Okrem nákupu nových elektrobusov chce dopravný podnik vybudovať pre ne aj nové nabíjacie miesta.
Dopravný podnik mesta Košice vyhlásil začiatkom marca verejnú súťaž na dodávateľa nových kĺbových elektrobusov a zhotoviteľa nových nabíjacích staníc pre elektrobusy.
Výsledkom súťaže bude rámcová zmluva, ktorá dopravnému podniku umožní nakúpiť najviac 30 nových elektrobusov a zmluva o dielo na vybudovanie nabíjacej infraštruktúry v autobusovej vozovni na Trolejbusovej ulici a na obratisku MHD na ulici Jána Pavla II. Dodacia lehota pre elektrobusy bude do 18 mesiacov od ich objednania, pričom kúpne zmluvy budú uzatvárané vždy najviac na 11 elektrobusov. Vybudovanie nabíjacej infraštruktúry je požadované do 15 mesiacov.
Elektrobusy majú byť dĺžky 18 metrov s trakčnými akumulátormi umožňujúcimi dojazd najmenej 100 km. Podrobná špecifikácia elektrobusov je uvedená v súťažných podkladoch.
Nabíjacia infraštruktúra vo vozovni bude pozostávať z 12 miest pre nabíjanie elektrobusov prostredníctvom krátkych trolejových stôp pre pantografové nabíjanie. V obratisku J. Pavla II sa plánuje zriadiť statické dobíjanie pre najviac 8 elektrobusov na samostatnej trolejovej stope s dĺžkou asi 180 metrov.
Odhadovaná cena zákazky je v prípade elektrobusov 24,375 mil. € a pre nabíjaciu infraštruktúru 4,307 mil. €. Nákup elektrobusov bude financovaný prostredníctvom ľubovoľného získaného zdroja financií, vybudovanie infraštruktúry sa plánuje prefinancovať z eurofondov. Na financovanie nákupu elektrobusov bola v minulom roku vyhlásená výzva v rámci Programu Slovensko, do ktorej sa mohol zapojiť aj DPMK.
Dispecer
3.2.11 Rozhranie pre nabíjanie trakčných akumulátorov
Elektrobus musí byť vybavený zariadením na nabíjanie trakčných akumulátorov z nižšie uvedených rozhraní:
3.2.11.1 Dvojpólová trolejbusová trolej 750 V DC
a) Napájacie charakteristiky podľa STN EN 50163: 8/2005 pre stredné hodnoty napájacej DC siete:
b) Menovité napätie Un = 750 V, Najnižšie krátkodobé Umin2 a trvalé napätie Umin1 zhodne 500 V, najvyššie trvalé napätie Umax1 = 900V; Najvyššie krátkodobé napätie Umax2 = 1 000 V, krátkodobé prepätie Umax3 = 1 270 V
c) Trolej trvale pod napätím, vizuálna identifikácia stavu pod napätím/bez napätia pre vodiča, vzdialený dohľad (GSM rozhranie) na stav napájania troleja z Energetického dispečingu (elektrodispečingu) obstarávateľa v rámci existujúceho systému riadenia napájacej siete električiek a trolejbusov.
d) Dvojlištový pantograf pre zníženie tepelnej záťaže nadzemného trolejového vedenia umiestnený v prednej polovici strechy vozidla, maximálny odoberaný prúd do vozidla cez pantograf – 250 A (nabíjanie vrátane príkonu kúrenia a pomocných pohonov) dodávateľ musí prispôsobiť kontaktné plochy tak, aby pri odbere nedošlo k poškodeniu.
e) Tlmič dojazdu pantografu do spodnej koncovej polohy.
f) Výška nadzemného trolejového vedenia – minimálny pracovný rozsah prúdového zberača je 4,3 – 5,9 m od vozovky.
g) Rozstup trolejových vodičov 0,6 m.
h) Trolejový drôt má prierez 100 mm2, minimálny trvalý nabíjací prúd vozidla 100 A bez započítania odberu pomocných agregátov, kúrenia a klimatizácie. Obstarávateľpripúšťa, že v prípade úrovne nabitia akumulátorov blížiacej sa maximálnej (nad 80%), bude nabíjací prúd znižovaný.
i) Možnosť bezobslužného pomalého nočného nabíjania a balansovania batérií prostredníctvom strešného pantografu z trolejbusovej troleje.
j) Galvanické oddelenie od napájacej siete je súčasťou vozidla.
k) Zabezpečenie zabráneniu rozjazdu vozidla v prípade vysunutého pantografu, resp. do doby stiahnutia do jeho spodnej koncovej polohy.
l) Napájací systém bez priamej komunikácie s vozidlom (komunikácia bude riešená prostredníctvom energetického manažmentu vozidiel s energetickým dispečingom GSM rozhraním).
3.2.11.2 Zásuvný systém nabíjania – pomalé nabíjanie max. 32 A
a) Rozhranie štandardu CCS-2. Vstupné napätie mobilnej nabíjacej stanice napájanej zo štandardnej trojfázovej zásuvky 3 x 400 V AC, maximálny odoberaný prúd do vozidla cez nabíjačku s konektorom typ CCS-2 – 32 A. Zariadenie, ktoré bude tvoriť súčasť systému nabíjania a súčasne nebude pevnou súčasťou vozidla musí byť použiteľné vo vonkajšom prostredí a svojou konštrukciou zodpovedať stupňu krytia min. IP 54.
b) Obstarávateľ požaduje dodanie mobilnej nabíjacej stanice s konektorom typ CCS-2 napájaná zo štandardnej trojfázovej zásuvky 3 x 400 V AC, max. 32 A v počte 1 ks mobilnej nabíjacej stanice na každé 2 ks dodaných elektrobusov.
3.2.11.3 Pre všetky rozhrania platí:
a) Možnosť nástupu a výstupu vodiča počas nabíjania vrátane možnosti otvárania a zatvárania aspoň predných dverí. Zaistenie možnosti vykurovania a klimatizovania interiéru vozidla pri nabíjaní.
b) Softvérové a hardvérovévybavenie pre vzdialený dohľad (GSM rozhranie) nabíjania a stavu v reálnom čase všetkých dobíjaných vozidiel na vzdialenej stanici (PC) zadávateľa (viď. Špecifikácia systému energetického managementu vozidla – str. 27) z Energetického dispečingu (elektrodispečingu).