Električky typu T6 českého výrobcu ČKD Tatra Praha boli pokračovateľom typu Tatra T5, ktorý však v Košiciach nikdy nepremával. Vo vozidlovom parku mali nahradiť električky T3, nakoniec ich však bolo zakúpených len 30 kusov. V čase výroby prototypov bol ich design už značne zastaralý, nakoľko vznikol ešte v 1970-tych rokoch. Nečudo, že vďaka hranatým tvarom dostali prezývku "Žehlička".
Vozne mali celooceľovú zváranú konštrukciu s veľkými bočnými oknami a vysokým stropom. Už od výroby boli vybavené poloautomatickými spriahadlami ESW umožňujúcimi jazdu dvoch vozňov s odberom elektrického prúdu cez jediný zberač. Steny a strop interiéru boli pokryté umakartom a sololitom, pre vodiča slúžila kabína s posuvnými dverami a veľkým prístrojovým panelom.
Vozidlá mali klasické štvordielne skladacie dvere s rovnou vodiacou lištou a na oknách veľké posuvné vetráky. V interiéri sa nachádzala šedá gumená podlaha a sedadlá potiahnuté koženkou rovnakej farby. V prednej časti boli prevíjacie transparenty s označením čísla linky. Všetky vozidlá mali sedadlá v usporiadaní 2 + 1. Všetky vozidlá boli dodané s dvojlištovými pantografmi KE 29. Vozne boli dodané s červeno-krémovým náterom a sivou strechou.
Úpravy
Jednou z prvých úprav vykonaných na týchto električkách bola demontáž poloautomatických spriahadiel ESW a ich nahradenie spriahadlami pražského typu - u sólo vozidiel boli nahradené obe, u súprav boli nahradené iba spriahadlá, ktoré nespájali vozidlá súpravy. Časom sa tiež linková orientácia na boku presunula od stredných dverí k prvým dverám.
V priebehu rokov sa menilo aj vyfarbenie električiek. Prvé zmeny farieb súviseli s aplikáciou celovozidlových reklám už v prvých rokoch prevádzky. Pôvodne boli celovozidlové reklamy aplikované na prestriekané električky, po skončení reklám tak viaceré vozne premávali vo farbách reklamného podkladu. V neskoršom období sa reklamy aplikovali formou lepiacich fólií. V 1990-tych rokoch sa zmenila farba zberačov z červenej na žltú. V roku 2003 sa električky začali pri obnove náteru lakovať do nového bielo-tyrkysového náteru po vzore modernizovanej električky T3 #361. Prvým vozňom v týchto farbách bola električka #612. Pôvodný červeno-krémový náter na električkách T6A5 skončil v roku 2007 na električke #617 (po nastriekaní reklamného podkladu).
V roku 2010 bola električka #607 v rámci veľkej prehliadky prototypovo prelakovaná do nového mestského modro-žlto-bieleho náteru. Do roku 2019 tento nový náter dostali aj električky #602, 603, 610, 616, 619, 622, 623 a 626. Na iných električkách bol obnovovaný tyrkysovo-biely náter. Vozeň #608 dostal v roku 2020 namiesto tyrkysovej zelenú farbu.
V auguste 1998 boli súprave električiek #622+623 pôvodné pantografy KE 29 s ručným sťahovaním nahradené polpantografmi Lekov EPDE 01-2600 s elektropneumatickým ovládaním.
V rokoch 1999 - 2000 postupne bol električkám #606, 607, 608, 609, 612, 617, 622, 623, 628 a 629 nainštalovaný optický informačný systém BUSE BS 110. Bočný displej bol inštalovaný za pôvodné okno s posuvnou otváracou časťou. Všetkým ostatným električkám v priebehu roku 2006 bol nainštalovaný optický informačný systém EM-TEST. V rovnakom období boli všetky električky vybavené odbavovacím systémom rovnakej značky, rovnako ako všetky vozidlá v tom období určené k prevádzke s cestujúcimi.
Po roku 2005 vozne postupne dostali nové rameno pravého vonkajšieho zrkadla nastaviteľné z kabíny vodiča. Táto úprava sa netýkala zadných vozňov súprav.
Električka #607 bola v roku 2022 upravená na technologické vozidlo. V rámci úpravy dostala oranžový náter s bielymi pruhmi na bočniciach.
Prevádzka
Ako prvé do Košíc dorazili električky #600 - 605 vyrobené ešte v roku 1991. V nasledujúcom roku ich dodávky pokračovali 22-kusovou dodávkou. Nakoniec, v roku 1993 boli dodané električky #628 a 629, pretože vozeň #628 pred dodaním do Košíc ešte skúšobne premával v maďarskom meste Szeged.
V Košiciach premávajú električky tohto typu aj ako dvojvozňové súpravy, aj ako „sólo vozidlá“. Súpravy električiek tohto typu bolo možné stretnúť hlavne na linkách 6 a 9.
Sólo vozidlá boli po zaradení 2. série električiek Vario LF2+ odstavené z pravidelnej premávky, jazdia iba v prípade mimoriadných udalostí.
Počas modernizácie vozovne Bardejovská bola väčšina električiek T6A5 od marca 2022 odstavená na vlečke U. S. Steel Košice. V tomto období do premávky zasahovala súprava #622+623. V apríli 2023 boli niektoré súpravy prepravené späť do vozovne. Následne sa po absolvovaní prehliadky a obnove laku do premávky začiatkom roka 2024 vrátila súprava #620+621.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bola električka #618, ktorá bola zničená pri ťažkej dopravnej nehode na sídlisku Nad jazerom 19. januára 2009. Hoci bola možná jej oprava, DPMK ju nerealizoval kvôli nedostatku peňazí. Električka #619, s ktorou do osudnej nehody premávala v súprave, bola po nehode opravená a premávala ďalej. Zaujímavosťou je, že #618 po vyradení ešte poslúžila pri simulácii dopravnej nehody električky s autom počas Dní otvorených dverí DPMK v rovnakom roku. Nakoniec bola na prelome jari a leta 2010 zlikvidovaná.
Prečo uvadzate ze odstavene vozidlo ked v skutocnosti nie je odstavene..dost to mýli..to že bolo odstavene nejaký čas je ok ale to by som nefarbil ako odstavene lebo to budi dojem ze je momentalne odstavene čo nieje. Farbil by som len momentalne odstavene vozidlá.
"Krátko po dodaní električiek sa začalo skloňovať pokračovanie obnovy vozového parku, hoci v súčasnosti sú v Košiciach v bežnej prevádzke len novododané električky Vario LF2+ a KT8D5, električky T6 z 90. rokov do premávky zasahujú len v obmedzenej miere."
Co presne sa mysli pojmom "obmedzenej miere"? Ako casto zasahuju T6ky do premavky?
A ako dlho planuju si ich nechat? Do Kosic sa skor nez 2018 nedostanem, ale rad by som vedel, ci mozem pocitat s tym, ze nejake T6ky budu v premavke v tom roku.
Viem, že niekedy koncom 90. rokov bol plán spájať T6 do trojičky (ako náhrada za 3x T3). Tam sa rátalo, že sa nakúpia vlečné vozne (B6A5.N), ktoré ČKD navrhol pre Košice. Ale nakoniec sa z toho ustúpilo.. Jednak už sa znižovala kapacita na RD, a v tom čase bola ČKD na pokraji bankrotu... Takže nakoniec sa nič nerobilo. Ale pokiaľ o tom uvažovali, myslím si, že je to možné. Inak by sa neuvažovalo o takej možnosti a nezaoberali by sa vývojom NP stredného vlečného voza.
Nielen skúšobné jazdy ale jeden poldeň boli aj v normálnej premávke, kým sa neprebral a nezareagoval zlomkovitý úradník.
Inak prakticky v BA vyskúšané spájanie do šestíc, pokiaľ nedošlo k vyrazeniu meniarne, tak to šlo. Ale každý druhý zberač hore.
Práveže toto je jeden z dôvodov prečo v Prahe vyraďujú T6A5. To, že sa nedaju znízkopodlažniť.
Avšak týmpádom je pre mňa tak trochu záhadou, ako Ukrajinci robia električky Tatra-Yug K1M (T6B5 s nízkopodlažným stredom). Súvisí to nejak so šíršou vozovou skriňou? Laminátka by to možno vedel(a) objasniť.
Tesne po využití opcie na 13 Varií LF2 sa hovorilo, že sa budú vyradzovaď T6tky keď už v košiciach jazdí už väčšina várií z druhej série prečo sa ešte nezačalo vyraďovať, Alebo DPMK má využitie pre T6tky (čo sa mi nezdá keďže veľká časť T6tiek je cely deň vo vozovni).A ešte by som sa chcel spýtať Neráta sa náhodou, že by sa spojili dalšie nesúpravové T6tky keďže už nemajú žiadne využitie
Z jednej strany hovoríš, že nemajú využitie, z druhej zas chceš spájať sóla.
1) Viac súprav už nebude.
2) Vyraďovať počas výluky (keďže je znížená výprava) je blud.
Troll