Národný podnik Karosa Vysoké mýto začal v roku 1981 sériovú výrobu medzimestského autobusu Karosa C 734, pričom sa tento typ stal základom radu Karosa 700. Mnohé dopravné podniky tieto vozidlá využívali predovšetkým na zájazdovú dopravu, v Košiciach však boli nasadené hlavne v MHD.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa C 734.00
6001 – 6003
1982
1982
(?)
3
2.
Karosa C 734.00
6004
1983
1983
(?)
1
3.
Karosa C 734.20
6005 – 6007
1986
1986
(?)
3
4.
Karosa C 734.20
6008 – 6017
1987
1987
(?) – 2004
10
5.
Karosa C 734.20
6018 – 6027
1987
1987
(?)
10
6.
Karosa C 734.20
6028 – 6038
1987
1987
(?) – 2008
11
7.
Karosa C 734.40
6039
1989
1989
2003
1
8.
Karosa C 734.40
6040
1989
1990
2004
1
9.
Karosa C 734.40
6041 – 6045
1990
1990
2002 – 2009
5
Spolu
1982 – 1990
45
Technické parametre
Dĺžka
11055 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Počet dverí
2
Počet miest na sedenie
45 + 1
Počet miest na státie
27
Celkový počet miest
72 + 1
Pohotovostná hmotnosť
9600 kg
Celková hmotnosť
15440 kg
Motor
LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (C 734.00)
LIAZ ML 636 N (EURO 0), naftový, vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (734.20, 734.40)
Samonosná karoséria bola postavená na oceľovom ráme a zvonka oplechovaná. Strop a bočnice interiéru boli pokryté umakartom, podlaha gumou. Sedadlá mali textilný poťah a boli umiestnené v usporiadaní 2 + 2. V bočnici sa nachádzali dvoje úzke dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Vodiča od priestoru pre cestujúcich oddeľovala presklená priečka. Vykurovanie interiéru zabezpečil naftový agregát a teplovzdušné radiátory, vetranie poskytli stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Všetky vozidlá boli dodané v modro-krémovom, resp. modro-bielom nátere.
Úpravy
Niektoré autobusy dostávali pri rôznych rozsiahlejších opravách nové atypické nátery, neskôr už boli lakované do rovnakej schémy ako Karosy B 731 a 732. Často si ich vodiči ozdobovali.
Niektoré vozidlá tohto typu boli ku koncu svojej prevádzky prerábané na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. na tzv. rozmrazovacie vozidlo vybavené zariadením TO-5, ktoré sa v garáži využívalo ako pomoc pri štartovaní autobusov počas silných mrazov. Úplne posledným takto upraveným autobusom bol #6045, ktorý po vyradení na jeseň 2003 nahradil Karosu B 732 #6221. Taktiež vybrané trojice autobusov boli upravované k účelom "pojazdnej dielne", posledným takýmto autobusom tohto typu bol #6044. Niektoré autobusy boli prestavané na pojazdný bufet.
Prevádzka
Autobusy tohto typu boli väčšinou používané na linkách do VSŽ (resp. U.S. Steel), linkách vnútropodnikovej dopravy v železiarňach, nočných linkách, a linkách do okrajových častí mesta.
Vyraďovanie a likvidácia
Karosy C734 na linkách MHD dojazdili v lete roku 2004. Autobusy #6030, 6042, 6044 a 6045 však fungovali aj naďalej ako dielenské a technologické vozidlá. Posledný autobus tohto typu #6044 bol po nehode vyradený až v roku 2009.
Nieje pravda že všetky autobusy Karosa C 734 boli do Košic dodané v modro-bielom farebnom prevedení. Začiatkom roka 1987 Vyprodukovala Karosa dve velké serie autobusov typu C 734 20 v odlišnom farebnom prevedení z dôvodu oneskorenej dodavky potrebného množstva modrej farby z n.p. Chemolak. Vo februári 1987 boli autobusy Karosa C 734 20 produkovane v žlto-bielom farebnom prevedení rovnakého odtieňu ako na LC 735 20. autobusy z tejto série boli hojne rozšírené v d.z. CSAD po celej republike mimo iné aj v Košiciach a Prešove.Dve takéto Karosy mali v držaní aj Inžinierské stavby Košice. V marci 1987 boli autobusy C 734 20 produkované v červeno-bielom farebnom prevedení. Aj tieto autobusy boli hojne rozšírené, prevadzkované napr. v CSAD Prešov,CSAD Nitra alebo DP Ustí n. Labem. Práve z tejto série pochadzali Karosy C 734 20 DPMK ev.č 6028-6038. Všetky ostatné C 734 boli dodané v modro-bielom farebnom prevedení a do červeno-bieleho farebného prevedenia boli lakované až pri GO. Ešte jedna informácia. V roku 1994 som pracoval v Košiciach a pri požiarnej zbrojnici oproti železničnom učilišti pravidelne parkovala Karosa C 734 20 ex DPMK ev.č 6014. Na bočniciach vozu boli pozostatky nápisu BUFET- DPMK.
Nesedí mi tam akurát 6029. Ten si pamätám okolo r. 1996 určite modro-biely. To ho potom museli prelakovať v DPMK z červenej do modrej, čo by bol asi ojedinelý prípad. Ale zase ani by som sa nečudoval, jeden čas nebola farba, tak jazdili vozy bez horného farebného pásu, jedna C 734 bola tuším aj bordovo-biela. Čo mali, to dali... Ja si ešte pamätám bufet 6013 na Staničnom námestí.
5