Ďalší „expert“ s informáciami od babky Papánkovej.
Už som tu pred časom uviedol informáciu o vývoji MHD v Trnave. Nakoľko sa jedná o citlivé data vo vzťahu mesto-dopravca uvádzam znova iba percentá vo vývoji nástupov. Náš program CONMED mesto využíva už od roku 2010 a má po ukončení každého mesiaca predstavu o vývoji všetkých charakteristických ukazovateľov.
Ale určite nie je problém si takúto analýzu vyžiadať (iste nie zadarmo) aj na MÚ TT. Ale to by náš „expert“ musel zapnúť aj ten malý okruh mozgových závitov a otvoriť pudelár.
Bežný pokles u všetkých miest na Slovensku je cca 3-4% ročne, keďže sme v sekcii MHD TN, tak tu v MHD Trenčín je ten pokles 2011/2015 zo 100% na 84% - teda medziročne cca 4%.
MHD Trnava po prirodzenom poklese v dôsledku zmeny v lete 2012 (a ani náhodou ten pokles nebol 40%) postupne rastie, ako jediné krajské mesto v SR. Keď to rozmením na drobné, pokles v Trnave je iba cca 1-2% ročne. Postupný úpadok MHD neriešia kozmetické úpravy, ale systémové zmeny. Tiež myšlienka, že dobrá MHD odradí ľudí od aut je ...
Oveľa významnejšia zmena je v pomere ciest na dopravnú kartu a na jednorázový cestovný lístok, ktorý sa kupuje u vodiča.
V roku 2010 to bol skoro rovnaký podiel, teraz je to cca 75:25.
Tým inteligentnejším napoviem, že táto premena ušetrí týždenne 15 tis. nákupov, čo je v prepočte 375 0 minút, teda na spoj cca dve minúty (nehovoriac o ušetrených nervoch vodičov a zníženom počte meškajúcich spojov).
Baviť sa o tom, či sa systém po uvedení do prevádzky opravuje, alebo dolaďuje, je na prvý pohľad na tomto fóre úplne zbytočné.
Rovnako vysvetľovať postup pri terajšom procese navrhovania tu v TN. Kto aspoň raz robil nejaký projekt vie o čom hovorím, rovnako reakcie o cene a zaplatení svedčia o slaboduchom nadhľade.
Keďže už som čosi popísal, krátko sa vyjadrím k „novému občianskemu návrhu“. Samozrejme, že ho sledujeme, tak ako sledujeme všetky reakcie občanov. Pozitívne veci zvažujeme a zmysluplné uplatníme v konečnom produkte. Ale tu nie je o čom. Je to v podstate slabá náhražka súčasného systému s rovnakými chybami.
O technickej úrovni sa už vôbec nedá hovoriť. Je zjavné že sa tu varí z vody z individuálnych poznatkov, bez akýchkoľvek predstáv, čo taký návrh má obsahovať (napríklad celodenná prevádzka – interval 30/60/+). Keby bol čas, nahodil by som tento „občiansky návrh“ do stroja, ale ani to by nešlo, lebo rovnica má milión neznámych. Ale ako memento nech platí, že mesto si môže dovoliť zaplatiť cca 1.6 mil. VZKM – a jedna linka v rozsahu cca 10+10 km a 70 spojov je cca 200 tis.VZKM. A tu už idealizmus odchádza do dejín a musí nastúpiť tvrdá transparentnosť – nie čo potrebujem ja, ale čo potrebuje a na čo má mesto.
Na verejnej diskusii mi akosi chýbali reakcie typu milan 001-999, kvorka, draxter a podobných nikov riešiacich svoje ego urážaním firmy o ktorej vedia ani prd. Tí čo tam boli zistili, že sa dá o probléme komunikovať (nebudem ich menovať, lebo by tu prišli do nemilosti), dokonca sme im dali návrh na samostatné stretnutie o odbornom riešení tohto a nielen tohto systému. Tá ponuka platí aj tu.
P.S. pre Řeřabka - trefa významne mimo a je to na tri trestné kolá ...
Aj ja súhlasím, zastávka sa tam bude hodiť. A nevidel by som až taký problém s vychádzaním. Každú minútu stoja autá na semafore Kukučínova/Štefánikova, vtedy to pôjde.
Ale premýšľam, keď sa majú rušiť zastávky pred a za ňou, ľudia z ulice K výstavisku to budú mať celkom dosť ďaleko v smere do Kubrej (napr. ráno matky s deťmi do škôlky a do školy). Ale inak sa mi to celkom pozdáva.
Všimol som si, že aj v Trenčíne prebieha experiment s MHD. My v Trnave už vieme svoje. „Aktér“ je ten istý.
Optimalizácia bola v Trnave po viacerých odkladoch uvedená do praxe 1.8.2012. Sľubované ciele sa nenaplnili a bol a stále je z toho iba krok späť. Najväčším prínosom optimalizácie pre obyvateľov Trnavy je zníženie ceny taxíkov za jazdy v meste na 2eurá.
Pravidelné zverejňovanie vyťaženosti spojov po optimalizácii sa akosi nekoná, šumy hovoria o pretrvávajúcom poklese voči stavu pred optimalizáciou.
Po tom, čo sme v súvislosti s „optimalizáciou“ od roku 2012 prežili, môžeme zhruba konštatovať nasledovné:
Vždy sa nájdu obyvatelia, ktorí sú z dajakých príčin s jestvujúcim stavom MHD nespokojní a taktiež mesto má názor, že je málo efektívna. Čo má robiť mesto ? Ako rozpoznať, ktorá pripomienka je oprávnená a ktorá nie? Rébus. A zrazu je tu firma, ktorá sľubuje, že všetko preverí, zanalyzuje a na základe získaných poznatkov nestranne navrhne nové, efektívne riešenie, nezaťažené starými „zlozvykmi“. Firma tvrdí, že je na trhu etablovaná, zabehnutá a že má veľa skúseností a referencií. Ponúka aj rozpis turnusov a pre mesto vyhodnocovací software. Spracovanie bude digitálne. Cena je iba niekoľko percent z ročnej dotácie do MHD. „No nekúp to.“
Firma urobí prezentáciu. Sľubuje intervalový systém, rozdelenie na nosné a doplnkové linky, zadefinuje prestupové body.Neskôr sľubuje školské linky, nočnú linku a poprípade aj city linku cez stred mesta pre seniorov. Sľubuje zvýšenie účinnosti liniek hromadnej dopravy z 54 % na 70 až 80 %. Má sa dosiahnuť lepšie usporiadanie a kvalitnejšia obslužnosť hromadnej dopravy.
Žiaľ, dosiahol sa zhruba presný opak.
Firma dostane zákazku,len sa akosi nezadefinujú body a ukazovatele, podľa ktorých by sa dodané dielo vyhodnocovalo v zmysle nového prínosu s väzbou na postupné preplácanie. O dajakej zmluvnej pokute, ak sa nenaplní hlavný cieľ = nárast počtu cestujúcich, sa asi ani neuvažovalo.
Co sa tyka aut.zastavok,nie som za nejake ich zhustovanie ako spominate vo vasich navrhoch,ani len v centre mesta... Pocul som ze na Stefanicke sa bude budovat tento rok v smere do Kubrej nova zastavka pred Maxom co uplne suhlasim -je tam miesta mimo cesty a zrusia sa ta pred nou a za nou ,no desi ma vychadzanie z nej hned sez prilahly jazdny pruh do laveho na kruhac,to bude boj a strach ako s Pod Juhu v smere Ku stvrtiam... no ale tak hadam budu vodici zhovievavy...
? ,si vezmime ze by to DIC preslo a uviedlo sa do praxe...Daju sa zhotovit mapky do busov,cestovne poriadky ludom,vyvesky na zastavky...vsetka mravencia praca,bude to stat kopu financii-ktore radsej mesto vrazi do aut.zastavok a dopravca na nieco uzitocne v autobusoch ...,nastane uvedenie v praxi a zacnu sa robit tie upravy-ale v tom navrhu podla DIC by jedna/dve/tri....upravy nestacili,nakoniec sa zisti ze vsetko je inak,nic uz nepasuje podla pripravenych a vytlacenych brozur....tak naco to vlastne robit? (ved to uz pozname)Nie,nie vazeny...Ten navrh co tu odznel ako varianta DICku je ovela priatelnejsi,nevidim v nom nedostatky,nemam mu co vytknut,je tak pre ludi ako aj pre vsetkych zucastnenych ktory ho budu vykonavat ci vyuzivat...My sa tu nepotrebujeme venovat dramaticko/drastickemu vymyslu ,treba mat ucelny a jednoduchy cestak a tym je ten druhy! My potrebujeme spravit MHDcku modernou dopravov,urychlit ju hlavne,nastup vsetkymi dvermi,sms listky,automaty na zastavky,predaj listkov u vodica iba vynimocne,mat cesty po ktorych chodia autobusy v dobrom stave,zastavky tiez...to co je tu dnes nema moc co s dopravov MHD hodnou krajskeho mesta docinenia,len tomu sa roky nik nevenuje,nik nema na to "gule" ...Netreba ludom ublizit a stratit ich ale urobit to pre nich!
super návrh, niektoré myšlienky sú úplne revolučné - tá 7/17 je paráda, rovnako ako obsluha Opatovej či Záblatia/Zlatoviec. Toto som už dávno čakal. A čísla liniek, čo ostávajú, sa nemenia.
Počet liniek sa zredukoval, zrušili sa terajšie linky 4,7,12,13,15,16,17,18,19,20,21,27. Tak to má byť!
nič netreba prekopať od základov, treba s údajov správne čítať: ak je nosná trasa Juh - Dlhé Hony - Centrum - Sihoť, tak potom ten smer musí tak aj vyzerať a nie 60 min cez víkend preboha. Ad analýza dát: mna zaujíma, odkiaľ si kto vycucal to prepotrebné spojenie Juh III - Zlatovce ale spojenie Juh II - Sihoť či Juh III - stanice údajne nie!
Prekopávať treba záhradku, tu treba systém a nie chaoz. K čomu je dobré linku 18 prečíslovať na linku 2? Linku 5 na linku 4? Linku 6 na linku 5? Linku 24 na 17? Linku 25 na 19? Linku 2 na 13? To je choré, to nie je systém, ale úplná zbytočnosť na domýlenie. A tie školské linky s warpovým pohonom a jednominútovými rozostupmi medzi zastávkami na opačných koncoch mesta majú akú oporu v dátach či realite? Zjavne žiadnu. A preto ľudia nie sú spokojní a ani nemôžu byť. A tí čo do toho vidia preto nielen vypisujú, ale niektorí sa chytili činu a ukazujú, že to ide aj inak! A hľa: máme schopný návrh (reálne, nie ideový podotýkam) ktorý žne zatiaľ úspech, ale netvári sa ako jediná múdrosť sveta. Návrh je progresívny, využíva nový most, máš spojenie pravidelné a v preklade, čo návrh na webe mesta nemá nikde (údajne len zatiaľ). Takže čo k tomu dodať? Jedine že ti nejde niekde priama linka, kde by sa zrovna tebe hodilo, ale toto nie je cieľom.
Návrh tu postupne zobrazovaný je dosť revolučný, reformný ale súčasne nerobí zbytočne chaos! A tak je to super. Smelo porovnaním s návrhom mesta možno povedať, že nosné sú linky 1,4,8,11,24 a 7/17. A to je nejaký interval, nie nepravidelný presahujúci často hodinu! ?
Kozmetické úpravy trenčianskej MHD sa robia asi 40rokov a stále to nieje dobré.
Tu treba úplne zmeniť systém od základu , spustiť to a potom "vychytávať muchy". Trenčín sa zmenil čo sa týka ciest , mostov atď, taktiež závodov a podnikov a samozrejme zloženia obyvateľstva a sídlisk.Toto všetko je zahrnuté v analýze DIC. Terajší grafikon bol navrhovaný na úplne iné podmienky v meste ako sú dnes. Preto ho treba "prekopať od základov"!
Inak sa to nedá , už to pochopte !
Nepísal som to v zmysle, že to treba spraviť hneď. To bola len rada. Chápem a obdivujem, že popri práci a všetkom inom na tom pracujete. To sa musí uznať ?
Chlapci sa tu hrajú na odborníkov , ale pripadá mi to ako keby sa 5 ročné dieťa hralo s modelmi autíčok a autobusov ?
Vôbec nevedia , čo je to pojem MHD a tvária sa , že tomu rozumejú.
Podľa týchto vašich návrhov to v skutočnosti nemôže fungovať. Pochopte , že návrh dopravy môže robiť len odborná firma na základe analýz a podkladov ! Už to je vypracované , tak zabudnite na vaše návrhy!
Je konečne určené , ktoré linky sú nosné a doplnkové. Sú konečne rovnomerne rozvrhnuté spoje. Sú konečne posilnéné spoje , ktoré sú využívané a oslabené tie ktoré nie sú potrebné.
Tie vaše návrhy sú iba skopírovaním starého nevyhovujúceho súčasného grafikonu s kozmetickými úpravami. Uvedomte si , že treba úplne nový systém , inak sa kvalita MHD nezlepší. Nový lepší systém navrhol DIC.
Takže finálna verzia CP odoslaná draxterovi a takisto aj mapa so zakreslenými zastávkami, ktoré ste tu opodstatnene opomenuli Určite ich čoskoro sem pridá. Okrem toho mám spravené aj kompletné obehy vozidiel (nižší počet prázdnych km, sedia obedy, bezp. prestávky, doba v práci, naplnenie FPČ, ...) a pár ďalších vecí, ale to nezverejním.
Niekto písal k nášmu linkovému vedeniu pod nickom "lordzhalasu", opomínam tohto pána, jedného zo "štyroch kráľov", ktorý nás nazval že sa v doprave nevyznáme. Na tomto návrhu som robil spoločne s:
- nadšencom dopravy, ktorý sa jej venuje od detstva, pozná Trenčín a je rodák z Trenčína.
- odborníkom na dopravu, ktorý robí vo verejnej doprave nejakých pár rokov, má vyštudovanú VŠD v ZA a má rozsiahly prehľad v MHD na Slovensku.
- nadšencom MHD, ktorý sa jej taktiež venuje od detstva a robiť v doprave bol jeho sen a je jej priamym účastníkom.
Toto sú traja ľudia, každý z nich vidí našu MHD z iného pohľadu a títo môj návrh dopĺňali a nie len oni ale aj mnohí ďalší (vy viete ktorí ste to). Takže povedať že sa vôbec nevyznáme v doprave je trochu smiešne.
Dúfam že si ten človek aspoň trochu naštuduje náš cesťák (napr. preklad liniek a potom môže kritizovať, uvítam to) akonáhle tu bude zverejnený a naučí sa podľa neho robiť aj niečo iné ako nepoužiteľné makety. Dopravné makety som robil ja a Marek keď sme mali 12 rokov
Týmto pozdravujem "lordzhalasu".
postupne budú pridávané aj mapy každej linky na reálnom podklade (už je to u linky 1 a 22), a potom aj CP....všetko bude, len času niet toľko aby to bolo hneď ?
Musím uznať, že je to veľmi pekný návrh. Bolo by veľmi dobré, ak by sa to ujalo. K tomu ešte pekne rozdeliť kĺbové vozidlá na linky, ktoré ich potrebujú: L1, L24, niektoré L25, vybrané preplnené L11, L8 a podobne. Asi sa neuvažuje, že bude jazdiť aj slávna #61, však? To radšej mohli kúpiť dve obyčajné miesto jednej nízkopodlažnej. Podľa mňa sú naše 4 harmoniky najspoľahlivejšie autobusy u nás v MHD TN.
Čo sa týka Opatovskej ul. tak by som to riešil ako už kvorka písal, to znamená posunom zastávky Opatovská (podľa návrhu) v smere na Sihoť IV smerom ku polohe smer centrum. Zastávky by boli aspoň oproti sebe a je aj možnosť vytvorenia zastávkového zálivu. Vzdialenosti by tým pádom teda boli 350 - 400 metrov, čo je už lepšie. Tento návrh usporiadania som zakreslil do reálneho terénu v mape (viď. príloha, zdroj Google Earth)
+ tie zastávky v centre:
Skúsil by som to teda takto:
- Palackého, PRIOR smer Hasičská TRVALO (v prípade vyťaženosti by sa mohol osadiť aj prístrešok)
- Nám. Sv. Anny smer JUH - skúšobne na 3 mesiace
presne tak, zastávky tak extrémne blízko seba kedysi boli Zimný štadión a Komenského (medzi ulicami Jiráskova a Kmoenského boal tá zastávka, pred K-čkom) na Rázuske - keď som videl Ikarus na linke 18 odchádzať do zimáku a bol som na križovatke s gen. Viesta, tak som bežal po Rázuske a na Komenského nastúpil. Takže ja som za to, aby sa zastávky tam, kd to je vhodné, posunili ale naopak, tam kde sú ďaleko vytvorili. Treaz akurát v BA nadávajú, že Šafárikovo námestie a Obchodná sú 1km resp. 950 m ďaleko, že v centre treba 300-400m. Z tohto pohľadu by som aj v TN ozaj zaviedol zastávku na Pakackého.
Nám.sv. Anny naopak by som nedal, ale na skúšku cca 3 mesiacov by som to skúsil, či to bdue alebo nebude dobrý ťah.
Sihoť III: po posune zastávky pri Radegaste v smere na Sihoť IV sa stalo, že síce vzdialensoť Hodžova, kotolňa - Sihoť III je teraz lepšia, lebo to predtým bolo blízko, na druhú stranu Sihoť III - Pádivec je teraz tak, že hádam 2 harmoniky za sebou ju dočiahnu ? Ja by som zrušil zastávku Pádivec v súčasnej podobe a presunul by som ju oporti zastávke Pádivec smer centrum. Aspoň týchto 100m by bolo lepších, bus by nemusel dávať predsnoť okoloidúcim autám, predsa len by to okrem linky 4 bolo len na výstup. A ak by sa chcelo, je tam priestor aj na záliv. Aspoň by sa niečo urobilo s tým rozbitým chodníkom.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Marek6283