Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Príprava plánu udržateľnej mobility prešla do dalšieho kroku, v ktorom je možné hlasovať za návrhy, ktoré vyšli z predošlých diskusií o budúcnosti dopravy v Trenčíne.

Súhrn a možnosť hlasovať za všetky spracované návrhy:
https://zapojsa.trencin.sk/processes/hodnotenieopatreni

Celkovo bolo spracovaných vyše 80 návrhov, pričom je možné si vyselektovať z viacero kategórií, vrátane verejnej dopravy (dúfam, že diskusný systém ten odkaz nepokazí):
https://zapojsa.trencin.sk/processes/hodnotenieopatreni/f/15/proposals?filter%5Bcategory_id%5D%5B%5D=39
Reply on: kvorka #12481:
Zmeny sú potrebné, súčasné linkové vedenie je poplatné sieti komunikácií a otočov v meste. Mne osobne chýba najviac:
1. zastávka pred kruháčom Zlatovce (spoje idúce po Brnianskej by sa do Zlatoviec nemuseli vôbec krútiť, ak by tam zastali, potom by mohli ísť do Záblatia na konečnú
2. možný otoč v Zlatovciach
3. zastávka na Električnej v úrovni Kauflandu/pumpy - obojsmerne, ak by tu stáli linky 24,25 a 27, odbremenilo by to aj linku 2 (tú by som zrušil a jej spoje dal pod 12 s tým, že by jazdili až do Nozdrkoviec cez Noviny)

Nové linkové vedenie:
1 Juh II - Inovecká - žst - Pred poľom - Sihoť IV
3 Juh I - Nemocnica - Old Herold - Istebník - Vinohrady - Zlatovce 30/60/60 (začlenené aj spoje do Laugaricia)
4 bez zmeny
5 Juh I - Dlhé Hony - Nemocnica - Zlatovská - Zlatovce (60/60/-)
6 Záblatie - Zlatovská - žst - Sihoť III, IV (Zlatovce nezachádza, spoje do Priem.parku zachované)
7 bez zmeny
8 bez zmeny
10 Kubra - Pred poľom - Sihoť III - žst - Nemocnica - Noviny - Nozdrkovce 30/60/120 (miesto zrušenej 2 a 12)
11 bez zmeny 30/60/60
17 bez zmeny
22 bez zmeny, predĺžená Pod Sokolice 60/-/60
23 bez meny, predĺžená Pod Sokolice 60/60/-
24 bez zmeny 40/60/40
25 bez zmeny
28 bez zmeny 60/60/60
50 v 5/6 a 6/7 5 odjazdov, inak len zvoz z polnočného vlaku z BA a na nočák 1:30

Reply on: theo #12483:
To som prehliadol, hľadal som faktické chyby, ale popravde skôr či tomu rozumieť. A v tomto ma to presvedčilo. Čo stálo v TN, NR poradenstvo?
Reply on: capaCity #12479:
Ak to číta niekto z mesta, TN MHD 8 Priloha Zmluvy TPS, preklep na strane 37 "Dopravca je povinný zabezpečiť všetky svoje v celej dĺžke, ktoré má podľa platného cestovného poriadku vykonať."
Plusy: kvalitne spracované, komplet NP vozy sú požadované, minimálny počet klbakov je 5, žiadne midi či minibusy, nestanovuje sa forma pohonu, jasná špecifikácia náterov, vybavenia vozov, označenia...nenašiel som zatiaľ žiadne mínus. Jedinou drobnostou je istá neurcitost pojmu "ekologické vozidla" bez normy.
Reply on: kvorka #12480:
Potreba posilnenia linky 3, vyriešenie 5 a 6 a spojenie 13,27 a 31. Všetko fajn nápady, len treba vybudovať otoč!!!
Reply on: capaCity #12479:
Zatiaľ pozitívum je, že minimálny počet kĺbakov je 5. Ostatné (aspoň 38) štandardná dĺžka, žiadne pixloviny ako v PB. Preštudujem, doplním.
Reply on: theo #12473:
Rozlohou menší, ale ľudnatejší Prešov?
Reply on: Jacob #12476:
Ospravedlňujem sa za strašne dlhý príspevok, abstrakt komu sa to nechce čítať celé: Žilina hrá trocha vyššiu mestskú ligu, než Trenčín (delí nás od nej Banská Bystrica, Nitra, Trnava, Martin+Vrútky).

Podiel bežných výdavkov na MHD voči bežným príjmom v Žiline 8,77%, v Trenčíne 4,70% (1) (tj. strata za výkony bez investícií do vozidiel, trolejí atď. oproti príjmom mesta bez grantov a pod., ktoré môžu byť každý rok výrazne odlišné). To je síce pomerne veľký rozdiel, ale treba brať do úvahy, že pri podobnej rozlohe oboch miest - 80 vs 82 km2 - s výrazne odlišnou hustotou obyvateľstva a zástavby - Žilina má o 45% viac obyvateľov.

Samotná rozloha však nie je najlepší indikátor, keďže nereflektuje na rozsiahlejšie lesné plochy, ktoré máme v Trenčíne a MHD tam nejazdí. Viac by sa mi páčilo porovnanie zastavaných území, ale k tomu sa ťažko dohrabať, takže si pomôžem príjmami na dani z nehnuteľností, ktoré sú v Žiline o 34% vyššie (1), v prípade samotných stavieb o 31% a v prípade bytov v bytových domoch až 52%. Čiže Žilina má viac obyvateľov, ale s väčšou hustotou osídlenia na zastavanú plochu a zrejme aj výrazne väčší podiel obyvateľov v "panelákoch".

Z toho zároveň vyplýva, že Žilina menej prostriedkov spotrebuje na infraštruktúru, ktorej má pomerne k obyvateľstvu menej, než Trenčín - osvetlenie, chodníky, cesty, verejná zeleň, ďalšie na to naviazané veci ako vzdialenosť a trvanie výjazdov mestskej polície, úradníkov mesta pre potreby miestnych šetrení ...

Trenčianska MHD spraví za rok asi 1,74 mil. vzkm (2), Žilinská asi 3,58 mil vzkm (3), čo je o 105% viac.

Myslím, že väčšinu toho rozdielu spraví jednoducho to obyvateľstvo a hustota osídlenia.

(1) - Schválený programový rozpočet na rok 2020 - 2022, odhady pre rok 2020
(2) - Plán udržateľnej mobility Trenčín, 2020
(3) - Územný generel dopravy mesta Žilina, 2017

Čo sa týka obsluhy obchodných centier - to sú tak trocha hrušky s jablkami. LAUGARÍCIO BOLO POSTAVENÉ V PRVOM RADE PRE AUTÁ, V DRUHOM RADE PRE ŠOFÉROV, V TREŤOM RADE PRE tzv HELIKOPTÉROVÝCH RODIČOV v ŠTVRTOM RADE PRE OBYVATEĽOV VIDIEKA JUŽNE OD MESTA a až na poslednom mieste boli cestujúci v MHD, ktorý si užívajú asi kilometer jazdy s výhľadom na pole alebo letisko. Takže vyžaduje špeciálne autobusové linky - v Žiline je to myslím len prípad OC Dubeň, ktorý je však podobne ako Mirage, Aupark či Max prakticky v meste. A na pomer prenajímateľnej plochy bude počet spojov 24+25+27+31 pre Laugarício a spojov 6 končiacich pri OC Dubeň asi dosť podobný.

Ako tak polohou porovnateľné obchodné prevádzky v oboch mestách mi prídu len Max na Solinkách a Max Pod Sokolicami.
Reply on: theo #12473:
Jednoznačne podľa mňa je to Žilina. Čo sa týka rozlohy som pozrel na Wikipédii a je o niečo menšia, ale ťažko povedať, že to je 100% údaj keďže Wikipédia niekedy nie je presná, ale dajme tomu, že tomu tak je.
A tá doprava oproti Trenčínu je neporovnateľná, vozový park je na úplne inej úrovni, najväčším prínosom pre nich je taká veľká trolejbusová sieť.
A čo sa týka intervalu autobusov pre obchodné lokality, to je neporovnateľné s Trenčínom, tam sa mi asi nikdy nestalo, že by som čakal na autobus bez nejakého načasovania viac ako 15 min. aj to menej čakávam. A tu v TN? Ideš do Laugaricia a ak si chceš niečo vybaviť rýchlo na 20 min. tak smola, autobus ti ide každú hodinu, a to do najväčšieho nákupného censta v Trenčianskom kraji!!!
Ale na to aká je Žilinská MHD skvelá jednu vec jej musím vytknúť, kúpa časového predplatného lístka je možná len na predajnom mieste, čo mi pri takej MHD a meste a ešte aj Krajskom dosť vadí, aj to, že nepatria medzi TransCard dopravcov, podľa mňa by to bolo oveľa lepšie, tak reálne aj obyvatelia Žiliny musia mať kartu DPMŽ a ešte aj SAD ŽIlina, ktorá už patrí do TransCard.
Celá iniciatíva TransCard je skvelá, keďže aj taký študentský ISIC stačí.
Inak zaujímavý moment z letného mestského zastupiteľstva, kde sa tiež riešila MDH a vyzerá to, ako by pán poslanec Medal chcel MHD bez klímy?

https://youtu.be/j5_PBn44vww?t=3901
Reply on: Dispecer #12471:
Mesto má plán, že rok potrvá výberové konanie a ďalší rok bude mať nový dopravca na prípravu.

Tu je prerokovanie zmeny v podkladoch na súťaž, celé je to necelých 15 minút, v závere Rybníček hovorí o tom približnom časovom harmonograme:
https://www.youtube.com/watch?v=AW21REc4Zbg&t=1060s
Reply on: Jacob #12472:
Tá kvalita vozového parku je naozaj žalostná, zaujímalo by ma však nejaké mesto s ideálnym intervalom odchodu autobusov pre obdobné lokality, medzi akými sa prepravuješ. Pokiaľ možno približne veľkosti Trenčína.
Reply on: kvorka #12469:
Najlepšia možnosť ako čakať na to dokedy bude lepšia MHD je už fakt lepšie presadnúť do auta.
To čím sa vozíme to sú pekne hnoje, v poslednej dobe ak vidím MHD tak jedine B952, a doteraz nechápem ako funguje emisná kontrola keď riadne čierny dym ide z výfuku týchto autobusov a buď sú tie emisie v poriadku, ale tomu neverím. A o technickom stave a o tom, že v krajskom meste jazdia vysokopodlažné autobusy o tom ani nehovorím.
A tiež dokedy nebude poriadny interval odchodu autobusov nemá zmysel pre mňa využívať MHD.
A tiež taký detail ohľadom našeho mesta, ktoré sa chce údajne chce stať Európskym hlavným mestom kultúry, radšej by sa mohli stať hlavným mestom dopravy. Ale to vlastne nie je možné, však sa pozrime akú máme autobusovú stanicu v otrasnom stave a to nejdem hovoriť o tej železničnej, ktorá je hanbou a roky rokúce sa nič nedeje, čiže ak chce byť Trenčín pekným mestom hocijakým spôsobom tak to nedosiahne lebo ak niekto príde vlakom tak hneď odpadne a po pohľade na B952 dvojnásobne.
Reply on: kvorka #12469:
"Rovnako by bolo vhodné, aby súťaž bola minimálne rok vopred, aby dopravca mal čas nové vozy naozaj obstarať. Aby to potom "pre krátkosť času" nedopadlo tak, že budú jazdiť naďalej niektoré B952 a B961, namiesto kvalitných vozidiel."
Ideálne je 2 roky vopred.
Reply on: kvorka #12469:
Ak mesto evidentne nemá záujem poskytovať kvalitnú verejnú dopravu (ako to dokazuje teraz), nemyslím si, že založenie vlastného DP to vyrieši.
Viem, že mesto toto fórum pozorne číta a preto by ma zaujímalo, či už niečo robí ohľadne tendra na MHD, pretože naposledy pod rúškom "nedostatku času" súťaž nebola a došlo k predĺženiu napriamo, na čom mi najviac vadí ten vozový park, ktorý dnes spolovice drží asi len silou vôle.

Vidíme, ako to dopadlo v BB, kde bolo málo času a dominantný dopravca si dovolil dať ponuku na úrovni 4 EUR/km. Vidíme, ako to vyzeralo v PB, ale i TT, RK, NR a pod. Obzerá sa mesto aj po vlastnom dopravnom podniku, ako to tu už viacerí z nás v minulosti písali? Lebo pri novom vozovom parku (predpokladám a dúfam, že ktorýkoľvek dopravca bude zaviazaný na "lepší" vozový park, než je dnes) tá cena nebude asi najmenšia, ale dôležitejšie bude, či to bude z pozície mesta "len cena" alebo "cena" s rozumnými podmienkami.

Rovnako by bolo vhodné, aby súťaž bola minimálne rok vopred, aby dopravca mal čas nové vozy naozaj obstarať. Aby to potom "pre krátkosť času" nedopadlo tak, že budú jazdiť naďalej niektoré B952 a B961, namiesto kvalitných vozidiel.

Vie už mesto čo chce? Skladba vozového parku, jeho parametre, budúce zmeny v CP a linkách MHD, a to aj vo vzťahu k uvažovanej električke. Integrácia s PAL - ako sa to bude riešiť, označenia liniek, nástup, farebná schéma a pod. Tam toho nie je na jeden večer...
Reply on: martin TT #12467:
mám to vybavené mám z knižnice Martin SNK svoju resp. svoje farebné kópie
Dobrý deň, prepáčte že tu píšem mimo MHD ale nemá niekto z vás v TN takú brožúru Trenčín Československo 1987 ? vydalo to vydavateľstvo Erpo 12 stranová brožúra farebná ja som to videl voľakedy u jedného kamaráta ,pamätám si že na zadnej strane bol modrý Ikarus 280 v Trenčíne Ďakujem

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.