Škoda, že to bolo zverejnené tak neskoro. Bol som na SK minulý týždeň (pracovne) a budem budúci (súkromne), tak tento víkend si dovoliť už nemôžem.
Juraj, a kde je "vaša" RTO a Ikarus?
SD11 je byvala ruzomberska, t.c. rekonstruovana a kupena SAD Zilina, Karosa B732 je byvala DPMZ, t.c. rekonstruovana a kupena TREZ Tr.Tepla, Karosa GT11 je byvala SAD Trencin.
Dovolujem si pozvat vsetkych clenov iMHD, prispievatelov a citatelov prispevkov, ako aj vsetkych zaujemcov o trenciansku dopravu na akciu
SPOZNAJ SVOJ BUS
Je to akcia znama aj ako Den otvorenych dveri SAD TN a uskutocni sa tuto sobotu 24.novembra 2018 v a pri obchodnom centre Laugaricio. Osobitna doprava zabezpecena. Detaily su v prilozenej fotke.
Okrem doprovodneho programu zvlast uputavam na nasledujuce:
1/ Cca o 13h sa uskutocni slavnostne odovzdanie 25 novych primestskych autobusov do PAL osobne predsedom Trencianskeho samospravneho kraja. (Fyzicky tam nebude komplet 25-ka, ale asi iba 12, kolko sme mali miesta, kolko sa nam ich zmesti na lave bocne parkovisko.)
2/ Nove autobusy budu otvorene, zaujemcovia si okrem noveho interieru budu moct aj osobne vyskusat novy palubny pocitac Vesna (tablet) s odbornym vykladom, aj si vytlacit pamatny cestovny listok.
3/ Na lavom parkovisku budu pristavene aj vsetky sucasne pouzivane typy autobusov PAL a MHD po jednom kuse.
4/ Taktiez budu pristavene 3 "historicke" autobusy: Karosa SD11 (primestska), Karosa B732 (mestska) a Karosa GT11 (zajazdova).
5/ Vo vestibule Laugaricia bude naistalovana ostra verzia dispecingu, kde budete moct v realnom case vidiet pohyb autobusov na mape (vratane jeho rychlosti, obsadenia, meskania atd.) a s dispecermi podiskutovat o dispecersom systeme.
TSK objednávateľom MHD? Akože všetci obyvatelia TSK by sa skladali na stratu MHD v krajskom meste? Namiesto toho, aby sa Mesto začalo k svojmu vozoparku správať zodpovedne? Úplne nesystémové riešenie...
Je to inak, škoda, že TSK (ak je objednávateľom pri PAL) nie je objednávateľom aj pri MHD, lebo vidieť, že pri TSK sú PAL autobusy na dobrej úrovni, ich obstarávanie je dobre premyslené, a je vidieť, že pomaličky prestávajú jazdiť staré Karosy a viac tie nové Crosswaye a tie staršie (ktoré sú, ale stále v dobrom stave si myslím).
Ten druhý model keby sa uskutočnil by to nebolo vôbec zlé. Hlavne keby sa to spravilo prípadne tak, že od budúceho roka kúpa ročne 4 sólo autobusov dajme tomu, tak do roku 2022 by to bolo dokopy 16 autobusov, vtedy bude mať väčšina Karós 16 rokov (4 Karosy ak idem podľa iMHD budú mať 17 rokov), zároveň možno keby to bolo tak, že 3 sólo a 1 kĺbový do 2022 by boli 4 kĺbové, a zároveň vtedy budú mať B 961 tiež 16 rokov.
Čiže keby to takto sa spravilo, čo je možno nereálne (typujem, že existuje veľa prekážok a aj kde sa zoberú financie, ale je to logický plán, a nejako teoreticky realizovateľný mal by byť, keď ak idem podľa iMHD tak B952 v roku 2006 dokázalo sa ich nakúpiť 11 autobusov a toto čo som ja popísal je 16 autobusov za 4 roky), tak by to bolo dobré, lebo ak sa majú začať nakupovať nové autobusy od roku 2022 či aj skôr o niečo, tak to potom dokedy sa kúpi počet ktorý nahradí B952 tak dovtedy sa normálne asi aj tie autobusy rozpadnú
V tomto by som si dovolil jedno riešenie navrhnúť a myslím si, že by stálo za zváženie. Mesto by kľudne mohlo založiť spoločnú sročku spolu s vami, tým pádom by autobusy mohla obstarávať SADka za svoje ceny a následne SADka z tejto spoločnosti vystúpila.
Samozrejme by sa muselo znova jednať o manažérske rokovania medzi Ivecom a SADkou ale takýto model by nemusel byť na zahodenie. Po obstaraní by 100% majiteľom firmy bolo mesto a to mohlo SADke autobusy prenajímať.
Druhou možnosťou by mohlo byť to, že by sa cez firmu 100% vlastnenú mestom vyhlásila súťaž na obstaranie autobusov a výrobcovia by predkladali svoje ponuky. A mohlo by sa jednať o rámcovú kúpnu zmluvu na povedzme 5-6 rokov s odobraním vozidiel v počte súčasného stavu vozového parku aby sa za tých 5-6 rokov kompletne obnovil. Takto by sa dosiahla aj úspora pri cenách a nikto nevraví, že dodávateľom musí byť zrovna IVECO, kľudne nech sa do súťaže zapoja aj iní výrobcovia.
Ahoj Juraj,
K poslednému odstavcu: Samozrejme, že nie. Už dvadsať rokov odmietam akékoľvek pracovné ponuky, kde sú v hre politické závislosti a dotácie.
Ano, Igor, ale lahko ako lahko. Ja som pisal o kupe autobusov:
- cez SAD
- alebo priamo mesto
- alebo jeho dopravnym podnikom.
Ty si moje 3 ponuky nespochybnil, iba si pridal stvrtu a piatu.
Stvrta - cez lubovolny mestsky podnik. Tak podme konkretne. Mesto TN ma jediny mestsky podnik so 100% ucastou mesta - Mestsku parkovaciu spolocnost a.s. Ta to nemoze kupit hned, lebo v predmete podnikania ma iba:
- prenájom garáži a odstavných plôch pre motorové vozidlá,
- kúpa tovaru na účely jeho predaja iným prevádzkovateľom živnosti alebo konečnému spotrebiteľovi,
- sprostredkovateľská činnosť v oblasti služieb
Rozsirit predmet podnikania o dalsie samozrejme nie je zasadny problem. Ten by nastal, ak by danovy urad prisiel na to, ze takyto nakupo vozidiel verejnej sluzby nie pre interne potreby firmy, ale ich okamzitym "posunutim nejakemu dopravcami" niekto chcel obist danove zakony a teda podla kalkukacie zo spravy p.Capkovej osmeknut stat o vyse 2 000 000 €.
Dalej ako vlastnik vozidiel by mal vsetky povinnosti platenia dalsich (cestnych a podobnych) dani, STK atd atd. Obist by sa to dalo aj tak, ze by parkovaci podnik premenoval na dopravny podnik, ale zasa s podmienkou dodrziavania vsetkych ustanoveni zakna 56/2012 apod. Ale toto riesenie je stale obchadzanim obchadzania. Ja to nevidim ako uplne cistu hru. Ked fer, tak fer, tak dopravny podnik so vsetkym, padni komu padni...
Mesto ma este ucast vo voadrnach a kanalizaciach a vo futbalovom klube. Uznas aj Ty, ze toto by uz bolo uplne na tvrdo pritiahnute za vlasy.
Piata - spojenie s inymi nakupujucimi. Samozrejme to ide, i ked u nas s tym nie su priame skusenosti. Tak plusy a minusy:
+ Ak by mesto do takehoto "holportu" chcelo ist, muselo by:
* Mat minimalne na svojej pode jasne, perspektivne a krizom cez koaliciu/opoziciu jasne, akym smerom s obnovou vozidloveho parku chce ist. A to uplne nespochybnitelne. (To tu nie je.)
* Nemal by sa najst ani jeden poslanec, ktory by v takomto serioznom medzinarodnom obchode niekde spochybnil, ze to tak nie je, ze on ma iny nazor, ze on bol prehlasovany apod. (To tu nie je.)
* Muselo by mat pravnikmi nepriestrelnu zmluvu aj voci UVO, ze je vsetko koser, aj voci objednavaciemu partnerovi podmienky prenajomnej dlhodobej zmluvy, vztahom k inym statnym organom, policii, danovemu uradu atd atd.
- Majitelom autobusov by bola stale ta velka partnerska organizacia alebo firma.
- Ak by chcelo od nej tie autobusy mesto kupit, opat mame problem v tom, ze mesto nie je platcom DPH, teda "usetrenych" 20% by ich dobehlo a museli by ich zacvakat. Takze minus -20% a plus +20% - vysledok je usetrena NULA.
- Ostala by jedina mnozstevna zlava cca 7-10%, o ktorej by si museli spocitat, ci sa im vobec opati, lebo stale by tu bola otvorena otazka, komu a za akych podmienkok by vozidla realne na verejnu osobnu dopravu - vykonavanie MHD - prenajala.
A nepisem, co by bolo nevyhodne. Vzdy uvadzam aj plusy aj minusy, nech si kazdy vysledok spocita sam.
A nikto nie je v nikoho vleku. Je to normalny biznis ako kazdy iny, aj ked s verejnoprospesnym vysledkom. A chovanie akehokolvek sucasneho dopravcu legitimne. A ci Ty pracujuci "v nejakej SAD-ke" by si vsetky horeuvedene kontrakty a zmluvy v prospech tretej strany vypracoval a presadil sam a vo svojom volnom case?
Ahoj Juraj,
Myslím, že obe výhrady sú pomerne ľahko riešiteľné.
Vozidlá by mohol nakupovať ľubovoľný mestský podnik (technické služby napríklad), ktorý je platcom DPH.
A pre dosiahnutie lepšej ceny sa môže kľudne dohodnúť na spoločnom nákupe so SAD TN, SAD ZA, DPB alebotrebárs aj s DPhmP alebo Wiener Linien. To dnes nie je žiaden problém, takto kúpil Strausberg výhodne 2 ks Bombardier Flexity pripojením sa k berlínskej objednávke aleb Mohuč Variobahny od Stadlera spoločným nákupom so Štajerským Hradcom.
Áno, v "našich končinách" to ešte nie je zvykom, pretože mestá a kraje sú vo vleku SAD-iek, ktoré im vysvetľujú, aké by to bolo pre nich nevýhodné.
S Tvojimi poctami plny suhlas. Vola sa to "jednoducha reprodukcia". V idealnom stave pri 41 vozoch je to rovnomerne 3-4 kusy rocne. Takto sme to navrhovali aj my.
Ale kedze idealny stav nemame, skusme namodelovat 2 moznosti, ako sa tomuto idealnemu stavu dostat.
- Prvy model je nechat prve 3 vozy dozit 16 rokov a az potom ich obnovit. Kedze ich obnovit treba v prvom kole 4, jeden by sa nechal este o rok zostarnut na 17r, a tak dalej starsie a starsie aj s ostatnymi. Vysledok by bol, ze by sme z roka na rok obnovovali coraz starsie (a rozpadnutejsie) vozy.
- Druhy model obnovy jednoduchou reprodukcoiu by bol taky, ze prve 3 vozy by sme nebnovili az v r.2022, ale uz teraz v 2019, ked maju 13 rokov (vybrali by sme tie v najhorsom stave, kde su najvacsie naklady na udrzbu). V r.2020 by to boli 3 vozy ale este len 12-rocne atd tak, aby v ziadnom roku nepripadli na vymenu vozy starsie ako 16 rokov.
Presne rovnaky problem narazovej obnovy byvaleho stavu riesime aj s TSK, oni prijali druhy model.
Pan poslanec, nepisal som konkretne a vylucne o Vas. Ale o tom kolektivnom organe zastupcov ludu. (Veci tykajuce sa Vas nebudem riesit tu, to si po chlapsky povieme medzi 4 ocami pri Vasej najblizsej navsteve.)
"Politikarcenie, urazky, spekulacie, spolocenska nekultura" z mojej strany? Alebo to myslíte všeobecne, resp. na konkrétnych poslancov? Mojom snahou bolo vždy argumentovať vecne a pravdivo. Ono záznamy z MsZ sú našťastie aj na webe komukoľvek dostupné.
najhoršie na tom vyjadrení p. Capkovej je fakt, že bude treba najneskôr v 2021 obnoviť 4 ks atď. Takže zase nesystematicky, nárazovo? Dúfam, že nie, draxter tu kdesi písal, ako by to malo vyzerať jednak z pohľadu relatívne konštantných nákladov a relatívne rovnomerného priemerného veku vozového parku. Iste, nakúpiť 16 ks autobusov je pekné (ak na to dostanem dotáciu), inak je to znova o tom, že o určité obdobie to bude nutné znovu. Preto tvrdím, že by sa malo stanoviť, že vozový park bude mať isté zloženie (napr. 6 kĺbakov a 35 sólo vozov), pričom budú stanovené podmienky ohľadne NP a pod. a dopravca zakúpi v istých pravidelných intervaloch istý počet vozov (samozrejme, mesto môže nákup v istom rozsahu zmeniť, napr. môže ovplyvniť či nakúpiť sólo alebo dlhý voz, alebo ak na to bude dôvod nakúpiť viac alebo menej vozov, ale aby to nebolo o tom, že to bude napokon o náhode).
Ja som ta model každý rok 3 sólo vozy a 1 kĺbový, pričom po 7. roku kĺbový bude len každý druhý/tretí rok, a to na úkor jedného sóla. A pri počte 41 vozov to krásne vyjde. Na druhú stranu, treba povedať či MHD náhodou nezačne jazdiť aj niekde inde, čo by malo dopad na počet vozov, a teda napríklad integrácia PAL linky Soblahov pod výpravu MHD a pod., čo možno budúcnosť prinesie (najmä ak dopravca ostane bez zmeny).
Mesto má problém, že nevie čo chce, súťaž na dopravcu odsúvalo, až ju napokon odsunulo úplne, a ani teraz nemám pocit (viď náhrada voz #13), žeby mesto konalo tak, ako sa očakáva, lebo napokon z toho boli len zbytočné tanečky. Richard správne poznamenal, že už to nemal byť Cross, ak by to bol Urban alebo Crealis, tak ok. Ale tu sa len ukázalo, že to nefunguje a ten dodatok na 5 rokov nevyriešil nič.
Pan poslanec, to nie je neunavna snaha. O tom, ze to tak je, sa moze kazdy presvedcit na vlastne oci a usi svojou navstevou balkona na mestskom zastupitelstve. Politikarcenie, urazky, spekulacie, spolocenska nekultura, casto az na poslednom mieste zaujem o obcanov mesta. Masochisticky balkonovy zazitok, po ktorom si kazdy jasne a jednoznacne utvori nazor, ci mate o politikarceni pravdu Vy alebo ja. Ako rad by som ju nemal...
S499.1023
Myslím, že obe výhrady sú pomerne ľahko riešiteľné.
Vozidlá by mohol nakupovať ľubovoľný mestský podnik (technické služby napríklad), ktorý je platcom DPH.
A pre dosiahnutie lepšej ceny sa môže kľudne dohodnúť na spoločnom nákupe so SAD TN, SAD ZA, DPB alebotrebárs aj s DPhmP alebo Wiener Linien. To dnes nie je žiaden problém, takto kúpil Strausberg výhodne 2 ks Bombardier Flexity pripojením sa k berlínskej objednávke aleb Mohuč Variobahny od Stadlera spoločným nákupom so Štajerským Hradcom.
Áno, v "našich končinách" to ešte nie je zvykom, pretože mestá a kraje sú vo vleku SAD-iek, ktoré im vysvetľujú, aké by to bolo pre nich nevýhodné.