V Moldave nad Bodvou vzniká terminál integrovanej osobnej prepravy
Integrovaný dopravný systém v Košickom kraji by sa mal koncom roka dočkať dokončenia prvého prestupného terminálu na území kraja. Po dlhých rokoch diskusií, štúdií, vízií a projektovania a spoločného úsilia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Košického samosprávneho kraja, mesta Moldava nad Bodvou a Železníc Slovenskej republiky v Moldave konečne vzniká hmatateľný výsledok, ktorý blízkej v budúcnosti budú môcť reálne využiť aj cestujúci.
Terminál integrovanej osobnej prepravy Moldava nad Bodvou mesto je súčasťou projektu Integrovanej koľajovej dopravy. Po jeho dokončení sa plánuje presun súčasnej autobusovej stanice do nového terminálu a obnova osobnej vlakovej dopravy v úseku medzi stanicou Moldava nad Bodvou a v súčasnosti nepoužívanou železničnou zastávkou Moldava nad Bodvou mesto.
Výstavba terminálu sa začala na jeseň minulého roka, k odovzdaniu staveniska a k začatiu stavebných prác došlo v októbri 2014. Doposiaľ boli dokončené zemné výkopové práce a terminál je momentálne vo fáze výstavby hlavnej budovy. Ukončenie stavebných prác je plánované najneskôr do septembra 2015.
Zhotoviteľom stavby je spoločnosť TSS GRADE, a.s. a celkova hodnota zákazky je 5 604 592,52 eur bez DPH.
Viac vlakov, menej autobusov
V súčasnosti medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou premávajú 4 páry osobných vlakov, ktoré pokračujú až do Turne nad Bodvou. Nový terminál sa však buduje mimo hlavnej trate Košice – Zvolen, teda na ňom nebude možné zastavovanie osobných vlakov priamo pokračujúcich do Turne a ani rýchlikov medzi Košicami a Zvolenom (resp. Bratislavou), ktoré dnes zastavujú na neďalekej stanici Moldava nad Bodvou. Ministerstvo dopravy, ako objednávateľ výkonov v železničnej doprave, plánuje v rámci nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016 (platný od 13. decembra 2015) na trati Košice – Moldava nad Bodvou mesto (terminál) objednať u Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. len 7 párov vlakov, ktoré obslúžia nový terminál. Konečné riešenie osobnej vlakovej dopravy je zatiaľ predmetom rokovaní.
Podľa vyjadrení KSK bude po sprevádzkovaní terminálu zabezpečená nadväznosť a prestupy cestujúcich medzi železničnou a autobusovou dopravou. „Odbor dopravy Úradu Košického samosprávneho kraja spolupracuje s dopravcami eurobus, a.s. a DPMK a. s., na vytvorení nadväznej autobusovej dopravy na všetkých prestupných miestach,“ uvádza Zuzana Bobríková z Košického samosprávneho kraja.
Zvýšený počet vlakov medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou by mal priniesť obmedzenie autobusovej dopravy. „Súbežné autobusové spoje budú zrušené, resp. skrátené s cieľom hospodárneho zabezpečovania verejnej dopravy,“ uviedla Bobríková. Konkrétne zmeny sú zatiaľ predmetom rokovaní.
V budúcnosti táto stavba prinesie dopravné upokojenie centra mesta Moldava nad Bodvou oddialením autobusovej stanice z obytnej zóny. Súčasne s výstavbou terminálu sa pripravuje aj projekt elektrifikácie trate z Hanisky pri Košiciach do Moldavy nad Bodvou, ktorý je momentálne vo fáze prípravy projektovej dokumentácie.
Tatranka