"Pozemnú lanovku zo Starého Smokovca na Hrebienok uviedli do prevádzky v decembri 1908 takmer súčasne so začatím prevádzky na elektrickej železnici. Na prepravu osôb slúžili dve kabíny s jednou vozňovou triedou. V roku 1951 sa vymenili pôvodné vozne i strojové zariadenie za modernejšie a zvýšila sa cestovná rýchlosť. Vzhľadom na stúpajúci počet návštevníkov a blížiace sa MS 1970 sa rozhodlo o nahradení lanovky novou. V roku 1967 sa v rámci rekonštrukcie zrušili pôvodné stanice a postavili nové v Starom Smokovci aj na Hrebienku. Zároveň sa vymenilo zariadenie, ktoré dodala talianska firma Ceretti-Tanfani z Milána. Jediná pozemná lanovka na Slovensku meria 1937 metrov a prekonáva výškový rozdiel 255 metrov." - podla tohto to vyzera ze dodnes premavali 3 rozne pozemne lanovky (druhy voznov) - 1. od 1908 do 1951, druhy od 1951 do MS 1970 a treti od MS 1970 do dnesneho popoludnia. S tym nasledujucim to su celkom 4. Lenze tu su v casti VOZIDLA -> Pozemne lanovky uvedene len 3 druhy vratane tej nasledujucej. Kde je teda chyba? Diky moc za odpoved.
Momentálne to vyzerá tak, že jeden vozeň zachránia (rozumej: vyzbierajú sa na prepravu do múzea v BA - pár desiatok tisíc Sk) fanúšikovia. Resp. teda zachrániME, všakže
O tom, že existuje vozeň pôvodnej pozemnej lanovky v jednej tatranskej obci viem, keďže bol menší a nároky na prepravu neboli až také vysoké, tak si ho vraj bývalý lanovkár doviezol na dvor.
Myslím ,že aj cez momentálny nezáujem o záchranu vozov lanoviek by sa nikto nemal unáhliť s ich šrotovaním.
Je pravda , že preprava a jej finančná náročnosť mnohých odradí, ale to nie je dovod na šrotovanie.
Železničné múzeum v Bratislave a MDC , na ktorého realizáciu boli vyčlenené nemalé prostriedky , by malo brať ako svoju POVINNOSŤ záchranu takých vozidiel.
Ako alternatívne riešenie by som navrhoval v priestore pred dolnou stanicou umiestniť pod prístreškom voz lanovky včetne trvalej expozície o jej histórii.
Pokial sa chystá prestavba staničnej budovy, voz by sa tiež dal zakomponovať do jej interiéru (vstupný presklený vestibul /?/) . Vzniklo by zaujímavé architektonické riešenie.
Nie sú to najideálnejšie riešenia, ale nákladovo možno nižšie než samotný prevoz a voz zostane zachovaný ,pokial sa časom niekto rozhodne o jeho umiestnení vo vhodnejšom objekte.
Pokial by sa toho chytil dnešný vlastník L.D. a realizátor rekonštrukcie, tak táto malá investícia by určite neostala bez kladných ohlasov, určite by si toho viacerí všimli a pozitívna publicita by firme prospela.
Viete, že dodnes existuje vozová skriňa predošlej lanovky ? (nová voz.skriňa na povodnom podvozku z r. 1908, rekonštrukcia z 50-tych rokov)
Slúži ako záhradný domček v jednej tatranskej obci.
Prosim pokial niekto máte spojenie na spoločnosť vlastníkov tejto lanovej dráhy a myslím že aj realizátorov , prepošlite im túto správu.
Informacie na fórach lanovky.sk a vlaky.net sú dosť rozporuplné, takže ťažko povedať. TLD to vraj ponúkla za odvoz múzeám, ale tie vraj neprejavili záujem.
To je, ak sa nemýlim, triangel slúžiaci hlavne na otáčanie zbuačiek, aby pri výjazde z depa boli správne zorientované, keďže dvere majú len na 1 strane.
LUK
http://www.imhd.sk/tatry/index.php?w=2f2c24293a2f36eff2212c24293a2f36ef1f&id=6738
?