehľadnosti

Negatíva: na linke existuje spoj, ktorý nejde do priem.parku, ale do AOZ (de facto bývalá linka 16)

 

Linka P7:          Piešťanská – Zlatovská – Priemyselný park – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II

nová linka

trasa je určená pre spojenie priemyselného parku a Zlatovskej ulice s Dlhými Honmi, Biskupicami a Juhom II, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), ide o vetvu bývalej linky 7/17

Interval:            v pracovné dni 1 spoj ráno na Juh, 3 z Juhu, poobede 3 spoje z Juhu a 3 na Juh

                        cez víkend 4 spoje z Juhu a 4 na Juh

Premávka:       účelové spoje

Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá

Pozitíva: zachované rýchle spojenie Juhu so Zámostím, linka vytvára v Biskupiciach alternatívu k linke 2

Negatíva: ukončenie na Veľkomoravskej (kde nie je otoč) môže vytvárať prevádzkové prekážky, linka by si v rannej aj odpoludňajšej špičke zaslúžila 30 min. interval pretože iné linky v Zámostí žiadnu špičku nemajú a priemyselný park si to tiež „žiada“.

 

Linka A:             ŽST Zlatovce – Bavlnárska – Zlatovská – Hasičská – Sihoť I, IV – Pred Poľom - Kubrá

Nová linka

trasa školskej linky je určená pre spojenie Nových Zlatoviec a Kvetnej zo Sihoťou a Kubrou

Interval:            1 nevratný spoj ráno

Vozidlá: sólo vozidlo

Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase

Negatíva: vytváranie osobitnej linky

 

Linka B:             Juh I – Hasičská - Plaváreň

nová linka

trasa školskej linky je určená pre spojenie Juhu s centrom a plavárňou, čo je vlastne len vyčlenenie dnešného jediného premávajúceho spoja linky 32

Interval:            1 nevratný spoj popoludní

Vozidlá: sólo vozidlo

Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase

Negatíva: prečíslovanie existujúcej linky 32

 

Linka C:            Karpatská – Nozdrkovce – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II

nová linka

trasa školskej linky je určená pre spojenie Biskupíc, Novín a Nozdrkoviec s Dlhými Honmi a Juhom

Interval:            1 nevratný spoj ráno

Vozidlá: sólo vozidlo

Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase

Negatíva: vytváranie osobitnej linky

 

Linka D:            Záblatie – Zlatovce – Istebník – Old Herold – nemocnica – Dlhé Hony - Cintorínska

nová linka

trasa školskej linky je určená pre spojenie Záblatia, Zlatoviec a Istebníka s Dlhými Honmi a VI. ZŠ

Interval:            1 nevratný spoj ráno

Vozidlá: sólo vozidlo

Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase

Negatíva: vytváranie osobitnej linky

 

Cestovné poriadky

Heslo „Autobusy na sídliskách každých 5 minút a zlepšenie MHD aj do menších častí mesta“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, úplne neplatí, pretože aj súčasný cestovný poriadok a linkové vedenie má rovnako na sídliskách Juh a Sihoť obdobia s intervalom 5 min a menšie časti mesta niektoré majú zlepšenie, iné zhoršenie MHD, takže ide o subjektívne tvrdenie.

Napriek nárastu počtu spojov od gymnázia na Juh počas voľných dní zo 7 na 9 za hodinu vznikajú dve 15-minútové „diery“ ktoré nie sú ani v súčasnosti pri nižšom počte spojov. Zhluky sú po novom väčšie:

Voľný deň - platné CP k 1.7.2024:

H: 05 10 27 31 44 50 59 (linky 28 7 4 1 8 22 11)

Voľný deň - návrh:

H: 12 15 21 27 42 45 45 51 57 (linky 8 3 11 1 8 7 23 4 1)

Pre občanov Kubrice či Kubrej zmeny nie sú vnímané pozitívne, hoci možno absolútnym počtom spojov nedochádza k výraznej zmene. Do „zlepšenia“ MHD sa totiž posudzuje trasa linky, počet liniek, počet spojov i cena služby a spôsob jej vykonávania.

Zvýšenie počtu spojov:       

akiste zvýšenie počtu je výborná informácia. Avšak by mala byť podporená informáciou, koľko zvýšenie spojov bude stáť. Vieme, že došlo k zdraženiu MHD v Trenčíne, a v prípade hotovostných platieb až na 250% pôvodnej ceny, čo je bezprecedentné zvýšenie v histórii tunajšej MHD. Zvýšenie či zníženie počtu spojov je totiž vec objednávateľa - MEsta Trenčín, a teda zvýšenie spojov je možné aj pri súčasnom či úplne inom linkovom vedení. Preto otázka zvýšenia počtu spojov by mala byť prezentovaná vo vzťahu: o koľko %, € a km. A potom by bolo možné porovnanie so súčasným stavom, ktorý je však výsledkom úplne iných limitov, než navrhovaná zmena.

K zverejneným súhrnným cestovným poriadkom:

Práve súhrn zo zastávok Braneckého smer Juh I, smer Juh II a Juh I smer Braneckého, Juh II smer Hasičská či Zlatovská smer Juh, by dal komplexný pohľad, kedy možno zistiť, že sú tu i výpadky pravidelného intervalu a dokonca i 15 min pauzy počas hlavných prevádzkových časov, či neželané zhluky spojov.

Nočná doprava:

Dosiaľ nebola vôľa nočnú dopravu poriadne riešiť a preto zanikla i linka 50. Nový návrh preto prekvapujúco počíta až s tromi linkami, hoci len jedna premáva aspoň časť noci pracovného dňa a to len na trase Juh - Dlhé Hony - centrum - stanica. Vynechanie Kubrej a sídlisk Pred Poľom či Pod Sokolice určite nie je pozitívna správa, naopak konečne sa dočká Zámostie a to okruhom. Prechod z linky N1 na N2 alebo N3 je vhodné riešenie, pretože umožní cestovanie cez mesto v oboch smeroch. Nočná doprava bude zjavne nová výzva.

K zmenám trás liniek:

Najmä zmena trasy linky 11 je prekvapujúca, pretože ide o linku využívanú. Iné zmeny môžu byť pochopiteľné, či podložené aj dátami, ale tu rozhodne nie. Nová trasa môže ale aj nemusí vyťaženosti ešte viac pomôcť, pretože ide len o skúšku, či sa to podarí alebo nie. Aktuálne linka na tejto trase nejazdí, takže nemôže poskytovať relevantnú informáciu o potrebe práve tejto trasy.

Skrátenie linky 2 na úsek Nozdrkovce/Biskupice – stanica, vynechaním nemocnice a pretrasovanie po Jesenského rovnako nemusí pre túto linku byť pozitívne, pretože podobne dopadla linka 10 v roku 1994 po obdobných skráteniach, až napokon bola zrušená z dôvodu nevyužívania, hoci táto vždy premávala okolo nemocnice i Perly.

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Výborná práca. Kopec vecí som si uvedomil až teraz. Aj na mape tie chýbajúce zastávky - Tom som prehliadol. Takto podrobné informácie sú super. A áno, tie zhluky spojov a diery sú prekvapujúce a vidno ich až keď sa to takto rozpise.
Ja by som toto teraz nebral az tak aktualne, bolo by lepšie počkať ešte pár dní keď zverejnia finálne cp aj s novými trasami. Potom, po zapracovaní zmien to bude mať ten správny zmysel a výpovednú hodnotu.
Reakcia na: Pablo #2:
Prečo? Sú to fakty? Sú. A autori určite si dali dosť námahy na toto dielo, takže práve som rád, že to zhrnuli aby bolo jasné vo a ako.
Reakcia na: Pablo #2:
To dúfam, je čo vylepšovať stále.
Reakcia na: kvorka #3:
Ja vôbec netvrdím, že si autori nedali kopu práce. Práve preto by som počkal tých pár dní kým zverejnia final produkt, a tam budeme vedieť presne porovnať dnešný stav a stav ktorý nás čaká po 1.11. Ale autor má uznanie aj za toto, isto to netrvalo 10 minút celé preštudovať a dať dokopy.
Reakcia na: Pablo #5:
Tak ak chceš vedieť, robil som to cca 2 týždne. Popri práci, dovolenke, deťoch a pod. Potom kontrola a pripomienky a úprava. Ak vyjdú nejaké úpravy (pôvodne tu mali byť už dávno), tak bude tiež update. Len nejako sa to zamotáva s dátumami, úpravami a pod. Pôvodné dátumy neplatia, tak sme to radšej dali von, nech sa verejnosť oboznamuje rovnako ako v roku 2016.
Reakcia na: draxter #6:
Za mňa je to z princípu fajn vec, urobiť iný pohľad na problematiku. Dostanem sa k nej až cez víkend, ale som zvedavý na to.

Posun v dátumoch je fakt a ak to prispeje k skvalitneniu celej koncepcie, tak s tým úplne problém nemám. Sám som sa zúčastnil napr. VMČ Sever, kde bola zo začiatku trochu akčná debata. Na konci sa už viedla pomerne kultivovaná a vecnejšia diskusia z ktorej vzišli otázky k prevereniu. Teraz myslím hlavne Ulicu J.Derku (TSK, ÚM, ODI, poslanci…). Tým chcem len napísať, že sa tými vecami reálne niekto zaoberal. Nemal som pocit, že by to napr. ÚM nechalo “vyhniť). Každopádne, vďaka za túto prácu. Pre mňa to bude rozhodne zaujímavé čítanie.
Úprimne ma mrzí, že si autor dal naponáhlo a nepočkal na finálnu podobu cestovných poriadkov, ktoré pôjdu do platnosti od 1. novembra a zverejnené budú o niekoľko dní, aj napriek tomu, že to bolo pred necelými dvoma týždňami spomenuté v diskusii. Článok podľa vlastného vyjadrenia autora začal vznikať buď spolu, alebo až po tejto informácii, takže viaceré tvrdenia z textu boli už v momente jeho vydania neaktuálne. Takisto niekoľko otázok bolo autorovi už pred časom zodpovedaných v diskusnom fóre, v texte sa k nim napriek tomu vracia (napr. zrušenie L28).

Takisto ma mrzí, že v článku sú ako fakty prezentované niektoré domnienky, ktoré, žiaľ, nie sú pravdivé a rozoberieme si ich nižšie.

Článok ako taký je tiež postavený na značne subjektívnom vnímaní celej dopravy, čo je v poriadku pre osobný blog, ale do objektívneho článku to jednoducho nepatrí - autor vníma ako gro trenčianskej dopravy spojenie Juh - Sihoť, čo v realite až tak pravda nie je (priamych cestujúcich veľa nie je - vidíme to nielen z dát z APC, ktoré máme na rozdiel od autora k dispozícii), "vox populi" akceptuje len tam, kde to zapadá do jeho videnia (v Kubrici áno - L11, na Saratovskej nie - L1) a podľa mňa nezmyselne sa odvoláva na niečo, čo sa v roku 1994 neosvedčilo. Je o 30 rokov neskôr, ľudia sa správajú inak, mesto vyzerá inak a aj trh práce sa poriadne zmenil.

Na zamyslenie:
- Autor prezentuje sugestívny výsledok, že koncepcia nepriniesla zjednodušenie, lebo počet liniek v absolútnych číslach stúpol. To je síce pravda, avšak 6 liniek (3 školské a 3 nočné) predstavujú niečo, čo v doterajšej sieti neexistovalo a vytvárajú úplne nové, doteraz nejestvujúce spojenia. Avšak ak sa chce cestujúci počas dňa dostať z Hasičskej do Zámostia, dnes si pri linke 6 musí pozrieť cestovný poriadok, ktorý obsahuje 8 rôznych variantov trasy v rámci jednej linky a konkrétne pri zastávke Hasičská musí sledovať význam 6 rôznych poznámok k základnej trase. Po novom si pozrie len súhrnný CP dokonale preložených liniek 6 a 16, na ktorých sú všetky spoje vedené po rovnakej trase. Prípadne si pozrie ešte linku P6. Toto je skutočné zjednodušenie, nehovoriac už o výraznom skrátení intervalu. To, že existuje skupina školských či nočných liniek, nemusí takého cestujúceho vôbec zaujímať a teda nejde z jeho pohľadu o zneprehľadňovanie siete.
- Schému liniek z toho času sme skontrolovali a zastávky v nej nechýbajú. Ak nejaká zastávka na linke nie je zaznačená, je to preto, lebo sa na nej ani nebude nachádzať. Predpokladáme, že autor narážal na zastávku Žilinská, na ktorej linky 4 a 11 v smere Opatová/Kubrica zastavovať skutočne nebudú, nakoľko ODI nesúhlasil s umiestnením zastávky medzi okružnú križovatku a podjazd. Zastávka bude situovaná na Opatovskej ulici, pred okružnou križovatkou a obslúžiť ju teda bude môcť len linka 1, ako vyplýva aj zo zverejnenej schémy liniek.
- Ako fakt prezentuje autor bod, že linka 1 a 8 budú vzájomne sprejazdované a nasadenie kĺbových vozidiel na linke 1 bude náhodné tak, ako v roku 2006. Nie, až na rannú špičku a jednotlivé spoje v poobednej špičke a večerných hodinách bude nasadenie kĺbových vozidiel na linku 1 systematické, a tá v základnom stave previazané s linkou 8 nebude.
- Autor prezentuje trasu linky 4 ako neúmerné predĺženie jazdnej doby pre obyvateľov Opatovej, pričom jazdná doba bude predĺžená iba o 2 minúty v prípade spojov idúcich cez Kubrú. Súčasné ľavé odbočenie z nadjazdu na hlavnú cestu totiž nie je žiadna sranda...
- Autor tvrdí, že na linkách 3, 6 a 7 bola ignorovaná ranná a odpoludňajšia špička, v prípade linky 3 to prezentuje ako zhoršenie ranného intervalu pre Vinohrady. Pravdou však je, že po pozornom naštudovaní by si všimol medzi spoje linky 3 vložené školské spoje, po zapracovaní zmien dokonca tvoriace 10-minútový interval z Vinohradov v rannej špičke, na linke 6 by si všimol vložené spoje na linke P6 a od Autobusovej stanice 15-minútový preklad s linkou 16, pretože školy a priemysel v Zámostí si to skutočne žiadajú, a na linke 7 by si všimol posilnenie v špičkách prostredníctvom liniek P7 (expres) a P5. Pri linkách 3, 6/16 a 7 bola naopak počas pracovných dní zavedená celodenná špička, nakoľko na ich trase ležia zdravotnícke zariadenia, kam gro dopytu smeruje v čase dopoludňajšieho sedla a neprišlo nám vhodné práve v tomto čase osekať ponuku o 50%. Ak autor skutočne porovnával súčasný a navrhovaný CP, musel si zákonite všimnúť, že najmä pri linkách 3 a 6 ide o zavedenie celodennej špičky, na linke 7/17 je sedlo posilnené aj dnes. Napriek tomu sa v článku snaží navodiť dojem, že ide o zhoršenie ponuky. To v nás vyvoláva pocit, že snahou bolo aj pozitívnu zmenu za každú cenu prezentovať ako niečo, čo je hodné kritiky.
- Autor textu vytýka absentujúcu nočnú premávku v pracovné dni. Osobne si trúfam tvrdiť, že ako veľký podporovateľ nočnej dopravy (aj keď to mnohí berú ako "fuj", nočné spoje reálne vozia viac cestujúcich, než "tradičné" skoré ranné spoje) považujem skok z nulového rozsahu do rozsahu 1 celotýždenná linka na hlavnej tepne, 2 úplne nové linky premávajúce vo voľných dňoch v intervaloch 30 až 60 minút, za viac než dostatočný. Pôvodne sme pracovali len s linkou N1, zvyšná dvojica bola doplnená až na popud samotného Mesta, čo je skutočne obdivuhodný prístup. Po vyhodnotení zimnej a letnej sezóny môže byť pokojne v hre aj rozšírenie na pracovné dni.
- Autor ako negatívum školských liniek spomína vytváranie osobitných liniek, no tento bod skôr pojmem ako otázku, pod akú linku by autor článku tieto školské spoje strčil, aby to nebol bordel? Okrem iného, školské spoje nebudú mať štandardnú vývesku, iba "výpis odchodov" na A5, na označníkoch sa budú označovať jedným, spoločným piktogramom.

Cestovné poriadky:
Autobusy na sídliskách každých 5 minút v špičke je jeden z hlavných "sloganov" koncepcie, a tohto sme sa na Juhu aj na Sihoti držali. Predovšetkým v ranných hodinách, kedy je drahá každá minúta, cestujúci určite ocenia dokonalý 5 minútový interval. Ide o značné zlepšenie oproti dosluhujúcej koncepcii, v ktorej môžeme nájsť aj 11 minútovú dieru z Juhu II do centra počas rannej školskej špičky. Jedinou mestskou časťou, v ktorej došlo skutočne ku zhoršeniu, je Kubrá, aj to len z toho dôvodu, že dnes je obsluhovaná vzduchovozičmi v 10-minútovom intervale v špičke, navrhované bolo mierne zhoršenie na 15-minútový interval kompenzované kĺbovým spojom linky 11 v exponovanom čase. Toto doznalo isté zmeny.

Takisto veľmi nerozumiem tomu súhrnnému cestovnému poriadku, prečo, preboha, bol vytvorený pre všetky vetvy spoločný? Veď predsa ak idem na Východnú, vôbec ma nezaujíma linka idúca na Saratovskú alebo naopak. Susedné vetvy Východná a Gen. Svobodu sú do istej miery previazané, ale o vzájomne odľahlých vetvách to rozhodne neplatí.

Ak by sme chceli byť maximálne féroví, tak preklad smerom z mesta bol robený vždy zo zastávky Hasičská, aby tam nevznikali nepravidelnosti a diery, aj za cenu nedokonalého prekladu z Gymnázia. Pozrime sa na preklady zo zastávky Hasičská smer Gen. Svobodu cez víkend:

SÚČASNOSŤ
29 (1) 42 (8) 48 (22)

NÁVRH
09 (8) 25 (1) 39 (8) 55 (1)

Rovnako tak nám nie je jasné, prečo autor požaduje doplnenie súhrnných cestovných poriadkov aj na trasách, na ktorých drvivú väčšinu ponuky zabezpečuje jedna linka. Ide napríklad o trasu zo Zlatovskej na Juh (linka 7) alebo zo zastávky Gymnázium smer Juh I (dvojlinka 4/11, spoje linky 1 premávajú len od vlakov + dopoludnia zabezpečujú vnútrosídliskovú obsluhu v rámci Juhu).

Takisto sa veľmi nechcem vracať k podnetom od občanov Kubrickej ulice, ale máme k dispozícii prehľad podnetov z roku 2016. Vtedy bola v Kubrici a Kubrej vzbura, lebo sa brala preč linka 7 do Zámostia. Dnes po nej nikto ani len neštekol, nikto ju nechce (hoci sa vrátila v podobe linky 16), teraz je témou, že sú zžití s Billou a odmietajú "poľský" reťazec Lidl. A ešte ich rozčuľuje, že Sihoť má viac spojov, než oni, keď platia rovnaké dane... Vysvetlenie, že z obyvateľov mesta prispievajú na MHD najmenším dielom (málo obyvateľov, veľa spojov), sa neujalo. Kto bol prítomný, názor si urobil aj sám. Či už sa vám tento argument páči alebo nie, my robíme koncepciu pre celý Trenčín a prevádzka MHD je financovaná z verejných zdrojov. Preto si skrátka nemôžeme dovoliť ku koncepcii pristupovať v štýle vox populi, vox dei v tých prípadoch, kedy vidíme, že požiadavky cestujúcich nemajú žiadnu racionálnu oporu a pre svoje blaho je 150 obyvateľov schopných obetovať 1 000 iných obyvateľov. Potom ide len o to, kto hlasnejšie kričí.

Zvýšenie počtu spojov:
Výkony MHD sa spustením novej koncepcie navýšia o 9%, z približne 1 890 000 vzkm ročne na približne 2 061 000 vzkm ročne.

Reakcia na: Richard Ščepko #7:
Podľa mňa je to tiež práve z tohto pohľadu dobré. Plusy aj mínusy. Od niekoho kto sa do MHD vyzná, pozná TN a vie, kde tkvie "zákutie" pre zlepšenie či len chrumkavú propagandu. Lebo páči sa mi to, ako to nazval, budem citovať plukovníka Pottera zo seriálu MASH: "Ja nie som Blake, som iný." A teda sú veci, ktoré sú vec názoru, a sú veci, ktoré sú vec faktov. A myslím, že celá debata tu na imhd je o tom, aby zmeny šli vždy k lepšiemu, resp. sa nedopustil poprask 2016.

Autori majú veľkú výhodu oproti roku 2016: jednak súčasný systém je už vec zlepšenia toho, čo tu bolo a mesto súhlasí so zásadným navýšením kilometrov! Mať toto v roku 2016, vyzerá to už dnes inak najmä na Juhu III, v Zámostí či s nočnou dopravou.
Reakcia na: TomoSK #8:
To si si z prsta vycucal to naponáhľo? Či si sa s autorom o tom bavil? Alebo na základe čoho tak zase usudzuješ (nepovedz že z dákych dát). Potom sa zase budeš diviť, že spôsobom svojej komunikácie len hrotíš situáciu tak ako na daných VMČ.

A tie zhluky od gymnázia dokonca pri navýšení počtu spojov sú zlepšením?

PPS: s tými školskými spojmi: my máme mať čarovnú guľu, že niečo bude tak a tak? Je tam CP zverejnený, je tam linka? Je. Takže sú to fakty. A na môj vkus až veľmi profesionálne a nestranne napísané, ja by som bol kritickejší.
Reakcia na: TomoSK #8:
Všetko fajn, zareagujem len na jednu vec: "ODI nesúhlasil s umiestnením zastávky medzi okružnú križovatku a podjazd" - neplatí náhodou už tak dva roky, že stanovisko inšpektorátu nie je záväzné?
Reakcia na: kvorka #10:
Vo všetkej úcte, ja som tú reakciu napísal v absolútnom pokoji a slušne. Ja tú aroganciu v komunikácii naopak vnímam na iných miestach, ale o tom si môžu diskutéri urobiť názor aj sami.

Nebol si na VMČ prítomný, nevieš, ako to tam prebiehalo - obyvatelia sa hecovali medzi sebou a ani náznakom nestáli o akékoľvek vysvetlenie. Ostatne, cez to hulákanie sme sa málokedy vôbec dostali k slovu.

Školské spoje - ak si si dal tú námahu preštudovať si CP, tak zaisto vieš, že tie trasy sú úplne odlišné od iných liniek v koncepcii. Ak to nevieš, tak ma mrzí, že po slabom preštudovaní si cestovných poriadkov sa vytvárajú články ktoré formujú závery pre verejnosť. Ak by sa zrušili školské spoje a nočné linky, počet liniek by klesol, vtedy by už šlo o zjednodušenie siete? Rozsah dopravy by zostal súčasný... obe prvky sú niečo "navyše" oproti súčasnosti.
Reakcia na: Viko #11:
Zatiaľ to platí, pokiaľ však dobre viem, po novele sa táto kompetencia ODI vráti. Okrem iného, a to viacerí, ktorí pracujú s verejnými inštitúciami dajú za pravdu, častokrát ide aj o dobré medziľudské vzťahy. Z toho dôvodu sme sa spolu s Mestom rozhodli upustiť od tejto zastávky. Faktom je, že to umiestnenie by nebolo veľmi šťastné, a obzvlášť zbytočná by bola po vybudovaní novej zastávky Pred poľom.
Reakcia na: Viko #11:
§ 3 ods. 7 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách:
Cestný správny orgán a obec určujú používanie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľujú vyhradené parkoviská podľa odseku 2, odseku 4 písm. d) a odseku 5 písm. f) na základe stanoviska správcu pozemnej komunikácie a stanoviska dopravného inšpektorátu vydaného v rozsahu jeho pôsobnosti podľa osobitných predpisov.
Reakcia na: TomoSK #12:
Ty si už aký demagóg? Vidíme CP linky A - vidíme, tak čo sa do kvorky navážaš - aké slabé preštudovanie! S8m uvádzaš "ak by sa zrušili", no ale nerušia sa, podľa zákona sú to riadne linky, zjavne budú predmetom licencie, tak netáraj. Vieš rozdiel medzi pojmom spoj a linka vôbec? Asi nie keď čítam čo píšeš.
Reakcia na: TomoSK #12:
"po slabom preštudovaní si cestovných poriadkov sa vytvárajú články ktoré formujú závery pre verejnosť" - tak toto si riadne asi už prehnal. Aké články? Tentop tu? Všetko z Vašich faktov, tak prestaň tárať.

By by by, obhajuješ niečo, čo je inak. A keď to niekto objektívne napíše, tak ešte táraš. A áno, ja dúfam, že tento článok BUDE RIADNYM podkladom pre mesto, poslancov a ľudí. Lebo je veľmi objektívny, na rozdiel do toho čo píšeš.

Vidím linky A,B,C,D. Školské linky, ktoré budú plne pod režimom zákona. Takže riadny CP, trasa, označenie a pod. A teda 4 linky. A 3 nočné. Nie jedna.
Reakcia na: milan007 #14:
presne tak, ODI ti musí schváliť značku "zastávka" aj dnes
Reakcia na: TomoSK #8:
Kecy:
- Autor prezentuje sugestívny výsledok, že koncepcia nepriniesla zjednodušenie, lebo počet liniek v absolútnych číslach stúpol.... FAKT

- Schému liniek z toho času sme skontrolovali a zastávky v nej nechýbajú - KLAMSTVO - Belá je kde? trasa 24 z Tesca do Biskupíc je kde?

- nasadenie kĺbových vozidiel na linke 1: systematické - to je ako?

- neúmerné predĺženie jazdnej doby pre obyvateľov Opatovej, pričom jazdná doba bude predĺžená iba o 2 minúty v prípade spojov idúcich cez Kubrú. Súčasné ľavé odbočenie z nadjazdu na hlavnú cestu totiž nie je žiadna sranda... - PRESNE TAK, podľa CP 2 min, čo je však nerálne. Takže zbytočné predĺženie i zachádzanie cez Kubrú

- Autor tvrdí, že na linkách 3, 6 a 7 bola ignorovaná ranná a odpoludňajšia špička - LINKY BEZ SPIČKY. Ani so školskou linkou to v špičkách nie je rovnako ako dnes.

- Autor textu vytýka absentujúcu nočnú premávku v pracovné dni: A MÁ PRAVDU. Aj mne vychádza, že tam na nočák N1 máte dokonca PREJAZD zo Sihote naprázdno, čo by mohol byť spoj N2!!!

- Autor ako negatívum školských liniek spomína vytváranie osobitných liniek - samozrejme aj dnes máš linku 32 čo je práve C.

- Okrem iného, školské spoje nebudú mať štandardnú vývesku, iba "výpis odchodov" na A5, na označníkoch sa budú označovať jedným, spoločným piktogramom - A TOTO JE KD V SÚLADE SO ZÁKONOM? Toto je brodel. Som zvedavý, ako to potom bude v licencii. To je správny akt a ja si ho hneď budem pýtať.
Reakcia na: kvorka #18:
Linka 24: zastávka LOT chýba, zastávka Belá chýba, trasa linky cez ne....
😱
Reakcia na: kvorka #18:
Ktorý zákon ukladá povinnosť uvádzať na označníku všetky čísla liniek? Žiaden. Cestovný poriadok zverejnený bude? Áno, bude, len bude mať iný formát.

Nech sa páči, pokojne sa potom na to pýtaj, máš na to plné právo.
Reakcia na: TomoSK #8:
Máš problém čítať: "Ak zostaneme len pri linke 3, tak napriek avizovanému posilneniu, v čase dopravnej špičky oproti súčasnému stavu mierne oslabne."
Reakcia na: kvorka #18:
krásne si mu nastavil zrkadlo
K tej linke 2 niet čo dodať. Ešte som nezažil, aby presmerovanie mimo dvoch nosných zastávok (pre ktoré vlastne linka vznikla) a skrátením trasy o polovicu, došlo k zvýšeniu využívania. A empiricky to história potvrdila. Nehovoriac, že "dáta" na takéto skrátenie zase neexistujú.

Mne sa však páči, ako autor vždy veľmi precízne a neutrálne konštatuje napr. "vynechaním nemocnice a pretrasovanie po Jesenského rovnako nemusí pre túto linku byť pozitívne". Alebo "absolútny počet liniek stúpol, ale zmeny na trasách drvivej väčšiny liniek vytvárajú potrebu naštudovania nového linkového vedenia a o zjednodušenie teda nejde. Ide o iný systém. Či lepší alebo horší, necháme na čitateľa."

To je veľkosť, to je rozdiel oproti autorom. Ale my, čo autora poznáme, to o ňom vieme, rovnako ako mesto či bývalý dopravca a ich štatutári. To je obrovský rozdiel v komunikácii a prezentácii. A za to mu ja osobne ďakujem, lebo spôsob spracovania je originálny, vecný a vychádzal z dostupných info. Nie je jeho problém, že sa posunul termín zverejnenia úprav. To je problém druhej strany, ktorý autorovu prácu nijako neznižuje, zatiaľ čo badať nerovozitu autorov novej koncepcie, ktorí asi nie sú pripravení na to, že niekto si dovolí takýto racionálny záver.

A to MEGA zdraženie o 250% lístka, konečne a na plnú hubu. Táto cena bude mať rovnaký efekt, ako kedysi nástup prednými dvermi.
Reakcia na: milan007 #21:
Takisto potom môžem oddeliť akékoľvek "preložené" linky a tvrdiť, že došlo k oslabeniu. Ak je linka predkladaná s ďalšími, tak v spoločnom úseku ju brať ako samostatný prvok je jednoducho účelová demagógia...
Reakcia na: TomoSK #24:
Pokiaľ vidíš, tak je to rozobraté po linkách. Tak aká demagógia. Pokiaľ ti zaujatosť nedovolila, prečítaj si o linke 3 všetko, interval i pozitíva. Lebo len ty vytrhavas z kontextu jedinú vetu. Autor to pomenoval presne a je to tak. Potom vždy keď si preložíme linky, tak už nemôžeš hovoriť o linke, ale o prude či smere. A potom fakt nejde o posilnenie linky, ale prúdu.
Reakcia na: kvorka #18:
Zjednodušenie siete: nie, nie je to fakt, pretože jednoduchosť siete sa nedá merať len počtom liniek. Jednoduchý príklad: ak by sme zlúčili linky 6, 16, P6 a školský spoj Zámostie - Kubrá do jednej linky, bolo by menej liniek? Áno! Bol by CP pre bežného človeka, ktorý príde na zastávku, jednoduchší na pochopenie? Nie.

Schéma liniek: je úplne bežné, že v schematických zobrazeniach sa niektoré účelové trasy nezobrazujú, podobne ako ani raz od roku 2016 v žiadnej schéme neboli zobrazené spoje L4 idúce do Kubrej. Napriek tomu ďakujeme za pripomienku, pripravíme aj schému, ktorá bude obsahovať všetky zachádzky a odchýlky od kmeňových trás liniek.

Kĺbové autobusy: systematické znamená, že snahou bolo pokryť čo najviac spojov linky 1 kĺbovými autobusmi. Ráno to nie je možné, pretože musíme kĺbové autobusy nasadzovať primárne na spoje iných liniek s dlhšími intervalmi, kde hrozia kapacitné problémy. Večer boli po konzultácii s dopravcom obehy upravené tak, aby boli čo najefektívnejšie a harmoniky pôjdu v smere na Sihoť na linke 8 a v smere na Juh na linke 1. Doobeda a poobede budú nasadené primárne na linku 1 v oboch smeroch, s cieľom pokryť čo najviac spojov tejto linky (v špičke sa to však vzhľadom na počet kĺbových vozidiel nedá).

Opatová: už XY-krát opakujeme, že rýchle spojenie Opatovej s centrom zabezpečuje pre dolnú časť Opatovej vlak, pre hornú časť Opatovej regionálne autobusy. Nevidíme dôvod pridávať tretí druh dopravy, ktorý sa bude márne snažiť o čo najrýchlejšie spojenie, preto linkou 4 radšej pokrývame také ciele, ktoré vlaky ani RAD neobslúžia. Každý cestujúci si z tejto ponuky môže vybrať. Okrem toho, presne tu sa prejavuje neaktuálnosť článku. Už vyše týždeň pred vydaním textu sme oznámili, že väčšina spojov L4 pôjde mimo Kubrú.

Celodenná špička: takže zredukujeme sedlový interval z 30 minút na 60 minút a bude to lepšie? Alebo o čo vlastne ide? Linka 3 dnes v sedle nepremáva vôbec a cestujúci sa musia odviezť vyhliadkový okruh linkou 13. My ponúkame interval 30 minút po najrýchlejšej trase. Linka 6 dnes premáva v sedle raz za hodinu, my na linke 6/16 v sedle zdvojnásobujeme počet spojov. Linka 7/17 dnes premáva v intervale 40-60 minút, ktorý je doplnený linkami 5 a 13 do 20 minútového intervalu, avšak pri linke 13 je potrebný buď peší presun od Starého Herolda na Zlatovskú, alebo vyhliadková jazda cez celú MČ Západ. My ponúkame interval 30 minút bez vyhliadkových jázd. Linka 3 bude mať medzi 6:00-6:59 o jeden spoj menej, naopak medzi 7:09-7:39, kedy sú počty cestujúcich najsilnejšie z celej rannej špičky, pôjdu z Vinohradov autobusy každých 10 minút. Mne stále uniká, v čom spočíva problém?

Školské linky: Draxter však nijak vierohodne nevysvetlil, aký konkrétny negatívny dopad majú školské linky na prehľadnosť siete MHD? Draxter aj Kvorka, ste aktívni v diskusiách na iMHD po celom Slovensku, takže zaiste viete, koľko školských liniek má Prešov. Ak by sme jednotlivé prevádzky MHD hodnotili touto logikou, tak Prešov má najneprehľadnejšiu sieť MHD v celej krajine. Verím, že sa zhodneme, že to tak nie je.

Linka 2 a zastávky Nemocnica a Beckovská: v čase, kedy vznikla linka 2, neexistovali Noviny. Touto logikou by sme linku 1 mali ukončiť na otoči na Inoveckej za Kauflandom, lebo tiež historicky nevznikla kvôli Juhu, ktorý v tom čase neexistoval. Je prirodzené, že MHD v čase reaguje na urbanistický vývoj. Neviem, kedy ste s Draxterom boli naposledy na Novinách, ak nedávno, zaiste viete, koľko bytoviek tam pribudlo. Podrobne sme si tiež prechádzali zámery, ktoré sa pripravujú, v najbližšom čase by mali pribudnúť nové bytové domy medzi Karpatskou a hrádzou (pri nevyužívaných nikách), na bývalom futbalovom ihrisku Biskupice, nový obchodný dom vedľa obratiska Biskupice, cintorín a tiež úplne nové sídlisko Bobrovnícka Sihoť za Nozdrkovcami. Na všetok tento rozvoj je nová trasa linky 2 pripravená. Zároveň naďalej platí, že kolegovia z ÚM robia maximum preto, aby zastávka Za nemocnicou vznikla k 1. novembru, za posledné týždne sa podarilo vypracovať projekt, ktorý by mal umožniť obojsmerné zriadenie zastávky bez stavebných úprav komunikácie, pričom reflektuje aj pripomienky ODI vznesené počas rokovania priamo na mieste.

Na záver si ešte neodpustím, od Kvorku tu teraz čítam, ako mu a jeho kolegom z diskusie úprimne ide o zlepšovanie MHD. Keď je vaša snaha taká úprimná, prečo ste nevyužili možnosť zúčastniť sa verejnej prezentácie, verejných zasadnutí VMČ, verejných Komisií dopravy, nevyužili ste ani oficiálnu pripomienkovaciu adresu? Isteže, nie je to vaša povinnosť. Ja len ľudsky nerozumiem tomu, že ak vám ide úprimne a konštruktívne o zlepšovanie MHD, prečo žiadnu z tejto priehršte možností nevyužívate. Jediný, kto dostupné kanály využil, bol Milan005 a viaceré z jeho vecných pripomienok boli zapracované.
Reakcia na: Michal Mazánik #26:
Žiadna schéma doteraz nebola žeby chýbali zastávky, a tu rovno dve! Keby šlo o trasy, tak tie sa všetky nikdy nezobrazia.

Linka 2: asi si mladý a nevidíš súvislosti. Ukončite teda linku 1 pri Kauflande a na druhej strane na stanici. A uvidíme.

Čo autor nepravdivé povedal k počtu liniek? Aj teba serú fakty? Vidím že áno.

Ani ty necitas, keď v článku je jasné uvedené o.i. hneď po i to o skupinách liniek "Návrh má teda inú vnútornú logiku, ako mal ten predtým." Nevadí, stekať môžeš koľko chceš, lebo ak čítaš celé, tak nemôžeš povedať žeby čokoľvek nebola pravda.

Vieš čo? Ak s takouto komunikáciou neoretanete, už vás tu všetci majú v zuboch za jedinú pretláčanie pravdu a spôsob debaty aj s ľuďmi. Ja nepotrebujem vodiť po kavičkach ľudí z MsU ani od dopravcu. A keď vy nemáte snahu komunikovať slušne a veci konzultovať vopred, ja to nemusím a nebudem tiež. Máme svoje kanály. To tu bolo rečí o pripomienkach a termínoch, zverejnení a pod. A? Nič. Ani dnes.
Vadí mi, že ani obehy kĺbových vozidiel nie sú zverejnené. Platíme to z mestských peňazí, tak nasadenie klbakov máme právo vedieť presne.
Reakcia na: Michal Mazánik #26:
Prosím ťa odpusť so blbé poznámky, článok som urobil 30.6. a je aktuálny. Takže tú neaktualnost vzťahuj akurát na seba. Nič iné zverejnené nebolo a ani nie je.

A potom ak ja zavádzam v tomto článku, odstráňte si klamstvá z mestského webu "v novom grafikone je menej liniek ako v starom" pretože to nie je pravda. Liniek je viac.

A prečo ste nezverejnili áno sumárne odchody z mnou požadovaných zastávok? No lebo som si to takto musel sám nahodiť a tie zhluky a diery by videli všetci.

Nočná doprava: aj pre Sihoť by bolo spojenie v "x", ale zjavne ho vidieť nechcete.
Reakcia na: kvorka #28:
Áno, budú musieť byť.
Reakcia na: kvorka #27:
Ostré slová, útočný štýl, očividne horúcou hlavou písané vety s preklepmi, oháňanie sa “svojimi kanálmi”. Myslím si, že každý si urobí názor sám, kto z nás by mal prehodnotiť štýl komunikácie.

A keď už sa tak oháňame zákonmi, zákonný termín na zverejnenie CP je najneskôr 7 dní vopred. 😉 My samozrejme robíme všetko preto, aby to bolo v najbližšich dňoch, teda vyše 2 mesiace vopred.
Reakcia na: kvorka #27:
Chýbajú zastávky Belá a LOT. A aj trasa cez ne

Linka 2: áno, opakuje sa história.

Nočná doprava: zo Sihote sa dá krásne urobiť N2 pár spojov v "x"

Páni zabudli, že to oni nezverejnili v stanovenom termíne úpravy, takže ja nemám dôvod to zohľadňovať (však ani nevieme čo)
Reakcia na: draxter #30:
Inak to že školské linky budú mať iný formát CP je riadna volovina. raz sú to linky MHD, prečo by nemali mať? Aj písmeno na zastávke na oznacniku. Či to je už zaťazko? Sú riadne linky, nie ako KIA v ZA, tak nech to je rovnaké. A nech na prvý pohľad je jasné na oznacniku, že tam stoja.
Reakcia na: Michal Mazánik #31:
Vôbec nejde o zákonný termín, ktorý je 7 dní pre dopravcu, ale o to, čo sa sľúbilo a nedodržalo!
Hádam to mesto nemyslí vážne, že takéto flagrantne zmeny sa dozvieme 7 dní vopred keď mali byť už v juliy???
Reakcia na: kvorka #28:
Charta základných ľudských práv a slobôd bola práve rozšírená o ďalší bod.
Reakcia na: kvorka #27:
"už vás tu všetci majú v zuboch za jedinú pretláčanie pravdu a spôsob debaty aj s ľuďmi."
zamysli sa nad svojim sposobom vystupovania... tato veta presne sedi na teba aj na tvojich dvoch pritakavacov... z vecnej diskusie si urobil zumpu, krcmovu debatu stvrtej cenovej
Reakcia na: kvorka #27:
Ono to s tou prehľadnosťou je komplikovanejšie.
Tá je pre bežného cestujúceho do veľkej miery vnímaná subjektívne a nemožno ju vždy posudzovať len na základe prostých faktov (čomu ľahko porozumiete, ak píšete "nepovedz že z dákych dát" hoci, podľa mňa, v tomto prípade nesprávne).

Opýtajte sa preto pravidelného cestujúceho polroka po zmene, ako vníma jednoduchosť siete oproti SQ.

--

Ďalšia vec: prečo ste nevyužili riadne kanály na pripomienkovanie? Namiesto toho vnášate paralelné kanály ("Máme svoje kanály"), ktoré môžu vytvárať neprehľadné prostredie.
Reakcia na: kvorka #33:
Kto chce psa biť, palicu si nájde. V X mestách (v SR si dajme ako príklady BA a Martin) majú školské linky jedno označenie na označníku aj napriek XY trasám a funguje to. Len v Trenčíne, lebo sa zdražela tarifa alebo nejaká iná vyhovorka to zrazu bude problém a bude treba hľadať dôvod prečo to je (tak ako celá reforma MHD posúvajúca systém oveľa ďalej ako si miestny krikľúni vrátane autora článku uvedomujú) zlé.
Reakcia na: Jur@j #35:
A čom točiš?
Reakcia na: milan007 #39:
Ani ja neviem, veď mesto s autormi nedodržali sľúbené termíny! Už fakt aby si človek nedovolil napísať nič kritické. Len vidíš aspoň ako to vyzera. plus pani s patentom na rozum...však uvidíme, bič plieska na konci
Reakcia na: Jak44 #38:
Do mňa sa navzájom koľko chceš, ja mám svoj názor a píšem ho. Ale dehonestovat robotu človeka vďaka ktorému existuje táto sekcia, ktorý stojí za komunikáciou všetkých úspešných zmien, vzdelaného a neutrálneho autora všetkých zásadných článkov a toho, kto odvrátil v roku 2016 katastrofu, to si fakt mimo....článok je neutrálny a nenadŕža nikomu, ale to si slepý
Reakcia na: Matej M #37:
Presne tak, rovnako ako v článku i ja sa stotožňujem s tým, že toto si rozhodne čitateľ/cestujúci.

Nemyslíš vážne že za tak krátky čas na pripomienky - cca 2 týždne, má človek naštudovať toľko zásadných vecí. Na to treba mesiac. Lebo inak to je pripomienka typu "ja chcem linku 45 a 5 min interval na nej". CP sú len jedna vec, o ehy klbakov a ich nasadenie dosiaľ nie je, takže relevantnejsie zhrnutie si neviem predstaviť.

Ak čítaš pozorne, sú jasné aj chyby v návrhu. Ale ani tu autori nedokázali povedat "áno, ďakujeme" alebo "áno,opravíme" Namiesto toho šijú do každého kto nesúhlasí. A ak sleduješ, je to kopa argumentov, áno argumentov. Takže krčmová debata je niečo iné. Ale spôsob komunikácie si volí druhá strana. Nie je.

Na záver ešte odhalíme, kto s kým "pije kávu" aby aj toto ľudia vedeli, resp. poslanci pri konečnom slove.
Reakcia na: Jak44 #38:
V TN ak nevieš, majú byť 4 školské linky, takže nie 4 trasy jednej linky.
Reakcia na: milan007 #44:
A aký je v tom rozdiel, stále ide o tých istých zopár spojov ráno do školy a poobede zo školy? A čo sa tu oháňate neprehľadnosťou šk.liniek, tak 4 varianty jednej linky je za mňa oveľa väčší chaos 😉
Reakcia na: citybus #45:
Veď to hovorím, keď už tak navrhli, nech sú linky ABCD. A nie potom nejaký školský bus s 4 variantmi trasy a piktogramom na zastávke, že nevie človek ktorá školská linka tam stojí. Potom by to práve nemalo logiku a bol v tom chaos.
Reakcia na: Jak44 #38:
https://imhd.sk/tn/doc/sk/15257/Alternativny-navrh-novej-organizacie-MHD-Trencin

Pozri si, čo údajní krikluni navrhli v roku 2016 s obmedzeniami, ktoré mali, nie ako dnes, keď sa ide navyšovať objem. A potom hovor niečo o posúvaní dopredu.
https://imhd.sk/transport/doc/sk/15207/Mestom-Trencin-navrhovana-organizacia-zmien-MHD-pod-drobnohladom

Najmä autorom aktuálneho návrhu odporúčam prečítať a potom vznášať svoje subjektívne pocity z hodnotení a kritiky. Myslím, že by ste naopak obaja mali pánovi doktorovi skôr poďakovať za medializáciu a možnosť relevantných úprav. V roku 2016 tento článok spustil to, že MHD dnes v TN má z roka na rok viac cestujúcich. A to so roku 2016 nebolo a katastrofa vo forme vtedajšieho návrhu zmien bola zažehnaná.
Reakcia na: draxter #29:
To nevymyslis, ešte ťa obvinia,že nezverejnili úpravy a ty na nej neregujes....hotový simecka
Reakcia na: Michal Mazánik #26:
V PB linky 51 a 51 sú školské, majú CP a sú riadne označené. Prečo by to v TN malo byť inak?
Reakcia na: kvorka #50:
To je taký istý argument ako, že v Prešove sa nevypisujú na označník, tak prečo by to nemohlo tak byť v Trenčíne.

Osobne si myslím, že či budú alebo nebudú na označníku, tak aj tak pokiaľ budú dostatočne spropagované medzi žiakmi/rodičmi detí daných škôl ku ktorým pôjdu, tak si svoju cieľovku nájdu. Predsa len dochádzanie do školy sa nemení každý deň a väčšina detí chodí do školy každý deň tým istým spojom.
Reakcia na: kvorka #50:
Nevidím dôvod, prečo by to v TN malo byť rovnako ako v Považskej Bystrici. Vedením školských spojov na jednej linke nič neporušíme, rovnako tak je možné spoje označiť pre prehľadnosť poznámkami A, B, C a D. Pre zaujímavosť, presne takto to riešia v Martine, kde sú všetky školské spoje licenčne vedené na linke 9: https://www.dpmmartin.sk/school-line

Mimochodom, v CP, ktoré sme zverejnili 27. mája, sú uvedené školské spoje, zdôrazňujem spoje, nie školské linky A, B, C, D. Draxter napriek tomu v článku jednoznačne hovorí o školských linkách, takže asi toľko k jeho "faktom".
Reakcia na: milan007 #47:
Inak ešte k tomuto. To, že sa ide navyšovať objem, vôbec nebolo dopredu isté. Absolvovali sme stretnutia s poslancami, opakovane s prednostom MsÚ, niekoľkokrát aj s najvyšším vedením mesta a až v nadväznosti na tieto rozhovory sa mesto rozhodlo vydať cestou skvalitnenia MHD vo forme navýšenia výkonov, a to napriek objektívne zložitej finančnej situácii samospráv. Takže by som bol nerád, aby tu vznikal dojem, že mesto nám povedalo: "Navrhnite si CP na ľubovoľný objem." Tie debaty o nákladoch na MHD boli často dlhé, náročné a každé jedno posilnenie sme si, samozrejme, museli obhájiť. Mám však pocit, že aj mestu ide úprimne o zlepšenie MHD a tak sa to podarilo.
Reakcia na: Michal Mazánik #52:
Hlavne, že sa zase argumentuje že mám prehľad o všetkých mestách. Áno mám a dávam argument. Ten tvoj "nevidím dôvod" je však zlý - ak je to raz linka C, tak má to tak byť aj označené ako C. Či v cestovnom poriadku, či na zastávke.
A ešte, prečo má linka číslo "Linka 030037".... prečo nie jednoducho 7? Tieto maniere z čias ČSAD nie sú potrebné.
Reakcia na: kvorka #55:
Vieš, že každa MHD linka na SK ma 6 ciferné licenčné číslo, avšak cestujúcim sa zobrazujú na výveskách, informačných systémoch len posledné troj/dvojčíslie.

Pekne to môžeš vidieť v malých MHD prevádzkach: https://arriva.sk/files/nz/cp/mhd/nove-zamky/404010.pdf

Linka má licenčné číslo 404010, ale pre cestujúcich je označená ako 10.
Reakcia na: kvorka #55:
Pravidelne sa oháňaš legislatívou, zákonmi, ústavou, tvrdíš, že by sme vám ako odborníkom mali ďakovať a akceptovať akúkoľvek vašu pripomienku (hoc ste o to boli vyzývaní a záujem ste nemali), no nevieš, že pre každú linku sa vydáva licencia so šesťmiestnym číslom. Úsmevné. 🙂
Reakcia na: TomoSK #57:
"sa vydáva" je úžasná právna norma a druhá vec je že na navrhovanú linku 16 ste číslo s kade vycuckali? Hádam v CP budú čísla liniek a kód navajo
Reakcia na: henko151 #56:
A vieš že nemáš pravdu?
Reakcia na: kvorka #59:
§10 ods. 2 zákona č. 56/2012 o cestnej doprave s tebou nesúhlasí.

To je asi tak, ako tebou spomínaný neexistujúci rozpor s legislatívou, ak by sa školské spoje označili na označníku pod jedným piktogramom. 🙂
Reakcia na: TomoSK #60:
Kamarát, pozri ešte raz. Predmetný zákon § 10 nemá. Takže pekný vlastný gól.
Reakcia na: draxter #61:
Áno, je to vo vyhláške k danému zákonu č. 124/2012 Z. z. Medzičasom sa ustanovenia týkajúce sa verejnej dopravy presunuli zo zákona o cestnej doprave do nového zákona č. 332/2023 Z. z. o verejnej doprave. Vyhláška k tomuto zákonu by mala byť vydaná v najbližšom čase.

Princíp číslovania liniek sa však v pôvodnej ani novej legislatíve nemení. Šesťmiestne licenčné číslo podľa číselníka MinDop. Návrh novej vyhlášky už zreteľne rozlišuje pojmy číslo linky (to, čo je v licencii) a označenie linky (to, čo vidí cestujúci).
Reakcia na: Vladimír #62:
Som rád že si ma doplnil a autorom ukázal platnú legislatívu.

Pokiaľ mám k dispozícii licenciu na MHD TN (tuším 2016), tak dávam za pravdu kvorkr, lebo sestmiestne čísla v nej nie sú.
Reakcia na: draxter #61:
A ja by som sa ťa chcel spýtať, vieš kto ti dal tie tri mínusky? Lebo ja to zistiť neviem, ale nedali si ani námahu zistiť, že zákon 56/2012 nemá ustanovenie 10 ODS. 2!
Reakcia na: Vladimír #62:
§ 7 ODS. 3 vyhlášky (zjavne inak už neplatnej, kde vykonáva nejestvujucr ustanovenia) nič nehovorí o 6 miestnom čísle pre MHD. Tam číslo má len určiť poradie linky v MAD a odlíšiť od trolejbusov či električiek 😉
Reakcia na: kvorka #65:
hmm, pan dokonaly neovlada legislativu... "Takže pekný vlastný gól."
Reakcia na: kvorka #65:
Vyhláška hovorí, že číslo linky sa určí v dopravnej licencii podľa jednotného celoštátneho číselníka Ministerstva dopravy.

Predmetný celoštátny číselník hneď v § 1 uvádza, že kód linky je šesťmiestny.
Reakcia na: Agent007 #66:
Tak potom ju neovláda mesto TN. A ďalšie v poradí. Aktuálna licencia má čísla 1 až 33 a 50.

Páni autori však vychádzajú z nejestvujucrho zákona a to by si mali uvedomiť
Reakcia na: Agent007 #66:
Ďakujem za kompliment, ale dokonalý nie som.

vyhláška vykonáva zákon, ktorý ju na to zmocňuje (a len v danom rozsahu) a to 332/2023 nerobí. Takže sa nauč čítať a uznať, že mám pravdu. Ale to je tebe ťažké, ako vidím.

A ani po "starom" linka MHD žiadny sestmiestne kód nepotrebovala.
Reakcia na: kvorka #69:
Snáď tentoraz bude zákonná lehota na zverejnenie dodržaná a bude ešte priestor na pripomienky, ak bude zverejnený návrh odlišný od pôvodného. Nuž, za 2€ jazda, to som zvedavý, no nekúp to.