Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: galiyosha #183:
2/5 ani úchylka nie je (aj keď cudzincov vie pekne vydesiť trolejbus s plechovou tabuľkou, kde je v tvare zlomku napísané 2/5 🙂 ), pretože je pravidlo, že číslo linky sa na Obrancov mieru mení. Horšie je to s inými linkami, ktoré sa prečíslovávajú menej organizovane až celkom neorganizovane ? Ak chceš úchylku, tak sa pozri na linky 13, 20 a 28...

"Takto mi pripada nadmieru chaoticke, ze linka 5 chodi z jedneho bodu tam aj onam, no naspat vsak prichadza linka 2..."

Galiyosha! Pokiaľ si v Prešove nebol, o 2/5-ke doteraz nepočul a toto si odpozoroval z mapy a cestovných poriadkov, tak Ti GRATULUJEM! Jav si pomenoval celkom správne, vystihol si aj možnosť, ako by to mohlo vyzerať logickejšie. To sa nepodarí hocikomu a som zvyknutý, že princíp tejto dvojlinky musím každému prácne vysvetľovať.

A teraz k otázkam.

Vicerým ľuďom pripadá logickejšie, aby jedna polovica trasy bola jedna linka a druhá polovica trasy linka druhá. Nie je žiaden problém. Ale keď sa to v roku 1991 zaviedlo už takto a ľudia (aspoň tí, čo tou linkou pravidelne cestujú) si na to zvykli, asi nemá zmysel po trinástich rokoch zase to meniť.

Dôvod pre súčasné označenie liniek bol nasledovný (radšej v druhom okne otvor mapu).
Do 12.7.1991 existovali tri samostatné linky:
2 - Obrancov mieru - Trojica - Čierny most - Škultétyho - Obrancov mieru
3 - Obrancov mieru - Škultétyho - Čierny most - Trojica - Obrancov mieru
5 - Dúbrava - Trojica - Čierny most - Budovateľská a späť

Nevýhodou týchto liniek bolo končenie L2 a 3 na Obrancov mieru. Ak si šiel od Polikliniky napr. na Duchnovičovo nám., musel si ísť dookola cez mesto, lebo L3 Ťa vyhodila na Obrancov mieru.
Preto bola 13.7.1991 zavedená linka, ktorá je vlastne pôvodnou L5 Budovateľská - Dúbrava, ktorá si pri jazde v každom smere "odskočí" urobiť jeden uzlík cez Obrancov mieru. A keďže tým pádom Hlavnú ul. prechádza v jednom smere dvakrát, musela byť označená dvoma číslami.
Označenie vychádza z historického hľadiska, aby ľudia v centre boli zorientovaní. To znamená, že z periférií vychádza vždy L2, aby v centre vyjadrila smerovanie na Obrancov mieru. Na Obrancov mieru sa vždy prečísluje na L5 a v centre sa tak objaví akoby stará L5 - podľa toho, ako je otočená, ide buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú ul. Cestujúcemu je tu už jedno, že prišla z Obrancov mieru, jeho zaujíma len to, kam smeruje.

Z toho plynie ponaučenie, že:
A: v centre:
- L2 ide vždy na Obrancov mieru bez ohľadu na to, ktorým smerom je otočená
- L5 ide podľa toho, ako je otočená buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú
B: mimo centra:
- bez ohľadu na to, či je to L2 alebo L5, určite sa dostaneš do centra

Dúfam, že som svojím príspevkom veci objasnil a nie ešte viac zamotal, pretože galiyosha mal podľa všetkého vo veci pomerne jasno.
Reply on: galiyosha #183:

Prečo úchylka? Zober si bratislavskú linku 5 a ako príklad rozhodnutie, že má viesť obojsmerne v trasách:
* Dúbravka - Tunel - Obchodná - Vazovova - Špitálska - Obchodná - Račianske mýto - Rača
* Rača - Račianske mýto - Obchodná - Špitálska - Vazovova - Obchodná - Tunel - Dúbravka

Ak jeden kompletný smer pomenuješ ako L2, napr. Dúbravka - Rača, tak v trase Hurbanovo nám. - Obchodná - Radlinského Ti pôjde linka 2x. Ako presvedčíš cestujúceho nastupujúceho na zastávke Poštová, či ide na Nám. SNP alebo do Rače? To isté platí aj pre opačný kompletný smer, ako sa dozvie cestujúci, či pôjde spoj na Nám. SNP alebo do Dúbravky?

Preto máme poruke elegantné prešovské riešenie a určíme L2 v trase Dúbravka - Obchodná - Tr. SNP a L5 v trase Tr. SNP - Obchodná - Rača. Na konečnej Tr. SNP to bude vyzerať ako s linkami 6 a 7, len s tým rozdielom, že na tejto zastávke sa zakaždým zmení číslo linky.
Reply on: Papyr #145:
Uh, tak tuto presovsku uchylku som si vsimol az teraz a som z nej skutocne vydeseny. Narobila mi v hlavne poriadny chaos. Preco nemoze byt jedna vetva bola v oboch smeroch oznacena ako linka 2, druha ako linka 5 a pripadne prejazdy vozidiel medzi tymito dvomi linkami? Takto mi pripada nadmieru chaoticke, ze linka 5 chodi z jedneho bodu tam aj onam, no naspat vsak prichadza linka 2... Alebo to chapem uplne zle?

Najma vsak nechapem, preco su taketo sarady vobec potrebne -- nemozu byt linky 2 a 5 spojene do jedinej? Zbeznym prehliadnutim cestovnych poriadkov som mal pocit, ze obe maju takmer zhodny interval...
Reply on: Sarko #181:
Myslím, že nemá.
Haló, Prešov!

Čo je nové v prevádzke? Má už aspoň zavedený a "utajený" opačný smer L48 vyvesené CP?
Reply on: Vladimír #179:
Rozmýšľal som nad svojím predošlým príspevkom a mám dojem, že som preň našiel vysvetlenie. Trolejbusy 15 TrM majú prvý bočný displej medzi prvými a druhými a druhý bočný displej medzi tretími a štvrtými dverami. Do autobusov B941 nechal DPMP namontovať prvý bočný displej medzi druhé dvere a kĺb, takže sú tie bočné displeje k sebe oveľa bližšie. Preto mi to pripadá také čudné.
Tak či onak, ja osobne (ostatným svoj názor nevnucujem) som si na jeden bočný displej zvykol, pre orientáciu mi stačí. Skôr by som peniaze investoval do druhého vnútorného displeja za kĺb.
Reply on: Papyr #177:
Možno ani nie tak na 15 TrM-ke, ale vyslovene čudné mi to pripadá na takej Karose B941 🙂
Reply on: Miro #171:
1) neznizil by si pocet liniek, iba pocet cisel potrebnych na ich oznacenie 🙂
2) ano, napriklad aj z okresneho mesta Melnika ide do Vsetat autobusova linka cislo 472, pretoze v Melniku pouzivaju cislovanie liniek podla organizatora Prazskej integrovanej dopravy 🙂
Reply on: Vladimír #176:
Myslis napriklad Skodu 15TrM? 🙂
Reply on: S499.1023 #175:
Možno 🙂 Ale ak mám povedať pravdu, v ostatnom čase som si tak zvykol na jeden bočný displej na prešovských kĺbových busoch, že keď natrafím na klbák s displejmi dvoma, doslova mi to pripadá až čudné ☺
Reply on: Vladimír #172:
No ak prídu klobáskové trolejbusy na rad ako posledné, vyvoláva to vo mne nádej, že sa medzitým zreviduje rozhodnutie a budú mať dva bočné a dva vnútorné transparenty:-).
I.
Reply on: Miro #173:
V SAD Prešov majú od tohto roku displeje viac-menej všetky autobusy.
Reply on: Vladimír #172:
Veď hovorím, že to bol taký úlet, reakcia na to, že tu furt niekto trval na znižovaní počtu liniek...
Ja by som dokonca bol za výraznejšie značenie každej odchýlky od štandardného spoja na linke - napr. spoj, ktorý nejde celú trasu, by mohol mať iné číslo, alebo aspoň pridané písmeno u čísla linky, aby to trklo takého, čo nepozerá na texty ?
A číslovanie prímestských liniek by som bral všetkými desiatimi, najmä ak majú vo zvyku ako tu u nás v Žiline odchádzať aj siedmi naraz (!) jedným smerom z mesta do rôznych dedín a takto za sebou prídu na nasledujúcu zastávku a majú len tie maličké tabuľky.
To v okolí PO už začína SAD používať transparenty s premenlivým textom? To sú nejako vpredu ?
Reply on: Richard #170:
V prvej várke dostali displeje 91, 284, 306, 316 a 326. Pri ďalšej budú prioritou špičkové klbáky, pretože tie najčastejšie menia číslo počas spoja (čiže vozidlá 318, 319, 320, 321, 325, 327, 328, 331, 332). Na druhom mieste dôležitosti sú sólo Karosy a napokon sólo trolejbusy. Kĺbové trolejbusy sú už vo vzdialenejšej budúcnosti ako najmenej podstatné.

Pre premenovaní zastávky 17. novembra na Duchnovičovo nám. v roku 2002, či kedy to bolo, pristúpil DPMP na základe nejakého občianskeho návrhu... V Prešove je zvykom, že jedna zo zastávok na ulici nesie názov tejto ulice. Pokiaľ by sme šli za hranice nášho mesta, tam by túto zmenu označili za logickú, pretože vo väčšine väčších miest je neprípustné, aby sa zastávka volala podľa ulice, na ktorej sa priamo nachádza. To totiž komplikuje lokalizáciu zastávky.

Re #171 Miro: Veruže je to kacírska myšlienka 🙂 Ale odpovedal si si sám. Vo svete (a zďaleko to nie je len Ostrava) existuje trend prideľovať čísla prímestským a mimomestským linkám a nie naopak. A už vôbec Tvoj návrh nesedí na linky, ktoré majú na jednej strane obec a na druhej sídlisko... V Prešove totiž pojem mestská a prímestská linka neexistuje.
Napadla ma taká kacírska myšlienka, ako znížiť počet liniek, ale nekameňujte ma prosím ? , veď všetky geniálne myšlienky sa na začiatku zdali byť nezmyselné.

Čo keby prímestské linky prevádzkoval DPMP bez číselného označenia a čísla by mali len linky skutočne mestské?

Na druhej strane som si všimol, že v okolí Ostravy aj medzimestské linky majú čísla a nie sú prevádzkované DPMO.
Tento druhý extrém by po dohode s SAD mohol byť užitočný.
Prajem vsetkym pekny den,

Vladimir: Ano, ja som si vsimal Ikarus 291-ku a myslel som si, ze Majkl mysli na dvojdveraky.
Co sa tyka tych SADkarskych emtestov, najprv som si myslel, ze skutocne vidim len prichadzajuce busy, kedze velkym bolo napisane AS Presov, ale videl som aj takto stojace vozidla na stanovistiach na stanici a prave nastupovali cestujuci, tak neviem ... budem si vsimat viac.
Vladimir: Ktore vozidla budu osadene displejmi v prvej varke ? A este otazocka: Preco bola zastavka 17. novembra premenovana na Duchnovicovo namestie, ked 17. nov. je dlha a siroka a to namestie je vlastne len jedna socha a nejake dve budovy (nech sa ujo Duchnovic neurazi :))) ?
Reply on: Miro #167:
Si prvy co si to precital! ?

Re #160 Richard: Emtesty su v poriadku, vsetky co som dnes videl ukazovali cielove miesto korektne.

Dnes som prvykrat videl ten tambus s displejom. Fakt mu pristane. Uz aby ich mali vsetky tambusy.
Reply on: Miro #167:
Heh, tak toto musím ešte opraviť 🙂
Zdravím Vladimíra a pridávam sa k obdivu nad touto stránkou.

Len taká malá technická pripomienka: Keď som si klikol na pridaj príspevok, zobrazil sa mi text "tieto stránky sú určené na debaty o KOŠICKEJ doprave"... ?
V prehlade sprave som nasiel tento trochu chaoticky text. Pre priaznicov MHD text nebude nicim novym:
"PRÍPRAVA INTEGROVANÉHO DOPRAVNÉHO SYSTÉMU NA SLOVENSKU
Rozhlasová stanica Lumen
Infolumen
14.04.2004, 17.30
Autor: VAĽOVÁ Lucia
Z. POPÁLENÁ, moderátorka:
"Cestovanie po celom Slovensku by malo byť skoordinované, v nasledujúcich dvoch až troch rokoch by to mal zabezpečiť integrovaný dopravný systém. Zavedenie systému by malo znamenať časové prepojenie spojov vlakovej aj autobusovej dopravy a tiež jednotné čipové karty."
L. VAĽOVÁ, redaktorka:
"V Prešove je koordinátorom činností súvisiacich s integrovaným dopravným systémom Dopravný podnik mesta Prešov. Hovorí vedúci odboru dopravy Prešovského samosprávneho kraja Pavel OLEJÁR."
P. OLEJÁR:
"Podporujeme túto myšlienku zaviesť integrovaný dopravný systém, ale sme žiadali, aby boli do tohto integrovaného dopravného systému zaradení všetci dopravcovia na území nášho kraja. Zatiaľ to bolo rokovanie za účasti železníc a dopravného podniku, respektíve SAD-ky Humenné a Dopravného podniku mesta Prešova. Je to určitá výhoda zavedením týchto čipových kariet, lebo je možné používať ako platidlo pri preprave sa hromadnou autobusovou dopravou, totiž vieme, že dneska už hospodári každá SAD-ka na svojom piesočku i každý dopravca, keď si zakúpi lístok, u jedného, neplatí u druhého. Tým spôsobom, pokiaľ by boli zavedené tie čipové karty v rámci integrovaného dopravného systému, touto kartou by si mohol platiť u všetkých dopravcov. Je možné použiť tieto čipové karty príklad konkrétne na použitie parkovísk, na rôzne podujatia."
L. VAĽOVÁ:
"Cieľom integrovaného systému je zabezpečenie časového zosúladenia spojov jednotlivých druhov dopráv.""

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.