Na košických cestách by mohla pribudnúť trojica plynových autobusov SOR NSG.
Záverom marca 2023 bol zverejnený výsledok verejného obstarávania na až trojicu plynových autobusov, ktorého víťazom sa stala spoločnosť SOR Libchavy, ktorá predložila najvýhodnejšiu ponuku. Samotné verejné obstarávanie na nákup CNG autobusov v dvoch dĺžkových kategóriách bolo zverejnené 11. októbra 2022 na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie. Finančné krytie zákazky je prostredníctvom nenávratného finančného príspevku, ktorý by mal pokryť presne 95% predpokladaných nákladov. Výsledkom verejného obstarávania je rámcová zmluva do konca októbra 2023, ktorá umožní dopravcovi odobrať toľko vozidiel, na koľko bude mať finančné prostriedky.
Finančný príspevok bol poskytnutý v celkovej výške viac ako 936-tisíc € s predpokladanou cenou za jeden sólo autobus vo výške 287-tisíc €, a za jeden kĺbový autobus vo výške 403-tisíc €. V súťaži sa hodnotili štyri kritériá s rozdielnou váhou:
- cena za vozidlá celkom (75 %),
- cena za dodávku tovarov a služieb súvisiacich s opravou a údržbou celkom (5 %),
- počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy (10 %),
- celková obsaditeľnosť vozidla (10 %).
Do verejného obstarávania sa zapojili traja uchádzači, a to spoločnosti Solaris Bus & Coach, SOR Libchavy a Tempus - Trans, ktorý je dodávateľom vozidiel značky Iveco. Víťazný uchádzač ponúkol svoj jediný model mestského plynového autobusu, a to model SOR NSG v dvoch dĺžkových kategóriách (12 a 18 metrov). Prakticky ihneď po vyhlásení výsledkov verejného obstarávania bola uzatvorená kúpna zmluva na maximálne možné počty autobusov, ktoré si DPMK môže objednať. Do Košíc teda najneskôr do konca novembra 2023 dorazí dvojica autobusov SOR NSG 12 a jeden autobus SOR NSG 18, jednotková cena za sólo autobus bola vo výške 284-tisíc eur bez DPH, za kĺbový autobus zaplatí dopravný podnik 409-tisíc eur bez DPH.
Vybrané požiadavky na technické parametre
Štandardný plynový autobus | Kĺbový plynový autobus |
maximálna dĺžka 12,2 m | maximálna dĺžka 18,75 m |
maximálna výška 3,5 m | maximálna výška 3,5 m |
minimálny počet dverí 3 (2+2+2) | minimálny počet dverí 4 (2+2+2+2) |
minimálna celková obsaditeľnosť 70 cestujúcich | minimálna celková obsaditeľnosť 120 cestujúcich |
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti, (pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 18 miest na sedenie) |
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti, (pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 30 miest na sedenie) |
výkon motora min. 205 kW | výkon motora min. 210 kW |
dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení | dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení |
USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 6 ks | USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 10 ks |
vnútorný informačný LCD monitor v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
|
vnútorné informačné LCD monitory (2 kusy) v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
|
celovozidlová klimatizácia | |
uzamykateľné posuvné časti okien | |
dopytové otváranie dverí | |
kamerový systém so záznamom v interiéri | |
vonkajšia akustická signalizácia pre nevidomých | |
označovače na papierové cestovné lístky umožňujúce bezkontaktnú platbu kartou a komunikáciu cez NFC |
Požadované záručné lehoty |
vozidlo - 36 mesiacov (3 roky), resp. 240 000 km |
karoséria - 120 mesiacov (10 rokov) |
povrchová úprava vozidla (lak) - 84 mesiacov (7 rokov) |
Plynové autobusy boli do Košíc dodávané v rokoch 2004 až 2010 a dnešných dní sa dožila len necelá polovica vozidiel, aj tie sa však nachádzajú na sklonku životnosti. Nové autobusy, vzhľadom na predpokladané množstvo, zrejme nebudú slúžiť ako náhrada žiadnych v súčasnosti jazdiacich plynových autobusov, z ktorých do premávky zasahuje už len zhruba desiatka vozidiel. Za zmienku však určite stoja vybrané požadované technické parametre. V roku 2009 boli do Košíc dodávané autobusy Irisbus Citelis 18M s plynovým pohonom v celkovom počte 10 kusov, do ktorých bol umiestnený motor s výkonom 228 kW. Po negatívnych skúsenostiach s ich prevádzkou v členitom teréne mesta Košice a okolia sa rozhodlo, že druhá séria (19 kusov) bude vybavená výkonnejším, 243 kW motorom.
Aj napriek tejto skúsenosti sa pri príprave verejného obstarávania rozhodlo požadovať v prípade kĺbového autobusu motor s výkonom len 210 kW (minimálne). V predchádzajúcom článku sme načrtli, že by mohlo ísť o jeden zo spôsobov, ako znížiť obstarávaciu cenu, avšak víťazný model NSG 18 sa štandardne vyrába s motorizáciou o výkone 243 kW, použitie slabšieho motora je teda nepravdepodobné.
Yogi616
Máš pravdu v tom, že občas to "zblbne" a niekedy to nie je plne funkčné (ukazuje 0 alebo zlé hodnoty), ale celkovo sú z toho celkom relevantné výstupy. Samozrejme, ak si to prezrieš spoj po spoji, vieš si vyfiltrovať aj tie chybné a zistiť, či sa tam niečo "neudialo".