Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Vladimír #1290:
Asi si stojím na kábli, ale rozumiem tomu čím ďalej, tým menej. Keď sa SAD rozhodne, že do obce zavedie jeden spoj ráno a jeden poobede (čo je bežné okolo BB) a povie, že dá aj viacej spojov, ale za úhradu, tak aký je v tom rozdiel? A kto to zaplatí?

Tak z čoho vlastne teda obce platia DPMP? Z rozpočtu alebo z dotácií? Prečo mesto dotácie na MHD dostávalo a obce nie? Môžeš bližšie špecifikovať finančné toky (pre mesto, resp. obec) teraz a po 1.1.? Alebo sa SAD dotuje priamo a DP cez mesto?
Reply on: pitto32 #1287:
Sorry, už je tam.

Re #1288 LUK: Problém nastane od 1.1.2005, keď neprídu od štátu dotácie na MHD. Dotáciu bude musieť zabezpečiť mesto a to na rozdiel od štátu určite dotáciu na prímestské linky nedá.
Dotáciu na prímestské linky by mohla dať VÚC, ale tá sa zatiaľ tvári tak, že o tom ani nechce počuť a v obciach chce vidieť len SAD. Dúfam, že v prípade zrušenie MHD do obcí z dotknutých obcí nedostane v najbližších regionálkach súčasné obsadenie VÚC ani jeden hlas.

Re #1289 LUK: Isteže nie. Jedine, ak by požadovali nejaký spoj navyše, ktoré im SAD sama z vlastného uváženia do CP nezapracovala.
A na linky SAD obce prispievať nemusia?
Reply on: Vladimír #1284:
Krásne si zhrnul, prečo by sa vo všeobecnosti (okrem bodu 1.) mali obce blízko mesta s MHD mali snažiť napojiť sa na sieť MHD. A to, že si na to musia priplácať je logické, prečo by to malo platiť len mesto, keď osoh z toho má hlavne obec a jej obyvatelia. Určite im to za tie peniaze stojí.
Reply on: Vladimír #1286:
poriadok 25 nie je?! ?
Mimochodom, v odkaze "Cestovné poriadky" už nájdete CP platné od 1.9.2004.
Reply on: Vladimír #1284:


8. DPMP má v obciach hustejšiu sieť zastávok ako SAD, čím sa znižujú dochádzkové vzdialenosti pre cestujúcich.
Reply on: vasi #1282:
Myslím, že je to staršia záležitosť ako len nejakých dvoch mesiacov. Netvrdím to na 100%, ale mám skutočne dojem, že to celé okno má už dávnejšie.

Re #1283 LUK: Doprava MHD do obcí sa istotne zachovala aj preto, že:

1. DPMP má nižšie tarify pre cestujúcich ako SAD.
2. DPMP ponúka priame spojenie viac do centra mesta ako SAD.
3. DPMP ponúka (snaží sa) intervalovú dopravu s ľahko zapamätateľnými CP.
4. DPMP do "jeho" obcí zabezpečuje výrazne viac spojov ako SAD do "svojich".
5. DPMP obsluhuje obce (zachádzky do stredu obce) tak ako by ich SAD s najväčšou pravdepodobnosťou neobsluhovala.

V nesposlednm rade zaváži aj to, že:
6. DPMP všetky "svoje" obce obsluhuje ako koncové, t.j. obce majú vlastné spoje (až na odôvodnené výnimky), čím nevznikajú situácie, že do obce príde autobus, ktorý už vyzbieral štyri ďalšie dediny a nikto sa nevojde dnu, čo je bežný obrázok SAD.
7. DPMP predstavuje kvalitatívne vyšší stupeň dopravy - dbá o stálu aktuálnosť cestovných poriadkov na zastávkach, MHD jazdí pomerne presne. Naproti tomu u SAD zväčša na zastávke CP ani človek nenájde a ak aj nájde, tak autobus odíde s náskokom alebo nepríde vôbec alebo sa zajvujú fantómové spoje, ktoré v žiadnom CP nefigurujú.

Kto by tvrdil opak, odkážem ho na jeden krásny historický príklad. V roku 1993, keď sa dohodlo, že obce si budú na MHD priplácať zo svojich rozpočtov, Záborské malo finančné problémy (alebo iné priority, neviem presne) a na MHD neprispelo. Dňa 1.9.1993 bola doprava do Záborského zrušená. Tento stav TRVAL LEN ŠTYRI MESIACE, lebo po tejto dobe obec okamžite splnila všetky požiadavky DP a od 1.1.1994 bola L14 do Záborského obnovená.
Aj viacerí vodiči spomínajú, že nikde nie sú takí dobrí (rozumej nehádajú sa, nehundrú, neničia vozidlo) cestujúci ako v Záborskom - vraj im stačilo štyri mesiace so SAD-kou a pochopili rozdiel 🙂
Ad cestovné: V BB sú tiež ceny v SAD nižšie než v MHD, ale najlepšie na tom je, že si konkurujú sami sebe... V Prešove sa to asi udržalo práve preto, že MHD je lacnejšia.
Reply on: 7036 #1279:
Mozno to bude tymto #665. Neviem zarucit, vtedy som si ju nevsimol tak dobre spredu.
Reply on: Miro #1277:
Toto nie sú žiadne zaujímavé úvahy! To sú maximálne nezmyselné a vrcholne tragické úvahy! MHD do obcí jednoznačne patrí. DPMP prímestskú dopravu zabezpečuje od prvého dňa čo MHD máme.

Doprava do obcí predsa neslúži len obyvateľom obcí, ale je záujmom aj Prešovčanov. Ja tak isto chcem ísť občas na Šarišský hrad, na Borkút (minerálny prameň) do Hanisky, do lesa do Ruskej Novej Vsi. Ruská Nová Ves bola do MHD zapojená až v roku 1992 a NIKDY tam nejazdilo toľko turistov ako po zavedení MHD.

Čo sa týka financovania, za socializmu s tým nebol problém. Problémy vyvstali po roku 1993, kedy reálne hrozilo zastavenie dopravy do obcí. Následne sa však dohodlo, že obce si budú za dopravu priplácať a súčasne im bola zvýšená tarifa. Neskôr sa však cez štátny rozpočet našla cesta, kedy DPMP dostal dotáciu aj na prímestské linky. Neskôr sa priplácanie obcí zrušilo, i keď extra tarifa pre cestujúcich zostala.

Čo sa týka cien pre cestujúcich, Papyr to už pekne rozviedol a z toho vidieť, že v drvivej väčšine prípadov je MHD lacnejšia. Okrem samotnej sadzby cestovneho treba pripomenúť ten najzákladnejší kvalitatívny rozdiel: V SAD NEEXISTUJÚ PREDPLATNÉ LÍSTKY! Takže ja si ako obyvateľ Fintíc môžem kúpiť lístok za 480 Sk, ktorý má oprávňuje mesiac neobmedzene jazdiť po celej sieti MHD, po celom Prešove a všetkých obciach bez obmedzení počtom jázd. Ak by som cestoval SAD, za každú jazdu by som zaplatil 14 Sk a moja peňaženka by veľmi skoro zaplakala. Takže tak je to.

Re #1279 7036: Neviem Ti odpovedať. Zrejme mal nejakú nehodu, po ktorej bolo nutné čelné sklo vymeniť. Alebo môžem zistiť podrobnosti. Tak niekedy v priebehu budúceho týždňa...
Reply on: Miro #1277:
Obce si za to nieco platia, ale neviem presne, kolko. Kazdopadne sa ciastka odvija od poctu spojov do danej obce.

Co sa tyka ceny cestovneho, tak je to u nas asi takto: DPMP si uctuje za dopravu do obce 12 Sk. Do obci Ruska Nova Ves, Teriakovce, Kanas, Maly Saris chodi iba DPMP, v ostatnych obciach (az na Hanisku) vychadza vsade cestovne SAD vyssie:

Presov-Bzenov: 18 Sk
Presov-Maly Saris razc. 14 Sk
Presov-Velky Saris SAD 14 Sk, vlak 12 Sk
Presov-Fintice 14 Sk
Presov-Zaborske 14 Sk
Presov-Haniska SAD 9 Sk, vlak 8 Sk
Můžu se zeptat co se stalo s čelem trolejbusu č. 112? Na jedné fotce má dělené čelní sklo, na druhé a třetí je ale vcelku.
Reply on: Shadow #1263:
Z hladiska fakturacie za odber EE nemam obavy, pretoze sa meria 15-minutove vykonove maximum v príslusnom mesiaci. (priemerna hodnota za 15 minut).
Technicke maximum je dane isticom. (iba ak by toto presvihli, bol by problem)
Hm, zaujímavé úvahy s rušením MHD do susedných obcí... Žilina svojho času v súvislosti s obnovením vlastného DP tvrdo rušila MHD do obcí, ktoré sa oddelili (Teplička, Rosina, Višňové, Turie, Lietavská Lúčka) s poukazom na to, že mesto nemalou čiastkou MHD dotuje a obce neboli ochotné sa na tom podieľať. Ako je to v PO? Prispievajú obce finančne na MHD?

Neviem ako v PO, ale podľa mojich skúseností občasného používateľa hromadnej dopravy mi vychádza SAD lacnejšia aj v rámci mesta! Napríklad keď idem od žel. stanice do Bytčice, SAD ma odvezie za 10,- Sk, MHD za 12,- Sk. Moja dcéra chodí do školy od žel. stanice na zastávku Zvolenská na Rosinkách, čo s MHD za 10,- Sk, SAD za 9,- Sk. Žiacke predplatné vychádza v SAD tiež lacnejšie, nehovoriac o tom, že v danom smere má oveľa viac spojov, než MHD (platí aj pre Bytčicu).
A tak obaja využívame SAD na cestovanie v rámci Žiliny...

Samozrejme, naopak to môže vychádzať pre cestujúceho z obce, vzdialenej viac než 10 km, keď MHD neuplatňuje výkonový, ale konštantný tarif. Nedá sa vám to trochu prevrátené, priatelia?
Reply on: Vladimír #1275:
to si píš že .......HEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!.................. ?
Reply on: pitto32 #1274:
No ak by linky do obcí nejazdili, tak by skrátka žiadne linky MHD do obcí nejazdili. Jazdila by tam SAD z autobusovej stanice.
Ak by sa tak nebodaj stalo, pevne verím, že vypukne naozaj kruté povstanie cestujúcej verejnosti.
Reply on: Vladimír #1273:
ale keď dôjde nanajhoršie ( teda sa nebude jazdiť do obcí ) tak ako budú premávať linky do obcí?
Ale, to bola taká pesimistická otázka, lebo JA obce chcem! ?
Reply on: Vladimír #1271:
Samozrejme, reč bola o lampárni na stránkach mesta.
Caute kamosi z Vychodu.Ako sa tu mate. Nekedy v septembri s zvavim v Prešove.14 Tr je super T-BUS ale - S 9Tr na večné časy.
A jak sa hovori na K-Reporte:Pravda,laska a elektricka trakcia zvitazi nad klamstvom,nenavistou a dieslelovou trakciou...T-BUS Forever.Prešov IS THE BEST...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.