Tiny, co sa stalo dneska na l.11 o 20.00h so Saratovskej? Myslim na ten vipadok em-testu...
Pochopil som to dobre, ze si tam mal zabudovanu staru trasu l.11 okolo Perly a na Inoveckej to GPS-ko nespoznalo zastavku ci ako?
Nerozumiem tomu, preco v sobotu nejde z juhu ziaden spoj, ktory by prisiel ako pripoj na Rychlik odchadzajuci 7:28 smer Zilina. Jedine ide 1tka, ale ak bude meskat tak uz to nestiha... Je mozne vediet stanovisko kompetentnych preco linky nesleduju aj spoje vlakov?
...uz nad tym prevraciam ocami...ale este raz sa nad tym pozastavim,potom znova a znova...:) a stale bez efektu...(: - Nabijanie cipovych kariet bolo zriadene u vodica ako DOPLNKOVA SLUZBA a ma sa robit len vo vinimocnych pripadoch!!! Preco to nik nerespektuje okrem zopar jedincov pred ktorymi klobuk dolu!!! Dnesna moja skusenost-po zahnani rannych crevnych potiazi,som sa konecne cez vytuzenu pauzu vycerpany natiahol na sedanky ze si zdriemnem,len co som zadriemal konecne,hned klop klop na dvere a tam mlada pani, ze ci jej nabijem kartu? Ludia ,pre pana Jana:),ved si precitajte tarifu uz ktosi a respektujte co je v nej napisane! A ked uz ste ten vinimocny pripad,dobre,neni problem ,ale na konecnej kde sa uz ani len listok neda predat,alebo cez pauzu...no nehnevajte sa na mna,to nie! Co by ste robili keby sa tu zaviedol bezhotovostny styk v autobusoch ???
ale zas, ked nastupi slecna v suknicke....no nedobi jej......kartu:-).....treba sa vediet aj spravne obliekat, ked uz od sofera nieco chceme, nie?...:-)
Toto sa v strojcekoch emtest zasadne nedoporucuje, strojcek ma snahu vydat listok v autovydaji podla druhu karty, ked vtedy da vodic prikaz na dobitie, moze sa stat ze vyda cestovny listom z karty a dobije bez potvrdenia, alebo nedobije kartu a pri dalsomdobiti je kredit 2x a vodicovi chybaju €
radsej to nerobit z viacerych dovodov..
1. nastupis, dobijas sofer zavrie dvere a upaluje prec
2. prilozis skor kartu ako on da nabit a uz ti stiahne cestovne
3. zdrzujes ho, zvlast ak este niekto stoji za tebou a musis sa potom pretlacat von
najlepsie si dobit kartu v automatoch a tie su:
Sihot (Radegast)
Juh (Juzanka)
stanica (pod svetelnou tabulou ako je zastavka smer Juh)
pri mestskom urade (ako su zachody)
OC Laugaricio
šetrenie, to sa prejavilo okrem úbytku cestujúcich aj v MHD. Človek ak chce cestovať slušne do práce, tak presne ako písal Udiak, nemôže ísť vozom natrieskaným. Preto na linkách, kde je výrazne vyšší dopyt, prípadne v určitých časoch, je kĺbový voz opodstatnený, pretože neplatí priama úmera náklady na kĺb=2x sólo. V TN si harmoniky svoje odrobili v minulosti a poctivo makajú aj teraz. Ranný spoj linky 24 o 08:00 by bez kĺbaku nepobral ani všetkých cestujúcich (a to ide všetko do práce do Lauga). Jednoducho na linkách 1,8,15 a vybraných spojoch iných liniek kĺbový voz v TN určite vídať bude (a teraz po redukcii možno aj 11, či iné).
Ale taký minibus má isto nižšie prevádzkové náklady ako bežné 12m sólo... o kúpnej cene vozidla ani nehovoriac... aj keď je jasné že mzda vodiča je rovnaká či má bus 7.5 m, 12m alebo 18m. ..
Väčšina slovenských miest má výrazné zaťaženie v špičkových hodinách 6-7 a 7-8. To tvorí 10-14% celodennej záťaže, sedlové hodiny sú 4-5% a večerné okolo 1-2%, resp. skoré ranné okolo 1%. Z toho vyplýva, že MHD je kľúčová pre spoločenský rytmus (do práce, do školy), ostatné cesty sú skôr zriedkavosťou (vyjmúc dôchodcov nad 70). Ostatne je to poznať na sviatočnom režime, ktorý tvorí iba 6-8% týždennej záťaže.
Uplatnenie kĺbaku je preto možné iba v špičkách pracovných dní a iba v niekoľkých frekventovaných trasách, čo ich raí v turnusoch iba do delených smien (ráno, poobede), a to je prevádzkový problém. Skôr sa tu vynára potreba malých busov, resp. aut do 10 miest. Veľkému dopravcovi by to spôsobilo ešte výraznejší chaos, ako s kĺbakmi. Preto, kým sa MHD nedostane na vyššiu úroveň, bude tu potreba alternatívnych malých dopravcov, ktorí vykryjú mnohé problémy mesta. Nie dĺhodobo udržateľné, aby aj keď pripúšťam potrebu základnej dopravnej obsluhy, sa takáto taxi-obsluha vykonávala na úkor straty. Dnes je hranica straty na úrovni 10-15 cestujúcich v buse, naopak hranica zisku na úrovni 35-45 osôb. Taxi-obsluha tieto hranice výrazne posúva do negativnej polohy.
Strata sa odvíja samozrejme od ceny cestovného. Zvyšenie, ak je nad spločensky objektívnú hranicu (tu má vplyv aj región a rozloha mesta), síce odradzuje cestujúcich, ale neznižuje výpravu, pretože tá je už na nevyhnutnej úrovni (každu hodinu až dve v sedlách a vo sviatok), skôr znižuje počet cestujúcich v spojoch a tým zvyšuje stratu. Je skúsenosťou, že zvýšením ceny cestovného prišlo k zvýšeniu nákladov mesta na vykrytie straty.
A ešte cestovanie zadarmo. Často sa to tu vyskytuje hlavne v politických sľuboch. Tá hranica medzi cestou MHD a IAD je priveľmi pevná. Stačí skočiť do Nemecka, kde by dali čokoľvek, len aby ľudia išli z aut na vysoko kvalitnú MHD. Nejdú a nepôjdu. Preto by sa to neudialo ani u nás. Možno nejakých 5-10% v špičke, a 10-30% v sedlách a vo sviatok, ale to by už nebola nevyhnutná obsluha, ale čiastočne luxusná obsluha, a na takú v súčasnosti jednoducho mestá nemajú.
Slovač keď vstúpi do autobusu a všetky miesta na sedenie sú plné, aj nejakí ľudia stoja - tak je to plný autobus. Normová kapacita je pre sólo cca 75 (podľa výrobcu) a maximálna kapacita je 120 (merané v BA, ale študentmi, keby že ľudia, tak menej...). U kĺbaku je normová cca 120-135 a maximálna 210-220.
Ono to u nás je podobné ako s pocitovou teplotou. Naučili sme sa na Slovensku to takto rešpektovať.
Keď rozbor, tak rozbor:
Z toho, čo som uviedol sú študenti (žiaci):
5-6 = 10
6-7 = 69
7-8 = 233 (142+54+37)
8-9 = 49
MHD musí byť intervalová, to by mal byť zákon (!). Vtedy má predpoklady pre rozvoj. Ak pri potrebe kapacity vzniká pretlak spôsobený jednou skupinou (študenti), musí sa to riešiť špeciálnou linkou ("školská", rozhodne nie "c"), ktorá keď cez prázdniny vypadne, tak tam nevzniká diera (sú mudrlanti, ktorí tam popri "c" vrazia aj "w", ale to je prímestská klasika, ktorú si hlavne SAD-ky užívajú). Seky 5/15/50 škodia rozumu, kopírujú archaicky nazbierané požiadavky a brzdia rozvoj, pretože ak niekto nenájde v čase 15-50 svoju potrebu, nikdy sa na MHD nepozrie.
A ešte k tej kapacite na 7-8 sú tam podľa uvedeného 4 spoje, čo je skoro 90 ľudí na spoj. Pre slovenskú klientelu platí kapacita AB 35-40/70-90, či sa to niekomu v rámci normy 4 á m2 páči, alebp nie. Preto by som to považoval pre Trenčín za výrazne povyživené a označil by som to za cestu do pekla. My sme tam mali aj dve školské linky a 3 klasické a 20 minút a bolo to na hrane.
Akčná skupina 1+3 síce údajne použila našu analýzu ale asi ju nechápala...
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Mike