DPMK sa bude uchádzať o príspevok z fondov EÚ na nákup nových trolejbusov
Dopravný podnik má v evidencii 22 trolejbusov s priemerným vekom 20 rokov. Vzhľadom na ich vek a skutočnosť, že ide o ekologickú dopravu, akcionár s vedením spoločnosti sa rozhodli využiť eurofondy na nákup nových vozidiel. V rámci Operačného programu Životné prostredie, prioritná os 3: Ochrana ovzdušia a minimalizácia nepriaznivých vplyvov zmeny klímy, operačný cieľ: 3.1 Ochrana ovzdušia, sa DPMK bude uchádzať o príspevok na nákup trolejbusov v rámci tejto výzvy. Termín odovzdania žiadostí je do 12. mája 2014. Predpokladaná cena jedného trolejbusu sa určí na základe prieskumu trhu. Vzhľadom na objem finančných prostriedkov určených pre túto výzvu, bude možné požiadať o nákup 5 až 6 trolejbusov. Spolufinancovanie predstavuje 5 %.
V prípade trolejbusovej dopravy ani mesto a ani DPMK názor nezmenili. Už niekoľkokrát deklarovali, že z hľadiska podielu a významu jednotlivých trakcií na celkových výkonoch je prioritná autobusová doprava (68 %), potom električková (24 %) a nakoniec trolejbusová doprava (8 %) a investície do vozového parku sú záležitosťou finančných možností DPMK a akcionára. Zároveň deklarovali aj to, že pokiaľ bude možnosť investovať do trolejbusovej dopravy prostredníctvom eurofondov, tak túto možnosť určite využijú.
DPMK nakúpil posledné trolejbusy v roku 1999. Ich najčastejšími poruchami sú poruchy pohonu, vzduchových zariadení a korózia karosérií, ktorá súvisí s vekom týchto vozidiel. V roku 2013 DPMK vynaložil takmer 235 000 EUR na opravy a údržbu trolejbusov a ďalších takmer 104 000 EUR na nákup náhradných dielov.
Doplnené 8.5.2014: DPMK vo vestníku verejného obstarávania zverejnil predbežné oznámenie na zákazku s názvom "Modernizácia vozového parku trolejbusov Košice" na nákup tojnápravových dvojčlánkových kĺbových nízkopodlažných trolejbusov v hodnote 2 138 000 eur.
myslavcan
"Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou vrátane duobusov
(trolejbusov s pomocným dieselovým pohonom)
V súvislosti s oprávnenými aktivitami uvedenými vyššie sú pre túto výzvu relevantné
nasledujúce obmedzenia:
- Nebudú podporované projekty, pri ktorých zároveň spolu so zvýšením podielu
trolejbusovej, električkovej dopravy, prípadne dopravy na CNG nedôjde k zníženiu
podielu autobusovej dopravy na naftu, prípadne benzín.
- Podmienkou oprávnenosti projektov zahrňujúcich nákup trolejbusov alebo duobusov
je existencia trolejbusovej trate. Výstavba nových trolejbusových tratí nie je
oprávneným nákladom."
Zdroj: http://www.opzp.sk/wp-content/uploads/01_Vyzva_OPZP-PO3-14-2.pdf
Ako sa dá zvýšiť podiel trolejbusovej dopravy, ak vymeníme jeden 20ročný trolej za fungel nový? Či to podložia nejakou štatistikou, že za posledných x rokov bolo v dôsledku nízkeho stavu prevádzkyschopných trolejov nutné na ich linky vypraviť priemerne y autobusov týždenne? Alebo nám chce vedenie mesta zahustiť intervaly?