Uznávam, že môj príspevok vyznel trocha ako "hejt", ale moja výčitka smeruje takmer úplne k tomu, že mesto (narozdiel od Bratislavy či Košíc) nebolo ochotné prispieť na nákup klbákov posledné roky takmer nič. Verejnou dopravou cestujem denne a už ani nepočítam, koľko krát som sa pred koronou ocitol v natlačenej Bratislavskej SOR-ke tam, kde mal byť vypravený klbák.
Ja popravde obdivujem ľudí v podniku, že vedia zabezpečiť s tým čo majú kompletnú výpravu. Ale každý sa tu zhodneme, že táto situácia nikdy verejnú dopravu nespopularizuje. Karosy a Citelisky odviedli v Prešove dobrú robotu, ale už majú 15+ rokov a je to cítiť na poruchovosti aj na kvalite cestovania a určite nepatria na celodennú výpravu.
Ešte by som sa zamyslel nad počtami. Ako som už dávnejšie spomenul, tak DP prevádzkuje iba 3 schopné klbáky. To je všetko. SORky sú spracovaním na rozdiel od trolejových verzií úplná fušerina. V interiéry všetko vrzgá a už na mňa dnu aj pršalo. Ak je takto spracovaná aj mechanická časť, nečudujem sa poruchám. Citybus som nikdy nemal ako cestujúci rád, lebo väčšina sedadiel je dimenzovaná na ľudí do 160cm a spolu s Citeliskami je neoddeliteľnou súčasťou cestovania nekonečné klepanie plastov (v Košiciach som videl už v Citelise aj plast držiaci iba na jednej skrutke, čo už bolo na hranici bezpečnosti).
O nákupe nových klbákov stále nič nepočuť a aj keby to vyšlo a aj keby sa podarilo nejak uprosiť mesto o nejaké financie + podnik by si zobral nejaký úver, tak sa kúpi všetkých 10 plánovaných. To je 13 vozidiel spĺňajúcich normy 21. storočia a ak sa nemýlim výprava v špičke je okolo 21-22. Navyše neverím, že pri tomto tempe obstarávaní sa dočkáme autobusov skôr ako v 2022. Do vtedy to podľa mňa ešte nejaká Karosa, poprípade Citybus vzdá (a ani SORky sa zázračne nestanú spoľahlivé) a budeme radi za kĺbovú výpravú na celodenkách, nie nízkopodlažnú . A čo sa týka vypravovania cez víkend, tak určite by mala byť priorita vypravovanie vozidiel s čo najväčšou pohodlnosťou pre cestujúcich.
Z toho mi vychádza určite nákup strojov zo západu, lebo zaškolenie zamestnancov a nový softvér na diagnostiku nemôže byť drahší, ako večne kriesenie historičákov, ktoré sa nejakou náhodou vyskytli vo výprave.
Ja by som podotkol snáď len toľko, že počas víkendu bola, prípadne možno ešte aj teraz je tzv. zrýchlená P1. T. j. prebieha zrýchlené vyčistenie vozidla (podokenné lišty, madlá, vysatie a umytie podlahy). Robí sa to hlavne u nízkopodlažných vozov nakoľko periodicita klasickej P1 je veľmi dlhá. Aj to môže byť jeden z dôvodov, že cez víkend jazdia klasické Karosy. U trolejbusov toto neplatí, nakoľko mesačne prejdú P1-čkou všetky vozy.
K SOR-kám snáď len toľko, že už v máji 2010 sa uskutočnila kompletná výmena vyklápacích vetracích častí okien za posúvacie u oboch vozidiel, pre zlé vetranie interiéru a dorábala sa aj deliaca sklenená priečka ku kabínke vodiča.
Poteším sa, keď svojím názorom prispejú aj ostatní, čím viac hláv a názorov, tým lepšie Bavíme sa teda o spoľahlivosti jednotlivých vozidiel a či je správne, resp. vhodné, že sa na linky vypravujú aj staršie autobusy, ak má dopravca v danom období dostatok pojazdných novších nízkopodlažných autobusov.
V prázdninovom režime premáva na celodenných linkách 8 kĺbových autobusov + na špičkách 3. Máme k dispozícii 3 Solarisy, 4 Citelisy, 3 Citybusy, 2 SORky a niekoľko Karos.
Kvízová otázka znie: Ktoré vozidlá by sa mali na linky vypravovať prednostne?
Lebo zdravý rozum hovorí, že najnovšie a nízkopodlažné. Takže ak mi niekto povie, že práve tie dve SORky do výpravy netreba a sú nadbytočné, tak by sa mal zamyslieť
Je pravda, že nie všetky spoje sú garantovane nízkopodlažné, ale príde mi choré, aby sa v prázdninovom režime, ktorý spomínaš ty, vypravovali na celodenky Karosy alebo iné staršie vozidlá. Samozrejme, ak tie nové nie sú pokazené...
Alebo inak, ak by boli aj tieto konkrétne 2 vozidlá stále pojazdné a s nimi aj ostatné NP autobusy, tak nie je cez prázdniny nutné vypravovať Karosy, nie?
Dnes som upravoval nejaké veci v katalógu vozidiel a prezeral som si výpravu #375 a #376. Nedalo mi to a hrabal som sa ďalej, pdf-ko v prílohe je výstupom. Je vôbec možné, že sa vrážajú tisíce eur do vozidiel, ktoré viac stoja, než jazdia? Pre objektívnosť som rátal len s pracovnými dňami, keďže cez víkendy je snaha vypravovať Solarisy.
Nejdem sa hrať na ultrašotouša a nejako kritizovať tohto konkrétneho výrobcu autobusov, keďže tu máme aj Citelisy, ktoré tiež veľa kvality a spoľahlivosti do vienka nedostali. Ale je to je už aj vekom a (ne)údržbou.
Každý, kto používa sedliacky rozum a má aspoň základku, by mal dôjsť k záveru, že v súčasnej situácii, kedy máme obrovský nedostatok klbákov, sú tieto dve vozidlá akurát väčšou ťarchou, než výpomocou. Smutný je aj fakt, že tieto autobusy v podstate patria v DP medzi tie najnovšie, čo sa týka klbákov.
Lehota na predkladanie ponúk na elektrobusy sa predĺžila do 12.6. Tentokrát ale od uchádzačov chodia otázky a z nich sa dá vydedukovať, že bude už viac ako jeden uchádzač, čo je dobrá správa.
Presne tak. Ako napríklad 367 alebo 369, ktoré búchajú jedna radosť...
Pred pár dňami som si spomenul, ako sme tu písali, že BA SORky berie armáda do Ruskej apod., ale pritom je to tak ako vravíš BA SORky sú proste v dobrom stave.
Rozumieš tomu správne. Ak ich neodkúpi náš podnik, tak idú preč.
Pre ilustráciu, čo by to znamenalo:
- aktuálna potreba je 24 štandardných autobusov cez deň + 2 v noci,
- podnik aktuálne eviduje 13 Soarisov, 3 Citybusy, 10 Citelisov a 7 BA-SORiek,
- z toho 2 SU sú trvalo na zálohe, z Citelisov momentálne nejazdí #400 a zo Solarisov momentálne nejazdí #384 a #392, čo je normálne, pretože vozidlá sa kazia.
Vo výsledku máme teda v tejto chvíli k dispozícii 31 autobusov, ak berieme do úvahy, že všetky vozidlá jazdia a ďalšie 2 sú na zálohe. Ak od 31 odrátame tých 7 SORiek, tak sme na čísle 24, čo je hranica. Všetci veľmi dobre vieme, že 24 autobusov nebude naraz v premávke nikdy a tým pádom tu máme problém - stačí si pozrieť aktuálnu výpravu.
Čo som tým chcel povedať? Šotoušinu dajme bokom a priznajme si, že tie SORky proste potrebujeme a nezaobídeme sa bez nich. A reči, že sú to vraky z Bratislavy ja osobne odmietam, pretože aj tá najhoršia bratislavská SORka je stále v lepšom stave, než ktorýkoľvek prešovský Citelis A myslím, že to by potvrdili aj mechanici. Tie autobusy sú skutočne pohodlné, svižné a v dobrom stave. Podnik spravil chybu, že ich rovno neodkúpil už pred dvomi rokmi, nemusel by platiť za prenájom a už dávno mohli byť pretvorené na obraz prešovský.
Ak tomu správne rozumiem, tak keď ich teraz náš podnik nekúpi, tak o nich príde ? A myslíte, že keby ich aj podnik kúpil tak by prešli aj cez lakovňu ?
Teraz keď nefunguje škola, tak by sme mohli povedať, že tá zástavka je opustená, takže po nej neštekne ani pes a potom tak aj vyzerá. Ale keď je vôľa zvyšovať si adrenalín, treba sa ísť pozrieť na zastávku Pod Šalgovíkom, ktorá čelí útokom vandalov snáď každý týždeň. Pravidelne rozbité sklenené výplne, ogrcaný inventár a množstvo grafiti ako v nejakom gete. Tam si to vždy odnesie celá zástavka - od označníka, cez automat až po prístrešok. A tiež je to všetkým jedno, akurát automat sa pravidelne čistí, keďže ho chytajú ľudia.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
rexino
Ja popravde obdivujem ľudí v podniku, že vedia zabezpečiť s tým čo majú kompletnú výpravu. Ale každý sa tu zhodneme, že táto situácia nikdy verejnú dopravu nespopularizuje. Karosy a Citelisky odviedli v Prešove dobrú robotu, ale už majú 15+ rokov a je to cítiť na poruchovosti aj na kvalite cestovania a určite nepatria na celodennú výpravu.