Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Marián Filo #3311:
Ako som už spomínal, situácia, keď si niekto objedná stratový výkon a uhradí jeho stratu, je celkom nová. Donedávna túto povinnosť mal štát, ktorý si ju neplnil. A so štátom sa bojuje ťažko, zvlášť keď aj dopravca je štátny. Dnes už majoritný dopravca štátny z väčšej časti nie je a rovnako sa zmenil objednávateľ výkonov, ktorým v prípade MAD je Mesto Nitra.
Prevádzka stratových liniek samozrejme nie je také "lubužo", ako sa snažíte prezentovať. Ja by som predsa len rozlišoval medzi linkou, ktorá je vo svojej prirodzenosti logicky zisková a linkou, ktorá je v strate a niekto za tie prázdne miesta doplatí. Stále je potrebné mať v stave a starať sa o autobus, stále je potrebné mať o vodiča viac. To samozrejme potom čistý globálny zisk znižuje.
V tom ale nie je problém, nakoľko SAD je pôvodný štátny podnik, ktorý bol zriadený a usmerňovaný v duchu, že robíme verejnú dopravu pre všetkých. SAD skrátka nepátra len po "mastných" spojoch a tie menej úspešné aj s ich využívateľmi kedykoľvek bez náhrady odpíše... V tom je Vaša výhoda, že Vy nikdy nebudete nepokojne spať pre dôchodcov z Hornozoborskej ulice, či majú alebo nemajú také alebo také spojenie k lekárovi.

Poďme ďalej k Vašej vízii budúcej možnej spoločnej obsluhy územia mesta. V jednom momente ju nazývate utópiou. Ja sa pýtam - PREČO? Veď to žiadna utópia nie je! Keď sa pozrieme do okolitých štátov (ja sa vo víziách radšej pozerám smerom na západ), celé štáty a regióny sú prešpikované integrovanými spôsobmi dopravy. Na obsluhe celých regiónov sa podieľajú mnohí dopravcovia, ktorí u objednávateľa súťažia s kvalitou ponuky a úrovňou ponúkanej ceny. To je čistá realita skoro všade okolo nás.
V žiadnom prípade ale nemôžem súhlasiť s niektorými detailmi Vašej predstavy, kde opäť bočíte smerom na Balkán či Krym... V ŽIADNOM PRÍPADE nie je prípustné, aby si každý dopravca rozhodoval o výške cien! To je jasná cesta tzv. divokého kapitalizmu vedúceho k záhube verejnej dopravy. Cenu musí stanoviť ten, kto si výkon objedná a tá bude záväzná pre všetkých, ktorí sa na výkone podieľajú. Ak sa má cestujúci orientovať v spleti rôznych dopravcov s vlastnými pravidlami (cena, zľavy, iné), jednoducho skôr či neskôr rezignuje z používania systému ako celku. Integrované systémy dopravy totiž vznikajú práve preto, že konkurenčnosť vyplýva nie z jednotlivých dopravcov na trhu, ale zo vzťahu verejnej a individuálnej dopravy. A aj v našom meste je najvyšší čas stúpiť IAD (individálna automobilová doprava) na krk. Veď to vidíme na každom kroku - upchaté cesty, bez ohľadu na počet jazdných pruhov, neustále pribúdajúce svetelné križovatky, nové parkovacie plochy, ktoré zvierajú mesto. IAD sa NIKDY nezastaví na určitej úrovni sama. Naopak, musí byť prísne regulovaná a v záujme zachovania životného prostredia cielene potlačovaná a obmedzovaná. A to je prvoradý význam verejnej dopravy! Nie to, že starší manželský pár nemá na auto, alebo že školák ešte nedorástol na vodičák... Ale to, že buď sa sto ľudí povezie v osemnásťmetrovom kĺbovom autobuse alebo vytvorí vyše polkilometrový rad osobných automobilov.
Takže poďme ešte raz. Najprv si objednávateľ musí uvedomiť čo vlastne chce. Aký objem obsluhy chce mať, koľko je ochotný zaplatiť, na akom území sa má obsluha vykonávať. Ďalej kto bude dopravu koordinovať, či to bude sám objednávateľ priamo alebo v zastúpení nejakým koordinátorom. A potom sa už môže súťažiť za presných podmienok, že "bla bla" ide o linku tam a tam, kde vieme, že jazdí toľko a toľko ľudí, že cestovné bude také a také a ďalšie podmienky zas onaké A JEDINÁ OTÁZKA ZNIE akú dotáciu ten-ktorý dopravca vzhľadom na svoje ekonomické možnosti požiada.
Čiže ja nemám nič proti tomu, ak na Klokočinu bude L24 zabezpečovať SAD Nitra a L9 zase - vymyslím si - Autodoprava Ján Hruška. Ide však o to, že SAD i Hruška budú stáť na jednej zastávke, SAD i Hurška budú mať jeden cestovný poriadok, jednu cenu, rovnaké poskytované zľavy, jednotný systém odbavenia cestujúcich. A môžeme sa baviť ďalej. Rôzne integrované dopravné systémy nám dávajú vzory, že integrácia môže viesť až k tomu, že SAD i Hruška budú mať zhodný náter vozidiel alebo rovnaké prevedenia smerových tabúľ, zhodný vzhľad cestovného lístka. Záver - skutočná moderná integrovaná doprava sa pozná tým, že napriek početnosti dopravcov cestujúci vôbec nepotrebuje vedieť, ktorý dopravca ho vezie, lebo z jeho pohľadu všetci vyzerajú rovnako. A jednotliví dopravcovia nesúťažia medzi sebou, ale spoločne proti spoločnému nepriateľovi a tým je IAD.

Ešte sa vrátim k pôvodnému Vášmu príspevku - sú tam ešte dve veci, na ktoré chcem reagovať.
1. Koľko presne majú Šarkany miest na sedenie. Minule som to tak zbežne z chodníka počítal... Je to osem? Opravte ma ak sa mýlim. Pripusťme na chvíľu, že by teoreticky súčasný Šarkan-systém prebral výkon na niektorej zo súčasnej liniek MAD. Že by skrátka od zajtra na nejakú linku s riadnym číslom a cestovným poriadkom mali vyjsť namiesto klasických autobusov Šarkany. Ktorá by to podľa Vás mala byť? Pretože z Vášho príspevku mám pocit, že tvrdíte, že niektoré naše linky by Šarkan kapacitne zvládol. Ja som presvedčený, že taká linka v súčasnosti neexistuje. Som zvedavý na reakciu.
2. Trochu ma "pichli" tie Lužianky s 10 cestujúcimi. Toto je argumentácia dosť ľudová bez znalosti širších súvislostí.
Mňa totiž ako tvorcu cestovného poriadku VÔBEC nezaujíma, že na niektorom spoji L21 šlo v klbáku desať ľudí. Prečo by ma to vzrušovalo, ak viem, že v opačnom smere v ňom pôjde ľudí sto, ktorých by malý voz nepobral. Veď ten autobus sa predsa vzduchom preniesť nedá! Je logické, že väčšina prúdov je v danom časovom výseku jednosmerná a teda aj autobusy sú vyťažené jednosmerne.
Dokonca ani argument, že tam aj späť šiel klbák prázdny nie je argumentom. Najprv si treba zistiť, súčasťou akého turnusu daný spoj je a aké ďalšie spoje sú v ňom obsiahnuté. Ak sa mi celý deň klbák vrtí na trase Nitra - Lužianky a späť a práve o jedenástej dopoludnia je ten pár spojov hluchý, čo s tým narobím? Nič... Ja viem, že Ikarus žerie viac ako Karosa, ktorá by tam na ten spoj vystačila, ale vždy ma to vyjde lacnejšie, akoby ten vodič mal ísť zo stanice do garáže, vymeniť si na jednu otočku voz a potom ho vymeniť späť za kĺb. To by bol skrátka nezmysel.
Tým som nepovedal, že v systéme SAD neexistujú rezervy. Isteže existujú, neustále sa hľadajú a podľa možností odstraňujú. Ich identifikácia však nie je jednoduchá.
Reakcia na: TeBeCe #3346:
Hehe, a ja, ze preco ho vidam iba v Po, Ut a Stv ?
Reakcia na: eMareq #3345:
mozno si objednali dopravu u DPB a nasadili tam bratislavsky GlobalTel&Swan TAMBUS ?
http://www.imhd.sk/ba/index.php?w=212d3a212b35ef392b342f26ea&foto=27302aeef7f022f5f0f4f221
Reakcia na: paiac #3344:
Zaujímavý nápad, len tie dni sa mi zdajú divné. Prečo len STREDA, PIATOK a SOBOTA? Nitrančania v zvyšné dni nechcú cestovať, alebo čo? Možno skúšobná prevádzka, ktorá sa neskôr rozšíri aj na ostatné dni. Ale to radšej zaviesť nočnú dopravu celý týždeň ako jazdiť iba vo vybrané dni. Som zvedavý ako sa to osvedčí (o vyťaženosti v piatky a soboty sa neobávam)

Firma SWAN (www.swan.sk) mi rozhodne na dopravcu nepripadá (Slovak Wireless Access Network)

Trasa je tu: http://www.nocnyautobus.sk/forum/viewtopic.php?t=3
Uz ste zaregistrovali toto: http://www.nocnyautobus.sk/ ?
konecne v nitre nocak... aj bez MHD ?
Reakcia na: Marián Filo #3323:
Správne, treba zmeniť zákon. Buď budete taxislužba, alebo licencovaný dopravca. Ja osobne by som sa s vodičom, ktorý ani len nemá skupinu D, bál. Nemáte ich nakoniec ako vodičov referentských vozidiel ? ?
Reakcia na: Marián Filo #3321:

"ja som bol aj na Magistráte a tam majú na financovanie MHD diametrálne odlišný názor"

Áno, na Magistráte mesta Nitry sedí samý dopravný a ekonomický odborník, v čele s primátorom...

"Mne osobne je jedno, či ten, kto mi upiekol chlieb je vyučený kuchár, alebo trebárs zememerač"

A liečiť sa chodíte tieš zásadne k liečiteľovi, foťák si kupujete na burze od Vietnamca...
Reakcia na: LUK #3314:
Mňa to neuráža, my sa bežne so známymi titulujeme šuhajko, ba aj horšie (napríklad pri nástupe do rozlúčkového trolejbusu v BB ? ). Mňa urážajú jeho pseudoodborné drísty.
Reakcia na: Marián Filo #3313:
Šuhajko, testy v pražskej MHD sú realitou, ktorá je Vášmu vysokoprevoschoditeľstvu vzdialená asi tak, ako mne pestovanie baklažánov. Oficiálne udávaná kapacita vozidla akosi nemôže reflektovať "sardine mode".
Reakcia na: Marián Filo #3312:
Za tie nedokonalé zákony sa rozhodne neskrýva SAD-ka.
Reakcia na: Marián Filo #3311:
Dotácia = platba za objednané výkony. My si to tu tak skracujeme.
Reakcia na: Elf #3307:
Čo takto pozrieť sa aj, odkiaľ kam jazdia. Inak neveim, čo myslíš VEĽKOU AMERIKOU. UA je medzinárodne všeobecne uznávané označenie Ukrajiny.
Včera som bol svedkom zaujímavej situácie. Čakal som na MHD na Hviezdoslavovej I. Na lavičke sedela mamička s asi 5-ročným dievčatkom. Po chvíli zastavil na zastávke Šarkan. Pani s tým dievčatkom sa zodvihla a podišla k nemu v nádeji,že majú odvoz. Po pár vetách,ktoré prehodila s vodičom Šarkana sa zarazene otočila a sadli si späť na lavičku. Dievčatko sa zvedavo spýtalo mamy,prečo nemohli ísť s ním. Matka odpovedala : " So Šarkanom nemôžme ísť,lebo by sme museli kúpiť lístok tebe aj mne"........ A tak počkali na MHD,tá predsa vozí deti do 6 rokov zadarmo.

V tejto súvislosti ma napadlo,že ktovie prečo sa v ostatnom čísle Šarkan news,kde bola zverejnená tabuľka s porovnávním výhod Šarkana a nevýhod MHD,neobjavila aj táto skutočnosť.... ?
Reakcia na: PIT #3331:
Konkurencia v ziskových odvetviach, ako je diaľková doprava, je celkom sympatická vec - súkromník často ponúkne kvalitu porovnateľnú zo SAD za nižšiu cenu (napr. Turancar, Slivtour, Molitoris a podobne). Lenže horlivým zástancom zrušenia dotácií, deregulácie trhu a "rožkových metafor" zjavne uniká jedna skutočnosť (zrejme preto, že sami VHD nepoužívajú): kde nič nie je (výkony vo verejnom záujme - večerné "zberače", drvivá väčšina víkendových spojov, školské spoje), tam ani kura nehrabe. Napríklad na Orave je kvantum súkromných prímestských liniek, ale tie jazdia akurát cez pracovné dni v rannej a popoludňajšej špičke. Podvečery, večery, víkendy nič. A o kvalite vozového parku ani nehovorím (sedmičkové Karosy, často rábové, kúpené po vyradení z Čiech). Výkony vo verejnom záujme sú jednoducho nevyhnutnosťou, a ak už na takýchto linkách musí byť konkurencia, uvítal by som skôr nepriamu - objednávateľ (mesto, VÚC) usporiada verejnú súťaž na presne vyčíslené výkony a určí kritéria na výber dopravcu, pričom cena bude jedným, ale NIE JEDINÝM z nich (tak to robili v BB a výsledok poznáme). Potom nech si dopravu robí kto chce, ak dokáže zabezpečiť patričnú dopravnú obslužnosť a kvalitu. Dnešný stav, keď SADky vyrábajú miliónové straty a nedokážu obnovovať vozový park len zato, že im dostatočne neplatia za prevádzku prázdnych busov na lazy, ktoré podľa licenčných podmienok prevádzkovať musia, je po privatizácií neudržateľný.
Reakcia na: M #3332:
ceny bude stále určovať mesto, takže rozdiel bude iba ten, že mesto sa bude musieť starať "ešte aj" o MHD... Zatiaľ to vyzerá presne opačne - že by sa jej najradšej zbavilo...
Reakcia na: M #3332:
neusla ti skutocnost, ze SAD Nitra je sukromna firma a DP su podniky v 100% majetku mesta, cize aj rozhodovanie je v rukach mesta?
Vladimir: Ak su teda problemy so cenovymi vymermi-predplatene listky ci EZCK a tiez so schvalovanim CP ako aj zmien,preco nevytvorite Dopravny podnik Nitra? Sami by ste si urcovali ceny,schalovali zmeny a ine, neboli by ste obmedzovani Mestom?! A dotaciu dostavaju aj DP,napr. aj v Ziline apod...?!
Celý problém vyplýva neustále len z toho, že si niekto predstavuje, že bude podnikať (a teda vytvárať zisky) pri prevádzkovaní verejnoprospešných služieb, čo je absolútny nezmysel. Tieto služby majú zabezpečovať činnosti, ktoré by neboli v rozsahu, v akom sa majú riadne poskytovať, ekonomické. Navyše častokrát (aj v prípade verejnej hromadnej osobnej dopravy) majú takéto služby vytvárať tlak na potlačovanie iných negatívnych dopadov vyplývajúcich napr. z individuálnej automobilovej dopravy a následnej záťaže statickej dopravy. Preto vlastne neexistuje možnosť, aby takáto služba mala vytvárať zisk, nakoľko všetky prostriedky z ktorých by sa tento mal tvoriť, by zásadne mali byť použité pre skvalitňovanie a rozširovanie takejto služby a navyše znižovaním ceny pre obyvateľstvo ďalšie zvyšovanie jeho záujmu o verejnoprospešnú službu a potláčanie negatív vznikajúcich pri jej nedostatočnej nefunkčnosti.
Podnikateľské aktivity typu "maršrutky" vlastne len odoberajú cestujúcich na lukratívnych trasách, resp. všeobecne znižujú počet cestujúcich na ostatných linkách MHD. V dôsledku toho sú dotované spoje MHD menej vyťažené i keď jazdiť musia, aby bola obslužnosť zabezpečená. Z uvedeného je zrejmé, že i napriek tomu, že časť cestujúcich môže byť spokojná s tým, že sa taxíkovým spôsobom odvezie odkiaľ chce kam chce a za relatívne málo peňazí, určite takýto spôsob dopravy nemôže zabezpečovať celoplošný systém verejnej dopravy v meste a ****stočnom nasadzovaní ho akurát nabúrava. Keby aj bol uplatnený celoplošne, došlo by k úplnému rozbitiu mestského verejného dopravného systému, ktorý by skrátka cestujúcim nedokázal zaručiť, že v určitom čase sa skutočne odniekiaľ niekam dostane, keďže by neexistovala stála sieť a časy jázd spojov z jednotlivých miest možných nástupov ciest.
Osobne sa mi takýto systém absolútne nepáči a vidím v tom len snahu o to, aby sa kompetentní mohli vyhýbať potrebe poriadnej práce v snahe o zabezpečovanie kvalitnej MHD a radšej všetko zhadzujú na "neviditeľnú ruku trhu", ktorá však nikdy nemôže zabezpečiť riadne fungovanie verejnoprospešnej služby. Ako príklad uvediem Banskú Bystricu, kde sa MsÚ viac ako 10 rokov nezaujíma o MHD vôbec a vyústilo to do toho, že po absolútne nekompetentnom a neodbornom výbere nového doprvacu sa bez potreby riadneho zadefinovania požiadaviek, hodnotiacich ktritérií a spôsobu vyhodnocovania plnenia kritérií porušilo aj to málo všetkých stanovených pravidiel súťaže a predpokladov pre splnenie podmienok vyplývajúcich zo zákona NR SR č. 168/1996 Z. z., že nakoniec sa novým prevádzkovateľom stal dopravca SAD Zvolen, ktorý hrubým spôsobom nepretržite viac ako 4 mesiace porušuje zákon, pričom mestu, ako správnemu orgánu a orgánu štátneho odborného dozoru to vôbec nevadí - inak by musel opäť niečo robiť, čo nekompetentným úradníkom a prímatorovi mesta nevonia - a hlavne sa do toho ani trocha nevyznajú. Celé riešenie poňali len faktom, že treba stoj čo stoj zmeniť dopravcu a hlavne nech to musí byť SAD Zvolen. Fakt, že vo vyhlásení súťaže bolo podmienkou uzavretie zmluvy o výkone vo verejnom záujme na trolejbusovú dopravu a neudialo sa tak a trolejbusová doprava 4 mesiace stojí, takisto mestu nevadí. Pritom je toľko miest, ktoré mohli túto trolejbusovú prevádzku mať práve na svojom území a vážili by si ju viac, ako byrokratická BB, ktorej kedysi všetko prišlo samo a teraz nemá vôbec nič, lebo doba sa zmenila, samo nič nechodí a snažiť sa nemá kto. Iba omieľa klamstvá a polopravdy, že trolejbusovú dopravu podporuje, avšak reálne kroky vedú presne opačným smerom, kedy investície do tohto dopravného systému plynúce z verejných zdrojov štátu, štátnych podnikov ČSAD, SAD BBDS alebo formou dotácií prehnaných cez rozpočet mesta, či jeho mestskej akciovej spoločnosti, z daní všetkých nás (aj "bratov Čechov" z čias Československa), ktoré by pri súčasných cenách boli realizované v hodnote okolo 1 mld. Sk, chátrajú a bez akejkoľvek predchádzajúcej odbornej diskusie skrátka nie sú využívané v prospech občanov napriek tomu, že stavby nie sú ešte ani len odpísané.
"Maršrutky" sa v BB objavili ešte skôr, ako v Nitre. Pritom premávajú v podstate presne v trasách najvyťaženejších liniek a aj to len v pracovných dňoch v čase od kedy ľudia jazdia do práce až pokým sa z nej nevracajú. Ale večer alebo cez víkendy, kedy by sa im to neoplatilo, vtedy je v poriadku, že si pekne užívajú voľno a licencovaný dopravca nech prevádzkuje stratové spoje...
Reakcia na: Marián Filo #3311:
dotáciu som v tomto zmysle vnímal ako úhradu za vykonané výkony v doprave... Tými dotáciami sa vyronávajú vzniknuté straty v súvislosti s poskytovanými zľavami, ktoré garantuje mesto (predtým štát).

Voči maršrutkám mám niekoľko výhrad a to, že nemusia spĺňať zákonom stanovené parametre (a to ma páli najviac), vodič neprechádza psychologickými testami, povinnými školeniami, u vozidla sa tak často nekontroluje technický stav, cestovné sa riadne neeviduje a nie je ani patričná kontrola výberu cestovného [pre porovnanie - taxi musí chodiť často na TK, vodič musí byť spôsobilý a takisto taxameter musí mať predpísaný a riadne ciachovaný].
Stav je taký, že tam jazdia vozidlá, do ktorých by som sa bál nastúpiť (jeden taký dopravca robil súbežne dopravu ZA - Strečno a vozidlo vyzeralo už na pohľad hrozne) s vodičmi, ktorí arogantne a drzo porušujú pravidlá cestnej premávky. Netýka sa to všetkých, ale u súkromníkov som sa s tým stretol u 2 z 3 vodičov.
Táto skúsenosť sa však netýka len maršrutiek, ale aj autobusárov - súkromníkov. Cesta pre mesiacom zo ZA do IL bola pre mňa priam hororom, vodič predchádzal kolónu v neprehľadných zákrutách, v obci to hnal na 100 km/h a pod. Mnou napočítaných hrubých porušení zákona bolo 7!

Inak túto formu dopravy nezatracujem, ale považujem ju za znak nedostatočnej kvality MHD, za čo by mali na seba prevziať zodpovednosť HLAVNE poslanci MZ a primátor mesta.

Na druhej strane, ak si spomenieme, že je tam primátor, ktorý povedal, že MHD sa dá robiť aj bez dotácií, ani sa niet čomu čudovať.
Pekny den tiez som obcan mesta Nitry,a vyuzivam dopravu vyhradne,podotykam vyhradne (MESKU DOPRAVU) .Niekolkoko argumentou, vodici sad,su-Profesionali -každy prechadza psychologickym vysetrenim,dalej (povynnym preskušanim vodičou profesionalou každoročne,ukončenim testom z pravidiel cestnej premavky a bezpečnosti prace. A teraz par slou k dopravcovy (SARKAN).Mol som to štastie ist v aute za jednym z vašich vozidiel,no neskutočna arogancia voči vodičom MHD,pre ktorych su vyhradene zastavky.apsolutna bud neznalost alebo ignoraia PCP,asi na slovensku je to tak ,idem radšej do EUROPY!

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.