Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Aj dnes ma vodiči našich trolejbusov tešili. S radosťou musím konštatovať, že čím ďalej pribúda viac vodičov, pre ktorých je výhybka a kríž vo vzťahu k jazde o nič viac ako nejaký úsekový delič. Len tak ďalej! Špeciálne ma potešila veľmi slušná jazda krátkym trolejbusom, kde si takto skvele počínal už starší vodič. Vlnu rýchlojazdenia totiž vyvolali mladšie ročníky a tie staršie boli dosť dlho konzervatívne.

Aby som len nechválil, dosť ma šokoval aj jeden expert, ktorý cez Elektroliny na Bardejovskom moste úctyhodne preletel, no k tým istým výhybkám na Obrancov mieru sa choval úplne ako ku starým Kremniciam (t.j. rýchlosť = 5 km/h). Darmo, osem mesiacov je asi príliš krátka doba, aby si všimol, že trať je už po rekonštrukcii 🙂

Vonku je príjemne teplo a ja som sa rozhodol, že zajtra už nevezmem ani jarnú vetrovku na seba a pôjdem s krátkym rukávom. Teplotnú zmenu pocítila aj cestujúca verejnosť odkázaná na vozík, pretože krátko pre 14:00 pri Družbe čakalo na 12-tku nejakých 5-6 vozíčkov, a to ešte tento spoj zachádza k ZŠ Prostějovská, kde berie deti. Veru som rád, že dnes na 12/1 jazdí CityBus, lebo Solaris by sa asi do meškania 10 minút dnes nevmestil 🙂
Reply on: Peter K #189:
Ale tak krásne na princípe znaku paragraf som to ešte ani ja vysvetliť nevidel. Jednoduché, výstižné... 🙂

Re #191 Sarko: Ešteže si to odvolal. Už som sa bál, že to budeme musieť znova rozoberať. Ja to poviem takto. Ak by L2 premávala stabilne v trase Dúbrava - Obrancov mieru a L5 stabilne v trase Budovateľská - Obrancov mieru, bolo by to dňa 13.7.1991 pre vtedajších cestujúcich bolestivejšie (väčší počiatočný chaos), ale z dlhodobého hľadiska lepšie. Realizovaný variant bol k cestujúcim v roku 1991 ihľaduplnejší, viac rešpektoval tradičné označenie liniek, ale z dlhodobého hľadiska je menej výhodný, keďže súčasná ďalšia generácia už zmysel pôvodného označenia nechápe a orientuje sa ťažšie.

A aby som celkom zamútil vodu, pre mimoprešovských uvediem, že linka 2/5 bola zriadená v júli 1991 pod označením 2/3 (tzn. na Dúbravu a Budovateľskú jazdila L3) a L5 jazdila v pôvodnej trase, no po krátkej dobe z dôvodu úplného zúfalstva cestujúcej verejnosti bola L3 prečíslovaná na L5 a následne L5 na linku 5C. V roku 1993 bola linka 5C zrušená 🙂
Reply on: Sarko #190:

No, akonáhle som to tu napísal a predstavil si ešte raz, tak som pochopil, že vlastne môžu existovať obe možnosti (2/5 + 2/5 a aj 2/5 + 5/2). Svoje slová beriem späť a Vladimírovi sa ospravedlňujem.

Ja si terajší spôsob 2/5 vyjadrujem tak, že východzia zastávka L2 je na najvzdialenejších konečných (Dúbrava a Budovateľská) a východzia zastávka L5 je v jedinom bode, a to na Obrancov mieru. Aj to dáva logiku.
Reply on: Vladimír #185:

"Vicerým ľuďom pripadá logickejšie, aby jedna polovica trasy bola jedna linka a druhá polovica trasy linka druhá. Nie je žiaden problém..."

Ale problém by to bol! Ak by L2 premávala na trase Dúbrava - Hlavná - Obrancov mieru a späť a L5 na trase Obrancov mieru - Hlavná - Budovateľská a späť, tak L2 aj L5 by boli na Hlavnej ul. jednosmerné a cez tie isté zastávky prechádzané 2x, čím by sa zmysel 2/5 naozaj stratil.

Ale ak L2 premáva v trase Dúbrava - Hlavná - Obrancov mieru a späť Budovateľská - Hlavná - Obrancov mieru a L5 Obrancov mieru - Hlavná - Budovateľská a späť Obrancov mieru - Hlavná - Dúbrava, tak na Hlavnej ul. sú L2 aj L5 obojsmerné a obe linky majú v každom smere iný cieľ.

Re #186 Vladimír:
Iste uznáš, že najlepší príklad, ako vysvetliť nejakú zvláštnosť, je na príklade daného mesta, odkiaľ dotyčný pochádza. V mojom prípade stačí predstavivosť, vo Tvojom prípade je potrebné odsledovanie v mape a v prípade Petra K by som tomu asi neporozumel. :-)))
Tak teraz pozeram, ze som to uz vysvetlovat nemusel ... ?
Reply on: S499.1023 #149:
Nesuhlasim s tvrdenim, ze na zastavke Velka posta sa zasadne meni smer spoja 1. linky. Pokracujuce spoje totiz prejdu CELU KMENOVU TRASU 1. linky. Podobne je to aj na stanici, kde zmenou na cislo 13 STALE ide o spoj do LUBOTIC a teda ziadna zasadna zmena trasy. Tymto ale nechcem obhajovat fakt, ze spoje medzi DELNOU a LUBOTICAMI nesu 3 ciselne oznacenia.
Opakujem , ze jedina problemova zmena je 21/36, ktoru je nevyhnutne odstranit.
Suhlasim , ze zmena cisla linky by mala byt zahlasena.

Re #183 galiyosha: Linka 2/5 je podla mna najuzasnejsia vec, ktoru DPMP vymyslel a nedam na nu dopustit. Predstav si znak paragraf. V minulosti isla linka 5 z jedneho do druheho ramena. V kruhu jazdili linka 2 jednym a linka 3 opacnym smerom. Nevyhoda bola, ze okruh bol tym padom preruseny. V novom oznaceni 2 znamena , ze spoj ide do okruhu (na Obrancov mieru), tu sa zmeni na 5 a pri druhom prejazde mestom uz ide do ramena(Dubrava, alebo Budovatelska podla strany).
Spoj teda rozvaza a zaroven zbiera ludi v okruhu. Navyse pri intervale 30minut po starom premavali 4 trolejbusy, po novom len 3.
Reply on: galiyosha #183:

"Zbeznym prehliadnutim cestovnych poriadkov som mal pocit, ze obe maju takmer zhodny interval..."

Tak na základe tejto veci som predsa len zistil, že Ti jeden podstatný detail unikol.

Linky 2 a 5 SÚ JEDNA LINKA, ktorá je v rôznych častiach trasy rôzne označená. Je preto logické, že majú rovnaký interval.

Na Obrancov mieru sa neprestupuje. Keď ideš z centra na L2 a prídeš na zastávku Obrancov mieru, normálne sedíš v trolejbuse, vodič zmení označenie linky z 2 na 5 a v tom istom vozidla sa vezieš ďalej.
Reply on: Sarko #184:
No v bratislavských podmienkach a pri Tvojom príklade by to úchylka bola 😉 Existuje rad lepších možností ako Špitálsku obslúžiť. Horšie to bolo s prešovskou Obrancov mieru, ktorá sa viacmenej inak logicky obslúžiť nedá.

Ale ako príklad beriem 🙂
Reply on: galiyosha #183:
2/5 ani úchylka nie je (aj keď cudzincov vie pekne vydesiť trolejbus s plechovou tabuľkou, kde je v tvare zlomku napísané 2/5 🙂 ), pretože je pravidlo, že číslo linky sa na Obrancov mieru mení. Horšie je to s inými linkami, ktoré sa prečíslovávajú menej organizovane až celkom neorganizovane ? Ak chceš úchylku, tak sa pozri na linky 13, 20 a 28...

"Takto mi pripada nadmieru chaoticke, ze linka 5 chodi z jedneho bodu tam aj onam, no naspat vsak prichadza linka 2..."

Galiyosha! Pokiaľ si v Prešove nebol, o 2/5-ke doteraz nepočul a toto si odpozoroval z mapy a cestovných poriadkov, tak Ti GRATULUJEM! Jav si pomenoval celkom správne, vystihol si aj možnosť, ako by to mohlo vyzerať logickejšie. To sa nepodarí hocikomu a som zvyknutý, že princíp tejto dvojlinky musím každému prácne vysvetľovať.

A teraz k otázkam.

Vicerým ľuďom pripadá logickejšie, aby jedna polovica trasy bola jedna linka a druhá polovica trasy linka druhá. Nie je žiaden problém. Ale keď sa to v roku 1991 zaviedlo už takto a ľudia (aspoň tí, čo tou linkou pravidelne cestujú) si na to zvykli, asi nemá zmysel po trinástich rokoch zase to meniť.

Dôvod pre súčasné označenie liniek bol nasledovný (radšej v druhom okne otvor mapu).
Do 12.7.1991 existovali tri samostatné linky:
2 - Obrancov mieru - Trojica - Čierny most - Škultétyho - Obrancov mieru
3 - Obrancov mieru - Škultétyho - Čierny most - Trojica - Obrancov mieru
5 - Dúbrava - Trojica - Čierny most - Budovateľská a späť

Nevýhodou týchto liniek bolo končenie L2 a 3 na Obrancov mieru. Ak si šiel od Polikliniky napr. na Duchnovičovo nám., musel si ísť dookola cez mesto, lebo L3 Ťa vyhodila na Obrancov mieru.
Preto bola 13.7.1991 zavedená linka, ktorá je vlastne pôvodnou L5 Budovateľská - Dúbrava, ktorá si pri jazde v každom smere "odskočí" urobiť jeden uzlík cez Obrancov mieru. A keďže tým pádom Hlavnú ul. prechádza v jednom smere dvakrát, musela byť označená dvoma číslami.
Označenie vychádza z historického hľadiska, aby ľudia v centre boli zorientovaní. To znamená, že z periférií vychádza vždy L2, aby v centre vyjadrila smerovanie na Obrancov mieru. Na Obrancov mieru sa vždy prečísluje na L5 a v centre sa tak objaví akoby stará L5 - podľa toho, ako je otočená, ide buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú ul. Cestujúcemu je tu už jedno, že prišla z Obrancov mieru, jeho zaujíma len to, kam smeruje.

Z toho plynie ponaučenie, že:
A: v centre:
- L2 ide vždy na Obrancov mieru bez ohľadu na to, ktorým smerom je otočená
- L5 ide podľa toho, ako je otočená buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú
B: mimo centra:
- bez ohľadu na to, či je to L2 alebo L5, určite sa dostaneš do centra

Dúfam, že som svojím príspevkom veci objasnil a nie ešte viac zamotal, pretože galiyosha mal podľa všetkého vo veci pomerne jasno.
Reply on: galiyosha #183:

Prečo úchylka? Zober si bratislavskú linku 5 a ako príklad rozhodnutie, že má viesť obojsmerne v trasách:
* Dúbravka - Tunel - Obchodná - Vazovova - Špitálska - Obchodná - Račianske mýto - Rača
* Rača - Račianske mýto - Obchodná - Špitálska - Vazovova - Obchodná - Tunel - Dúbravka

Ak jeden kompletný smer pomenuješ ako L2, napr. Dúbravka - Rača, tak v trase Hurbanovo nám. - Obchodná - Radlinského Ti pôjde linka 2x. Ako presvedčíš cestujúceho nastupujúceho na zastávke Poštová, či ide na Nám. SNP alebo do Rače? To isté platí aj pre opačný kompletný smer, ako sa dozvie cestujúci, či pôjde spoj na Nám. SNP alebo do Dúbravky?

Preto máme poruke elegantné prešovské riešenie a určíme L2 v trase Dúbravka - Obchodná - Tr. SNP a L5 v trase Tr. SNP - Obchodná - Rača. Na konečnej Tr. SNP to bude vyzerať ako s linkami 6 a 7, len s tým rozdielom, že na tejto zastávke sa zakaždým zmení číslo linky.
Reply on: Papyr #145:
Uh, tak tuto presovsku uchylku som si vsimol az teraz a som z nej skutocne vydeseny. Narobila mi v hlavne poriadny chaos. Preco nemoze byt jedna vetva bola v oboch smeroch oznacena ako linka 2, druha ako linka 5 a pripadne prejazdy vozidiel medzi tymito dvomi linkami? Takto mi pripada nadmieru chaoticke, ze linka 5 chodi z jedneho bodu tam aj onam, no naspat vsak prichadza linka 2... Alebo to chapem uplne zle?

Najma vsak nechapem, preco su taketo sarady vobec potrebne -- nemozu byt linky 2 a 5 spojene do jedinej? Zbeznym prehliadnutim cestovnych poriadkov som mal pocit, ze obe maju takmer zhodny interval...
Reply on: Sarko #181:
Myslím, že nemá.
Haló, Prešov!

Čo je nové v prevádzke? Má už aspoň zavedený a "utajený" opačný smer L48 vyvesené CP?
Reply on: Vladimír #179:
Rozmýšľal som nad svojím predošlým príspevkom a mám dojem, že som preň našiel vysvetlenie. Trolejbusy 15 TrM majú prvý bočný displej medzi prvými a druhými a druhý bočný displej medzi tretími a štvrtými dverami. Do autobusov B941 nechal DPMP namontovať prvý bočný displej medzi druhé dvere a kĺb, takže sú tie bočné displeje k sebe oveľa bližšie. Preto mi to pripadá také čudné.
Tak či onak, ja osobne (ostatným svoj názor nevnucujem) som si na jeden bočný displej zvykol, pre orientáciu mi stačí. Skôr by som peniaze investoval do druhého vnútorného displeja za kĺb.
Reply on: Papyr #177:
Možno ani nie tak na 15 TrM-ke, ale vyslovene čudné mi to pripadá na takej Karose B941 🙂
Reply on: Miro #171:
1) neznizil by si pocet liniek, iba pocet cisel potrebnych na ich oznacenie 🙂
2) ano, napriklad aj z okresneho mesta Melnika ide do Vsetat autobusova linka cislo 472, pretoze v Melniku pouzivaju cislovanie liniek podla organizatora Prazskej integrovanej dopravy 🙂
Reply on: Vladimír #176:
Myslis napriklad Skodu 15TrM? 🙂
Reply on: S499.1023 #175:
Možno 🙂 Ale ak mám povedať pravdu, v ostatnom čase som si tak zvykol na jeden bočný displej na prešovských kĺbových busoch, že keď natrafím na klbák s displejmi dvoma, doslova mi to pripadá až čudné ☺
Reply on: Vladimír #172:
No ak prídu klobáskové trolejbusy na rad ako posledné, vyvoláva to vo mne nádej, že sa medzitým zreviduje rozhodnutie a budú mať dva bočné a dva vnútorné transparenty:-).
I.
Reply on: Miro #173:
V SAD Prešov majú od tohto roku displeje viac-menej všetky autobusy.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.