re j, cng: nie si na ten plyn nejako obvzlast zatazeny?
ked plyn, tak zemny, dobre beriem, je to metan, ale ked motor, tak plynovy a nie viac alebo menej prekopany diesel by liaz. ani jeden plynovy motor sa nevyznacuje tym, ze ma hlinikove piesty. tam treba trosku ine materialy, napr. vanad, titan a ich kompozity, metalokeramicke valcove vlozky, sedla a ventily... cena takeho motora je do b741 vyssia ako cena tej celej pseudogeneralky. CELEJ! Pochopil? ak sa mi podari, zozeniem k tomu viac, potom mozme zacat robit prepocty o ekonomickej "vyhodnosti". keby to zas bolo take vyhodne asi by toho jazdilo viac, nemyslis..? alebo je v tebe zakoreneny hlboky umelecky zazitok z poslednej navstevy muzea plynarov?
ked plyn, tak zemny, dobre beriem, je to metan, ale ked motor, tak plynovy a nie viac alebo menej prekopany diesel by liaz. ani jeden plynovy motor sa nevyznacuje tym, ze ma hlinikove piesty. tam treba trosku ine materialy, napr. vanad, titan a ich kompozity, metalokeramicke valcove vlozky, sedla a ventily... cena takeho motora je do b741 vyssia ako cena tej celej pseudogeneralky. CELEJ! Pochopil? ak sa mi podari, zozeniem k tomu viac, potom mozme zacat robit prepocty o ekonomickej "vyhodnosti". keby to zas bolo take vyhodne asi by toho jazdilo viac, nemyslis..? alebo je v tebe zakoreneny hlboky umelecky zazitok z poslednej navstevy muzea plynarov?
J
Dnes som videl prepočty zásob zemného plynu vo svete a nafty je na 40 rokov a plynu na 62. To sú prepočty pri súčasnom tempe rastu spotreby a pri súčasne známich dostpných ložiskách. Keďže ťažobné spôsoby idú stále dopredu, niektorý odborníci hovoria, že nafty bude ešte na 100 a zemného plynu na 130 rokov.
Každý DP má špecifické podmienky, ale veľa busov na CNG alebo aj metán jazdí v Škandinávií ale aj v neďalekej Viedni, či v Moste a Litvínove na LPG. Prestavby Karos na CNG je z núdze cnosť. Avšak vozy dostanú nové plechy, interiér, informačný systém za štátne, SPP si dá na na reklamu, za ktorú DPB zhrabne 70.000 a to prispeje na samotné palivo. Nemyslím si, že to bol zlý kšeft. Teraz by nebolo na čom jazdiť, do Starka, UD, Zlínera sa poslali vyslovené vraky, či už aj polorozobraté šroty, ktoré boli znovu sprevádzkované. Avšak koncepčné riešenie to nie je a to priznáva aj DPB ústami jeho generálneho riaditeľa, nech je to akokoľvek exot. Lepšie je skutočne kupovať nové vozy s motorom pre CNG, ktorý bude na to stavaný.
Inak cena kubického metra zemného plynu je pre odberateľa, ktorý za rok zobere od 6 500 do 60 000 m3 9,12 Sk vrátane DPH za m3. Pre odberateľa od 60 000 do 400 000 m3 je to 7,80Sk za m3. Ak je to od 400tis. do 2mil., je to 7,20Sk za m3.
Okrem iného sú zálohové platby tak nízke, že DP môže mať prachy na účte, čerpať úroky a spotrebu vyplatiť až neskôr.
To je samozrejme za predpokladu, že DP má vlastnú plničku a tá sa mu musí oplatiť postaviť. Pochybujem, že by sa to oplatilo DPMP, ale na takom Jurajovom dvore a Trnávke je to o inom.