Návrh uverejnený na webe Mesta Trenčín vs. súčasnosť
Pripravované zmeny v trenčianskej MHD sa v nižšie popísanom texte "rozmenili na dorbnné" a pre lepší prehľad sú popísané podľa jednotlivých liniek.
Nové linkvé vedenie - všeobecne:
Nové linkové vedenie ponecháva pôvodné linky, niektorým mení trasu, niektoré ruší a vytvára.
Zrušené linky:
5, 12, 13, 17, 22, 27, 28, 31, 32
Nové linky:
16, P5, P6, P7, N1, N2, N3, A, B, C, D
Zmenené trasy liniek:
1, 2, 4, 6, 7, 11, 23, 25
Linky bez zmeny (prípadne len veľmi minimálne zmeny):
3, 8, 24
Linkové vedenie je teda zásadne zmenené, a to zrušením 9 jestvujúcich liniek a vytvorením 11 nových. Vzniká skupina liniek „P“, čo majú byť linky do priemyselného parku (okrem jedného spoja na linke P6), skupina školských liniek A B C D a skupina nočných liniek N1 N2 a N3.
Summa summarum: počet liniek sa neznížil a ani nesprehľadnil, linka 2 rovnako predstavuje akoby linky 2 a 12, len teraz pod jedným číslom, hoci končiť budú na striedačku raz v Biksupiciach a inokedy v Nozdrkovciach. Návrh má teda inú vnútornú logiku, ako mal ten predtým.
Zverejnená schéma nového linkového vedenia žiaľ obsahuje chyby, niektoré zastávky nie sú stále vyznačené ani v zverejnenej mape. Hoci lehota na pripomienky uplynula, zmien v pôvodne zverejnených materiáloch sme dosiaľ nedoznali a preto vychádzame zo stavu k 01.07.2024 tak, ako je verejnosti dostupný.
Výsledok:
Heslo „Zjednodušenie siete“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, neplatí. Každému vyhovuje niečo iné, absolútny počet liniek stúpol, ale zmeny na trasách drvivej väčšiny liniek vytvárajú potrebu naštudovania nového linkového vedenia a o zjednodušenie teda nejde. Ide o iný systém. Či lepší alebo horší, necháme na čitateľa.
Podľa jednotlivých liniek:
Linka 1 Sihoť IV – Pred Poľom – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Inovecká – Juh II (Juh I)
pôvodná linka
zmenená trasa na severnom konci, namiesto Kubry ide na Sihoť III a IV
pridaná zachádzka na Juh I na južnom konci u 20 spojov
1 spoj v smere z Juhu na Sihoť zachádza k ZŠ Kubranská
Interval: cez víkend posilnený na 30 min, v pracovné dni 15 min špička, sedlo 30 min
Premávka: od 04:15 do 22:45 v „x“
od 04:45 do 22:45 v „a“
Vozidlá: predpoklad nasadenia kĺbových vozidiel (pracovné dni nie všetky spoje: linky 1 a 8 vyplývajúc z návrhu sú turnusovo prepojené - vozidlo z Juhu ide tam ako linka 1 a späť ako linka 8 a opačne, preto ak by mala byť linka 1 úplne kĺbová, bolo by potrebných minimálne 10 kĺbových vozidiel, pričom k dispozícii je 5. Preto je odhad, že kĺbový pôjde cca každý druhý spoj čím, sa situácia dostáva do podobnej ako v 2006, keď na linke 1 jazdili kĺbové vozidlá náhodne).
Pozitíva: posilnenie linky, obsluha najväčších sídlisk mesta, nasadenie kĺbových vozidiel
Negatíva: predĺženie niektorých spojov na Juh I je nepravidelné, mimo takto. Už v neprijatej koncepcii v roku 2016 bola obdobná linka (vtedy pod číslom 3) odmietnutá. Z pozitíva zmeny trasy Kubrá/Sihoť vychádza zase väčšie množstvo negatív inde a to pretrasovanie linky 11 z historickej trasy a neúmerné predĺženie cestovného času obyvateľom Opatovej a tiež viac ako 40 spojov za deň po ulici Jána Derku nie príliš vhodnej na prejazd autobusov.
Linka 2: Nozdrkovce/Biskupice – Karpatská – Hasičská – ŽST - (Sihoť IV - Opatová)
pôvodná linka
skrátená trasa na severnom konci, po zrušení linky 12 de facto preberá jej systém obsluhy, kedy niekoľko spojov končí v Biskupiciach, linka je pretrasovaná podjazdom po Jesenského ul., pričom už neobsluhuje sídlisko Dlhé Hony v okolí Perly a ani nemocnicu
pridaná zachádzka ranných spojov až do Opatovej k ihrisku, sídlisko Sihoť obsluhuje len ráno, kým nepremáva linka 24
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min špička, sedlo 60 min
Premávka: od 04:50 do 21:45 v „x“
od 06:30 do 21:50 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: zrýchlenie prepravy z Nozdrkoviec a Novín do centra
Negatíva: skrátenie trasy, presmerovanie mimo Legionárskej, čím už nezastavuje na zastávke nemocnica, nová zastávka pri nemocničnej zadnej bráne zavedená nie je. Linke vypadnú jej ťažiská a to okolie Perly, nemocnica a Sihoť. Je diskutabilné či pridanie zastávky za nemocnicou bez prepojenia Sihote pomôže výrazným spôsobom „naplniť“ túto linku.
Linka 3: Juh II – nemocnica – Old Herold – Istebník – Vinohrady – Zlatovce - Záblatie
pôvodná linka
trasa bezo zmeny
posilnenie linky v pracovné dni a zavedenie víkendovej premávky po zrušení liniek 13 a 27. Linka na konečnej v Záblatí plynulo prechádza na linku 6/16 bez nutnosti prestupu
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min medzi 06:00 a 17:00, potom 60 min
Premávka: od 05:00 do 23:10 v „x“
od 05:00 do 23:10 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: celkové posilnenie linky v rozvíjajúcich sa oblastiach Záblatia a Zlatoviec, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16
Negatíva: absencia rannej a odpoludňajšej špičky v priemyselnej oblasti Zámostia a nových štvrtí Vinohrady, prípadne Zlatovce a Záblatie. Ani jedna spomedzi liniek 3 6 7 nemá "špičku“. Ak zostaneme len pri linke 3, tak napriek avizovanému posilneniu, v čase dopravnej špičky oproti súčasnému stavu mierne oslabne.
Linka 4: Juh I – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá - Opatová
pôvodná linka
trasa zo Sihote III, IV presunutá cez Pred Poľom a Kubrú, a z Inoveckej ul. na ul. Dlhé Hony, na úseku Kubrá – Juh I je preložená s linkou 11
posilnenie linky v pracovné dni v špičke a tiež víkendovej premávky
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min
Premávka: od 04:55 do 23:15 v „x“
od 07:55 do 23:00 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: celkové posilnenie linky a nové priame možnosti cestovania z Kubry na Sihoť I, II, preloženie s linkou 11
Negatíva: predĺženie jazdnej doby z Opatovej do centra, neskorý začiatok premávky cez víkend, premávka po Jána Derku
Linka 6: Sihoť IV – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie
pôvodná linka
trasa linky skrátená o krúženie cez Zlatovce, linka už neobsluhuje priemyselný park, do ktorého je zriadená nová linka P6
linka prichádza o víkendovú prevádzku na úkor novej linky 16 (Záblatie – Kubrá) a v pracovné dni končí premávku poobednou špičkou
Interval: cez víkend nepremáva, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 05:00 do 16:25 v „x“
Vozidlá: pravdepodobnbe sólo vozidlá
Pozitíva: vyčlenenie spojov do priemyselného parku do samostatnej linky, sprehľadnenie trasy
Negatíva: zrušenie víkendovej premávky, čím 2. najväčšie sídlisko Sihoť stráca priame spojenie s celým Zámostím, premávka v pracovné dni len v intervale 60 min do skončenia popoludňajšej špičky, čím sa stráca aj podvečerné a večerné priame spojenie medzi týmito mestskými časťami. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky (priemysel/školy v Zámostí si to žiadajú), hoci čiastočne vypomôže linka P6.
Linka 7: Juh II – Dlhé Hony - nemocnica – Odevná – Lipová – Zlatovce ŽST
Nová linka, sčasti na pôvodnej trase
Trasa je vedená aj cez nové obytné celky (Odevná) a cez Nová Zlatovce (Bavlnárska/Lipová), končí na ŽST Zlatovce (Kvetná)
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min do cca 17:30, potom 60 min
Premávka: od 05:00 do 22:20 v „x“
od 05:00 do 22:20 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: bližšia obsluha lokalít v Zámostí oproti súčasnému stavu, pravidelný interval a potenciál pravidelných cestujúcich
Negatíva: polovica Zlatovskej ulice ostáva neobslúžená, v niektorých lokalitách ťažšia prejazdnosť. Ignorácia rannej aj odpoludňajšej dopravnej špičky, linka P7 nahradila priemyselný park v porovnaní s pôvodnou linkou 7 napriek očakávanému posilneniu len veľmi slabo.
Linka 8: Juh II – Soblahovská – Hasičská – Sihoť I - IV
pôvodná linka
trasa bezo zmeny
posilnenie linky cez víkend na 30 min interval
Interval: cez víkend 30 min, v pracovné dni 15 min v špičke, potom 30 min
Premávka: od 05:00 do 23:00 v „x“
od 05:15 do 23:00 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá i kĺbové vozidlá (viď popis pri linke 1)
Pozitíva: celkové posilnenie linky najmä cez víkend, preklad linky s linkou 1
Negatíva: -
Linka 11: Juh I – Dlhé Hony - nemocnica – Hasičská – Sihoť I, II – Pred Poľom – Kubrá – Kubrica (chata)
pôvodná linka
trasa presunutá na ul. Dlhé Hony, linka neobsluhuje ŽST a ani Pod Sokolice, naopak prechádza priamo z Hasičskej na Sihoť I, II a potom rovnako ako linka 4 podjazdom smer Pred Poľom a Kubrá, v Kubrici v lete obsluhuje aj Kubrickú dolinu
linka je preložená s linkou 4 na spoločnom úseku
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 30 min v špičke, potom 60 min
Premávka: od 04:55 do 23:15 v „x“
od 05:00 do 23:15 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: preloženie spojov s linkou 4, nové možnosti spojenia pre Kubricu na Sihoť I, II priamo
Negatíva: vynechanie ŽST, Kubrica stráca priame spojenie s oblasťou Pod Sokolice i ŽST
Linka 16: Kubrá – Pod Sokolice – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Brnianska - Záblatie
nová linka
trasa po ŽST rovnaká ako linka 6, potom po trase bývalej linky 7 do Kubrej
linka na úkor linky 6 preberá celú víkendovú, podvečernú a večernú obsluhu Záblatia, s linkou 6 je preložená
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 05:00 do 23:00 v „x“
od 06:00 do 23:10 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: nové spojenie na trase Záblatie - Kubrá, plynulé pokračovanie spojov na linkách 6 alebo 16 z linky 3 a teda nové priame dopravné možnosti
Negatíva: -
Linka 23: Juh III – Dlhé Hony – nemocnica – Hasičská – ŽST
pôvodná linka
trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony, presmerovaná z Inoveckej ulice
linka na úkor zrušenej linky 28 preberá celú obsluhu spodnej časti sídliska Juh, ktoré bude mať touto linkou zachované spojenie k nemocnici
Interval: cez víkend 60 min, v pracovné dni v rannej špičke 15 min, potom 30 min až do podvečera, 60 min do konca premávky
Premávka: od 05:30 do 22:55 v „x“
od 05:40 do 22:55 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: linka má zahustený a pravidelný interval, a to v rannej špičke na 15 min, potom väčšinu dňa 30 min, čo je viac ako pôvodná dvojlinka 23 a 28, jej premávka je konečne predĺžená až do 22-hej hodiny, a to i cez víkendy
Negatíva: sídlisko Juh III prišlo o iné priame spojenie v dôsledku zrušenia linky 28 (Sihoť IV)
Linka 24: Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – nemocnica – Belá (LOT)
pôvodná linka
trasa pôvodná, len ráno počas pracovných dní vybrané spoje prechádzajú okolo LOT cez Biskupice a Belú, pričom začínajú na stanici, čo je náhrada za presmerovanú linku 2. Sihoť v pracovné dni obsluhuje až od 08:00.
linka má posilnený interval na 30 min (okrem účelových spojov do 08:00)
Interval: cez víkend i v pracovný deň 30 min
Premávka: od 05:30 do 22:40 v „x“
od 05:20 do 22:40 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá, kĺbové vozidlá (len voľné dni väčšina spojov)
Pozitíva: linka má zahustený interval medzi 08:00 a 21:00 na 30 min, a to i cez víkendy
Negatíva: -
Linka 25: Juh II – Dlhé Hony – Belá
Pôvodná linka
trasa zmenená na sídlisku Dlhé Hony presmerovaná tak, že už neobsluhuje nemocnicu
Interval: cez víkend 60 min dopoludnia a 30 min popoludní, v pracovné dni 60 min
Premávka: od 08:15 do 21:30 v „x“
od 08:15 do 21:30 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá (voľné dni kĺbové vozidlá väčšina spojov, nakoľko je turnusovo prepojená s linkou 24 podobne ako linka 1 s 8)
Pozitíva: linka má zahustený interval cez víkend popoludní. Presmerovanie linky znamená, že priame spojenie Juh II – nemocnica na nej zaniklo a linka má reálne už len čisto nákupný charakter, čo možno považovať za výhodu keďže Juh II s nemocnicou spoja linky 3 a 7, dokonca by jazdenie do OZ Belá mohlo byť aj "expresné". Toto možné expresné jazdenie by bolo súčasne problém v smere z OZ Belá na Juh v pracovné dni medzi cca 14:30 a 17:00, keď sú medzi OBI a kruhovým objazdom pod Juhom kolóny
Negatíva: -
Linka N1: Juh II – Inovecká – Hasičská - ŽST
nová nočná linka
trasa je prvá polovica z niekdajšej nočnej linky 50, na stanici linka cez víkend prechádza na linku N2 alebo N3, čím vytvára priame spojenie nočným mestom, avšak v pracovné dni toto chýba
Interval: cez víkend 7 spojov, v pracovné dni 5 spojov
Premávka: od 22:45 do 00:45 + spoj o 03:40 v „x“
od 22:45 do 02:15 v + spoj o 03:40 v „a“
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste a to v dobrom intervale pre väčšinu mesta
Negatíva: v pracovné dni nepremáva po celú noc medzi premávkou denných liniek a jej spoje nepokračujú na linkách N2 ani N3
Linka N2: ŽST – Sihoť I – Sihoť IV
nová nočná linka
trasa je určená len pre sídlisko Sihoť, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy
Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva
Premávka: od 23:30 do 02:00 cez víkend
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1
Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec, Kubrá a Pod Sokolice už nie je nočnou dopravou obsluhovaná
Linka N3: ŽST – Hasičská - Old Herold – Istebník – Zlatovce - Záblatie – Zlatovská – Hasičská - ŽST
nová nočná linka
trasa je určená pre celé Zámostie, pričom spoje sú priame pokračovanie linky N1 z Juhu – avšak je v premávke len cez víkendy
Interval: cez víkend 3 spoje, v pracovné dni nepremáva
Premávka: od 23:00 do 01:30 cez víkend
Vozidlá: sólo vozidlá
Pozitíva: obnovenie nočnej dopravy v krajskom meste, nadväznosť na spoje N1 a obslúženie celého Zámostia
Negatíva: v pracovné dni nepremáva vôbec
Linka P5: SOŠ LT – Priemyselný park – Old Herold – Inovecká – Juh I
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, spojenej školy LOT s Dlhými Honmi a Juhom I, linka premáva po Bratislavskej ulici, pri ceste z Juhu sa „hadí“ cez Nové Zlatovce, označenie linky začína písmenom „P“ (priemyselný park), pričom ide o modifikáciu doterajšej linky 5
Interval: v pracovné dni 3 spoje ráno z Juhu, 2 poobede opačne
Premávka: účelové spoje, cez víkend nepremáva
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Juh I – Zámostie
Negatíva: cez víkend nepremáva, Zlatovskú obsluhuje len v jednom smere, absentuje popoludňajšia premávka
Linka P6: Sihoť IV – Sihoť I – ŽST – Hasičská – Zlatovská – Priemyselný park
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku, ale i spojenej AOZ so stanicou a Sihoťou, linka premáva po trase pôvodnej linky 6, avšak má v sebe aj spoj na trase stanica – AOZ, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), vybrané spoje jazdia len na úseku priem.park – Piešťanská/Veľkomoravská
Interval: v pracovné dni 4 spoje ráno zo Sihote/ŽST a 1 opačne, popoludní 7 z priem.parku/AOZ a 9 opačne
cez víkend 1 spoj zo stanice ráno do priem.parku a 1 opačne
Premávka: účelové spoje
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované aspoň čiastočne spojenie Sihoť – priem.park, vyčlenenie spojov z priem. Parku do samostatnej linky kvôli prehľadnosti
Negatíva: na linke existuje spoj, ktorý nejde do priem.parku, ale do AOZ (de facto bývalá linka 16)
Linka P7: Piešťanská – Zlatovská – Priemyselný park – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II
nová linka
trasa je určená pre spojenie priemyselného parku a Zlatovskej ulice s Dlhými Honmi, Biskupicami a Juhom II, označenie linky začína písmenom P (priemyselný park), ide o vetvu bývalej linky 7/17
Interval: v pracovné dni 1 spoj ráno na Juh, 3 z Juhu, poobede 3 spoje z Juhu a 3 na Juh
cez víkend 4 spoje z Juhu a 4 na Juh
Premávka: účelové spoje
Vozidlá: sólo/kĺbové vozidlá
Pozitíva: zachované rýchle spojenie Juhu so Zámostím, linka vytvára v Biskupiciach alternatívu k linke 2
Negatíva: ukončenie na Veľkomoravskej (kde nie je otoč) môže vytvárať prevádzkové prekážky, linka by si v rannej aj odpoludňajšej špičke zaslúžila 30 min. interval pretože iné linky v Zámostí žiadnu špičku nemajú a priemyselný park si to tiež „žiada“.
Linka A: ŽST Zlatovce – Bavlnárska – Zlatovská – Hasičská – Sihoť I, IV – Pred Poľom - Kubrá
Nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Nových Zlatoviec a Kvetnej zo Sihoťou a Kubrou
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Linka B: Juh I – Hasičská - Plaváreň
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Juhu s centrom a plavárňou, čo je vlastne len vyčlenenie dnešného jediného premávajúceho spoja linky 32
Interval: 1 nevratný spoj popoludní
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: prečíslovanie existujúcej linky 32
Linka C: Karpatská – Nozdrkovce – Biskupice – Dlhé Hony – Juh II
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Biskupíc, Novín a Nozdrkoviec s Dlhými Honmi a Juhom
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Linka D: Záblatie – Zlatovce – Istebník – Old Herold – nemocnica – Dlhé Hony - Cintorínska
nová linka
trasa školskej linky je určená pre spojenie Záblatia, Zlatoviec a Istebníka s Dlhými Honmi a VI. ZŠ
Interval: 1 nevratný spoj ráno
Vozidlá: sólo vozidlo
Pozitíva: ak je záujem o školský spoj na danej trase
Negatíva: vytváranie osobitnej linky
Cestovné poriadky
Heslo „Autobusy na sídliskách každých 5 minút a zlepšenie MHD aj do menších častí mesta“ ktorým bola nová koncepcia prezentovaná, úplne neplatí, pretože aj súčasný cestovný poriadok a linkové vedenie má rovnako na sídliskách Juh a Sihoť obdobia s intervalom 5 min a menšie časti mesta niektoré majú zlepšenie, iné zhoršenie MHD, takže ide o subjektívne tvrdenie.
Napriek nárastu počtu spojov od gymnázia na Juh počas voľných dní zo 7 na 9 za hodinu vznikajú dve 15-minútové „diery“ ktoré nie sú ani v súčasnosti pri nižšom počte spojov. Zhluky sú po novom väčšie:
Voľný deň - platné CP k 1.7.2024:
H: 05 10 27 31 44 50 59 (linky 28 7 4 1 8 22 11)
Voľný deň - návrh:
H: 12 15 21 27 42 45 45 51 57 (linky 8 3 11 1 8 7 23 4 1)
Pre občanov Kubrice či Kubrej zmeny nie sú vnímané pozitívne, hoci možno absolútnym počtom spojov nedochádza k výraznej zmene. Do „zlepšenia“ MHD sa totiž posudzuje trasa linky, počet liniek, počet spojov i cena služby a spôsob jej vykonávania.
Zvýšenie počtu spojov:
akiste zvýšenie počtu je výborná informácia. Avšak by mala byť podporená informáciou, koľko zvýšenie spojov bude stáť. Vieme, že došlo k zdraženiu MHD v Trenčíne, a v prípade hotovostných platieb až na 250% pôvodnej ceny, čo je bezprecedentné zvýšenie v histórii tunajšej MHD. Zvýšenie či zníženie počtu spojov je totiž vec objednávateľa - MEsta Trenčín, a teda zvýšenie spojov je možné aj pri súčasnom či úplne inom linkovom vedení. Preto otázka zvýšenia počtu spojov by mala byť prezentovaná vo vzťahu: o koľko %, € a km. A potom by bolo možné porovnanie so súčasným stavom, ktorý je však výsledkom úplne iných limitov, než navrhovaná zmena.
K zverejneným súhrnným cestovným poriadkom:
Práve súhrn zo zastávok Braneckého smer Juh I, smer Juh II a Juh I smer Braneckého, Juh II smer Hasičská či Zlatovská smer Juh, by dal komplexný pohľad, kedy možno zistiť, že sú tu i výpadky pravidelného intervalu a dokonca i 15 min pauzy počas hlavných prevádzkových časov, či neželané zhluky spojov.
Nočná doprava:
Dosiaľ nebola vôľa nočnú dopravu poriadne riešiť a preto zanikla i linka 50. Nový návrh preto prekvapujúco počíta až s tromi linkami, hoci len jedna premáva aspoň časť noci pracovného dňa a to len na trase Juh - Dlhé Hony - centrum - stanica. Vynechanie Kubrej a sídlisk Pred Poľom či Pod Sokolice určite nie je pozitívna správa, naopak konečne sa dočká Zámostie a to okruhom. Prechod z linky N1 na N2 alebo N3 je vhodné riešenie, pretože umožní cestovanie cez mesto v oboch smeroch. Nočná doprava bude zjavne nová výzva.
K zmenám trás liniek:
Najmä zmena trasy linky 11 je prekvapujúca, pretože ide o linku využívanú. Iné zmeny môžu byť pochopiteľné, či podložené aj dátami, ale tu rozhodne nie. Nová trasa môže ale aj nemusí vyťaženosti ešte viac pomôcť, pretože ide len o skúšku, či sa to podarí alebo nie. Aktuálne linka na tejto trase nejazdí, takže nemôže poskytovať relevantnú informáciu o potrebe práve tejto trasy.
Skrátenie linky 2 na úsek Nozdrkovce/Biskupice – stanica, vynechaním nemocnice a pretrasovanie po Jesenského rovnako nemusí pre túto linku byť pozitívne, pretože podobne dopadla linka 10 v roku 1994 po obdobných skráteniach, až napokon bola zrušená z dôvodu nevyužívania, hoci táto vždy premávala okolo nemocnice i Perly.
Michal Mazánik
Schéma liniek: je úplne bežné, že v schematických zobrazeniach sa niektoré účelové trasy nezobrazujú, podobne ako ani raz od roku 2016 v žiadnej schéme neboli zobrazené spoje L4 idúce do Kubrej. Napriek tomu ďakujeme za pripomienku, pripravíme aj schému, ktorá bude obsahovať všetky zachádzky a odchýlky od kmeňových trás liniek.
Kĺbové autobusy: systematické znamená, že snahou bolo pokryť čo najviac spojov linky 1 kĺbovými autobusmi. Ráno to nie je možné, pretože musíme kĺbové autobusy nasadzovať primárne na spoje iných liniek s dlhšími intervalmi, kde hrozia kapacitné problémy. Večer boli po konzultácii s dopravcom obehy upravené tak, aby boli čo najefektívnejšie a harmoniky pôjdu v smere na Sihoť na linke 8 a v smere na Juh na linke 1. Doobeda a poobede budú nasadené primárne na linku 1 v oboch smeroch, s cieľom pokryť čo najviac spojov tejto linky (v špičke sa to však vzhľadom na počet kĺbových vozidiel nedá).
Opatová: už XY-krát opakujeme, že rýchle spojenie Opatovej s centrom zabezpečuje pre dolnú časť Opatovej vlak, pre hornú časť Opatovej regionálne autobusy. Nevidíme dôvod pridávať tretí druh dopravy, ktorý sa bude márne snažiť o čo najrýchlejšie spojenie, preto linkou 4 radšej pokrývame také ciele, ktoré vlaky ani RAD neobslúžia. Každý cestujúci si z tejto ponuky môže vybrať. Okrem toho, presne tu sa prejavuje neaktuálnosť článku. Už vyše týždeň pred vydaním textu sme oznámili, že väčšina spojov L4 pôjde mimo Kubrú.
Celodenná špička: takže zredukujeme sedlový interval z 30 minút na 60 minút a bude to lepšie? Alebo o čo vlastne ide? Linka 3 dnes v sedle nepremáva vôbec a cestujúci sa musia odviezť vyhliadkový okruh linkou 13. My ponúkame interval 30 minút po najrýchlejšej trase. Linka 6 dnes premáva v sedle raz za hodinu, my na linke 6/16 v sedle zdvojnásobujeme počet spojov. Linka 7/17 dnes premáva v intervale 40-60 minút, ktorý je doplnený linkami 5 a 13 do 20 minútového intervalu, avšak pri linke 13 je potrebný buď peší presun od Starého Herolda na Zlatovskú, alebo vyhliadková jazda cez celú MČ Západ. My ponúkame interval 30 minút bez vyhliadkových jázd. Linka 3 bude mať medzi 6:00-6:59 o jeden spoj menej, naopak medzi 7:09-7:39, kedy sú počty cestujúcich najsilnejšie z celej rannej špičky, pôjdu z Vinohradov autobusy každých 10 minút. Mne stále uniká, v čom spočíva problém?
Školské linky: Draxter však nijak vierohodne nevysvetlil, aký konkrétny negatívny dopad majú školské linky na prehľadnosť siete MHD? Draxter aj Kvorka, ste aktívni v diskusiách na iMHD po celom Slovensku, takže zaiste viete, koľko školských liniek má Prešov. Ak by sme jednotlivé prevádzky MHD hodnotili touto logikou, tak Prešov má najneprehľadnejšiu sieť MHD v celej krajine. Verím, že sa zhodneme, že to tak nie je.
Linka 2 a zastávky Nemocnica a Beckovská: v čase, kedy vznikla linka 2, neexistovali Noviny. Touto logikou by sme linku 1 mali ukončiť na otoči na Inoveckej za Kauflandom, lebo tiež historicky nevznikla kvôli Juhu, ktorý v tom čase neexistoval. Je prirodzené, že MHD v čase reaguje na urbanistický vývoj. Neviem, kedy ste s Draxterom boli naposledy na Novinách, ak nedávno, zaiste viete, koľko bytoviek tam pribudlo. Podrobne sme si tiež prechádzali zámery, ktoré sa pripravujú, v najbližšom čase by mali pribudnúť nové bytové domy medzi Karpatskou a hrádzou (pri nevyužívaných nikách), na bývalom futbalovom ihrisku Biskupice, nový obchodný dom vedľa obratiska Biskupice, cintorín a tiež úplne nové sídlisko Bobrovnícka Sihoť za Nozdrkovcami. Na všetok tento rozvoj je nová trasa linky 2 pripravená. Zároveň naďalej platí, že kolegovia z ÚM robia maximum preto, aby zastávka Za nemocnicou vznikla k 1. novembru, za posledné týždne sa podarilo vypracovať projekt, ktorý by mal umožniť obojsmerné zriadenie zastávky bez stavebných úprav komunikácie, pričom reflektuje aj pripomienky ODI vznesené počas rokovania priamo na mieste.
Na záver si ešte neodpustím, od Kvorku tu teraz čítam, ako mu a jeho kolegom z diskusie úprimne ide o zlepšovanie MHD. Keď je vaša snaha taká úprimná, prečo ste nevyužili možnosť zúčastniť sa verejnej prezentácie, verejných zasadnutí VMČ, verejných Komisií dopravy, nevyužili ste ani oficiálnu pripomienkovaciu adresu? Isteže, nie je to vaša povinnosť. Ja len ľudsky nerozumiem tomu, že ak vám ide úprimne a konštruktívne o zlepšovanie MHD, prečo žiadnu z tejto priehršte možností nevyužívate. Jediný, kto dostupné kanály využil, bol Milan005 a viaceré z jeho vecných pripomienok boli zapracované.