Reakcia na: Mike #78583:
Cožpak o to... Len neviem, či je v poriadku, že XY získava možno gro podstatných informácií od šotoušov (čo mu iné ostáva) a nie od priamych zdrojov, lebo tie často odmietajú komunikovať. Nehovorím teraz o technických a iných špecifikách v MHD, potiaľ by to bolo v poriadku, novinár miestneho denníka nemôže ovládať všetko o všetkom, tak sa pýta tam, kde vedia, to je v poriadku. Ale...
A to si vraj ešte nejaká ...., ktorá má v náplni práce píár, berie ako dôvod nekomunikácie s niektorými novinármi... Grc!
Tatranka
TROLEJBUSOVÁ DOPRAVA
Podľa „enviroportálu“ úlohou posudzovania vplyvov strategického dokumentu na ŽP je „objasniť a porovnať výhody a nevýhody návrhu strategického dokumentu vrátane jeho variantov, a to aj v porovnaní s nulovým variantom.“ V prípade trolejbusovej dopravy je v tomto dokumente nulovým variantom ponechanie prevádzky trolejbusov. Tu sa však sucho konštatuje „ukončiť prevádzku existujúcej trolejbusovej siete“. Porovnanie návrhu s nulovým variantom chýba, čo považujem za vážne porušenie zmyslu posudzovania vplyvov na ŽP. Rovnako v zverejnenom dokumente chýba tiež odborné zdôvodnenie environmentálneho prínosu zrušenia trolejbusov ako environmentálnych symbolov. S tým sa nedá stotožniť nielen na laickej, ale ani na odbornej úrovni. Je paradoxné, že trolejbusovú trakciu považuje za environmentálne najlepšiu Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline. Táto odborná inštitúcia spolupracuje nielen s mestom Košice, ale podieľa sa paradoxne aj na spracovaní tejto stratégie. V r. 2012 objednal DPMK u VÚD analýzu výhodnosti trolejbusovej dopravy v podmienkach Košíc. V porovnaní s 3 variantmi rôznej náhrady trolejbusov za iné autobusy resp. elektrobusy je z environmentálneho hľadiska vyhodnotený za najlepší variant s „potrebnou obnovou súčasných trolejbusov“: http://karolko1.rajce.idnes.cz...
Spracovateľ stratégie zdôvodňuje rušenie trolejbusov nasledovne: aktuálny dostatok novoobstaraných autobusov a veľké investície potrebné na obstaranie nových trolejbusov. Takáto argumentácia nemá pre účely hodnotenia vplyvov na ŽP v dokumente opodstatnenie a znižuje jeho odbornú kvalitu vnášaním politiky.
Podľa môjho názoru nedávny nákup autobusov uskutočnený v tak veľkom množstve a bez odborného odporúčania sledoval práve zámer, aby nevznikol dopyt po trolejbusoch resp. aby obdobné pokusy nákupu trolejbusov z európskych fondov neboli úspešné pre ich nadbytočnosť. Keďže dokument je aj podkladom pre uchádzanie sa o európske fondy, výrok o zastavení trolejbusovej dopravy by znamenal nemožnosť ich rovnocenného čerpania tak, ako tomu bolo u autobusov (a električiek) a poškodil by Košice. Považujem za kontraproduktívne a nehospodárne, keď si mesto Košice zaplatí štúdiu, ktorá mu v budúcnosti zabráni čerpaniu európskych zdrojov na diverzifikáciu MHD.
Okrem toho s aktivitami zachovávajúcimi kontinuitu trolejbusov počíta aj PHSR 2009-2015: http://www.kosice.sk/static/pr...
Podľa akčného plánu po roku 2015 sa v aktivitách č. 2.1.1 plánuje obnova vozového parku DPMK aj o duotrolejbusy, ktoré kombinujú výhody trolejbusu a autobusu. V aktivitách č. 2.2.3 sa v r. 2010 plánovalo s výstavbou samostatných pruhov pre autobusy a trolejbusy. Nepovažujem za správne, aby tento dokument prerušil kontinuitu predchádzajúcich plánovacích dokumentov. Obhajcom zachovania trolejbusovej dopravy by mal byť aj primátor R. Raši, ktorý má rozširovanie trolejbusových tratí vo svojom volebnom programe.
Žiadam spracovateľa o doplnenie chýbajúcich porovnaní a odborných zdôvodnení výhodnosti trolejbusovej dopravy, aby nevznikalo podozrenie o účelovom vynaložení európskych fondov na politickú objednávku. V opačnom prípade žiadam, aby spracovateľ vzal do úvahy uvádzanú analýzu VÚD Žilina, platenú taktiež z verejných zdrojov, vynechal zo strategického dokumentu rušenie trolejbusov z environmentálnych dôvodov a stotožnil sa s odborným konštatovaním o potrebe obnovy súčasných trolejbusov.
Autor pripomienky: Ing. Karol Labaš