Ešte aby som upresnil, tie problémy s dodávkami vozidiel pominuli až v druhej polovici 70. rokov a v 80. rokoch. Dovtedy bola obnova vozidlového parku často nepostačujúca.
Jasné. Ale dnes už predsa len rôznymi úpornými snahami podniky vedia predĺžiť život aj takej Karose, kým v socializme sa mohlo pokojne hneď pri poruche vyraďaovať, pretože nebol problém s dodávkami vozidiel. Ostatne, veď ani kvalita generálok v tom období nebola veľká. Odo mňa starší jedinci často spomínajú na generálky, z ktorých sa vozidlo vrátilo v horšom stave ako do nej šlo
Odpoveď na off topic: Áno, v Prešove bude zavedená prestupná tarifa už v tomto roku, pravdepodobne začiatkom jesene. Jednorazové lístky budú obmedzené časom a budú papierové aj elektronické. Predplatné lístky zostávajú v dnešnej podobe.
Vladimir,RW:ROcky,RTOcky,rovnako ako aj napr.9Tr ci Ik280 boli ramove vozidla,takze dlhovekost mali takpovediac sudickami vlozenu do kolisky.Oproti tomu S11 ci trebars aj chudaci Sanosy boli samonosne karoserie,sice lahsie,kapacitnejsie ale sucasne aj od narodenia odsudene na relativne skory zanik a absolutne nevhodne do socialistickych podmienok neudrzby a prezivania.Vladimir,jedna otazka off topic:Nechysta PO prechod na casovy a prestupny tarif?TOPIC ON.I.
Nesúhlasím s názorom, že existuje na Slovensku nejaký mestský DP prevádzkujúci MHD, ktorý by mohol zaniknúť a prevádzka MHD prejsť pod SAD. Práve naopak, vedel by som si spomenúť na mesto, kde by sa žiadalo MHD vyčleniť z SAD a založiť nový DP.
Neviem, prečo by sa DPMK nemohol porovnávať s inými slovenskými DP.
Re #3095 RW: RO-čky, RTO-čky, či Ikarusy sú osobitná kapitola. Tieto autobusy skutočne boli nezničiteľné. Ale také Karosy sa menili rad za radom...
výsledkom je,že bez ďalších opatrení je potrebné v mestách s ukoľajneným mínus pólom z času na čas vymeniť potrubia okolo meniarní,zatiaľ čo v mestách s ukoľajneným plusom sice nie tak často ale zase všade okolo koľajníc.Týmto pokladám debatu o blúdivých prúdoch za uzatvorenú a dúfam že to bude znamenať aj koniec pavedeckého citátorovania,ktoré som si pre seba interne nazval Sarko..tiny.
Tak ja teda napisem nieco o tych bludivych prudoch aj cez WAP.Napriek "dohode",ze el.prud tecie od plusu k minusu,elektrony tecu od minusu k plusu.Cize pri ukolajnenom zapornom pole dochadza k elektrokorozivnemu ubytku materialov v okoli meniarne.Mesta,ktore mali ukolajneny kladny pol (ale pozor,nie primarne kvoli bludivym prudom,lebo na zac.20.stor. sa o tom este vela nevedelo,proste preto,ze vtedy sa zdalo,ze to je jedno) takéto účinky nepozorovali,naopak im materiál na potrubiach v blízkosti meniarní pribúdal.Tak si mysleli že majú po probléme lenže neskor sa ukazalo že na rozdiel od miest s ukoľajneným - pólom kde dochádza k elektrokorózii prakticky len v okolí meniarní,u nich sice elektrokorózia postupuje pomalšie ale zase pozdĺž celej trate-ten materiál čo pri tých meniarňach pribúdal predsa musel niekde ubudnúť.Takže
No ved prave o to mi slo, ina firma s lepsou ponukou ako ma DP co realne samozrejme je. Porovnavat DPMK s DPMZ ci inymi mensimi DP nebudem, niektore DP by mohla kludne spravovat aj SAD, alebo lepsie vykonavat MHD. Efektivnost investicii je taka aku mame moznost vidiet.
Co sa tyka udrzby na prostriedkoch MHD mas pravdu, ved nebolo nic neobvykle ak niektore autobusy koncili aj po piatich rokoch prevadzky. Preco? Motor - silne opotrebovany, prevodovka - silne opotrebovana, naprava - silne opotrebovana, brzdy - silne opotrebovane, karoseria - prehrdzavena. To vsetko sa da najst v archive.
Zas také nereálne to nie je. Predstav si, čo by sa asi stalo, keby zrazu prišla nejaká firma a začala presviedčať magistrát o tom, že s dotáciou, ktorú má DPMK alebo ešte dokonca menšou spraví omnoho lepšiu dopravu? To sa veľmi ľahko môže stať. A nie je to zase tak ďaleko, lebo pokiaľ sa nemýlim, tak podobné scenáre sa už odohrali alebo chceli odohrať aj v susednej ČR.
Re #3078 Papyr: Súhlasím, eMareq zovšeobecňuje. Porovnávať efektívnosť investícií do DPMK a povedzme do DPMŽ je prinajmenšom nehorázne
Pykaj za svoju chybu, že si si vybral SAD Prešov. Ja som mal tú česť s nimi absolvovať cestu Praha - Prešov raz a bolo mi to poučením, aby som nikdy viac na dlhé trate touto spoločnosťou nešiel. Okrem iného aj pre ten šialený film, ktorý nám pustili a z ktorého mi bolo zle ?
Re #3083 RW: Na druhej strane si ale zober, že v tej dobe sa nejako extra údržba nerobila. Plno autobusov odchádzalo do šrotu aj po 6-7 rokoch. Princíp socialistického hospodárenia: kúp!, rýchlo rozbi!, kúp znova, nech majú aj oni prácu!
Z historických prameňov sa mi nepodarilo nájsť pôvodnu polaritu napájania mestskej trakcie. Pokiaľ to niekto nevie doložiť namal by o tom špekulovať! Polarita napájania z rušením určite nesúvisí. Ale jedna výhoda z plus pólom v kolajnicach tu je: bludné prúdy spôsobujú koróziu v ocelových materiáloch napr. plynové rozvody, je to dôsledok elektro-chemickej reakcie. V prípade kladných bludných prúdov je korózia menšia. Problémy s bludnými prúdmi je známa veľmi dlho, určite niekedy od začiatku 20. storočia. Tvrdiť, že pollarita napájania v Košiciach s tým nejako súvisí alebo nesúvisí je len táranie, pokiaľ to neviem doložiť.
a vtedy sa zjavili vedecke kapacity SPP a povedali: a bud plyn! a plyn sa vznasal nad vodami hornadu a krytej plavarne. a tak sa vedecke kapacity rozhodli, ze budu plynom krmit prestavane dieselove liazy co zeru denne 10l oleja, cistia vzduch a odsavaju hluk. a odvtey bolo svetlo a ozyvali sa strelby neskorych zapalovvo vyfukoch karosy b732cng nad jazerom. a tak zacali jazdit ekobusy na bludive prudy. amen az po napätie 0V s minusom v troleji na veky vekuce.
re sarko, uhliky:
tak sa na ten osovy uhlik dobre pozri a porozmyslaj, ci by nemohol privadzat prud na vozidlo. pre fyziky neznalych: elektrony tecu od katody k anode, teda od minusu k plusu. a tym elektronom je uplne jedno, ci je ten plus v drate, alebo v kolaji, ledaze by to bol ten elektronovy tok bludivych prudov co od r.1912 az po roky sestdesiate tiekol z Popradu do Kosicov, aby tam mohol rusit vysielacky, televizory, rozhlas po drote a aby mohol behat izolovanymi kablovymi a plynovymi drenazami...
No s nápravovým uhlíkom Ťa nepoteším, mám ho v zbierke spolu s uhlíkom komutátora, uhlíkom šmýkača a uhlíkom z botky trolejbusu už asi takých 10 rokov. ?
Sarko:Ano,vysvetlenie dodam az budem mat cas.Pretoze pri PC ho zatial nemam a cez WAP sa mi to pisat nechce.Ak by ho niekto potreboval akutne,tak mi moze zavolat a ja mu ho podam ustne.Ja som ani v jednom z Tebou nakopirovanych vyjadreni odbornikov nenasiel ani najmensiu zmienku o tom,ze by - pol v troleji kdekolvek na svete bol kvoli ruseniu.To je odo mna zatial vsetko,na svojom nazore,ze si sa zamotal do velmi sebaisteho komentara k veci,ktorej absolutne nerozumies a teraz sa z toho chces vymotat nekonecnymi citatmi,trvam.Nakoniec,o niecom vypoveda aj to,ze si udajne styri roky rozoberal podvozky a neobjavil napravovy uhlik (ktory JE zberacom prudu).S pozdravom 7717-7736=T3SU:).I.
V príspevkoch #2974, #2977 a #3009 sa zatiaľ len neustále dozvedáme, že vysvetlenie k polarite dodáš dodatočne. Takže zatiaľ čakáme.
Na druhej strane, ja som uvedenú problematiku konzultoval s viacerými odborníkmi a odprezentoval som tu ich informácie a názory, ktoré do seba zapadajú. Viac k tomu nemám čo dodať.
Aj napriek tomu Ti ďakujem za vyjadrenie vlastného názoru.
DPMK zakúpil v roku 1980 spolu 53 autobusov a to 44 autobusov typu ŠM 11, 8 typu 280.10 a 1 typu ŠD 11.Keď si to porovname s dnešnou obnovou vozoveho parku,tak je to priam alarmujuce. ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
S499.1023