Úvod

Čiastočne nízkopodlažný elektrobus SOR EBN 11 predstavuje najväčší elektrický autobus rady EBN českého výrobcu SOR Libchavy. Modelový rad elektrobusov SOR EBN s batériami umiestnenými v zadnej časti vychádzajúci z tzv. low-entry autobusov SOR radu BN bol predstavený v roku 2010 modelom EBN 10,5, ku ktorému v roku 2012 pribudla 8-metrová verzia EBN 8. V roku 2013 bol predstavený inovovaný dizajn elektrobusov radu EBN, v ktorom následne prišli na trh elektrobusy v dĺžkach 8, 9,5 a 11 metrov.

Prvých deväť kusov z celkovo 30-kusovej dodávky bolo postupne dodaných v mesiacoch marec až máj 2016, ďalších 9 kusov bolo dodaných v zime 2017.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR EBN 11 6901 – 6909 2016 2016 9
2. SOR EBN 11 6910 – 6918 2017 2018 9
Spolu 2016 – 2017   18

Technické parametre

Dĺžka 11100 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2920 mm
Výška podlahy 360 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (od 2. dverí dozadu)
325 mm (výška podlahy v priestore dverí)
Rázvor 6320 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 92 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10000 kg
Celková hmotnosť 16500 kg
Elektrická výzbroj Cegelec
Motor Pragoimex TAM 1052 C6A (400 V)
asynchrónny, šesťpólový, kvapalinou chladený
Výkon motora 120 kW
Krútiaci moment motora 835 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, lichobežníková, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G 150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia SOR HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 10 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového elektrobusu je zvarený z oceľových profilov a opláštený kompozitnými a plastovými materiálmi. Trakčné Li-ion akumulátory schopné uložiť energiu 172 kWh, trakčný menič a asynchrónny elektromotor sú osadené v zadnej časti vozidla, čo si z hľadiska hmotnosti vyžiadalo skrátenie previsu vozidla za zadnou nápravou oproti bežným autobusom. Na zadnom čele sú osadené dvojkrídlové dvere pre prístup k akumulátorom, trakčnému motoru a elektrickej výzbroji. Pre nabíjanie akumulátorov je vozidlo vybavené zásuvkami pre káblové nabíjanie (pomalé aj rýchle) prístupnými cez poklop v bočnici. Pre cestujúcich slúži trojica výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé a tretie dvojkrídlové) s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich sú osadené plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Väčšina sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch s výnimkou trojice pozdĺžnych sedadiel medzi 2. a 3. dverami. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich sú v priestore pre vozíky osadené sklápacie sedadlá - dvojica priečnych sklápacích sedadiel a štvorica pozdĺžnych sklápacích sedadiel. Podlaha a časť bočníc je pokrytá protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS. Pri tretích dverách sa nachádza manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík sa nachádza oproti tretím dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečujú stropné svietidlá s LED trubicami. Vetranie interiéru je vyriešené uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, dvojicou strešných okien a dvojicou stropných ventilátorov. Vykurovanie autobusu je zabezpečené pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním so spotrebou približne 5 litrov nafty za hodinu. Ako kabína vodiča, tak aj salón pre cestujúcich je vybavený klimatizáciou.

Interiérový a exteriérový kamerový systém so záznamovým zariadením poskytuje vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlá sú vybavené optickým informačným systémom Bustec s vonkajšími LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom. Vozidlá boli dodané v korporátnom modro-bielo-žltom nátere (resp. polepe).

Prevádzka

Vozidlá prvej série boli do premávky zaradené na prelome júna a júla 2016 na delené služby liniek 18 a 20L - dvojica vozidiel na jednu službu (vodiči jazdil rannú časť delenej služby na jednom vozidle, popoludňajšiu časť služby už na druhom vozidle).
Druhá séria elektrobusov bola zaradená do premávky v januári 2018. Odvtedy sa tieto vozidlá vyskytujú na linkách 18, 20, 22, 28, 30, 31, 32, 35 a 51, cez prázdniny aj na linkách 16, 21 a 25.

Katalóg vozidiel

6901 6902 6903 6904 6905 6906 6907 6908 6909

6910 6911 6912 6913 6914 6915 6916 6917 6918

Legenda a štatistika

6901nevyradené vozidlo: 18 (100 %)
6907odstavené vozidlo: 1 (5,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Videl som uz tie dalsie v premavke tak uz by nemali byt zafarbene na zlto ako odstavene či?
Výška podlahy 800 mm je od 2. dverí dozadu alebo od 3. dverí dozadu? Podľa fotografie to vyzerá tak, že medzi 2. a 3. dverami sa výška podlahy nemení.
Reakcia na: BA2301 #2:
V popise je chyba, schodík je za 3. dverami (popis sedí na BN 9.5)
V popise prevádzka prosím vymažte linku 30, už neexistuje. Ďakujem.