Ospravedlňujem sa za strašne dlhý príspevok, abstrakt komu sa to nechce čítať celé: Žilina hrá trocha vyššiu mestskú ligu, než Trenčín (delí nás od nej Banská Bystrica, Nitra, Trnava, Martin+Vrútky).
Podiel bežných výdavkov na MHD voči bežným príjmom v Žiline 8,77%, v Trenčíne 4,70% (1) (tj. strata za výkony bez investícií do vozidiel, trolejí atď. oproti príjmom mesta bez grantov a pod., ktoré môžu byť každý rok výrazne odlišné). To je síce pomerne veľký rozdiel, ale treba brať do úvahy, že pri podobnej rozlohe oboch miest - 80 vs 82 km2 - s výrazne odlišnou hustotou obyvateľstva a zástavby - Žilina má o 45% viac obyvateľov.
Samotná rozloha však nie je najlepší indikátor, keďže nereflektuje na rozsiahlejšie lesné plochy, ktoré máme v Trenčíne a MHD tam nejazdí. Viac by sa mi páčilo porovnanie zastavaných území, ale k tomu sa ťažko dohrabať, takže si pomôžem príjmami na dani z nehnuteľností, ktoré sú v Žiline o 34% vyššie (1), v prípade samotných stavieb o 31% a v prípade bytov v bytových domoch až 52%. Čiže Žilina má viac obyvateľov, ale s väčšou hustotou osídlenia na zastavanú plochu a zrejme aj výrazne väčší podiel obyvateľov v "panelákoch".
Z toho zároveň vyplýva, že Žilina menej prostriedkov spotrebuje na infraštruktúru, ktorej má pomerne k obyvateľstvu menej, než Trenčín - osvetlenie, chodníky, cesty, verejná zeleň, ďalšie na to naviazané veci ako vzdialenosť a trvanie výjazdov mestskej polície, úradníkov mesta pre potreby miestnych šetrení ...
Trenčianska MHD spraví za rok asi 1,74 mil. vzkm (2), Žilinská asi 3,58 mil vzkm (3), čo je o 105% viac.
Myslím, že väčšinu toho rozdielu spraví jednoducho to obyvateľstvo a hustota osídlenia.
(1) - Schválený programový rozpočet na rok 2020 - 2022, odhady pre rok 2020
(2) - Plán udržateľnej mobility Trenčín, 2020
(3) - Územný generel dopravy mesta Žilina, 2017
Čo sa týka obsluhy obchodných centier - to sú tak trocha hrušky s jablkami. LAUGARÍCIO BOLO POSTAVENÉ V PRVOM RADE PRE AUTÁ, V DRUHOM RADE PRE ŠOFÉROV, V TREŤOM RADE PRE tzv HELIKOPTÉROVÝCH RODIČOV v ŠTVRTOM RADE PRE OBYVATEĽOV VIDIEKA JUŽNE OD MESTA a až na poslednom mieste boli cestujúci v MHD, ktorý si užívajú asi kilometer jazdy s výhľadom na pole alebo letisko. Takže vyžaduje špeciálne autobusové linky - v Žiline je to myslím len prípad OC Dubeň, ktorý je však podobne ako Mirage, Aupark či Max prakticky v meste. A na pomer prenajímateľnej plochy bude počet spojov 24+25+27+31 pre Laugarício a spojov 6 končiacich pri OC Dubeň asi dosť podobný.
Ako tak polohou porovnateľné obchodné prevádzky v oboch mestách mi prídu len Max na Solinkách a Max Pod Sokolicami.
Jednoznačne podľa mňa je to Žilina. Čo sa týka rozlohy som pozrel na Wikipédii a je o niečo menšia, ale ťažko povedať, že to je 100% údaj keďže Wikipédia niekedy nie je presná, ale dajme tomu, že tomu tak je.
A tá doprava oproti Trenčínu je neporovnateľná, vozový park je na úplne inej úrovni, najväčším prínosom pre nich je taká veľká trolejbusová sieť.
A čo sa týka intervalu autobusov pre obchodné lokality, to je neporovnateľné s Trenčínom, tam sa mi asi nikdy nestalo, že by som čakal na autobus bez nejakého načasovania viac ako 15 min. aj to menej čakávam. A tu v TN? Ideš do Laugaricia a ak si chceš niečo vybaviť rýchlo na 20 min. tak smola, autobus ti ide každú hodinu, a to do najväčšieho nákupného censta v Trenčianskom kraji!!!
Ale na to aká je Žilinská MHD skvelá jednu vec jej musím vytknúť, kúpa časového predplatného lístka je možná len na predajnom mieste, čo mi pri takej MHD a meste a ešte aj Krajskom dosť vadí, aj to, že nepatria medzi TransCard dopravcov, podľa mňa by to bolo oveľa lepšie, tak reálne aj obyvatelia Žiliny musia mať kartu DPMŽ a ešte aj SAD ŽIlina, ktorá už patrí do TransCard.
Celá iniciatíva TransCard je skvelá, keďže aj taký študentský ISIC stačí.
Tá kvalita vozového parku je naozaj žalostná, zaujímalo by ma však nejaké mesto s ideálnym intervalom odchodu autobusov pre obdobné lokality, medzi akými sa prepravuješ. Pokiaľ možno približne veľkosti Trenčína.
Najlepšia možnosť ako čakať na to dokedy bude lepšia MHD je už fakt lepšie presadnúť do auta.
To čím sa vozíme to sú pekne hnoje, v poslednej dobe ak vidím MHD tak jedine B952, a doteraz nechápem ako funguje emisná kontrola keď riadne čierny dym ide z výfuku týchto autobusov a buď sú tie emisie v poriadku, ale tomu neverím. A o technickom stave a o tom, že v krajskom meste jazdia vysokopodlažné autobusy o tom ani nehovorím.
A tiež dokedy nebude poriadny interval odchodu autobusov nemá zmysel pre mňa využívať MHD.
A tiež taký detail ohľadom našeho mesta, ktoré sa chce údajne chce stať Európskym hlavným mestom kultúry, radšej by sa mohli stať hlavným mestom dopravy. Ale to vlastne nie je možné, však sa pozrime akú máme autobusovú stanicu v otrasnom stave a to nejdem hovoriť o tej železničnej, ktorá je hanbou a roky rokúce sa nič nedeje, čiže ak chce byť Trenčín pekným mestom hocijakým spôsobom tak to nedosiahne lebo ak niekto príde vlakom tak hneď odpadne a po pohľade na B952 dvojnásobne.
"Rovnako by bolo vhodné, aby súťaž bola minimálne rok vopred, aby dopravca mal čas nové vozy naozaj obstarať. Aby to potom "pre krátkosť času" nedopadlo tak, že budú jazdiť naďalej niektoré B952 a B961, namiesto kvalitných vozidiel."
Ideálne je 2 roky vopred.
Viem, že mesto toto fórum pozorne číta a preto by ma zaujímalo, či už niečo robí ohľadne tendra na MHD, pretože naposledy pod rúškom "nedostatku času" súťaž nebola a došlo k predĺženiu napriamo, na čom mi najviac vadí ten vozový park, ktorý dnes spolovice drží asi len silou vôle.
Vidíme, ako to dopadlo v BB, kde bolo málo času a dominantný dopravca si dovolil dať ponuku na úrovni 4 EUR/km. Vidíme, ako to vyzeralo v PB, ale i TT, RK, NR a pod. Obzerá sa mesto aj po vlastnom dopravnom podniku, ako to tu už viacerí z nás v minulosti písali? Lebo pri novom vozovom parku (predpokladám a dúfam, že ktorýkoľvek dopravca bude zaviazaný na "lepší" vozový park, než je dnes) tá cena nebude asi najmenšia, ale dôležitejšie bude, či to bude z pozície mesta "len cena" alebo "cena" s rozumnými podmienkami.
Rovnako by bolo vhodné, aby súťaž bola minimálne rok vopred, aby dopravca mal čas nové vozy naozaj obstarať. Aby to potom "pre krátkosť času" nedopadlo tak, že budú jazdiť naďalej niektoré B952 a B961, namiesto kvalitných vozidiel.
Vie už mesto čo chce? Skladba vozového parku, jeho parametre, budúce zmeny v CP a linkách MHD, a to aj vo vzťahu k uvažovanej električke. Integrácia s PAL - ako sa to bude riešiť, označenia liniek, nástup, farebná schéma a pod. Tam toho nie je na jeden večer...
Dobrý deň, prepáčte že tu píšem mimo MHD ale nemá niekto z vás v TN takú brožúru Trenčín Československo 1987 ? vydalo to vydavateľstvo Erpo 12 stranová brožúra farebná ja som to videl voľakedy u jedného kamaráta ,pamätám si že na zadnej strane bol modrý Ikarus 280 v Trenčíne Ďakujem
Strana 72 novej knihy - Sadkársky Mikuláš.
Knihu okrem tlačenej publikácie mám aj v elektronickej forme ako eBook v kompletnom rozsahu 80 strán. Pre serióznych, slušných a vážnych záujemcov (nadšencov iMHD) zdarma na adrese spolocnenacestach@gmail.com.
V prípade aplikácie ide možno o nejakú predprípravu, až TransData bude chcieť šetriť na plastových kartičkách. Veľká časť cezpoľných používajúcich MHD v Trenčíne môže kľudne použiť svoju dopravnú kartu (z najväčších dopravcov na Západnom a Strednom Slovensku sú Trenčíne nepoužiteľné len karty vydané DPB a Arriva Nitra).
Ďalší bod proti aplikácii, za predpokladu inštalácie z obchodu správcu operačného systému smartfónu (napr. Google play) sú brutálne transakčné poplatky za in app purchase (slovo brutálne je v tomto prípade veľmi slušný výraz).
Inak diskutovali smer viacerí, že ako klesla úroveň vozového parku MHD:
- jazdia 14-15 ročné karosy (v rôznom stave rozkladu), aj to nie všetky
- jazdia Crosswaye LE (12, 11 a 9 ročné)
- jazdia 2 prímestské vozy (13 a 14 ročné, len dve dvere, vysoká podlaha, hoci jeden s klímou)
- jazdí 1 nový Crossway LE (2 ročný) s klímou
NEJAZDIA (!):
- Citelis 18M, hoci kĺbový a nízkopodlažný, čo by cestujúci iste ocenili namiesto starých karos, hoci tiež má 14 rokov
- kĺbové karosy: hoci častokrát v lepšom stave než krátke vozy
- väčšina Citelisov 12M (tuším 3 nejazdia vôbec) hoci sú nízkopodlažné
Ak teda je problém s vozmi, prázdninovú výpravu je asi logickejšie pokryť výpravou kĺbových vozov (ktoré stoja absolútne nepochopiteľne a ľudí počas COVID-u ženieme tlačiť sa do krátkeho vozu, hoci masové podujatia sa neodporúčajú, pričom ich nasadenie je aj vecou záujmu mesta o MHD a nielen tým, že 99 ľudí sa do sóla má zmestiť - to je prístup ako v 1989)
Už vôbec nehovorím, že považujem to, čo vidíme v MHD jazdiť za pomyslenú hranu a ja osobne neverím, že tie busy prejdú nezávislou STK, ak by ich polícia vyzvala.
o tej Zlatovskej som nevedel, a asi admini nie, lebo v infoške je len Východná. Na druhú stranu som rád, že sa to robí. Otázka znie, či kasselák bude na Zlatovskej keď sa celá rozobrala, či zase žijeme v 70.rokoch... ?
Zopár fotiek na spestrenie z aktuálne rozkopaných zastávok Lavičková a Zlatovská, nákupné stredisko.
Doplnené: z nejakého dôvodu sa mi podarilo neuložiť popis k poslednej fotke Ide teda o zastávku Zlatovská, nákupné stredisko, pod ktorou sa aktuálne rekonštruujú inžinierke siete...
V pláne dopravnej obslužnosti sa počíta so zvýšením ceny JCL obyčajného u vodiča na 1 € a 70+ na 0,50 €. Tak by sa mal nechať len ten obyčajný za 1 € a zľavnené zrušiť.
Denné lístky áno, ale iba ako denný limit na karte (dopravnej, bankomatovej).
V princípe možno súhlasiť až na to, že nákup lístkov cez appku môže bežať paralelne s platbami kartou vo vozidle.
A platbu v hotovosti u vodiča by som ako riešenie poslednej záchrany nerušil úplne, len výrazne znevýhodnil, napr. predajom len celodenného lístka trebárs za štyri evri.
K cestovnému by som najradšej videl:
- Zrušenie úhrad v hotovosti
- Bankomatovou kartou pri všetkých dverách (nie len pri vodičovi)
- Nebabrať sa s mobilnou aplikáciou pri platbe, ale mať ju na prehľad úhrad kartami a dobíjanie kreditu
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Jacob
To čím sa vozíme to sú pekne hnoje, v poslednej dobe ak vidím MHD tak jedine B952, a doteraz nechápem ako funguje emisná kontrola keď riadne čierny dym ide z výfuku týchto autobusov a buď sú tie emisie v poriadku, ale tomu neverím. A o technickom stave a o tom, že v krajskom meste jazdia vysokopodlažné autobusy o tom ani nehovorím.
A tiež dokedy nebude poriadny interval odchodu autobusov nemá zmysel pre mňa využívať MHD.
A tiež taký detail ohľadom našeho mesta, ktoré sa chce údajne chce stať Európskym hlavným mestom kultúry, radšej by sa mohli stať hlavným mestom dopravy. Ale to vlastne nie je možné, však sa pozrime akú máme autobusovú stanicu v otrasnom stave a to nejdem hovoriť o tej železničnej, ktorá je hanbou a roky rokúce sa nič nedeje, čiže ak chce byť Trenčín pekným mestom hocijakým spôsobom tak to nedosiahne lebo ak niekto príde vlakom tak hneď odpadne a po pohľade na B952 dvojnásobne.