VozidláAutobusy › SOR NB 12 City

SOR NB 12 City #5713 s displejmi EM-TEST
SOR NB 12 City #5743 s displejmi BUSE
SOR NBG 12 City

Úvod

Autobus SOR NB 12 vyrába český výrobca SOR Libchavy. Prvý prototyp bol vyrobený v roku 2006, o dva roky neskôr začala sériová výroba. 61 vozidiel tohto typu bolo do Košíc dodaných v roku 2013. Prvé autobusy boli do premávky zaradené 8. januára 2014. Počtom vozidiel je tento typ autobusu najpoužívanejším v košickej MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City 5701 – 5761 2013 2014 od 2023 61
2. SOR NBG 12 City 8912 2014 2023 1
Spolu 2013 – 2014   62

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm (NB 12)
3330 mm (NBG 12)
Výška s klimatizáciou 3035 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 25 + 4 sklápacie sedadlá + 1 invalidný vozík (NB 12)
29 + 1 (NBG 12)
Počet miest na státie 72 (NB 12)
54 (NBG 12)
Celkový počet miest 97 + 1 invalidný vozík
101 (NB 12)
83 + 1 (NBG 12)
Pohotovostná hmotnosť 12000 kg (NB 12)
11700 kg (NBG 12)
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Tector 6 F4AE3682E (Euro 5 EEV)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (NB 12)
FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602F, CNG, Euro 6, plynový radový šesťvalec (NBG 12)
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm (NB 12)
213 kW / 2000 rpm (NBG 12)
Objem motora 5880 cm3 (NB 12)
7800 cm3 (NBG 12)
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm (NB 12)
1200 Nm / 1200 rpm (NBG 12)
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 504C
automatická, 6-stupňová so zabudovaným retardérom (NB 12)
ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (NBG 12)
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, tuhá, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet jednočlánkového dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a dvoma strešnými výklopnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Webasto Diavia Santana. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Autobusy tohto typu boli do premávky zaraďované postupne v menších várkach, tempom približne 10 autobusov za mesiac. Prvé autobusy boli do premávky uvedené 8. januára 2014, posledné až na prelome júla a augusta 2014.
Autobusy boli od začiatku prevádzky zaraďované do celodenných ale aj delených a nočných služieb a je ich možné stretnúť takmer na všetkých linkách obsluhovaných krátkymi autobusmi.

Katalóg vozidiel

5701 5702 5703 5704 5705 5706 5707 5708 5709 5710 5711 5712 5713 5714 5715 5716 5717 5718 5719 5720 5721 5722 5723 5724 5725 5726 5727 5728 5729 5730 5731 5732 5733 5734 5735 5736 5737 5738 5739 5740 5741 5742 5743 5744 5745 5746 5747 5748 5749 5750 5751 5752 5753 5754 5755 5756 5757 5758 5759 5760 5761

5801

Legenda a štatistika

5701nevyradené vozidlo: 60 (96,8 %)
5702vyradené vozidlo: 2 (3,2 %)
5801technologické vozidlo: 1 (1,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
89122021 - 20235801od 2023

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: mi.v #13:
Chápem, že podpisy sú zneužiteľné, ale preboha, akým vychytralým a ako konkrétne sa zíde VIN? A načo ho pôjdu hľadať do zmluvy, keď ho majú na iných weboch zadarmo aj s údajmi o platnosti kontrol, farbe vozidla apod?
Jediný reálny dosah zakrytia je, že sa nedá odkontrolovať plnenie zmluvy a teda sa ide proti zmyslu jej zverejnenia.
Reakcia na: Dispecer #10:
EČV alebo ev. č. by možno nemuselo byť zakryté, ale zakryť všetky ostatné veci, teda podpisy, VIN, č. motora, je podľa mňa na mieste. Je to podobné ako sa vo fórach, kde sa žiada pomoc s počítačom, zakryje napr. IP adresa na screenshote. Z tej adresy sa dajú zistiť doplnkové údaje. Podobne ako uverejnené číslo motora alebo VIN je síce bežnému človeku nanič, ale vychytralým sa zíde. A pritom aj tá IP adresa aj tie čísla je možné zistiť inými spôsobmi, keď človek veľmi chce, ale už je to o dosť ťažšie. Takže palec hore za zakrývanie. Ozaj, keď sme pri tom zakrývaní, dajú sa niekde stiahnuť stanovy imhd.sk a zoznam členov? (Stačí iba mená a funkcie v OZ.) Možno tiež by bolo fajn mať možnosť si to pozrieť a pre budúcnosť niekam založiť. Veď na tých dokumentoch nie je nič zlé a iné OZ to na svojich weboch zverejňujú, ak nie vždy zoznam členov, tak aspoň stanovy. (Ale nie, nečakám, že sa to má meniť alebo že na to vôbec treba reagovať v diskusii – je to len taká súvisiaca otázka k téme zakrývania, ktorú si možno v priebehu času položili viacerí.)
Reakcia na: Viko #11:
... do 31.8.
Reakcia na: Dispecer #10:
Nezneplatňuje to zmluvu, ak sa nedá určiť, čo je jej predmetom? 😃 Verím, že to je len usilovnosť sekretárky a nie snaha tam tie busy bez schválenia rotovať...
(Inak, načo im to vôbec je? Cobus aj Citaro sa už rozpadli?)
Reakcia na: TeBeCe #9:
Vtipné, ako všetky identifikačné znaky vozidla v zmluve sú zakryté... 😂
Reakcia na: Dispatcher #5:
Dnes dorazil, už je zaparkovaný v garáži Hornádska
Prečo vozidlo #8912 nikdy "fizicky" neprišiel do Košíc?
Reakcia na: okienko #1:
... a až na tie zbytočné štvrté dvere navyše
Reakcia na: okienko #1:
až na tie sedadla medzi 2. a 3. dverami ?
Reakcia na: okienko #1:
To ešte nie je dôvod to preháňať so smajlami... ?
Tento autobus je najlepší na svete chodím každý deň? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?