Úvod

Dvojnápravový nízkopodlažný trolejbus SOR TNS 12 pochádza z produkcie českého výrobcu SOR Libchavy. Vznikol zástavbou novej elektrickej výzbroje Cegelec Alva do upravenej autobusovej karosérie typu NS 12. Sériová výroba trolejbusu SOR TNS 12 začala v roku 2022, kedy výrobca s týmto typom uspel vo verejných súťažiach dopravných podnikov v Českej a Slovenskej republike a tiež v Maďarsku. Trolejbusy s karosériou NS 12 vyrábala od roku 2018 so svojou výzbrojou aj česká Škoda Electric s označením Škoda 32 Tr.

V roku 2022 sa SOR Libchavy stal s typom TNS 12 víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku mesta Prešov na dodanie 4 hybridných 12-metrových trolejbusov s trakčnými batériami. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 461 250 € bez DPH, v priebehu výroby sa zvýšila na 505 530 € bez DPH. Trolejbusy mali byť pôvodne dodané s elektrickou výzbrojou Cegelec, ale pre problémy jej výrobcu sa dodávateľom výzbroje pre prešovské trolejbusy stala česká spoločnosť Rail Electronics CZ. Nákup trolejbusov bol spolufinancovaný (95 %) z nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR TNS 12 A04 801 – 804 2023 2024 4
Spolu 2023   4

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 330 mm (240 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 35 + 1
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 92 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12000 kg
Celková hmotnosť 19000 kg
Elektrická výzbroj Rail Electronics CZ, IGBT-tranzistorový trakčný menič riadený mikroprocesorom
Kapacita trakčnej batérie 85 kWh (typ EVC-TNS12, dojazd 12 km)
Motor Pragoimex TAM 1056 C6S, asychrónny 3-fázový, 6-pólový s kotvou nakrátko, vzduchom chladený, men. napätie 425 V AC
Výkon motora 175 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 515 G2 II (priestor pre cestujúcich)
Eberspächer K403 E G2 (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW (AC 515)
7 kW (K403 E)

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového trolejbusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité špeciálne plechy a polyesterový laminát. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

Trojfázový asynchrónny trakčný motor upevnený na ráme vozidla poháňa zadnú nápravu. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená v strešnej jednotke osadenej na streche. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú trakčné batérie osadené v schránke v zadnej časti trolejbusu. Batérie umožňujú dojazd vozidla najmenej 12 km, ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer a elektrickým teplovodným kúrením. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatnou klimatizačnou jednotkou. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien.

Trolejbus je vybavený optickým i akustickým informačným systémom R&G. Cestujúci majú k dispozícii Wi-Fi pripojenie k internetu ako aj nabíjacie USB zásuvky. Dianie vo vozidle zaznamenáva kamerový systém, samostatná kamera sleduje aj priestor zberačov. Dve vozidlá sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so senzormi nad dverami. Trolejbusy boli dodané v štandardnom prešovskom bielo-červeno-bordovom nátere.

Prevádzka

Prvé vozidlo bolo privezené do Prešova 23. novembra 2023. Hoci skúšobná prevádzka bez cestujúcich v rámci schvaľovacieho procesu s trolejbusmi #801 a 802 bola výrobcovi povolená už v decembri 2023, zrealizovaná bola až v prvej polovici roka 2024. Skúšobné jazdy bez cestujúcich prebiehali s trolejbusmi #801 a 802 od 25. apríla 2024. Následne boli realizované skúšobné jazdy s cestujúcimi s trolejbusom #801 na linke 1 od 8. do 26. júna 2024. Vozidlo #802 bolo v dňoch 18. a 19. júna 2024 odskúšané na trolejbusovej dráhe s napätím 750 V v Košiciach. Po absolvovaní predpísaných skúšobných jázd boli nové trolejbusy SOR TNS 12 A04 začiatkom júla 2024 schválené do pravidelnej premávky s podmienkou odstránenia drobného technického nedostatku na nabíjacom zariadení. Ich zaradenie do pravidelnej premávky s cestujúcimi sa následne oneskorilo z dôvodu čakania na vykonanie technicko-bezpečnostných skúšok jednotlivých vozidiel pre dočasnú neexistenciu organizácie (vypršanie poverenia), ktorá ich mohla vykonať. Skúšky boli vykonané až v závere októbra 2024 a následne začiatkom novembra všetky vozidlá dostali technické preukazy. V nasledujúcich týždňoch prebiehal na nových trolejbusoch výcvik vodičov.

Katalóg vozidiel

801 802 803 804

Legenda a štatistika

801nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
801odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 13,8 %, v pondelok až piatok 11,8 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Za mna ten horny nakres. Bez cervenej farby nad oknami. 🙂
Reakcia na: TeBeCe #4:
Odkaz nefunguje.
Už sa vie kedy sa začnú skúšobné jazdy?