bigmac: V múzeu plynárov som nikdy nebol ? ale jednoducho berem to z toho ekologického ale aj ekonomického hľadiska.
Dnes som videl prepočty zásob zemného plynu vo svete a nafty je na 40 rokov a plynu na 62. To sú prepočty pri súčasnom tempe rastu spotreby a pri súčasne známich dostpných ložiskách. Keďže ťažobné spôsoby idú stále dopredu, niektorý odborníci hovoria, že nafty bude ešte na 100 a zemného plynu na 130 rokov.
Každý DP má špecifické podmienky, ale veľa busov na CNG alebo aj metán jazdí v Škandinávií ale aj v neďalekej Viedni, či v Moste a Litvínove na LPG. Prestavby Karos na CNG je z núdze cnosť. Avšak vozy dostanú nové plechy, interiér, informačný systém za štátne, SPP si dá na na reklamu, za ktorú DPB zhrabne 70.000 a to prispeje na samotné palivo. Nemyslím si, že to bol zlý kšeft. Teraz by nebolo na čom jazdiť, do Starka, UD, Zlínera sa poslali vyslovené vraky, či už aj polorozobraté šroty, ktoré boli znovu sprevádzkované. Avšak koncepčné riešenie to nie je a to priznáva aj DPB ústami jeho generálneho riaditeľa, nech je to akokoľvek exot. Lepšie je skutočne kupovať nové vozy s motorom pre CNG, ktorý bude na to stavaný.
Inak cena kubického metra zemného plynu je pre odberateľa, ktorý za rok zobere od 6 500 do 60 000 m3 9,12 Sk vrátane DPH za m3. Pre odberateľa od 60 000 do 400 000 m3 je to 7,80Sk za m3. Ak je to od 400tis. do 2mil., je to 7,20Sk za m3.
Okrem iného sú zálohové platby tak nízke, že DP môže mať prachy na účte, čerpať úroky a spotrebu vyplatiť až neskôr.
To je samozrejme za predpokladu, že DP má vlastnú plničku a tá sa mu musí oplatiť postaviť. Pochybujem, že by sa to oplatilo DPMP, ale na takom Jurajovom dvore a Trnávke je to o inom.
Dnes som videl prepočty zásob zemného plynu vo svete a nafty je na 40 rokov a plynu na 62. To sú prepočty pri súčasnom tempe rastu spotreby a pri súčasne známich dostpných ložiskách. Keďže ťažobné spôsoby idú stále dopredu, niektorý odborníci hovoria, že nafty bude ešte na 100 a zemného plynu na 130 rokov.
Každý DP má špecifické podmienky, ale veľa busov na CNG alebo aj metán jazdí v Škandinávií ale aj v neďalekej Viedni, či v Moste a Litvínove na LPG. Prestavby Karos na CNG je z núdze cnosť. Avšak vozy dostanú nové plechy, interiér, informačný systém za štátne, SPP si dá na na reklamu, za ktorú DPB zhrabne 70.000 a to prispeje na samotné palivo. Nemyslím si, že to bol zlý kšeft. Teraz by nebolo na čom jazdiť, do Starka, UD, Zlínera sa poslali vyslovené vraky, či už aj polorozobraté šroty, ktoré boli znovu sprevádzkované. Avšak koncepčné riešenie to nie je a to priznáva aj DPB ústami jeho generálneho riaditeľa, nech je to akokoľvek exot. Lepšie je skutočne kupovať nové vozy s motorom pre CNG, ktorý bude na to stavaný.
Inak cena kubického metra zemného plynu je pre odberateľa, ktorý za rok zobere od 6 500 do 60 000 m3 9,12 Sk vrátane DPH za m3. Pre odberateľa od 60 000 do 400 000 m3 je to 7,80Sk za m3. Ak je to od 400tis. do 2mil., je to 7,20Sk za m3.
Okrem iného sú zálohové platby tak nízke, že DP môže mať prachy na účte, čerpať úroky a spotrebu vyplatiť až neskôr.
To je samozrejme za predpokladu, že DP má vlastnú plničku a tá sa mu musí oplatiť postaviť. Pochybujem, že by sa to oplatilo DPMP, ale na takom Jurajovom dvore a Trnávke je to o inom.
J
Čo sa bodu 1. týka, reagoval som na Vladimírov príspevok o nejakom západnom meste, ktoré chce smradobusy vyhodiť všetky.
A ak by som mal byť zlý, tak je to diskusia tvojho štýlu.
Re #419 Papyr: Už áno. Ale aj tak, nech rátam ako rátam tak 55.000.000 km pri spotrebe LEN 30l/100km je 16.500.000 litrov nafty a to len pri cene 10Kč za liter je 165.000.000Kč. Alebo zase mám niekde chybu? ?
Re #420 Papyr: To nevieme ani pri El. energii koľko bude stáť v roku 2006. Pokiaľ si čítal dnešnú správu v médiách, tak do roku 2030 je potrebné vraziť do el. siete celosvetovo 10 biliónov dolárov, inak hrozia veľké výpadky,... Aj el. energia pôjde v roku 2007 hore, pre minimálne spotrebné dane, ktoré požaduje EU, uvidíme ako dopadne požiadavka o odklad.
Avšak pri hromadnej preprave osôb by sa nemala spotrebná daň z CNG a LPG platiť tak dúfam, že aj u el. energie to tak bude.
Je mi jasné, že čím viac trolov bude jazdiť, tým viac sa ušetrí. Také veci netreba vysvetlovať.
Nakupovanie nových busov ani trolov som nerátal. Aj keď by bolo dobré porovnať cenu vozidiel a ak odmyslím náklady na zriadenie vrchného vedenia porovnať prevádzkové náklady trolov, Diesel busov a CNG busov. Pri troloch treba samozrejme započítať údržbu vedenia a meniarní. Potom zistiť do koľko rokov sa mi rozdiel nákupnej ceny vozidla vráti.
Počul som už o duobuse, ale zase je ekonomické kupovať trol s agregátom, ktorý využiješ 15 krát počas doby životnosti?
Jednoducho si myslím, že je dobré nechať si zopár busov na linkách, normálne využívať ich úžitkovú hodnotu a v prípade potreby ich stiahnuť kam treba.
Re #424 bigmac: Prepáč, ale ja som porovnával jedine diesel bus s CNG bus. Nikdy som nikde nepísal, že trol je na prevádzku drahší ako CNG bus. Jedine, že by ten bus jazdil na vodu A aj ja si myslím, že ideálne je postaviť rýchlodrážne električkové trate na najvyťaženejšie ťahy a urobiť výťahy za pomoci trolov. CNG busy dať na linky do Zah. Bystrici, Čunova, Grobu a iné, kde by stavanie vedenia a meniarní pre trole bolo v dlhodobom horizonte neekonomické.
Takže ešte raz a dúfam naposledy. Ja nepopieram výhody trolejbusu oprotí akémukoľvek autobusu. Trol jednoducho vychádza lepšie. Ja len vyzdvihujem výhody CNG busu oproti diesel busu a to hlavne v bratislavských podmienkach, kde DP prevádzkuje 550 vozov. To už akým spôsobom sa to tam robí je iná vec. Ale radšej by som bol keby bolo 550 trolov a 130 busov.
Veď pre mňa je doteraz nepochopiteľné, že moje druhé najobľúbenejšie mesto, ktorého obyvatelia sú dosť ekologiky založení (vlastne celý štát) nemajú trolejbusy.