Ospravedlňujem sa, že takto "spamujem", ale ešte jedna prosba. Resp. Váš názor by som chcel počuť. Aj s dôrazom na vodičov autobusov.
Priechod pre chodcov na Legionárskej pri Perle (http://i.cubeupload.com/LnHPDE.png). V rámci investičných akcii v MČ Stred chceme (ako poslanci) zrekonštruovať tento priechod pre chodcov (bezbariérový, vodiace línie pre nevidiacich a slabozrakých a pod.). Priechod však susedí so zástavkou MHD. V podstate polovičný záliv.
Zástavka je nekomfortná:
a.) Pre cestujúcich, ktorí vystupujú/nastupujú (úzky profil chodníka)
b.) Pre ľudí, ktorý prechádzajú touto zástavkou, ak na nej čakajú ľudia (cestujúci čakajú a ide napr. mamička s kočíkom, musia sa uhýbať, alebo keď prší a majú dáždnik a pod.).
Navrhol som kolegom, aby sme neriešili len priechod pre chodcov, ale aj zástavku MHD (už teraz je časť prepadnutá). Navrhol som im, zrušiť polovičný záliv, rozšíriť chodník a vytvoriť tak komfortnejší priestor pre pešiu mobilitu a tiež pre cestujúcich na zástavke.
Skúsim vysvetliť prečo. Záliv je polovičný, čiže ak autobus stojí a oproti ide auto (a vodič oproti sa neradí ku kraju vozovky), vodič za autobusom v podstate čaká na odchod autobusu (vodiči, prosím, ak máte inú skúsenosť, sem s ňou!). Takže záliv sa čiastočne míňa účinku. A tiež, nejde o až tak extrémne frekventovanú zástavku, takže na nej vodič nestojí minútu.
Ďalšia vec je, že ak chceme prioritizovať MHD pred IAD, musí byť rýchla, plynulá a pohodlná pre cestujúcich (narážam na hontŕlanie pri vjazde do zálivu všeobecne). Čiže, aby vodič nečakal, či ho vodič auta pustí (čo v tomto prípade asi úplne neplatí). Takže v podstate riešenie ako na Soblahovskej.
Toto odporúčanie dáva aj Manuál tvorby verejného priestoru hl. m. Prahy. Ide v podstate o kuchársku knihu pre úradníkov, ako majú postupovať pri rekonštrukciách a opravách vo verejnom priestore. Posielam výrez z neho: http://i.cubeupload.com/1TzGSI.png (strana 100 - 101)
Samozrejme chcem, aby priechod pre chodcov obsahoval aktívne prvky ochrany, ktoré vodičovi budú signalizovať pohyb chodcov, aj keď ich v smere k nemocnici nemusí vidieť (za vozidlom MHD).
Prístrešky má (ak sa nemýlim) plne v kompetencii EuroAWK. Priznám sa, že nepoznám podrobnosti a nateraz sa k tomu ani neviem vyjadriť (ako by sa k tomu mesto mohlo vyjadriť). Ale chcem si to zistiť - aj z pohľadu reklamy vo verejnom priestore.
K polohám autobusov. Predpokladám, že myslíte niečo na báze GPS, resp. technológie, ktorá v reálnom čase zaznamenáva polohu vozidla, odosiela niekde na server a z nej potom "tahajú" údaje jednotlivé "inteligentné" zástavky. A informácie zverejňujú na displejoch. V Brne sa s tým ostatné roky začali pasovať, aj keď vo vyspelej Európe to žiadna novinka určite nie je. Trochu sledujem svojho profáka z vysokej, ktorý ma zhodou okolností firmu na podobné technológie (http://www.herman.cz/cs/produkty/isrd/radiove_site/reseni-gsmgprsumts/).
Ono je to skvelá vec. Zvlášť na prestupných uzloch a na frekventovaných zástavkach. Mesto bude v pomerne dohľadnej dobe vyberať nového prepravcu. Určite sa chcem na takúto technológiu pýtať. V 21. storočí to osobne považujem za pomerne samozrejmé. Obzvlášť, ak technológia je v podstate zaplatená (a už neplatíme vývoj).
Ale naozaj si nemyslím, že to minimálne 2 roky bude niekoho zaujímať. Musíme počkať na súťaž v MHD.
Zacinam mat pocit ze cestujucich likvidujem i ja...zial chcem po nich aby si cipove karty co najviac dobijali mimo autobusu,podla cestovneho poriadku,zial sa stretam s obrovskym odporom ,nik nic nechce citat ani pocuvat...ja mam poslednu 8micku,vozim neskutocne problemove osoby,z prace idem peso o pol noci domov,uz sa mi stalo ze mi zmizol obsah penazenky v autobuse a z vyplaty to nebola sranda vratit...skratka sam som uz pritvrdil,i ked 70 000 ludi to nikdy nenaucim na co si kartu kupili,co s nou... vsetko je naopak,rezignujem castokrat veci menit k lepsiemu ale este sa nevzdavam...
Nebolo by možné na niektoré frekventovanejšie zastávky zaobstarať prístrešky, ktoré by prekrývali celú nástupnú plochu? Niečo podobné, ako majú železničné stanice, kde je nástupište chránené pred dažďom a človek pri nástupe do vlaku nemusí otvárať dáždnik.
A také všeobecné, nielen pre MČ Stred, nebolo by možné, aby SAD zverejňovala polohu autobusov s meškaniami?
c) nevhodnosť nasadenia niektorých typov vozidiel (jediný kĺbový nízkopodlažný voz stojí v garáži, často ide sólo preplnené)
Tu som sa ešte v roku 2013 snažil tento kĺbový nízkopodlažný autobus riešiť. Vraj je poruchový a nákladný na údržbu. Riešil som to aj s primátorom + pani Maslová. Nerozumiem, prečo jazdí tento typ v niektorých slovenských a českých mestách, keď je to také tragické. Prípadne prečo čaká niekde na koniec životnosti... Nemusím všetkému rozumieť.
d) prečo cez víkend nejazdia čisto len NP vozy?!! Veď ich je v TN 22 kusov, a pokiaľ správne rátam, víkendová prevádza sa dá zabezpečiť 15-16 vozidlami!!! Najnovšie vozy majú aj najlepšiu spotrebu.
Píšeš mi úplne z duše! Takto to už niekoľko rokov funguje v Prešove. Resp. nejakým nákupom nízkopodlažných vozidiel sa chválili plným zabezpečením nízkopodlažnej prevádzky počas víkendov. To bol čas mojej vysokej školy (5-6 späť). Len ono je to ťažké, keď mi pani Maslová povie, že jediné, čo môže urobiť, aby zastavovali vodiči pri kasseláku je poslať na SADku list.
...to je o mentalite. A to býva fakt na dlho.
BTW: Aj keď neodpovedám na všetko, tie Vaše podnety si poctivo zapisujem! ? ?
mesto tvrdí, že MHD ho veľa stojí. Ale keby MHD nastaví lepšie, nemusí toľko doplácať za stratu vo verejnom záujme. Ale to by CP muselo robiť mesto s rozumom a nie ho nechať na dopravcu (ktorý len odjazdí to čo mesto objedná). Vie mesto koľko prázdnych km (prejazd vozidla do vozovne, zo Sihote na Juh a pod.) má aktuálna výprava vozidiel? Zaujíma sa mesto nielen o CP ale aj o obehy vozov a nasadenie kĺbových autobusov?
Mesto objedná určitý počet km, ale to nie je rozhodujúce, keď sa vyškrtajú spoje tak ako naposledy na víkendovej šestke, že sa prestupné väzby zrušia, potom ako chce aby človek šiel MHD?
Mesto by malo povedať, že hlavná tepna je Juh - Dlhé Hony - centrum - Sihoť a na tejto osi urobiť pravidelný a hustý CP s vozidlami s dostatočnou kapacitou a potom podopĺňať prípadné iné smery.
Spojenie 20.000 a 15.000 Juhu zo Sihoťou by mohlo byť oveľa lepšie než teraz, keď tam jazdia až 4 linky, ale vlastne bez zabezpečenia prekladu. Rovnako tak Zámostie je pomaly odrezané od mesta, okrem linky 5 je zvyšok len doplnok, ale cez víkend čakať 60 min na autobus nebude nikto!
Treba si uvedomiť, že pod istú mieru už nemožno spoje škrtať, pretože je MHD neatraktívna. Súčasný najskvelejší interval je 30 min na linke 1 a na iných možno 30 min v špičkách. To je atraktívna MHD? Doteraz sme mali z Juhu na linke 1+22 interval 15min v špičke a 20min mimo, to bolo niečo iné. Ale 30-60 min majú aj v Handlovej.
Treba niečo urobiť, aby MHD nedegradovala, veď taká linka 24 je večne plná. Ale kĺbový voz tam ide len 2x ráno, hoci by mohol aj poobede. Ľudia v TN však nerobia len do 15:30, kedy končí špička MHD, ale do 17:00 až 18:00 bežne, len vtedy im už ide len zopár spojov. Potom idú radšej autom....
hlavným faktorom odlivu je:
a) skostnatený CP, bez prestupov, súbehy liniek či trás bez prekladov
b) pomalosť, žiadne bus pruhy, problémy na zastávkach či s prejazdnosťou niektorých križovatiek
c) nevhodnosť nasadenia niektorých typov vozidiel (jediný kĺbový nízkopodlažný voz stojí v garáži, často ide sólo preplnené)
d) prečo cez víkend nejazdia čisto len NP vozy?!! Veď ich je v TN 22 kusov, a pokiaľ správne rátam, víkendová prevádza sa dá zabezpečiť 15-16 vozidlami!!! Najnovšie vozy majú aj najlepšiu spotrebu.
e) slabá propagácia MHD mestom
f) nevhodne riešená nočná doprava
g) stavebná činnosť ovplyvňujúca spoľahlivosť
Myslím si, že c), d) sa môže zmeniť skoro okamžite, b) a g) chce komplexné riešenia, no a a), e) a f) treba otvoriť na meste čím skôr.
Mam este jednu zalezitost,teraz ked sa zmenil vstup do arealu LOTN pre studentov,myslim si ze by bolo vhodne vybudovat na aut.zastavke Biskupicka cisticka nastupny a vystupny ostrovcek v oboch smeroch teda,uplne by postacoval taky ako je na Opatovska ul.Nadjazd a este by som sa za taku vec prihovoril aj na Kubranskej Kyselka v smere do Kubrice aby sme ked uz stojime v nepriehladnej zakrute aspon tych ludi do blata nemuseli vykladat Toto by bolo k tym financnym drobnym zalezitostiam! Co sa tyka odlyvu ludi...robim tu 9 rokov a je to neskutocne,teraz som snad po 7rokoch robil nocne spoje,tam vidno co spravili Taxi za 2-3 eura... ale faktorov je mnoho aj u nas aj z vonka.Zislo by sa dat hlavy studovane ale aj take aku mam ja -z praxe do kopy a vsetko zacat riesit i ked uz je neskoro ale este stale nie je najhorsie!
Vďaka páni za podnety. Zapísal som si ich, niektoré si pôjdem pozrieť (napr. tie spomínané dorábky a pod.) a budem riešiť hneď a niektoré si nechám na neskôr (keď sa otvorí diskusia o CP, alebo MHD).
Mne osobne chýba na meste niekto, kto by dopravu v meste vnimal komplexne. Resp. niekto, kto by ju nie len vnímal, ale mal aj vzdelanie, kvalitu, jasnú predstavu a ideálne aj skúsenosť (na druhej strane, kvalitný človek nestojí málo - ale to je o tých prioritách). Osobne vnímam dopravu v meste ako mobilitu IAD, MHD, cyklistickej i pešej mobility. A každá musí mať vytvorenú infraštruktúru a podmienky. Lusknutím prsta nie, ale v našom prípade postupne a systematicky.
Lebo je fakt, že MHD je dotovaná vec a z čisto ekonomického pohľadu záťaž (ako člen majetkovej a finančnej komisie viem o čom píšem). Odliv cestujúcich z MHD je viditeľný už zo štatistík. Má určite niekoľko faktorov.
Toto už je skôr na osobnú debatu. Je to komplikovaná a komplexná vec, na druhej strane určite riešiteľná (z dlhodobého hľadiska). Ak by som Vám na nejakom Vašom stretnutí nevadil, rád by som prišiel. Pretože ja téme MHD určite detailne nerozumiem, no budem o nej minimálne spolurozhodovať. A od "zeleného stola" to už fakt nejde. Takí herci tu už boli...
samozrejme, kedykoľvek si vítaný. MHD nevyžaduje až toľko peňazí, ako skôr "rozumu", písal som pred rokmi 11 strán pripomienok, čo nestáli jedno euro. Teraz by sa tiež zišli najmä podstatné zmeny, ako napríklad:
- vedenie zrýchlených spojov (5,15,19) Juh - Zámostie po novom moste, čo by skrátilo jazdnú dobu a obyvatelia centra by mohli nastúpiť do bežných spojov liniek 3,5,15,19, ktoré by tak boli odľahčené
- znovuzavedenie večerných spojov na linke 5 alebo 15 z Juhu do Zámostia, keďže teraz sa z Juhu po 20:30 už za mosty dostať nedá. Vozy MHD aj tak jazdia do vozovne naprázno (nie všetky nocujú v MHT pod Juhom), tak prečo nejdú na linke keď mesto tak či tak tento prejazd platí?
- ak sa budú robiť zastávky pri nemocnici, jednoznačne kasselák a liaty betón
- vedenie liniek v MČ stred je po Soblahovskej, Inoveckej, Legionárskej aj Dlhých Honoch; preto by to chcelo možno koordinovať linky 23 a 28 po jednej ulici, 8 a 18 po druhej, 1 a 22 po tretej, nech sa dajú robiť preklady (23+28 Dlhé Hony) (8+18 Soblahovská) (1+22 Inovecká) na spoločných úsekoch, ktoré by tieto linky mali v celej trase linky 22 a 23, pričom u liniek 8 a 18 by to bolo okrem Juhu tiež celá trasa.
- spojenie centrum - Sihoť je cez víkend otrasné
- po otvorení podchodu zo Sihote na stanicu by stálo za uváženie presmerovanie niektorých liniek zo Sihote od Radegastu na stanicu a do centra.
stretávame, ale len v skupinke 3-5, no pridať sa nie je problém (hoci všetci sme pracovne vyťažení a teraz sa dlhšie nič nedialo, a to aj z dôvodu, že mesto až do otvorenia nového mostu vlastne avizovalo, že "nič sa meniť nebude").
Tak určite ten mail využijem, ale napíšem aj sem:
- ako už Marek uviedol, všetko sú to veci, čo sú pre MHD potrebné, nestoja žiadne veľké peniaze (niektoré sú dokonca zdarma - dorábky stavebných prác už mestom zaplatených),
- MHD treba zrýchliť a nie spomaľovať
- treba odstrániť súbehy
Ja aspoň toľko:
- linka 2 a 24 má na 95% trasy (konkrétne Sihoť IV - Legionárska, Perla) totálny súbeh. SPájajú pritom nemocnicu, centrum, stanicu... ale CP? Stačí si pozrieť, idú po sebe, potom trištvrte hodiny nič a pod. Prečo by nemohli ísť v dokonalom preklade? V špičke by to bolo každých 20 min, v sedle a cez víkend 30 min. Nestojí to nič, počet odjazdených km sa nemení, len to musí MESTO objednať u dopravcu.
- budovanie kasselských obrubníkov: zastávka Gymnázium si ho vyžaduje ako soľ, nehovoriac o jej povrchu. Rovnako tak zastávka Perla (smer Biskupice má aspoň nástupný obrubník). Zastávky treba robiť z liateho betónu (viď Hodžova pri Lidli, alebo Hasičská, či aj Legionárska - roky bez potreby akejkoľvek úpravy).
- nočná linka by mala stáť všade na znamenie a len niektoré zastávky by boli pevné; teraz človek spod Juhu musí buď vyšlapať hore na Juh alebo prejsť 3/4 Soblahovskej. Vzhľadom na jazdný čas by nebol predsa problém v noci zastaviť po ceste všade.
Poklona pan Scepko!
Nuz ked je taka moznost,podme na to: Uz skoro nemame zastavku kde by nebol dezolatny vjazd / vyjazd na nu,len to sa bojim ze aj ked sa bude opravovat,budu to robit ti clapy co robia tie flaky a povedzme si ,podklad pre vahu autobusu to nie je-vid oprava na Gen.Svobodu razcestie smer mesto!
Jednu vec musim pochvalit-novy most,paradna vozba aj autobusom ale zase-nevysparovane obrubnikove spoje,vyteka hlina postupne na kraj cesty ako aj na krizovatke Dlhe Hony / Legionarska a aj na parkovisku pri potravinach na Dlhych Honoch,ako je mozne za sa nieco urobi a odovzda do uzivania a bez nejakej kontroly,zodpovednosti...? ! Ked za to zaplatite... aj my vsetci... Osobne som volal na MSU ohladne vyrezu drevin na M.Razusa v strednom ostrovceku,kazdu Zimu tam ked napadne sneh padnu Tuje na vozovku a autobusom nemame ako prejst kedze tam cesta sluzi aj ako parkovisko... ale marne cakame aj na mnozstvo konarov trciacich do cesty-zabuda sa na vysku autobusu... Kam sa podel krasny novy -rocny pristresok pre cestujucich z Vod Eka? A hlavne ,uz sa 4 rok nestrieka vodorovne dop.znac.aut zastavky na vozovkach v sprave mesta,nevieme si rady s parkovanim aut na nich kedze nemame jedinu zvislu dop.znacku =oznacnik a aj policia je bezradna...(najme Radegast,Piestanska POSTA...) a na Sihoti 4 VUO-konecna chyba prechod pre ludi ale aj znizenie rychlosti aut Opatova - mesto,oznnacenie OBRATLISKA autobusov v nebezpecnom mieste... ono je tych mojich malickosti uz aj pomaly viac a viem ze financii malo... ale z MHD TN je PMT=pritaz mesta Trencin uz dlhe roky a ja to takto nechcem vidiet a preto vitam aj vasu snahu a tuto otazku si cenim! A s tym o volbach,smutne ale bolo to tak... este ze je ozaj do nich daleko... ?
1. Stretávate sa nejak neformálne? Zaujímali by ma konkrétne postrehy hlavne od tých, ktorí sa MHD v Trenčíne dlhodobo venujú, poznajú niektoré špecifiká. Prípadne konkrétne podnety z pohľadu CP.
2. Ako poslanci za mestskú časť Stred máme určitý objem peňazí na investičné akcie (75 000 eur). Rád by som presadil presun stĺpu VO na zástavke Legionárska, na ktorý sa "zabudlo" pri rekonštrukcii. Ak sa nemýlim, ide hlavne o problém s výhľadovými parametrami pre vodičov.
Napadajú Vás ešte nejake ďalšie? Menšie, drobné, ale aj tie väčšie. Malo by ísť primárne o MČ Stred, ale nebránim sa zaoberať sa aj iným problémom.
Ak mám napísať pravdu, tak by som bol rád, keby ste mi nejaké podnety napísali. Buď sem (neviem, či to tu chcete preberať), alebo na richard.scepko@gmail.com. Ten email je samozrejme k dispozícii aj na otázky, podnety, kritiku a čokoľvek - aj mimo MHD.
Veľká vďaka za akýkoľvek feedback! Váš poslanec ? (do volieb je ďaleko, tak snáď to nikto nepochopí ako vytrieskavanie kapitálu) ?
mimochodom, viete kolko stoji reklama na celom buse? Mame uz 8 busov z reklamou na celom buse. Preco nie je lacnejsie cestovne? Preco z tych penazi sa nespravi nieco pre ludi? Pretoze tu su ludia pre sadku
vidite sami mili priatelia autobusovej dopravy, ze som sem uz dlhsie nepisal, no uz musim napisat jednu vec: Kedysi sa SAD snazila aby boli ludia spokojny. Kedysi bola sadka pre ludi. No dnes ako sami vidite je to uz naopak.Mame novy most, po ktorom chodi len linka 10. Preco nechodi po moste ziadna linka,ktora by sla expres z juhu do auo?Preco stale jazdia linky 2/24 tak ako jazdia?je to len preto ze v dnesnej dobe uz nie je sadka pre ludi, ale ludia pre sadku. Koho z kompetentnych zaujima, ze ludia musia chodit do prace na autach a nie busom?Ja sam musim chodit do prace autom, no rad by som chodil mhd. Nemozem. Dovod? zle casy odchodu busu z auo. Bus odchadza o 10 min. skor ako my koncime v praci. Takze reci pana primatora aby sme vyuzivali mhd a nia auto su slova len pre novinarov, aby mali o com pisat. Mesto da sadke dotaciu ci uz jazdi obsadena alebo nie. Tak preco by sa mal niekto na sadke snazit a upravit cestak tak aby to vyhovovalo viac ludom? Naco? Dotaciu dostanu tak ci tak, takze o prijem nepridu.
draxter
- vedenie zrýchlených spojov (5,15,19) Juh - Zámostie po novom moste, čo by skrátilo jazdnú dobu a obyvatelia centra by mohli nastúpiť do bežných spojov liniek 3,5,15,19, ktoré by tak boli odľahčené
- znovuzavedenie večerných spojov na linke 5 alebo 15 z Juhu do Zámostia, keďže teraz sa z Juhu po 20:30 už za mosty dostať nedá. Vozy MHD aj tak jazdia do vozovne naprázno (nie všetky nocujú v MHT pod Juhom), tak prečo nejdú na linke keď mesto tak či tak tento prejazd platí?
- ak sa budú robiť zastávky pri nemocnici, jednoznačne kasselák a liaty betón
- vedenie liniek v MČ stred je po Soblahovskej, Inoveckej, Legionárskej aj Dlhých Honoch; preto by to chcelo možno koordinovať linky 23 a 28 po jednej ulici, 8 a 18 po druhej, 1 a 22 po tretej, nech sa dajú robiť preklady (23+28 Dlhé Hony) (8+18 Soblahovská) (1+22 Inovecká) na spoločných úsekoch, ktoré by tieto linky mali v celej trase linky 22 a 23, pričom u liniek 8 a 18 by to bolo okrem Juhu tiež celá trasa.
- spojenie centrum - Sihoť je cez víkend otrasné
- po otvorení podchodu zo Sihote na stanicu by stálo za uváženie presmerovanie niektorých liniek zo Sihote od Radegastu na stanicu a do centra.