Budúcnosti hromadnej dopravy v Košiciach sa dotkne hneď niekoľko bodov zasadnutia.
V pondelok 12. decembra 2016 bude zasadať mestské zastupiteľstvo, ktoré má vo viacerých z 93 bodov programu naplánované rozhodnutia aj o budúcnosti košickej MHD.
Programový rozpočet na roky 2017–2019: Mierny nárast výdavkov a objednaných výkonov
Súčasťou bodu číslo 6 je návrh rozpočtu Mesta Košice na rok 2017 a programového rozpočtu do roku 2019. Z hľadiska hromadnej dopravy je podstatný program 5 Doprava a jeho podprogram 5 Mestská hromadná doprava. Jeho zámerom je zvýšenie podielu verejnej osobnej dopravy voči IAD, čo má byť dosiahnuté zatraktívnením a zvýšením komfortu zastávok a dopravných prostriedkov.
Prvým cieľom je optimalizácia linkového vedenia a frekvencie spojov. Na rok 2016 bolo zo strany mesta objednaných 14,2 milióna vozových kilometrov, do nasledujúcich troch rokov sa počíta s hodnotou 14,5 milióna vozkm ročne. Dochádza tak k nárastu objednávky o 300-tisíc vozkm. Zvýšiť sa má aj počet miestových kilometrov, a to z hodnoty 1 536 440 mil. v roku 2016 na hodnotu 1 633 020 mil. miestkm ročne v rokoch 2017 až 2019.
Druhým cieľom je obnova vozidlového parku nákupom ekologických dopravných prostriedkov. Plánuje sa uplatniť opciu na 13 električiek typu Vario LF2+, v roku 2017 by sa malo nakúpiť dvanásť a v roku 2018 jedna električka. Na rok 2019 nie sú plánované žiadne ďalšie nákupy. O plánovanej kapacite nových vozidiel sa rozpočet ďalej nerozpisuje. V rokoch 2017 až 2019 sa zároveň plánuje s nákupom dovedna 12 technologických vozidiel.
Tretím cieľom je dobudovanie infraštruktúry pre prevádzkovanie MHD, čo predstavuje rekonštrukciu električkovej vozovne na Bardejovskej ulici (v návrhu rozpočtu zmätočne uvedenej ako „Výstavba nového električkového depa“). Žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného prostriedku (eurofondov) budú poslanci schvaľovať v bode 22.
Celkové financie potrebné na pokrytie uvedených zámerov boli dohadnuté na 17 200 173 eur bez DPH.
Zadanie pre nový územný plán: Ktoré trate požaduje DPMK?
Proces prípravy nového územného plánu hospodársko-sídelnej aglomerácie Košice (ÚPN-HSA) prebieha kontinuálne od roku 2013. V závere roka 2016 sa po dlhých mesiacoch rozborov a vyhodnocovania štúdií prikročilo k zostaveniu finálneho zadania pre budúceho zhotoviteľa. Práve zadanie budú poslanci schvaľovať v bode číslo 13.
Do pripomienkovacieho konania sa zapojil aj Dopravný podnik mesta Košice, ktorý zaslal hneď niekoľko pripomienok, všetky boli akcpetované a zapracované. Ďalej sa budeme venovať iba tým zásadnejším, ktoré nemajú charakter formálnej opravy textu znenia zadania.
DPMK navrhuje do nového ÚPN-HSA zapracovať dohromady trinásť nových úsekov električkových tratí, z toho šesť v kategórii Návrh a sedem v kategórii Územná rezerva.
- Kategória Návrh
- slučka OC Optima (Moldavská cesta)
- slučka Rozvojová (Alejová ulica)
- prepojenie Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (Masarykova ulica); resp. alternatíva Námestie Maratónu mieru – Hlavná ulica – Námestie osloboditeľov
- prepojenie Železníky, križovatka – Nový futbalový štadión (slučka v juhozápadnej časti Ulice Pri prachárni)
- prepojenie Bardejovská – Popradská – Moldavská
- Masarykova – Stromová – Americká trieda – Autrálska trieda – Viedenská
- Kategória Územná rezerva
- prepojenie Nový futbalový štadión – Moldavská cesta
- Bruselská – Európska trieda – Hanojská – Austrálska trieda (zatiaľ nevybudovaný úsek) – Viedenská
- Pereš – letisko
- Važecká – ŽST Krásna
- VA U. S. Steel – Šaca
- Amfiteáter – Popradská – Trieda KVP – Ulica Jána Pavla II. – obytný súbor Girbeš
- Važecká – Krásna – Východné mesto
Akceptovanie uvedených námetov znamená rozpor medzi zadaním a nedávno schválenou štúdiou dopravných stavieb, ktorú si mesto nechalo vypracovať. Štúdia napríklad hodnotí trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie, Bardejovská – Moldavská cesta a Važecká – Krásna ako momentálne neopodstatnené. V prípade náznakov budúcej intenzikikácie využitia okolitého územia ich navrhuje zahrnúť do plánov len ako územné rezervy, v opačnom prípade z plánov úplne vymazať (Záverečná správa PUM, strana 85). Štúdia takisto nepočíta s traťami na KVP, resp. Girbeš, do Šace, ako ani so zokruhovaním trate na sídlisku Ťahanovce (po Európskej triede).
Dopravnému podniku ďalej prešlo aj zapracovanie na prvý pohľad nepodstatnej „vsuvky“ do vety: „...vytvárať podmienky pre uplatnenie takých druhov dopravných prostriedkov a spôsobov prepravy, ktoré zmenšujú spotrebu fosílnych palív a znižujú emisie“. Záverečná časť vety po odobrení pripomienky DPMK znie nasledovne: „ktoré pri porovnateľnej kvalite prepravy zmenšujú spotrebu fosílnych palív a znižujú emisie“.
DPMK zmenu zdôvodňuje nasledovným spôsobom: „Touto vsuvkou chceme vylúčiť prípady, kedy by sa v hromadnej doprave v Košiciach forsírovali iné ako spaľovacie pohony (najmä v hromadnej doprave) aj v prípadoch, kedy by tieto boli voči autobusovej doprave výrazne nekonkurencieschopné (najmä kvôli nedostatočnej dopravnej sieti) a tým odrádzali ľudí od používania hromadnej dopravy“. Či týmto zdôvodnením bola myslená trolejbusová doprava, sa vo vyhodnotení stanovísk a pripomienok neuvádza.
DPMK zároveň navrhol do územného plánu zapracovať novú autobusovú vozovňu v juhozápadnej časti mesta. V prípade vybudovania električkovej trate na sídlisko Ťahanovce navrhuje vybudovať električkovú vozovňu v severovýchodnej časti mesta, v prípade budúcej stavby do tzv. Východného mesta vystavať ďalšiu vozovňu v juhozápadnej časti mesta.
Interpelácie poslancov: Trolejbusy nie sú prioritou
Bod číslo 5 tvorí súbor interpelácií poslancov MZ z predošlého zasadnutia. Niekoľko interpelácií sa týka aj hromadnej dopravy, z nich vyberáme tú najpodstatnejšiu, ktorá sa týka budúcnosti trolejbusovej dopravy..
Interpelácia 234/16: „V akom stave riešenia je trolejbusová doprava v Košiciach? Počíta sa s jej riadnym spustením?“
Odpoveď poskytnutú DPMK ponechávame v plnom znení:
„Prvoradou úlohou DPMK je bezpečná preprava cestujúcich. Keďže priemerný vek trolejbusov je 19,5 roka, tieto boli nahradené novými komfortnými autobusmi a elektrobusmi.
O tom, že to bol dobrý krok, svedčia aj reakcie cestujúcich v prieskume spokojnosti s MHD, do ktorého sa zapojili dve tisícky respondentov. Viac ako 38 % opýtaných sa vyjadrilo, že po výmene trolejbusov za autobusy je cestovanie komfortnejšie a 33 % cestujúcich odpovedali, že zmenu ani nepostrehli.
Trakcia, s dĺžkou tratí 13,1 km, ktorá sa na celkových prepravných výkonoch v roku 2015 podieľala 0,4 %, v roku 2014 5,41 % a v roku 2013 7,81 % (najvyšší podiel v roku 2011 – 8,24 %), nie je pre DPMK preferovaným spôsobom prepravy cestujúcich. Tou je električková doprava. Financie budú v najbližšom období smerovať do preferovaných trakcií, ktoré mesto Košice určilo nasledovne: električky, autobusy (elektrobusy), trolejbusy.
V rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre roky 2014 – 2020 je prioritou nákup nových električiek a modernizácia električkového depa. Ekologizácia hromadnej dopravy aj po momentálnom odstavení trolejbusov pokračuje. Z ekologického hľadiska je plnohodnotnou náhradou trolejbusov v MHD 14 nových elektrobusov“.
tbus