DPMK pre vážnu technickú poruchu odstavil 14 električiek typu VarioLF2plus

Viaceré nové električky v uliciach nahradili staršie električky.

Počas piatkového popoludnia boli z premávky sťahované električky TWT / Pragoimex VarioLF2plus. Vo výprave ich nahradzujú najmä staršie električky. Po dlhej dobe sa tak objavili v premávke sólo električky ČKD Tatra T6 a jediné VarioLFR.S #701

Aktualizácia 25.1. 21:10: Trinásť električiek TW Team VarioLF2plus z druhej série bolo v priebehu dňa postupne odstavených po 2 incidentoch z nedele 20. januára (vo vozidle #841) a piatka 25. januára 2019 (vo vozidle #832) zavinených závažnou technickou poruchou. V oboch prípadoch došlo k vytrhnutiu brzdového kotúča na jednom z podvozkov za jazdy, pričom prerazil podlahu. Pri prvom z incidentov sa kotúč zastavil až o konštrukciu strechy, pričom došlo k poškodeniu i stropných obkladov v interiéri.

V dôsledku týchto incidentov bude ostatným električkám tohto typu softvérovo obmedzená maximálna rýchlosť na 50 km/h a zároveň od dnešného dňa platí dočasný zákaz výpravy týchto električiek na linky R1 - R8.

Aktualizácia 26.1. 14:53: Tlačová správa mesta:

Za necelý týždeň zaregistroval Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) dve identické závažné poškodenia električiek Vario LF2 plus na rýchlodráhe do U. S. Steelu. V oboch prípadoch došlo k prasknutiu brzdového kotúča zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky. Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche. 

Prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U.S. Steelu. Našťastie v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy každý z nich sedel. Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2 plus – českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2 Plus nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2 Plus. Tentoraz sa to stalo na linke R2 smerujúcej do U.S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu. V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti DPMK okrem tejto konkrétnej električky stiahol aj ďalších 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradil ich električkami typu T6 a KT8D5.

DPMK momentálne vlastní 46 kusov električiek Vario LF2 Plus. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK. V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 ks, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016-2018. Verejnosť a médiá ich kritizovali kvôli absencii klimatizácie, rovnaký typ električiek odmietli používať aj v Uzbekistane. Okrem Košíc jazdí už len jediná takáto električka a to v Ostrave.

„Kvôli týmto nežiadúcim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú  presnú príčinu týchto závad. Dohodli sme sa na tom aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF plus, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2 plus. Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec Mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti súvisiace s ich prevádzkou nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto „výhodnej“ kúpe podieľali. Žiaľ boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U.S. Steelu,“ dodal primátor.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A vieme aj dovod?
zeby ich primator Jaro Polacek spolu s dpmk planovali nahradit novymi modernymi nizkopodlazkami? to by bolo skvele!
tieto stare nemoderne kaziace sa haraburdy treba odpratat prec na ukrajinu alebo do rumunska ci ruskych krajin cim skor!a vypisat novy tender na nakup ozaj modernych elektriciek na urovni 21 storocia
Reakcia na: reparil #2:
Dôvod je oveľa prozaickejší, než by si si myslel. Ide o Sorošove vzpiknutie
Reakcia na: 110mat110 #1:
Nevyhovujú zimnej prevádzke: Všetky vozidlá majú úplne zjazdený dezén na všetkých kolesách.
Reakcia na: afeno #4:
S tym poslednym slovom budes hviezdou internetov!!!
Pricinou odstavenia su problemy s brzdnymi kotucmi; u vozov #832 a #841 doslo k ulomeniu a k prerazeniu podlahy (u jedneho z vozov dokonca prerazilo oblozenie stropu.
Viac info: http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/1/25/v-koicch-museli-odstavit-st-tramvaj-variolf2
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #7:
Ako dieta som sa vzdy najviac bal ze z rozsypanej Karosy vyleti nejake ozubene koleso cez podlahu a vsetko v salone rozflaka. Vidim ze znovu je dovod sa bat...🤐
Reakcia na: dupe #8:
U nás skôr vybuchovali pneumatiky...
https://imhd.sk/ke/vozidlo/5798/6287
"...v dôsledku týchto incidentu bude ostatným električkám tohto typu softvérovo obmedzená maximálna rýchlosť na 50 km/h". To nevadí i tak po TR.SNP, KOMENSKEHO A B. NEMCOVEJ sa nedá ísť rýchlo lebo to rozkýve električku. A vôbec, ani sa nečudujem tejto situácii. Za komunistov alebo sociku bolo super. Urobila sa POCTIVO robota a aj keď sa kradlo tak nikomu nič nechýbalo. A dnes? Keď sa budeš snažiť uveriť že obloha je modrá tak ťa psychicky zničia (z hora) že uveríš že obloha je čierna. HANBA SR.
Na jak dlouho to odstavení z provozu a zákaz na R1-R8 vypadá, tušil by někdo prosím?
Reakcia na: Koloběžka #11:
Pravdepodobne kým neprebehne kontrola všetkých vozidiel, čo pri troche šťasteny by mohli stihnúť za víkend.
Musím sa ísť zviesť so 701.
Teraz by sa asi hodili T3?
Reakcia na: Dispecer #9:
Pneumatiky prerazali vzdy. Preto od urcitych polky 90 rokov sa montovali ocelove vystuze blatnikov pripadne sadadla sa umiestnovali, tak aby pri vnutornom defekte odtlacalo sedadla. Dokonca lietali aj zotrvacniky po interieroch. Lenze tym, ze prisli na svet vyberove konania sa ubera na konstrukcnej kvalite a potom to tak vyzera, lebo manazeri pozeraju len na cenu. A potom to tak vyzera v mestskych a statnych firmach, lebo odbornost sa v riadiacich funkciach nenosi. Osobne by ma zaujimalo, kto ponesie zodpovednost za toto verejne ohrozenie.
Reakcia na: Matejo #13:
T3 su z velkej casti uz predane 😉
Reakcia na: N/A #10:
Zasa si si zabudol zobrať tabletku?
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #15:
Ja som napísal len, že by sa hodili, nie že majú začať jazdiť.🙂
Nonsens toto. To už je na trestné oznamenia, ale nie na neznámeho páchateľa, ale na známych páchateľov...😞


Bmko: ozvi sa mi na mail 😉
Reakcia na: Dopravák #18:
Myslim ze by sme skor mali ocenit ze sa k tomu postavili celom a idu to riesit. Je dolezite zistit co sa za problemom skyva. Moze to byt vyrobna vada, nekvalitny material, alebo lajdackost udrzby ci cokolvek ine.

Horsie by bolo, keby sa problem snazili ututlat az do momentu keby doslo k vaznej nehode.

Pozrime si priklad zjazdenych pneumatik v BA. Vsetci to vedia a vydavaju tlacove spravy ze pneu splnaju predpisy. Len vdaka stastiu sa doteraz nestala vazna nehoda.
Reakcia na: dupe #19:
No prva nehoda sa stala 20.1. Dalsia o par dni neskor a az den na to sa to zacalo riesit. Mne to pride ako pokus o tutlanie.

Mame jedno "stastie" ze MHD je tak strasne zdecimovana. Keby sa to stalo pred 15-20 rokmi, ked do USS jazdili narvate trojicky tak by to skoncilo krvavo.
Reakcia na: 110mat110 #20:
Začalo sa to riešiť ešte v piatok ráno, takmer bezprostredne po druhom incidente, keď sa o prerazenej podlahe na druhom voze v priebehu týždňa dozvedelo ministerstvo dopravy.
Reakcia na: Solider #21:
Okej, beriem. Na verejnost sa to dostalo znacne oneskorene.

Faktom nadalej ostava, ze TVVT v pondelok prehlasilo, ze to je len jednorazova chyba a vsetko je ok.
Reakcia na: 110mat110 #22:
Ono z jedneho rozsekaneho kotuca po par rokoch premavky je tazke zistit ci ide o systemovy problem, alebo o vadu kusu. Navysie nie je scifi ze na trati bol neznamy predmet do ktoreho podvozok elektricky narazil a ten poskodil kotuc.

Teraz je podstatne, aby sa vec riadne presetrila a nasla sa pricina. Lebo nie je nic horsie, ako ked vsetci budu vediet, ze sa moze nehoda kedykolvek zopakuje, ale nikto nevie co ju sposobilo.

Keby som bol na mieste DPMK, alebo aj ministerstva dopravy, budem trvat na spevneni podlahy v tomto mieste, alebo na inej ochrane aby sa casti kotuca v ziadnom pripade nemohli dostat do interieru a niekoho zranit.
Reakcia na: 110mat110 #22:
Nemyslím, že oneskorene. Na základe jedného incidentu (by) nebolo dobré robiť nejaký prehnane veľký cirkus, hoci išlo o vážnu vec. Keďže sa to ale stalo aj druhýkrát, vyšli s tým von. Mesto vydalo tlačovú správu, vyjadril sa primátor, GR. Dokonca poskytli fotodokumentáciu.

Viem si živo predstaviť, ako by to bolo odkomunikované, kebyže sa to stalo za predošlej bandy. Nijako.
Reakcia na: 110mat110 #22:
Osobne si myslím, že na verejnosť sa to dostalo v primeranom čase a aj mesto ako objednávateľ sa k tomu postavilo na celkom slušnej úrovni, bez potreby zatĺkať fakty. Pokiaľ ide o vyjadrenie výrobcu, po prvej udalosti nikto nemohol tušiť, že sa podobná udalosť udeje v krátkom časovom odstupe znova.
Reakcia na: dupe #19:
Ale ja som tú kritiku smeroval na predchádzajúce vedenie mesta. To čo stvárali "nedotknuteľní" je nonses a žiaľ ešte stále stvárajú, len na vyšších postoch 😕
presne ako pise jeden chlap pod clankom.. plny suhlas.. citujem: Však Smerák Haraši kúpil za dobrú cenu 😉 😀 Čo že ani v jednej úrovni nie je podlaha v cellom vozidle bez klimatizácie a museli sa dorábať vykurovacie telesá lebo v nich bola zima. Darmo bola to zlá kúpa. A nikto za to neponesie zodpovednosť oni boli vtedy na magistráte a mali svojich ľudí aj v DPMK 🤮
Reakcia na: Solider #26:
Podla mna je brzdovy kotuc v plafone sam o sebe dostatocny dovod na to, aby aspon na cas odstavili celu seriu. Nie to, ze sa odtrhol, to sa stava aj na autach atd... Ale to, ze preletel podlahou medzi cestujucich.
Ten nákup briciek bol od začiatku evidentný smeracky tunel. Teraz je to už viac-menej jasne Poláček by mal zvolať vyšetrovací tím a napadnúť celý nákup na súde a vyvodiť trestno právnu zodpovednosť, nakoľko sa jedná o podobný ak nie ešte väčší podvod ako s EEI parkovanim, nech to teraz tie prasce zo smeru a z bývalého vedenia DPMK pevne vyzeru a zacvakaju zo svojich. By som im všetkých tých 46 nepodarkov dal k náhrade. 😬 😠
Reakcia na: reparil #30:
Akákoľvek snaha v tomto smere je kontraproduktívna, odnesú si to len a len cestujúci.
Reakcia na: afeno #31:
Brzdovy kotuc v interieri je megapruser. Keby sa vyrobca inspiroval starymi elektrickami - krytmi a zosilnenou podlahou - trhanie kotucov by sa riesilo v tichosti reklamaciou, alebo len vymenou kotuca za novy.

Preco sa nestiahli z premavky aj vozy prvej serie? Maju namontovane kryty uz z vyroby? Totiz, neviem ci by ma ako cestujuceho uchlacholilo tvrdenie, ze v prvej serii problem nenastal, takze aj bez krytov je elektricka bezpecna...

BTW: Este stale maju Varia systemove problemy a poruchy, alebo sa uz tieto "muchy" vychytali? Lebo za chybajucu klimatizaciu elektricka ani vyrobca nemoze, to je vecou zadania...

Chcem len poukazat, ze v ramci okolitych miest mohli Kosice dopadnut aj podstatne horsie: spomenme si na slavnu eru RT6N1, VV60LF, T3 Mod / AS, alebo v nedavnej minulosti Škoda 14T kde sa riesi kompletna generalka kvoli spevneniu clankov. Spevnovali sa tiez vsetky SOR NB 18, lebo praskali a z toho vychadza aj nezmyselny "medzimestsky" interier.
Viete, že v Olomouci odstavili 5 zo 7 párov Vario LF+/o a na uvraťové L3 a L5 su nasadzované PX súpravy?
LF+/o majú totiž rovnaké podvozky ako košické z druhej série.
no prosim a je to tu, primator Polacek sa bude snazit vycuvat zo zmluvy a zacal hladat cesty a moznosti ako sa tychto Varii zbavit cim skor, mesto ani sucasne vedenie dpmk ich zjavne nechce ,citujem primatora: „Mesto bude požadovať aj písomné vyhlásenie, že sú električky bezpečné a môžeme ich dať do prevádzky. Dokonca mi napadlo aj to, že by sme zrušili zmluvu a nahradili tieto električky inými. Najprv však musíme urobiť prvý krok a potom, ak tieto opatrenia nebudú účinné, pozriem sa osobne na to, ako z týchto zmlúv vycúvať.“
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22039468/dpmk-musi-pancierom-vystuzit-vsetkych-46-elektriciek-vario.html
Preco sa odstavili len tie opcne ? Tych prvych 33 vozidiel to ma riesene inak ?
Reakcia na: reparil #34:
A ako si z toho vycital, ze sa mesto bude chciet varii zbavit? Obcas naozaj nerozumiem tvojim myslienkovym pochodom.

@Petto "vraj" maju opcne a prve varia odlisne komponenty na podvozkoch a mali by byt okej. preto len opcne odstavili rovno a starsie budu opancierovavat priebezne. Najvacsi problem je udrzat vypravu
Reakcia na: 110mat110 #36:
Že by z tohto: "Dokonca mi napadlo aj to, že by sme zrušili zmluvu a nahradili tieto električky inými."
Reakcia na: S499.1023 #37:
"... ak tieto opatrenia nebudú účinné, pozriem sa osobne na to, ako z týchto zmlúv vycúvať"

Ako ked 3mm pancier na podlahe nebude ucinne riesenie, Boh nam pomahaj.
Reakcia na: 110mat110 #38:
Chcelo by to crashtest pancieroveho chranica, lebo urcite aj podlahu vypocitali ze kotuc nemoze prejst...
Reakcia na: 110mat110 #29:
Však odstavili celú sériu. Pravdepodobne to bude problém materiálového zloženia brzdových kotúčov v II. sérii. Takže preto prvá séria nie je odstavená a iba sa tam spevní podlaha v oblasti podvozkov.
Reakcia na: Solider #40:
Potom ako vysvetlíš to, že sa to stalo aj na 832? 🙂
Reakcia na: 110mat110 #38:
To su iba prazdne reci..kym realne nebudu uzatovrene zmluvy na ine elektricky dovtedy to bude jazdit to co mame..a kedze nie su peniaze budu tieto varia tu jazdit dokedy bud moct cize v pohode aj 10 rokov..silne reci mozem mat aj ja a ale realita je taka aka je.
Reakcia na: Matejo #33:
Prave som prisiel z Olomouca. Na 5ke jazdia normalne LF+/o. Maju dokonca dajake nove elektricky, co maju dvere na oboch stranach a su plne NP, ale tie zatial jazdia na inych linkach aj v dvojickach. Cize ocividne s tym az taky problem nemaju.
Reakcia na: 110mat110 #44:
No keďže ich v KE stihli už prvý víkend upraviť 7, tak asi ani v Olomouci by to nemal byť problém.
Reakcia na: 110mat110 #44:
Tie nové tiež od toho Varia ďaleko nemajú... 😂
Reakcia na: 110mat110 #44:
Tie nove vozy budu Pragoimex EVO1 😉
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #47:
Nebudú ale sú. A má pravdu aj 5801, Evičky sú Vatiám veľmi, veľmi príbuzné.
Reakcia na: S499.1023 #48:
Tie olomoucke mali dvere na oboch stranach. 4 na "spravnej" a 1 na opacnej. To sa vyrabala aj taka verzia?
Reakcia na: 110mat110 #49:
Tak to si asi nejak zle videl... Neviem o takom voze v Olomouci. Majú EVO1 klasické jednosmerné ale aj EVO1/o. Tá má ako píšeš na jednej strane 4 dvere ale ne opačnej má tri. Podobné riešenie ako pri LF+/o.
Reakcia na: 5801 #50:
Uhm, o pocte dveri na druhej strane sa nebudem hadat, stal som v celkom plnej elektricke, videl som len jedny. Je mozne, ze ich bolo viac. Dobre vediet, ze sa vyraba aj Evo1/o
Reakcia na: 110mat110 #51:
Pre ilustráciu typový výkres. Zdroj : Zmluva o kúpe vozidiel, DPMO
Inak sa mi zdá, alebo nové električky sú obmedzené na menej ako 50km/h?
Reakcia na: TheEnd0910 #53:
45 km/h
teda to bolo stastie ze to niekoho nezabilo.....