Mesto dlhuje dosť veľké peniaze ešte z predošlého roku, podnik nejako fungovať musí. Buď sa uskromnia v prémiách alebo budú musieť prepustiť 50-60 ľudí. Tak nech si každý povie, čo je lepšie... Neobhajujem postup podniku, ale každý vie, aká je situácia a najbližšie mesiace nebudú ľahké.
Mnoho dopravcov muselo prepúšťať, prípadne sa rútia do krachu. Ak to ma mám povedať hnusne, tak keby som bol vodič, kašlem na tých 30%, hlavne som rád, že mám robotu.
Autorka článku chcela spraviť senzáciu, pretože vodiči boli tiež v prvej línii a zlý zákerný riaditeľ im siahol na prémie. No ale dva mesiace vozili vzduch. Tak z čoho im má podnik vyplatiť prémie, keď sa tu na štvrť roka zastavil život a tržby sa prepadli o 80% ?
Chápem, že keby sa označník osadil bližšie k ceste, tak by ho pravdepodobne niekto zrámoval pomocou spätného zrkadla, no ani súčasné osadenie nie je šťastné. Veď je v podstate v strede chodníka.
Opravil by som bod 2 . Myslím, že nič nebráni výrobcovi, aby sa prihlásil do oboch prípadne aj viac kategórií, veď kĺbové vozy vychádzajú zo sólo vozov. Aspoň sa tak zvýši transparentnosť (korupcie a lobizmu je teraz všade dosť) pri výbere a v neposlednom rade aj možnosť presadenia sa iného výrobcu s možno lepším výrobkom.
1. ja osobne v tom vidím logiku, nakoľko sa aspoň z časti zabráni monopolu len jedného výrobcu (jedna nemenovaná firma je tomu dobrým príkladom).
2. unifikácii to nijako nebráni, nakoľko trakčnú výzbroj je dnes možné nainštalovať do hocijakej autobusovej karosérie stačí sa dohodnúť s jej dodávateľom (máme trolejbusy SORky, Solarisy a sú aj už nové Ivecá).
3. každý dopravca by mal vedieť koľko a akých vozov potrebuje a hlavne, či ich je bude čím zaplatiť. Je zbytočné robiť súťaž na X kusov a nakoniec kúpiť jeden, či dva autobusy.
Je dosť otázne, prečo zvolili tento postup. Je pravda, že úrad presadzuje rozdeľovanie na časti (napr. uzol Žilina) a ako argumenty uvádza možnosť prihlásenia viacerých subjektov spolu s nižšou cenou, čo je pri tak malej zákazke otázne. Vidím skôr nevýhody v spomínanej rozdielnosti vozového parku.
Na druhu stranu pri minulej súťaži nerozdelenie na časti UVO nekomentovalo, čo ale neznamená, že v tomto prípade to už nemôžu urobiť.
Videl by som aspoň jednú výhodu, ktorá sa ukazuje v Bratislave. Tam vyhlásili poslednú veľkú súťaž na klbáky na časti. V jeden časti boli odvolania a kontroly, zatiaľčo v druhej je už podpísaná zmluva. Takže ak by boli znova problémy, aspoň niečo by mohlo prísť.
Jednou z hlavných vecí, ktorú mi v podniku pred dvomi rokmi prízvukovali bola, že chcú, aby boli 12M a 18M vozidlá rovnakého typu, teda aby bola zabezpečená unifikácia, univerzálnosť a zameniteľnosť dielov. Ale vidím, že to sa asi nepozdávalo úradu...
https://www.dpmp.sk/_uploads/files/0801198e0b.pdf
Predmetom zákazky je príprava a spracovanie podkladov pre vyhlásenie verejnej súťaže
na spracovanie projektovej dokumentácie pre nasledujúce projektové zámery:
1) Modernizácia údržbovej základne trolejbusov a výstavba meniarne
2) Výstavba nových trolejbusových tratí a meniarní
3) Modernizácia trolejbusových tratí
Uznávam, že môj príspevok vyznel trocha ako "hejt", ale moja výčitka smeruje takmer úplne k tomu, že mesto (narozdiel od Bratislavy či Košíc) nebolo ochotné prispieť na nákup klbákov posledné roky takmer nič. Verejnou dopravou cestujem denne a už ani nepočítam, koľko krát som sa pred koronou ocitol v natlačenej Bratislavskej SOR-ke tam, kde mal byť vypravený klbák.
Ja popravde obdivujem ľudí v podniku, že vedia zabezpečiť s tým čo majú kompletnú výpravu. Ale každý sa tu zhodneme, že táto situácia nikdy verejnú dopravu nespopularizuje. Karosy a Citelisky odviedli v Prešove dobrú robotu, ale už majú 15+ rokov a je to cítiť na poruchovosti aj na kvalite cestovania a určite nepatria na celodennú výpravu.
Ešte by som sa zamyslel nad počtami. Ako som už dávnejšie spomenul, tak DP prevádzkuje iba 3 schopné klbáky. To je všetko. SORky sú spracovaním na rozdiel od trolejových verzií úplná fušerina. V interiéry všetko vrzgá a už na mňa dnu aj pršalo. Ak je takto spracovaná aj mechanická časť, nečudujem sa poruchám. Citybus som nikdy nemal ako cestujúci rád, lebo väčšina sedadiel je dimenzovaná na ľudí do 160cm a spolu s Citeliskami je neoddeliteľnou súčasťou cestovania nekonečné klepanie plastov (v Košiciach som videl už v Citelise aj plast držiaci iba na jednej skrutke, čo už bolo na hranici bezpečnosti).
O nákupe nových klbákov stále nič nepočuť a aj keby to vyšlo a aj keby sa podarilo nejak uprosiť mesto o nejaké financie + podnik by si zobral nejaký úver, tak sa kúpi všetkých 10 plánovaných. To je 13 vozidiel spĺňajúcich normy 21. storočia a ak sa nemýlim výprava v špičke je okolo 21-22. Navyše neverím, že pri tomto tempe obstarávaní sa dočkáme autobusov skôr ako v 2022. Do vtedy to podľa mňa ešte nejaká Karosa, poprípade Citybus vzdá (a ani SORky sa zázračne nestanú spoľahlivé) a budeme radi za kĺbovú výpravú na celodenkách, nie nízkopodlažnú . A čo sa týka vypravovania cez víkend, tak určite by mala byť priorita vypravovanie vozidiel s čo najväčšou pohodlnosťou pre cestujúcich.
Z toho mi vychádza určite nákup strojov zo západu, lebo zaškolenie zamestnancov a nový softvér na diagnostiku nemôže byť drahší, ako večne kriesenie historičákov, ktoré sa nejakou náhodou vyskytli vo výprave.
Ja by som podotkol snáď len toľko, že počas víkendu bola, prípadne možno ešte aj teraz je tzv. zrýchlená P1. T. j. prebieha zrýchlené vyčistenie vozidla (podokenné lišty, madlá, vysatie a umytie podlahy). Robí sa to hlavne u nízkopodlažných vozov nakoľko periodicita klasickej P1 je veľmi dlhá. Aj to môže byť jeden z dôvodov, že cez víkend jazdia klasické Karosy. U trolejbusov toto neplatí, nakoľko mesačne prejdú P1-čkou všetky vozy.
K SOR-kám snáď len toľko, že už v máji 2010 sa uskutočnila kompletná výmena vyklápacích vetracích častí okien za posúvacie u oboch vozidiel, pre zlé vetranie interiéru a dorábala sa aj deliaca sklenená priečka ku kabínke vodiča.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
S499.1023