Zločinecký šukafón: Keď sa do toho z 1908 dosadila nová skriňa, tak to bude (ako to na Slovensku býva) stále ten istý vozeň, čiže vozeň z 1908 neoficálne dojazdil 1970. Čiže vychádza to tak, ako sa píše v katalógu.
asi to bude tým, že dosť veľa ľudí si mýli vozeň lanovky s lanovkou ako celkom. Lanovka, ktorá dnes dojazdila bola skutočne druhou v poradí na tejto trase. Prvou bola práve tá, ktorá začala jazdiť v roku 1908 a dojazdila pred MS 1970. Lenže na tejto lanovke prebehla v roku 1951 výmena VOZŇOV. Samotná technológia zostala ale zachovaná, a tak sa jednalo aj po rekonštrukcii v roku 1951 stále o tú istú lanovku, len s novými vozňami.
Slovom "lanovka" sa totiž neoznačuje tá kabína, ktorá jazdí s cestujúcimi - to je vozeň, voz, kabína lanovky, ale zariadenie ako celok. ?
"Pozemnú lanovku zo Starého Smokovca na Hrebienok uviedli do prevádzky v decembri 1908 takmer súčasne so začatím prevádzky na elektrickej železnici. Na prepravu osôb slúžili dve kabíny s jednou vozňovou triedou. V roku 1951 sa vymenili pôvodné vozne i strojové zariadenie za modernejšie a zvýšila sa cestovná rýchlosť. Vzhľadom na stúpajúci počet návštevníkov a blížiace sa MS 1970 sa rozhodlo o nahradení lanovky novou. V roku 1967 sa v rámci rekonštrukcie zrušili pôvodné stanice a postavili nové v Starom Smokovci aj na Hrebienku. Zároveň sa vymenilo zariadenie, ktoré dodala talianska firma Ceretti-Tanfani z Milána. Jediná pozemná lanovka na Slovensku meria 1937 metrov a prekonáva výškový rozdiel 255 metrov." - podla tohto to vyzera ze dodnes premavali 3 rozne pozemne lanovky (druhy voznov) - 1. od 1908 do 1951, druhy od 1951 do MS 1970 a treti od MS 1970 do dnesneho popoludnia. S tym nasledujucim to su celkom 4. Lenze tu su v casti VOZIDLA -> Pozemne lanovky uvedene len 3 druhy vratane tej nasledujucej. Kde je teda chyba? Diky moc za odpoved.
Momentálne to vyzerá tak, že jeden vozeň zachránia (rozumej: vyzbierajú sa na prepravu do múzea v BA - pár desiatok tisíc Sk) fanúšikovia. Resp. teda zachrániME, všakže
O tom, že existuje vozeň pôvodnej pozemnej lanovky v jednej tatranskej obci viem, keďže bol menší a nároky na prepravu neboli až také vysoké, tak si ho vraj bývalý lanovkár doviezol na dvor.
Myslím ,že aj cez momentálny nezáujem o záchranu vozov lanoviek by sa nikto nemal unáhliť s ich šrotovaním.
Je pravda , že preprava a jej finančná náročnosť mnohých odradí, ale to nie je dovod na šrotovanie.
Železničné múzeum v Bratislave a MDC , na ktorého realizáciu boli vyčlenené nemalé prostriedky , by malo brať ako svoju POVINNOSŤ záchranu takých vozidiel.
Ako alternatívne riešenie by som navrhoval v priestore pred dolnou stanicou umiestniť pod prístreškom voz lanovky včetne trvalej expozície o jej histórii.
Pokial sa chystá prestavba staničnej budovy, voz by sa tiež dal zakomponovať do jej interiéru (vstupný presklený vestibul /?/) . Vzniklo by zaujímavé architektonické riešenie.
Nie sú to najideálnejšie riešenia, ale nákladovo možno nižšie než samotný prevoz a voz zostane zachovaný ,pokial sa časom niekto rozhodne o jeho umiestnení vo vhodnejšom objekte.
Pokial by sa toho chytil dnešný vlastník L.D. a realizátor rekonštrukcie, tak táto malá investícia by určite neostala bez kladných ohlasov, určite by si toho viacerí všimli a pozitívna publicita by firme prospela.
Viete, že dodnes existuje vozová skriňa predošlej lanovky ? (nová voz.skriňa na povodnom podvozku z r. 1908, rekonštrukcia z 50-tych rokov)
Slúži ako záhradný domček v jednej tatranskej obci.
Prosim pokial niekto máte spojenie na spoločnosť vlastníkov tejto lanovej dráhy a myslím že aj realizátorov , prepošlite im túto správu.
Informacie na fórach lanovky.sk a vlaky.net sú dosť rozporuplné, takže ťažko povedať. TLD to vraj ponúkla za odvoz múzeám, ale tie vraj neprejavili záujem.
KVKV
Samozrejme, že nie na povodnej trati , ale trebars v depe poprad.