Ešte aj v CP v rokoch 1998-1999 sa na niektorých zastávkach uvádzala pri linke 8 poznámka v tvare prázdneho štvorčeka - nepremáva cez žel. stanicu. Bol to pozostatok zrušenia posledných "robotníckych" spojov do TOS-ky, ktoré šli z Juhu I po Soblahovskej cez Hasičskú a stanicu do TOS-ky.
Súvis s linkou 17 to nemá, spoje linky 17 boli do CP MHD preradené z linky 1, jednalo sa o tie spoje, ktoré premávali len v úseku Juh I - stanica. Rovnako sa predtým vyčlenili z linky 1 spoje premávajúce na úseku Juh I - Kubrica. Linka 17 mala totiž vo svojich počiatkoch slušnú frekvenciu, cez víkend jazdila každú hodinu až do 21:00. Linka 8 prestala na stanicu zachádzať preto, aby sa úrychlilo cestovanie zo Sihote do centra po vybudovaní Hasičskej ulice. Dovtedy totiž všetky sihoťárske linky (2,6,8,10) jazdili cez stanicu, čo bolo zbytočné. Preto linka 8 ako práva stanicu vynechávala. Z nej sa potom odčlenili niektoré spoje do linky 18, ktorá začala premávať na Juh II. Dovtedy mala linka 8 značný počet spojov, a 30min interval aj v "a".
možno by bolo fajn, keby sa potom linka 21 stane polookružnou v Opatovej: z cesty I/61 prejde na Nivu - Oaptovskú - Potočnú - k Majáku (tam by mohla byť aj azstávka) a znova na I/61 späť na Sihoť
Inak ma už dávno napadlo, prečo sa pri budúcej zmene MHD nezauvažuje takýmto spôsobom pri tvorbe CP:
- máme 4(5) kĺbových vozov, tak spravím obehy v prvom rade pre tieto vozy. Po rannej špičke, kedy jazdia najmä 1,6,8,15,22,24 a 25 by som spravil to, že jeden nechám na osmičke celé sedlo (vtedy má osmička len jedno poradie a stíha točiť za hodinu), dva dám na jednotky (prípadne s prejazdom na 22) a jeden na linku 24, alebo 15 (posledný môže mať delenú). V popoludňajšej špičke ich opäť dať na najplnšie spoje liniek 2,6,15,22,24 a 25 a do večera zase na linky 1, 8. Premávku skončia o 20.00, prípadne ak ešte sú preplnené posledné spoje linky 5 a 6 zo Zámostia alebo niečo iné, tak tam (24,25, neviem...), prípadne z hokeja.
Na linke 1 by teda boli v zásade hlavne kĺbové vozy, keďže jazdí každých 30 min skoro po celý deň (ak by to rozchodila #61, tak hlavne ona).
Na linke 8 by bol jeden kĺbový voz v sedle dopoludnia i po špičke popoludní, v čase špičky by som na osmičku dal krátke Citelisy, sú to najkapacitnejšie sólo vozy, priestorovo pre MHD najvhodnejšie.
- to je pre Juh II základ, linky 1 a 8 (+ to čo ostalo z 22) je základ.
Takže prvou linkou, ktorá v súvislosti so stavebnými premenami Trenčína v budúcich rokoch zmení trasu, bude linka 21. Spôsobí to práve výstavba nadjazdu v Opatovej uzavretie súčasného priecestia pre automobilovú dopravu. Linka 21 zo zastávky Nová Kubra bude mať zriadenú zastávku v oboch smeroch v mieste odbočenia na nadjazd (ešte pred začiatkom súčasnej výstavby v Opatovej od Sihote) a napojí sa na cestu I/61 (podľa parametrov táto by mala byť prebudovaná na 4 prúdovku) a odbočením cez ul. Niva sa vráti späť na Opatovskú, pričom pred napojením bude opäť zastávka v oboch smeroch, ďalej po existujúcej trase.
Petrox: asi si niekoho prechválil z vodičov našej MHD, "expres na linke 3":
Dobry den, nemam vedomost o tom, ze by doslo k zruseniu zastavky MHD Ludovita Starka alebo k jej zmene na zastavku "na znamenie". 9. januara som cestoval linkou c. 3 (autobus c. 16) s odchodom o 15.40 z Juhu. Uvedenu zastavku vodic doslova preletel bez zastavenia, lepsie povedane bez spomalenia! Som uz starsi clovek a nemozem byt nastupeny v pozore pri dverach, 30 metrov pred zastavkou a pritom dobre viete ako sa aj mladsim ludom tazko vstava na danom useku, ked sa autobus ruti zakrutou dole z mosta. Nakolko bol autobus plny, nemal som pristup k signalizacnemu tlacitku. Mozno Vam to nepride, ale pre 70-tnika a v zimnom odbdobi to bola od dalsej zastavky riadna zachadzka. Ocakavam Vase vyjadrenie k dotazu - je uvedena zastavka uplne zrusena alebo je na nej potrebne signalizovat vystup? Dakujem!
Odpoveď:
Matej Chudík, SAD Trenčín: Zastávka Ľ. Stárka nie je zastávkou na znamenie. Síce ide o zastávku s minimálnou frekvenciou cestujúcich, doporučujeme, aby si cestujúci, ak im je to umožnené, stlačili tlačidlo na výstup. Vodič bol poučený, aby na spomínanej zastávke zastavoval. Za spôsobené komplikácie sa ospravedlňujeme.
Jarmila Maslová, útvar stavebný, životného prostredia, dopravy a investícií:
Vodič autobusu je povinný na zastávke (pokiaľ táto nie je označená ako zastávka na znamenie) zastaviť bez ohľadu na to, či cestujúci stojí pri dverách alebo nie, resp. či nejaký cestujúci čaká na zastávke. Dodržiavanie povinnosti zastavovať, ale aj dodržiavanie cestovného poriadku bude z našej strany kontrolované.
a v tomto má od všetkého kľúč objednávateľ - mesto. SAD-ka jazdí toľko a poskytuje tie služby, takže je na zamyslenie, prečo sa obmedzuje MHD, ak nás čaká hektické obdobie čo do dopravnej situácie. Neplatí totiž zdanlivá rovnica, že škrtom vozokilometrov sa ušetrí. Môže to byť totiž presne naopak. Zrušíme spoje, ktorými šlo menej ako 10 ľudí. Dajme tomu že ich je 20. To je spolu už o 2000 prerpavených ľudí menej. Avšak počest vozidiel potrebných pre MHD to neovplyvní, vodič meisto jazdy na spoji má pohotovosť v práci, takže to zásadne neovplyvní ani mzdové nároky. Ušetrí sa PHM, niečo na mzdovej zložke, ale z MHD odišlo 2000 ľudí a možno ďalší, ktorým spoj vyhovoval občasne. Celková dopravná obslužnosť ide dole. Áno, dopravca obnovil vozový park, zaviedol niektoré novinky (nástup 2 dvermi, PCL), ale terba si uvedomiť, že dopravca urobí čokoľvek, o čo požiada objednávateľ, ktorý to zaplatí. V tomto smere je chybou, že nie je definovaná pre jednotlivé časti mesta základná dopravná obslužnosť (t.j. minimálny interval), ale sa jednoducho škrtajú spoje závislé aj od obehu vozidiel. Potom sa stane to, že linka 6 je v "a" nepoužiteľná, ráno sa v "a" je pomaly problém dostať z Juhu na stanicu a podobne. Jednoducho povedané, sú linky ktoré majú progres a mal by tomu zodpovedať aj ich cestovný poriadok a sú linky, ktoré sa časom alebo administratívnym zásahom degradovali na "posiláky". Je nemysliteľné aby na hlavnej prepravnej osi - Juh - centrum - Sihoť (spájajúcej 3/4 obyvateľstav mesta) bola hodinová medzera v ktorom koľvek čase. Áno, disciplína vodičov išla rapídne hore, označovanie vozidiel tiež, zastavovanie na zastávkach takisto. Ale stále sa MHD berie ako nutné zlo, hoci TN je svojou polohou a rozložením na ňu odkázaný. Problémom je tiež, ak sú spojené dve konečné s rôznou intezitou - narážam na kĺbové autobusy, ktoré by mali jazdiť na trasách kde, je vo väčšine jazdy potrebné kĺbové vozidlo. Druhá straban mince je, že sa aj eliminovali prejazdy prázdnych vozov, ale ako vidíme spojenie Juh - Zámostie skončilo o ôsmej večer. Hoci všetci vidíme že 3-4 vozy aj tak idú naprádzno do garáže. Lenže to by chcelo zmeny robiť nie len s ekonomickým akcentom, ale aj v prospech cestujúceho (za takú považujem zmenu tarsy nočnej linky).
Budem sa opakovať keď poviem, že predchádzajúci CP nebol zlý, ale malo sa vylepšiť do, čo sa vylepšiť dalo. Súčasný je určite lepší než ten dočasný, ale jeho výsledkom je ozaj veľká redukcia a zase pokles počtu prepravených osôb. Čakať cez víkend hodinu na svoj spoje je veľa: de facto až na niekoľko odchodov linky 1 ŽIADNA LINKA nepremáva ani v intervale 30 min. Z Juhu II teraz víkend vyzerá takto (medzi 08:00 a 20:00)
a: 15(22) 25(8) 45(1) - čiže tri linky jazdiace v pravidelné časy, medzi ktoré občas náhodne ešte ide linky 3 a linka 21 a linka 25 do Tesca. A to je nesystémové, pretože z intervalu 20 min teraz interval nie je, a niekto idúci do centra si na svoj spoj počká 10, 20 alebo dokonca 30 min! Nehovoriac o ostatných mestských častiach. Tu je zaujímvé, že linka 11 si drží svoju vysokú obsadenosť roky. Rozhodne súčasný stav postihol najmä linku 8,17,22 a 28, čo z poľhadu sídliska Juh nie je ideálne.
To by tu chcelo inovácie a výrazné zmeny. Čo tu boli inovácie posledných pár rokov (označovače pri 2. dverách, nové autobusy) to nestačí. Keď tu bude MHD frčať, potom možno ľudia budú MHD používať viac. A že TN je malé mesto na výrazné inovácie a zmeny ako argument neobstojí.
Nahodili ste velmi trefnu temu a uprimne, mozem len podciarknut vase momentalne skusenosti. Uz je to nejaky ten rok, co si kladiem otazku – kam sa podelili typicky napraskane spoje?! A to nielen v rannych ci popoludnajsich spickach. Spominam na obdobie povedzme spred rokov 2006-2007, vtedy bolo nemyslitelne, aby ste sa v exponovanych casoch pozerali skrz vozidlo na druhu stranu. Volnych miest k sedeniu 0 a priestor k statiu bol vyuzity do maxima. Ikarusy, neskor aj 961-tky na linkach 1, 8 alebo 15 ci 22 sa len tak prehybali v klboch. Dnes vidite “osmicku” vo vsedny den, pred osmou na Hasicskej a mate dojem, ze je konecne vikend. Na druhej strane, chyroval niekto pred rokmi o pravidelnych kolonach do tretiny Soblahovskej? O hadovi z aut, ktory by sa tahal od OMV na Elektricnej k Dukle? Samozrejme, ze toto vsetko nie su niekdajsi klienti trencianskej SAD, no nic nezmenime na tom, ze spusta pravidelnych cestujucich si povedala dost! Sklonuje sa tu komfort, suhlasim ze ide o dolezity faktor, ale co znamenal komfort v nasej MHD pred 10 rokmi? Priatelia, kam sa za poslednu dekadu vystverali sadzby cestovneho, to uz nie je ani do placu, clovek sa musi smiat! Je nepredstavitelne, aby pri 3-clennej rodine s dvoma dospelymi a 1 dietatom, prestavala byt MHD konkurencieschopna voci individualnej preprave a to som to s tymi 3 clenmi mozno aj prehnal. Ze by bez navysovaia cestovneho MHD objektivne neprezila? To v dnesnej dobe nikoho nezaujima, je to problem dopravcu ako akciovej spolocnosti a kazdy kto potrebuje pravidelnu dopravu si zvladne prepocitat mesacne naklady a zariadi sa podla toho. Trencianska MHD sa za posledne roky posunula jedinym smerom – kvalita vozoveho parku + mozno system nastupu. Vsetky ostatne, pre cestujucu verejnost klucove faktory, isli do *ovien. Je draha, nekoncepcna, nespolahliva, neperspektivna. Jeden by si povedal, ze pri takejto konstelacii spravi dopravca vsetko pre maximalnu spokojnost toho “torza”, co ostalo z pravidelnych uzivatelov hromadnej dopravy. Kdeze! Tu sa radsej de facto vyblokuje moznost dobijania kariet priamo vo vozoch, proste absurdum. Vodici? Samozrejme, treba uprimne priznat obrovsky posun k lepsiemu, od mnozstva agresivnych ozranov z cias socializmu sme spravili uzasny pokrok. Napriek tomu sa aj dnes bez problemov stretnete s aroganciou a drzostou, s urazanim a hysterickym vrieskanim po cestujucich, nezastavenim na zastavke a pod.. Paradoxne, v 99% pripadov je to u starych medvedov, kedze mladi dnes velmi dobre vedia, co to znamena udrzat si zamestnanie. Skratka a dobre, pri takom vyvoji akym sa to ubera poslednych 5 az 7 rokov to vidim na jeden velky otras v nasej MHD do niekolkych rokov. Netrufam si odhadovat kedy a v akom rozsahu, ci tu bude hromadna doprava frcat len v rozmedzi 06.00-18.00 alebo sa uplne zrusi vikendova/sviatocna prevadzka, neviem, no momentalne tu nevidim nic, co by malo prinavratit ludi spat do autobusov.
presne tak nejako. Ak chceme, aby ľudia s MHD nemizli, ale prípadne ju využívali viac, musia vidieť komfort vtedy keď to potrebujú. A preto rozhodne spoje linky 1 by mali byť po celý deň kĺbové ako píšeš.
Páni chodím MHD veľa a chodil som aj kedysi, ale počet cestujúcich v minulosti a dnes sa nedá zrovnávať. Čiže podľa mňa cez víkendy kĺb určite nie, pokiaľ sa nejedná o nejaké špeciálne udalosti (L24 a 25 pred Vianocami, L18 na Všetkých svätých).
Čo sa týka nasadenia kĺbov v týždni ešte by som pridal na L24 konkrétne o 10:40 od Lauga a 11:10 zo Sihote, nech je celé doobedie kĺbové. Prípadne doplniť kĺbové spoje na L1 hlavne asi doobedu namiesto tých ktoré sú sólo, tak aby žiadny kĺb počas dňa nemal zálohu keď máme len 4, aby boli využité.
Kedysi, cez víkend si iné ako hamroniku nevidel na linke 1,5,8,15,18,22. To bolo 6 Ikarusov (na linke 15 to boli prejazdy z L5/18/22). Dnes, keď sa víkendový rozsahu znane zredukoval hlavne na trase Juh II - stanica a Juh III - stanica, resp. Sihoť - Zámostie, by sa museli obehy urobiť tak, aby harmonika premávala len na spojoch tých liniek, kde by mala opodstatnenie. Dnešné víkendové obehy by totiž v prípade nasadenia kĺbu znamenali, že by sa možno kĺbak objavil v Nozdrkovciach, Záblatí či Opatovej (kde je samozrejme zbytočnný). Ak by sa ešte doladil víkednový CP pokiaľ ide o obehy, tak by jedna harmonika mohla jazdiť L1, druhá L8 (najmä po tom, čo boli zrušené spoje linky 22, ktoré duplovali osmičku od Hasičskej). Dnes by to asi stačilo.
V pracovné dni by určite bodla harmonika na osmičku, ale cestovanie do OC Laugaricio ukazuje, že by sa hodila aj tam. Dnešné 4 funkčné kĺby (teda podstav jedného kĺbového vozidla oproti minulému roku) by som určite riešil. Lebo redukcia MHD a tlačenica len ľudí z MHD vyháňajú, najmä keď bdue teraz dôležité zvládnuť dopravné obmedzenie v meste, ako vraveli pán primátor.
Presne ako hovoríš a možno aj 2-3 by sa sem hodili. Kedysi, keď si pamätám za mladých čias som na uliciach častejšie vídal kĺbové autobusy (Ikarusy) ako obyčajné Karosy. ☺
Som ani nevedel že máme aj kĺbový citelis ? nikdy som taký v meste nestretol ? až jeden dokonca...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
MinoSUN-55