Načo chcete NIEKTORÉ zastávky na znamenie, keď oveľa jednoduchší a funkčný systém je systém všetkých zastávok na znamenie pre výstup. Najbližšie si to môžete overiť v Nitre...
jasné, vysvetlím:
Dlhé Hony - sú hlavnou zastávkou pre dnešné linky 5 a 28. Aj preto tie linky tadiaľ idú. Takže by som ju preto dal ako pevnú, v smere na Juh tam vždy vystúpi dosť ľudí, tak preto.
Kubra ZŠ - kvôli malým žiakom, faktom je že v "a" to je zbytočné, ale je to významná ZŠ mesta, tak aby deti naozaj nemuseli zvoniť (alebo sa nariadi interne, že sa síce urobí na znamenie, ale medzi 7:00 a 08:30 a 11:30 až 15:30 sa tam bude zastavovať pevne).
Kasárenská: bral som ju ako niečo, kde treba zastavovať kvôli dodržaniu chrona, aby už ozaj nebol veľký nadbeh zo Záblatia, ale ok, nech je.
Piešťanská: presne to vystupovanie (tam nasadá ozaj už málokto, tak ak vo voze sa nik nedvíha, vie to aj vodič odhadnúť, ale ok).
Manuál Prahy v rušení zálivov zrejme nabral do úvahy prípad, kde je už aj tak úzka cesta (Legionárska) slúžiaca ešte pre tranzit ako aj záchranné zložky. Vybudovanie ostrovčeka spolu s autobusmi stojacimi na ceste by úplne upchalo ulicu. Na ul. Soblahovská je širšia cesta, ktorá umožňuje obiehanie vozidla ktoré stojí v zastávke. Na ul. Legionárska je potrebné tento priestor vytvoriť polovičnými zálivmi.
Takže s tvrdením, že je potrebné zálivy zrušiť všade nemôžem súhlasiť. Vo Viedni to možno funguje dobre, ale nemusíme tu mať všetko čo je na MHD vo Viedni, aj za cenu dopravných komplikácií.
Čo sa týka poradia rekonštrukcií, je jednoznačne potrebné uprednostniť väčšinu. Preto by som postupoval najspravodlivejším spôsobom, a to rekonštruovať zastávky podľa stupňa vyťaženosti (počtu cestujúcich) a podľa stupňa poškodenia.
Výnimku môže dostať:
a) zastávka v stave, ktorý znemožňuje jej prevádzku
b) zastávka budovaná spolu s rekonštrukciou komunikácie
Návrh poradovníka (zastávka s číslom 1 je najviac urgentná, 2 a 3 menej):
a) zastávky rekonštruované podľa stupňa vyťaženosti a poškodenia:
1. Gymnázium (obrubník, povrch, chodník)
2. Legionárska smer mesto (obrubník, povrch)
3. Mateja Bela smer mesto (obrubník povrch)
4. Nemocnica obojsmerne (obrubník, povrch, chodník)
b) zastávka v stave, ktorý znemožňuje jej prevádzku:
--žiadna takáto zastávka v TN nie je--
c) zastávka budovaná spolu s rekonštrukciou komunikácie
1. Karpatská (chodník, obrubník, povrch)
To, že zastávky na znamenie sú aj teraz ako človek z Trenčína samozrejme viem.
Zaujímalo by ma, PREČO nie Dlhé Hony, Beckovská, Kubrá-ZŠ, Piešťanská, Kasárenská.
Z, toho čo mám odpozorované ja, tak Dlhé Hony majú podobnú vyťaženosť ako Inovecká, rovnako aj Beckovská (tá možno trochu viac). Ale počet cestujúcich sa pohybuje na týchto zastávkach od 0-3(4) ľudí na spoj. Takže ideálne na zastávky na znamenie
Na zastávkach Piešťanská a Kubrá, ZŠ vodiči väčšinou ani nezastavujú. Piešťanská patrí medzi najmenej vyťažené zastávky MHD (ale OK, nech je teda stála, kvôli vystupovaniu) a Kubrá, ZŠ mimo špičky tiež býva prázdna. Na Kasárenskej je vyťaženosť od 0-4 cestujúcich. Opäť, všetky 3 ideále na zastávky na znamenie.
V Zlatovciach by som pokojne dal na znamenie väčšinu zastávok, teda: Kasárenská, Hroznová, Hanzlíkovská, Záblatská, Záblatská-pošta. Vzhľadom k tomu, ako v tejto oblasti krúži MHD, tak by ju zastávky na znamenie mohli veľmi zrýchliť. V BA sú na znamenie už takmer všetky zastávky mimo centra a stredov sídlisk.
Tie návrhy som dal na základe toho, čo som sám videl pri jazdách v MHD. Podotýkam, že väčšina týchto zastávok čo som navrhol nebola vyťažená ani cez pracovné dni. Bral som do úvahy nastupovanie i vystupovanie.
A aj po zavedení optimalizácie bude určite potreba zrýchliť MHD. A keď nemáme pruhy pre MHD, tak je dobré si pomôcť aspoň takto. Týmto riešením môžu pokojne autobusy stáť aj "pri každej vŕbe" ale pokiaľ danú zastávku nebudú cestujúci aktuálne potrebovať, spoj sa nezdrží. Taktiež môžeme skrátiť jazdné doby.
Tie vozidlá RZP môžu byť relevantný argument. Len nerozumiem, prečo to na západe funguje. Kde trend ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky a zároveň prioritizovať MHD.
Aj tú zastávku Gymnázium registrujem. Tá musí prejsť rekonštrukciou, no ukazuje sa, že aj tie dve pri nemocnici. Preto je na mieste sa pýtať, či zas len plátať, alebo komplexne rekonštruovať.
Po výmene vedúceho na Útvare dopravy je prísľub každú rekonštrukciu automaticky robiť s kasselákom. Na jednej strane som rád, že tento prvok sa mojim pričinením uchytil, no ešte viac ako táto samochvála ma teší určitá zmena myslenia na vedúcej pozícii tohto útvaru. To fakt dáva veľkú nádej na pozitívny posun vpred. Aj keď jeho iniciatívou boli navrhnuté niky na Soblahovskej, stále je veľký potenciál na zlepšenie.
Ešte k tej Legionárskej. Áno, je tam možno až zbytočne široký chodník. No ak je naozaj zbytočne komfortný, zúžením by mohla vojsť cyklotrasa, prípadne izolačná zeleň. Stačil by aj pomerne úzky pás zelene. Už to by mohlo humanizovať túto časť uličného priestoru.
Súvislý pás zelene sa napr. v Prahe začal používať na zadržiavanie vody v čase dažďov. Aby voda zostávala v krajine a nezaťžovala verejnú kanalizáciu. Ale to už som v zbožnom želaní. Len som chcel napísať, že kvalita ulíc už dávno nie je len o novom asfalte pre autá. Aj ulica je verejný piestor.
K tej nike posielam ešte výrez Manuálu verejného priestranstva Prahy, ktorý sa okrem iného venuje aj takýmto prvkom.
Ešte raz veľká vďaka za každý postreh. Ešte budem mať k tejto téme stretnutie s vedúcim spomínaného útvaru.
zastávky na znamenie sú aj v súčasnosti, ale len zopár. Práve skúšobná prevádzka dá odpoveď na to, či niektoré na znamenie sa ešte doplnia (myslím, že áno). Ešte krátko k nemocnici: býva tam výjazd sanitiek, vjazd sanitiek, premávka je hustá, preto tam niku treba zachovať už len preto, že sa tam dá aj uhnúť sanitkám. Neviem si predstaviť, žeby tam zastali napríklad kĺbový voz na linke 24, oproti voz na linke 2, k tomu ostrovček, premávka a do toho sanitka nemá šancu. Ale robiť niky na SOblahovskej by bola úplná blbosť, tam dať len kasselák a je to, nič iné netreba, dnešná zastávka 25 by obojstranne kasselák privítala.
Červená zóna: Inovecká - súhlasím, Cintorínska - tiež, Dlhé Hony isto NIE, Beckovská podľa mňa nie, čistička - isto áno,
Žltá: Záblatie-cint pre tých 6 spojov kľudne, VOD-EKO áno, nadjazd (zatiaľ áno, podľa výstavby v čase zavedenia), Kasárenská nie, Stárka áno, Piešťanská nie
Zelená: Horeblatie áno, Kubra ZŠ NIE, záhrady áno, Dubová možno áno, Kubrická áno, kpt. Nálepku áno
Zastávky:
Vzhľadom na kritiku k nemocnici sa vrátim k svojmu pôvodnému návrhu, a to gymnázium. Chápem, že je to určite náročnejšia investícia, pretože je potrebné na zastávke okrem obrubníka spraviť minimálne novú plochu vozovky (z betónu). Ale, kde v Trenčíne je zastávka, kde stačí len osadiť kasselák, bez potreby rekonštrukcie povrchu? Myslím, že nikde. Už som to písal asi veľakrát, ale osadenie kasseláku ku gymnáziu ešte tento rok, by bolo spolu s optimalizáciou v priebehu krátkej doby ďalšie výrazné skvalitnenie MHD, ktoré by určite vzbudilo pozornosť nielen cestujúcich MHD, ale i ostatných motoristov. + odstránilo by sa ďalšie negatívum odpudzujúce od MHD - kolísanie autobusov v zastávkach. K optimalizácií by to bol výborný doplnok.
Prípadne, na poslednej diskusií k MHD sa spomínala rekonštrukcia Karpatskej ulice. Teoreticky by bolo fajn použiť ten kaseelák možno aj na novú zastávku Karpatská, kde by sa zapracoval počas rekonštrukcie cesty ako aj výstavby samotnej zastávky. A možno by takáto novinka pomohla aj ku propagácií a zabezpečeniu vyťaženosti MHD na Novinách. Čo myslíte?
Keď som pri zastávkach, zaujalo ma, že návrh optimalizácie stále nepracuje so zastávkami na znamenie. Keď hovoríme o skrátení cestovného času, ako o ďalšom spôsobe prilákať ľudí do MHD, tak na zastávky na znamenie nesmieme zabudnúť. Zoznam mojich návrhov:
Červená zóna MHD (mimo súčasných): Inovecká, Cintorínska, Soblahovská, Dlhé Hony, Beckovská, Biskupice-cintorín, Biskupice-čistička
Žltá zóna: Záblatie-Cintorín, Zlatovská-VOD-EKO, Záblatie-Nadjazd, Hroznová, Kasárenská, Ľ. Stárka, Piešťanská
Zelená zóna: Opatová-Horeblatie, Kubrá-ZŠ, Kubrá-Záhrady, Kubrá-Dubová, Kubrická, kpt. Nálepku
Blbosť to určite nie je, je to skvelá vec. Ale mám obavy, že ak by sa ti to aj podarilo presadiť, tak ťa to bude stáť množstvo nervov, vrások a zabitých hodín na dopravnej polícii, pretože tá je posadnutá mániou, že autobusy sú brzdou dopravy a teda ich treba dostať mimo cestu. Že je to len ďalšie plus pre autíčkárov (a že ich bude práve pre pomalosť VHD vs. IAD iba pribúdať) to im už nedochádza.
"Jeden významný dánsky urbanista..." - toto nie je kamienok v mozaike ako nový CP. Urbanista, ktorý berie ohľad na verejnú dopravu, chodcov (walkability)... je nie kamienok, ale celá sada kamienkov.
CP totiž môže využiť existujúci potenciál MHD v danom mieste, ale ten potenciál má svoje limity. Urbanizmus je to, čo tie limity môže zvyšovať.
Takže si stačí pozrieť územný plán a veľmi rýchlo získaš predstavu, či v tej ktorej lokalite bude dostatok ľudí pre dostatočne časté spoje MHD...
ja by som niky nerobil napr. na Soblahovskej, ale tam kde sú by som ich ponechal; nemocnica tam obzvlášť široký chodník má, takže tam nemeniť. Ale napríklad zaviesť niky možno tam, kde je miesto a dôvod pre ne: Hodžova ulica smer centrum: tam autá stoja už aj v ceste pomaly, pritom tam keby sa urobím nika s kasselákom, tí starí ľudia čo tam bývajú by to ocenili. Rovnako Dlhé Hony smer centrum.
páči sa mi slovo "robíme", že sa teda ako poslanec nevyčleňuješ ? ale teraz vážne, nový CP dáva nádej na zastavenie odlivu, ak bude nástup všetkými dvermi, zišlo by sa potom v premávke premerať chrono a MHD čo možno najviac zrýchliť - dnes z Juhu na stanicu idú spoje o 5 min dlhšie než v CP z 1997. Pritom sa tvárime, že majú lepšiu infraštruktúru - kruháče, semafory a pod. Ale na druhej strane napr. na Juhu sa so štvorprúdovky stala dvojprúdovka - pritom tam mohol byť radšej bus pruh, zrovna na gen. Svobodu by sa parkovať nemuselo. Rovnako tak by sa malo uvažovať s tým, že sa vozový park bude obnovovať pravidelne - nie 5 až 11 ks za rok a potom roky nič (ako dosiaľ od 2005) ale 1-2 vozy každý rok (a neprijať chorú myšlienku, že kĺbové vozy netreba - treba, lebo ľudia aj mimo špičky ocenia kapacitu a možnosť sedieť, nie každý má chuť stáť celú cestu - potom to nie je alternatíva IAD a pracujúceho človeka na autobus nenalákame).
V neposlednom rade ide aj o zastávky - roky sa zase neurobilo nič, kasselák akoby mesto nepoznalo, nikde pri rekošntrukciách sa neobjavuje (viď Záblatie - Hanzlíkovská). Najprv treba na meste pochopiť, čo od MHD chceme, koľko na ňu dáme; a nie vždy len šetriť a šetriť, pozerať na spotrebu (to malo mesto vedieť, keď sa kupoval Citelis 18M čo má za spoterbu a nie že ten voz stojí teraz, to by som zosobnil niekomu, že 7 miliónov SK hnije v garáži aj za moje peniaze z daní).
A potom, keď sa stabilizuje nový CP, treba zvážiť doplnenie, nie ubratie spojov: ak uberieme, prestupové väzby sa zrušia a je problém. A tiež by som nočák LINKU 50 dal za cenu denného spoja a aby naň platil aj predplatný cestovný lístok - hneď bude využívaný a nie naháňanie ľudí taxislužbám, že pre 3 osoby sa už oplatí neísť MHD.
Ono je to prirodzeny jav po pade rezimu...90te roky boli este velmi dobre,potom-dobou-sa zacali ludia vyse nahanat,u jednych nastal konfort,u druhych auto koli rychlosti presunu,a.t.d....auta isli aj dolu s cenou,volakedy boli luxuxom ,teraz skor povinnou vybavov domacnosti. Autobusy nastali koli neustale sa navysujucim nakladom v tejto dobe skor pritazou,ruka v ruke s narastom aut skratka boli a su vytlacane. Tu by momentalne nepomohlo ani bezplatne cestovanie...este to bude trvat jednno/dve desatrocia si myslim,kym ludia zacnu vyuzivat MHDcku znova bezne a vo vacsej miere ako volakedy... Kohokolvek ked sa spytate -co treba spravit aby si zacal pouzivat na cestovanie autobus vam pvie-aby isiel kazdych 10 minut ale to je v Trencine utopia ,to je jasne... aj pohodlie v autobusoch robi dnes svoje,tie cesty po ktorych jazdia su otrasne,autobusy kavu zo strany na stranu,trasu a hrkocu(tie skor menene tipy),ludia nadavaju,nevraviac o cudzincoch ktory su zhrozeny...mesto by malo mat prioritu vyasfaltovat na novo prave taketo cesty a aut.zastavky...a hlavne si nejakym sposobom musia cestujuci zvyknut ze vodic autobusu nie je taxikar,u nas prestali citat vyvesky,inde si otvaraju sami dvere,tu nevedia zazvonit ked treba...cele je to nejake divne vsetko v tom nasom meste... mlades ktory uz nie je ucena od malicka cestovat a vyuzivat autobus ked vam nastupi nevie slovo povedat,vodic aby vsetko z nich pacil...je to skratka drina vo vsetkych smeroch...
Ďakujem za názor. Možno je takto navrhnuté riešenie naozaj blbosť, pripúšťam to. Preto sa pýtam na názor.
Na druhej strane všímam si v poslednej dobe hlavne Viedeň. Asi nie je úplne náhodou je dlhodobo jedným z najlepších miest na život. Doprava (resp. mobilita) je pri hodnotení miest významným faktorom. A nie je to len tým, že zaviedli nočné linky metra v metre. Ten systém tam funguje. Žena tam 6 mesiacov študovala, sám tam chodievam pracovne aj súkromne na pár dní (kde sa pohybujem takmer výlučne len MHD).
Prioritizácia MHD je tam silná. Jednoducho mám pocit, že za X rokov vytvorili funkčný systém, kde je hromadná doprava reálnou alternatívou voči IAD. Obdobne funguje min. Salzburg a Graz.
Mám pocit, že stále je to tak nejak v nás. Ak využívam autobus alebo bike, tak som looser. Lebo nemám na auto Nehovoriac, ak chodím pešo. Jeden významný dánsky urbanista po návšteve Bratislavy skonštatoval, že žijeme ešte v automobilovej puberte. Kde vlastníctvo auta znamená spoločenský status... Neviem si jednoducho vytĺcť z hlavy, že MHD by mala byť nosným dopravným systémom. Postupne, ale systematicky (vozový park, infraštruktúra, grafikon a pod.).
Niečo asi robíme v tomto meste zle, ak máme neustály úbytok cestujúcich. Nový grafikon dáva určitú nádej. Ale stále je to podľa mňa len jeden kamienok v mozajke. Či som vedľa?
Ummm,pan Scepko,neuberal by som sa pred nemocnicou takym riesenim...chodnik je tam ubytocne siroky,zastavka by mala ostat mimo cesty a to na celu sirku a dve dlzky autobusu a to blizsie k vratnici!!! Na Legionarskej je dost slusna premavka a zavadziame tam aj pri tej Perle teraz.... nehovoriac o tom ked sa autobus pokazi...aj na Soblahovskej by sa zisli spravit takto zastavky... Sihot a jej konecna a mestsky osprchovany experti...nemam slov...ale tak co uz... 6m sirka tam ostava,nemaju na nas nic ale stale a stale nas chcu sikanovat,nechapem koli comu i ked sam by som rad mal kvalitnu konecnu mimo ciest vsade...bude to stat este vela sil na oboch stranach tato zacata vojna z ich strany... Kto ma na starosti v tomto meste opravy ciest? -ved tie zastavky uz pomaly kazda jedna su v havarijnom stave,sa divym ze tam este nik nerozrezal pneumatyku ...ale krdy sa poskodzuju a je to nebezpecne...
Aj ja by som bol za teplé obdobie (jednak pre lepšie pracovné podmienky a ďalej aj preto, aby staré názvy a čísla nemýlili ľudí 4 mesiace).
Uviedol som len informáciu čo bola v súbore PDF ku optimalizácií na webe mesta.
Ešte jednu vec som sa chcel spýtať ako laik. Zaujíma ma aj názor vodičov. Ide odve zastávky pri Nemocnici.
Moja filozofia:
1. Prioritizovať MHD pred IAD
2. Opraviť a hlavne skvalitniť rozpadajúce sa "polo niky"
3. Debariérizovať zastávky - kasseláky
4. Ochrana chodcov v podobe ostrovčeka vo vozovke. Priechod využívajú prevažne starší ľudia a rodičia s deťmi, ktorí ich vodia do vedľajšej škôlky/školy.
5. Odstrániť lievik v podobe úzkeho chodníka jeho rozšírením do vozovky (červené šípky). Sám som si to vyskúšal, keď som šiel s kočíkom a zastavil autobus.
1. obrázok je môj amatérsky nákres. 2. obrázok je zo Salzburgu.
Vďaka za každý nazor (prípadne je k dispozícii aj môj email: richard.scepko@gmail.com - kľudne aj anonimne)!
Ospravedlňujem sa, že až teraz píšem, ale nejak som sa k tomu nedostal. K tomu obratisku na Opatovej.
K tejto téme si majú sadnúť na Útvare dopravy a hľadať riešenia. Nikto mi nevedel povedať, či to bolo v pôvodnom pláne železníc. Toto sa mi zistiť nepodarilo.
Chcel by som sa o tejto téme pobaviť ešte osobne s ľudmi z dopravy, ale bude to až v polovici júla. Skôr sa k tomu fakt nedostanem. Malo by sa nájsť riešenie, ktoré by bolo vhodnejšie pre samotných vodičov a nedráždilo by MsP.
BTW: Momentálne sa hľadá vhodný adept v podobe vhodnej zastávky (zastávok) pre osadenie kasselákov zakúpených pre Radegast (ten však nevyzerá byť tento rok úplne reálny). Je zbytočné ich nechať takto ležať ďalšie mesiace, ak by mohli slúžiť svojmu účelu. Potom by sa kúpili znovu.
LUK