Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Vladimír: Tak, práve sa veziem košickým 3518, ktorý zapadá do tej rady, o ktorej si hovoril, že rozjazd/brzda sú najciteľnejšie, no opak je pravdou. Vodič sa zo zastávky zakaždým "odlepí" úplne hladko, počuť akurát zvyšujúce sa obrátky motora. Brzdenie je, ako si popisoval, ku koncu zastavovania silnejšie, ale ako som si všimol, jemnejšie brzdenie spočíva v použití retardéra a pri silnejšom brzdení našliapnutím brzdového pedála.
Reply on: Vladimír Orságh Hviezdoslav #637:
Tak za tento roman ta najblizsie v Bratislave (teda, ak sa nepoberiem na vychod) pozyvam na pivo. ? Kazdopadne vdaka, pomohol si mi spravit aspon aky-taky obraz.

Uprimne povedane, nechapem, ako moze Solaris take zjavne a neospravedlnitelne nedostatky nadalej nechat bez riesenia. Pretoze to, co popisujes, su sice v podstate drobnosti, ale v konecnom dosledku hodnotu produktu vyrazne znizuju.

(Subjektivna poznamka k dizajnu: V tom, ze Citybus posobi daleko elegantnejsie a menej "lacno" nez Urbino, sa zhodneme.)

Zaujimalo by ma, kedy Irisbus pride s uplne novym produktom, lebo koncepcia Agory uz pomaly ale isto doziva...
Isteže musel byť ešte jeden. Do roku 2004 existovali vždy dva dielenské - jedno za trolejbusovú a druhé za autobusovú prevádzku.

Isté však je, že 155 bol ešte v roku 1989 v prevádzke. Zrejme zahynul až s poslednými ŠM-kami v roku 1990.
Reply on: Vladimír #647:
To je celkom mozne, ale som si isty, ze po dielenskom voze c. 155 este nasledoval dielensky voz c. 188 alebo 186 alebo 180 alebo 189 alebo 190, jedno z tychto cisel to myslim bolo. Kazdopadne existovala este jedna dielenska SMka s evidencnym cislom v rozmedzi 180-200.
Keďže žijeme v modernej dobe, nenapíšem, že som otvoril "múdru knihu", ale že som otvoril jeden "múdry súbor" a čože som tam nenašiel 🙂
Poznámku "dielenský" som objavil pri autobuse Karosa ŠM 11 #155, r. v. 1979, ŠPZ PO 73-58. V ktorých rokoch presne dielenským bol, neviem.
Reply on: Vladimír #645:
Viem, ze bola dielenska SM11, ale nepamatam si cislo. Bud to bolo 188, alebo nejakych 19X.
Reply on: Sarko #643:
Výber zo škála od "ťuknutie" po "trhnutie" závisí aj od konkrétneho vodiča.
Rozjazd po trhnutí už plynulý je, to som nikdy nespochybňoval.

Re #644 Kub0: Určite boli, ale ja si už nepamätám ktoré. Ako dielenské si pamätám len Karosy B 731 č. 236 a 253. Možno si ale spomenie niekto iný.
Boli v Prešove dielenske vozidlá šm alebo šl




Kebi ste vedeli evidenčne čislo ešpezetku
? ? ? ?
Reply on: Vladimír #642:
Tak to som si všimol, ale bus sa nepohne, iba to akoby "ťukne" a rozjazd je už potom plynulý. Alebo aspoň taký mám pocit.
Reply on: Sarko #641:
Tak si všimni, že mnohé Solarisy po zatvorení dverí sa najprv akoby zaseknú a až akoby na druhý pokus vyštartujú zo zastávky 🙂
Reply on: Vladimír #640:
No tak to neviem ani ja, ale sľubujem, že si jazdné vlastnosti budem od zajtra v rôznych typoch vozidiel všímať veľmo pozorne.

S tým "vytápaním" sa netráp, spomenul som to len preto, aby sme "še pobaveľi". 😉
Reply on: genius #638:
Veríš, že nechel? Vôbec sa mi nechce písať články ?
Význam zákona o verejnom obstarávaní sa potvrdil. Cena jedného i druhého sa pod vplyvom vidiny kontraktu na 25 ks NP busov (a čo si budeme klamať, aj budúci rok na trolejbusy) sa výrazne znížila. Oproti pôvodne známym cenám lietali aj milióny smerom nadol na jeden kus. Ale cena, tak ako iné požadované paramatre boli neskutočne tesné. Ale nič podrobnejšie Ti neviem povedať. Mne sa nechce v hlave držať ceny všetkých náhradných dielov 🙂

Re #639 Sarko: Neviem, prečo si nie si vedomý kopania do plynu. V KE všeobecne platí, že staršie vozy s tým problém nemali a je to doména skôr novších vozov. Ja som to určite zažil na nejakom kúsku zo série 3511 - 3520 a minimálne 3525 to tiež robila - tak na prevádzačkách v PO ako aj doma v KE. Niektorí vodiči, ktrorí sú zrušní sa vedia pohnúť tak, že trhnutie je menšie, ale stále je. Všímaj si spôsob pohýnania zo zastávky City busu a Solarisu a uvidíš rozdiel.

Oukej, oukej - samostatné VYKUROVANIE PRIESTORU pre cestujúcih. Môže byť? 😉
Reply on: Vladimír Orságh Hviezdoslav #637:
Teda, na tej poznámke o Krvavých sonetoch som sa išiel rozpučiť (nie od škodoradosti, ale akou formou si to napísal). ?

Ale inak, klobúk dolu nad toľkými všestrannými postrehmi. Zarazilo ma len jedno, ako to, že si nie som vedomý "kopania do plynu"? Žeby v KE všetci vodiči kopali do plynu? ? Inak, čo sa týka prudkého rozjazdu/brzdenia, minulý týždeň som si na to v Brne sťažoval, že skoro všetci vodiči takto jazdia a že podľa mňa majú zlú výchovu. Z viacerých strán som však nezávisle dostal odpovede, že mnohí takto jazdia schválne, pretože cestujúci sa takto držia poriadnejšie a pri prípadnej kolízii je menej úrazov... Nechcelo sa mi takému protiargumentu veriť, tak môj známy (ktorý inak jazdí tiež dosť divoko), mi to predviedol na električke. Najprv jazdil štýlom jemu vlastným a pred zastávkou použil na zastavenie koľajovky - všetci sa držali. Ďalšie kolo išiel pekne, plynulé rozjazdy a jemné brzdenie, ale v jednej zastávke opäť zastavil koľajovkami - viacerí mali čo robiť, aby nepopadali a jednej osobe spadla taška na podlahu. Tak, niečo na tom asi bude... ?

No a ešte som sa pousmial nad výrazom "...že samostatné VYTÁPANIE ODDIELU pre cestujúcich chýba." Si si istý, že všetci cestujúci sú držiteľmi potápačských preukazov, alebo sú aspoň plavcami? ?
Re: #637 a dalsie: vlado, nechcel by si tie svoje siahodlhe traktaty zhrnut do nejakeho rozumneho clanku ?? lebo tu v diskusii to zachvilu zapadne a ono je to celkom zaujimave citanie ... inak este jedna (a myslim, ze v nasich podmienkach nie celkom zanedbatelna) otazka: ako je to s cenou city busu a jazvecika ?? lebo aj to je podla mna celkom podstatny moment pre vyber. aka dlha je zaruka ? v akych cenovych relaciach sa pohybuju nahradne diely ? ake su ceny pozarucnych oprav ? no a samozrejme: spotreba. kedze nasi vodici jazdia tzv. "eco-rallye" (co znamena na minimalnu spotrebu) tak myslim, ze udaje su porovnatelne ... a mna zaujimaju ...
Vladimír Orságh Hviezdoslav

Vladimír Orságh Hviezdoslav

Ešte čosi...

"Hrkanie vozov" - klasická výčitka na City bus. Sám som v ČR (Praha, Brno) vypliešťal oči v akom stave im to jazdí. U nás však City busy nehrkajú. Asi sa nepovažuje za problém sem-tam utiahnuť jednu šrúbku.

Spotreba - City busy všeobecne dosť veľká, ale hmotná zainteresovanosť vodičov na spotrebe nafty v podobe prémií za ušetrené litre robí zázraky. My sme klesli z normy nejakých 42,5 l/100 km na teraz asi... hmm... 36? Tak nejako. Tým je teda v prešovských podmienkach City bus porovnateľný s B 932. Solaris presne neviem, ale tiež celkom nízka. Ale tam je ťažko porovnávať, pretože 348 má už štvorstupňovú prevodovku a tá sama sa zrejme istou mierou podieľa na úspore. Objektívne by bolo porovnať dva vozy s rovnakou prevodovkou.


Takže... čo napísať. Prečo som pro-City busácky? Z čiste praktických dôvodov. Ak si uvážim, že väčšina vozidlového parku je od Karosy, je tu otázka náhradných dielov a ich dílerov. Plne si uvedomujem, že v Solarise sa mi ako cestujúcemu cestuje lepšie. Ale ako dopravák nemôžem prehliadať aj chod vozidla, jeho ovládanie a tiež správanie na ceste. Po motorickej stránke osobne nehodnotím, nie som žiaden expert, no práve dnes som zachytil súkromnú info, že aj z diení vyšiel impulz, že jednoznačne City bus áno.

Dúfam, že som si teraz nevylúžil prezývku "advokát Karosy" ako svojho času m@rtin. Snažil som sa písať objektívne. Kto chce, nech na mňa reaguje, môžeme názory prebrať podrobnejšie. Ak som niektoré výhody či nehýhody daného typu nespomenul, nebolo to preto, že by som chcel zavádzať, ale preto, že som si na ne nespomenul.
A dokončím svoje dielo...

Napokon zhodnotím jazdenie s oboma vozidlami. Tu predovšetkým sa ako vhodnejší javí City bus. Svojím tvarom karosérie je, zdá sa, oveľa obratnejší ako Solaris, inak prezývaný aj "lietadlo". Ako hlavný problém z pohľadu vodičov, javí sa vzdialenosť náprav od predku a zadku vozidla. Inými slovami, nie je nič ľahšie ako v našich uliciach predkom alebo zadkom zarýpať do asfaltu. A skutočne, prax ukazuje, že Solaris je na povrch cesty oveľa citlivejší ako City bus. Iste, existujú obmedzenia všeobecne platné pre NP busy (napr. neprejdú cez priecestie do Hanisky), ale zároveň platí, že je viacero miest, kde City bus prejde poľahky, ale Solaris má problémy, prípadne musí neprirodzene kľučkovať alebo vchádzať tiahlymi oblúkmi do protismeru (a tým porušovať dopravné predpisy), aby neoškrel spodok. Niektoré menej kvalitné otočky (Bzenov, Fintice a iné) už dávno Solaris pokrstili. Možnosť zdvíhania karosérie je núdzová a nepoužiteľná v každodennej premávke. Každá minca má teda dve strany. Na jednej strane cestujúci chvália autobus so 100%-tne nízkou podlahou, ale vodičovi Solarisu šedivejú vlasy od toho, kde všade musí jazdiť krokovou rýchlosťou s neustálym kontrolovaním každého výmoľa na ceste. Na jednej strane cestujúci chvália širšiu uličku, na druhej strane je Solaris má problémy v križovatkách, kde iní problém nemajú. Cez umyvárku sa chodí rýchlosťou s posúvaním sa doslova po centimetroch. Paroh musí byť sklopený a aj tak je to ešte tak natesno, že každé zídenie z čiary znamená mantinel. Päť centrimetrov na šírke karosérie nie je možno veľa, ale v kritických podmienkach viac než dosť.

A na záver čerešnička na torte - rozjazdy a brzdenie. Pri pojme rozjazd každého vodiča Solarisu v prvom momente napadne jav tzv. "kopanie do plynu". Po otvorení dverí na zastávke sa autobus automaticky zabrzdí. Na odbrzdenie po zatvorení dverí stačí v City buse jemné našliapnutie na plynový pedál a autobus okamžite radí "jednotku" a odchádza. V Solarise sú na odbrzdenie nutné podstatne vyššie otáčky naprázdno a prevodovka hneď nezaradí. Po každom zatvorení dverí teda nasleduje krátke zarevanie motora naprázdno, potom také "škubnutie" s vozom a až potom jazda. Vodič totiž musí najprv našliapnúť na plyn, potom ho pustiť a znova našliapnuť. Poliaci tu už boli, problém trochu zmiernili, ale v zásade neostránili. Moje skúsenosti so susedných Košíc ukazujú, že kopanie do plynu je aj tam veľmi dobre známym javom.
Úcte sa neteší ani brzda. Tá Solarisovská je typická tým, že má dosť nerovnomerný záber. Pri zošliapavaní najprv reaguje minimálne a potom príde moment keď minimálny posun pedálu znamená mohutný brzdný účinok. A cestujúci lietajú hore-dole po voze. Viacerí vodiči mi povedali, že so Solarisom sa slušne brzdiť zrejme ani nedá. Iste, nie je tu ani rok, napadlo ma, že s tým nevedia jazdiť. Ale keď vidím spôsob brzdenia košických Solarisov, ktorý mi pripomína historické dvojnápravové električky, zrejme to bude objektívny nález 🙂 Skrátka, v Solarise sa treba pri brzdení držať. Jeden vodič mi však otvorene povedal, že ho ako človeka mrzí, že nemôže cestujúcim normálne plynule zabrzdiť a jazdí s nimi nechtiac ako s dobytkom.
Tieto poznatky mi sprostredkovali nielen vodiči pravidelne jazdiaci na prešovskom Solarise Urbino 12 #348 (strieda sa na ňom 9 vodičov), ale úplne nezávisle s rovnakými pozorovaniami aj vodiči kĺbovej Karosy B 961 #344, ktorí v zime 2003 testovali košický Solaris Urbino 15 ev. č. 3525. Trhanie pri rozjazdoch a prinajmenšom čudné správanie pri brzdení bolo vraj aj tam. A to predtým nikdy s naším 348 ani nejazdili, aby boli vopred negatívne ovplyvnení.
Reply on: Andy #633:
Keby sa nemali šmýkať a šmýkajú sa, tak nepoviem, ale oni sú tak od výroby a nielen v Solarisoch. Takže to porovnanie s motorom je o niečom inom. Mne sa tie pútka tiež nepáčia, no ale keď sa tie páčia niekomu v DP...
Pokračujem...

Keď som sa venoval priestoru pre cestujúcich, teraz by som v krátkosti porovnal pracovisko vodiča. Základný rozdiel je v tom, že kým v City buse sedí vodič na vyvýšenom mieste, v Solarise sedí vodič dole. Už to vrhá vodičov do dvoch táborov, niekomu vyhovuje jedno, niekomu druhé, pričom jedni i druhí sa odvolávajú na výhľad a bezpečnosť riadenia ?
Kabínka vodiča je v Solarise o čosi väčšia, ale úložný priestor pre osobné potreby vodiča by som zhodnotil u oboch typov ako porovnateľný. Finta je len hádam v tom, že v City buse nie je možné krytý priestor na veci zamykať.
V Solarise k pohode vodiča prispieva kvalitné vykruovanie, ktoré vôbec samo o sebe podľa viacerých vodičov nemá u iných značiek konkrenciu. Problémom Solarisu je, že ak topí, tak buď do priestoru pre vodiča alebo aj vodičovi aj cestujúcim. Keďže sa kabínka vyhreje rýchlejšie ako priestor pre cestujúcich, oprávnená je požiadavka vodičov na možnosť kúriť cestujúcim, ale vodičovi nie. To sa však nedá a tak mnohí vodiči nekúria cestujúcim lebo sami šialené sálavé teplo neznesú a nemôžu sa sústrediť na jazdu. Pre objektívnosť treba povedať, že DPMP si zrejme mohol také niečo objednať a je len chybnou objednávkou, že samostatné vytápanie oddielu pre cestujúcich chýba. Na pováženie je ale aj to, že ako je možné, že taká somarina nie je v základnej výbave.
Usporiadanie tlačidiel je vyhovujúce v oboch typoch i keď je odlišné. V City buse si treba dávať pozor na elektroniku. Tá, podobne ako každý PC, potrebuje určitý čas na naštartovanie systému a jeho vypnutie. Preto vodič po vypnutí motora alebo naštartovaní musí pár sekúnd počkať, kým sa povypínajú, resp. zasvietia všetky kontrolky. Ak to neberie do úvahy a hneď otvára dvere, svieti svetlo a pod., môže to mať neblahý vplyv na systém. Solaris je v tomto klasickejší, drsnejší, tak sa skrátka otočí kľúčikom a hotovo. V City buse sa motor natočí tlačidlom, nie kľúčikom.
Pri popise tlačidiel je nutné oceniť niektoré drobnosti, ktoré Solaris oproti City busu ponúka - možnosť ľubovoľne otvárať samostatne jedno, druhé alebo naraz obe krídla predných dverí, tlačidlo na otvorenie/zatvorenie všetkých dverí naraz... Výrazným nedostatkom Solarisu je však absencia tlačidla na samostatné zvukovej výstrahy cestujúcim. Na pípanie a zatvorenie dverí je jediné tlačidlo. Po jeho stlačení sa začne niekoľkosekundové pípanie nasledované zatvorením dverí. Vodičom jednak prekáža zbytočne dlhé pípanie, pretože celé okolie o nás vie, že v Prešove sa vždy pípa len veľmi krátko (jedna z prešovských klasík). Pri dlhom pípaní sa stáva, že inak zamyslený cestujúci na zastávke sa zrazu rozhodne nastúpiť a rozbehne sa do dverí, ktoré sa ako na potvoru v tom momente začnú zatvárať. To by nebola žiadna tragédia keby... keby sa proces zatvárania dverí dal stornovať. Zrejme to znie neuveriteľne, ale nedá sa. Ak vodič raz stlačí tlačidlo na zatváranie dverí a nejaká baba s barlami sa začne montovať do dverí, môže mlátiť po tlačidle koľko chce, nič to nepomôže. Po pár sekundách sa dvere zatvoria. Iste, po narazení na prekážku sa zatvoria, ale kým si stačia uvedomiť, že tá ženská je prekážka, vystískajú ju tak, že na to dva mesiace nezabudne 🙂 A na svete je hneď konflikt cestujúci - vodič. Absolútna väčšina cestujúcich totiž neverí vodičovi, že nemá možnosť zastaviť zatvárajúce sa dvere alebo celý proces ešte v čase pípania. Boli tu už aj Poliaci, problém s dverami na návrh vodičov "vyriešili" aspoň tak, že preprogramovaním dverí úplne zrušili "pípaciu predohru" a po stlačení tlačidla sa teraz dvere v momente začnú zatvárať. Na jednej strane už nikto nestihne po prvom pípnutí nastúpiť, ale na strane druhej to možno chápať ako iné ohrozenie cestujúceho, kedy nie je vopred varovaný o úmysle vodiča zatvoriť dvere. Teda nejaký extra pokrok to nie. Dvere je naďalej možné otvoriť až potom, čo sa riadne zatvoria. City bus má impulzové tlačítka - v každej chvíli počas zatvárania dverí má možnosť vodič stlačením tlačidla dvere okamžite znova otvoriť. Taktiež je k dispozícii aj samostatné tlačidlo pre vyzváňanie. Ak sa nestlačí vopred, znovenie nabehne spolu so zatvárením dverí.
Pre orientáciu vodiča sú potrebné spätné zrkadlá. Zaujímavým paradoxom je, že tie sú od výroby osadené tak, že vodič do vnútra vozidla skoro vôbec nevidí, resp. s výhľadom v City buse sa to nedá porovnať. Mám info, že v Košiciach si mnohí vodiči ešte v deň pridelenia nového vozu ako prvé hneď prekladajú a dopĺňajú spätné zrkadlá. Kapitolou samou o sebe je tzv. "paroh" - vonkajší pravý späťák na ramene. Možno v iných mestách problémy nemajú, ale v prešovských úzkych, často alejami lemovaných, uličkách je to pohroma. Ako sa dalo od začiatku čakať, jeden strom už s parohom dostal 🙂 Tézy o neschopnosti vodičov jazdiť vopred odmietam.
Reply on: Sarko #632:
A to chceš povedať, že si Košičania objednali také, ktoré sa šmýkajú po madle? Hádam výrobca by ich mal upevniť bez toho, aby mu to nadiktoval DP. To ako keby museli DP hovoriť, že chcú normálny motor a nie taký čo sa po mesiaci zadrie...
Reply on: Andy #629:
Opäť musím upozorniť, že interiér je taký, aký si objedná dopravca. Keď si tam objedná umelohmotné pútka, má tam umelohmotné pútka, keď si tam objedná kožené pútka, má tam kožené a keď si tam objedná podstropné madlá, tak tam aj tie madlá bude mať. No ja žiadne pazvuky v interiéri Solarisu nepočujem, môžeš byť konkrétnejší?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.