Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Dispecer #84825:
Ty ale stále vychádzaš z nejakej fiktívnej budúcej výstavby západne od Americkej triedy. Tá na programe dňa nie je a tak skoro ani nebude. Preto nerozumiem, z akého dôvodu sa teraz pretláča trať v "historickom koridore" územím nikoho a ničoho. Verejnú dopravu na sídlisko postavené v 80. rokoch je treba riešiť už dnes (resp. bolo treba predvčerom) a akútne, tak nerozumiem čo s tým majú rôzne fikcie a farebné škvrny v ÚPN-HSA.

V tomto kontexte teda kladiem otázku, čo tá električka na už jestvujúcom sídlisku vyrieši a čo má nahradiť. Odpoviem si, že dokopy nič a ak ňou niečo nahradíme, tak jedine za cenu prestupu po 2-3 zastávkach z busu na električku. Som zvedavý, koľko cestujúcich bude toto ochotných robiť, že ešte ani neopustili sídlisko a už musia prestupovať. A len preto, že nejaký historický koridor a nejaká fiktívna výstavba o 20 rokov.

Trasovanie po Európskej a Ázijskej triede je samozrejme drahšia a technicky náročnejšia záležitosť, ktorá navyše zhltne asi aj nejaké parkovacie miesta. Ale netvárme sa, že parkovanie na sídlisku nie je problém a že ho netreba riešiť (a to hlavne všelijako inak, ale nie budovaním nových stojísk priamo pri cestách). Tiež nie je nikde napísané, že električková trať musí bezpodmienečne a výlučne viesť po vlastnom telese a nesmie ho zdieľať s IAD. Na tých uliciach snáď nie sú také fukoty, žeby to spôsobilo dopravný kolaps (jedným z cieľov novej trate by malo byť práve zníženie podielu IAD).

Ono to súčasne pretláčané trasovanie podľa mňa nie je problém iba na samotnom sídlisku, ale aj zapojenie trate na zvyšok siete mi príde určené z brucha a podľa toho, ako to bolo najjednoduchšie a relatívne najlacnejšie.

Stále dookola sa točíme okolo využitia bývalej vlečky do magnezitky a estakády ponad trať smerom na Masarykovu, čo sú nápady niekedy z roku 2006 z čias, keď niekto šiel na služobku do Karlsruhe a potom sa vymýšľali zvrhlosti typu tramtrejn z Ťahanoviec do Čiernej nad Tisou cez Kuzmányho raz za 60 minút.

Ja by som chcel vidieť aspoň nejakú štúdiu alebo hoci len kratší elaborát, ktorý by zhodnotil možnosti zapojenia trate z Ťahanoviec napríklad na Komenského ulicu trasovaním cez Mier. Či je to teda priestorovo možné, za akú cenu (koľko zelene musí padnúť, či je možná náhradná výsadba v tej lokalite, či nedôjde k degradovaniu prostredia, či je to možné so zachovaním súčasnej dopravnej kapacity Hlinkovej ulice) a čo zo súčasnej ponuky liniek AD by sme vedeli pokryť takýmto trasovaním.

Nerozumiem totiž fetišu ťahania tratí za milióny € kade-tade poza bučky pod zámienkou "rýchleho spojenia do centra" a už vôbec nie tomu, že sa ani nechceme zamýšľať nad viacerými možnosťami, ako doviezť nosnú trakciu systému verejnej dopravy k čo najväčšiemu počtu potenciálnych zákazníkov (ak teda v Košiciach vôbec niekto stojí o to vybudovať z električkovej dopravy nosnú časť systému...).
Reply on: monoblok #84826:
A čo má spoločné to zrazené decko na Burandove s trasovaním trate? To je dôsledkom toho, že tam niekto populisticky zriadil "miesto na prechádzanie". Architektúra zle, lebo Kotas a jeho posadnutosť 90. rokmi ale to tiež nemá nič s trasovaním.
No tie podjazdy by som určite ľuďom nespomínal, na jednom prejazde tam zrazila tram dieťa. Navyše celkovo architektúra úplne zle, veľa peňazí za málo muziky. No a čo také dochadzkove vzdialenosti na Malej Ohrade alebo z ulice Na Klaudiance alebo Lesná v Brne, tam máš tu vzdialenosť možno ešte väčšiu. Aj tak električka neobslúži všetky smery, takže bus linky úplne nezaniknu a pri Metre môže byť prestup na bus.
Reply on: veteran #84822:
Rozumel som tomu tak, že ti vadí, že električka je vedená po okraji (v súčasnosti) obývanej oblasti (a teda že izochrónmi od zastávok električky bude z veľkej časti pokrytá neobývaná časť územia) - a teda ak sa rozvinie výstavba západne od Americkej triedy, tým pádom tvoj argument stratí zmysel, lebo obývané to bude z oboch strán.

Akože, úplne najlepšie by bolo vzhľadom k dnešnému sídlisku viesť električku na úrovni cca Varšavská - Berlínska - Aténska - Viedenská... Ale neviem si ani predstaviť koľko peňazí by to stálo, nie to ešte niekoho, kto by mal dostatočnú guráž presadiť takéto riešenie napriek finančnej i technickej náročnosti.

Odbočka na Európsku tr. by dávala zmysel, len sa bojím, že museli by sme tam veľa vecí stavebne meniť (minimálne futbalové ihrisko pri Aténskej, a väčší zárez oproti úrovni cesty v hornej časti - aby sa dosiahol prijateľnejší sklon). Ale kadiaľ by si tento úsek viedol až na Čínsku? Na hranici lesoparku alebo v koridore dnešnej Ázijskej triedy?

"Ešte aj tá sústava radoviek na Budapeštianskej ulici je od prípadnej budúcej trate oddelená bariérami (schodiská, oporné múry, budovy). Polikliniku a poštu by obslúžila akurát tak od chrbta, kde ani nie je vchod do budovy (pošta) alebo len nejaký bočný z dvora (poliklinika)."
Nešťastím sídliska podľa môjho názoru je práve tento priestor, resp. tá vtedajšia snaha skoncentrovať všetku občiansku vybavenosť okolo tejto hlavnej tepny a tým dosť utrpeli hlavne horné časti sídliska, kde aspoň mne pripadajú tie objekty občianskej vybavenosti skôr ako dodatočný prílepok, bez väčšieho premýšľania nad ich riešením). A vidím ako oveľa jednoduchšie riešiť prestavbu všetkých týchto objektov (pošta, poliklinika, MiÚ) tak, aby mali pohodlný prístup aj od Americkej tr. (podobne ako to má OD Mila alebo Central), ako výstavbu električkovej trate mimo koridor, ktorý je historicky daný tak ako je.

Každopádne, toto "odsadenie" bytových domov máš napríklad aj v bratislavskej Karlovej Vsi a nemám pocit, že by to bol až natoľko brutálny problém tam.
Ano, električka na Ťahanovské sídlisko má zmysel pri vedení jednej vetvy cez Európsku triedu. My spolu s verchuškou mesta však čakáme na to, aby sa zastavalo všetko tak, aby už nič mesto nebolo schopné za rozumné peniaze postaviť.
Reply on: Dispecer #84819:
Nerozumiem. Čo má potenciálna budúca výstavba na Demetri a okolí spoločné s tým, že električka trasovaná (výlučne) po Americkej triede až na jej apendixovitý koniec neobslúži už jestvujúce sídlisko ani z desiatich percent? Čo sa na tom budúcou výstavbou zmení? Akurát sa jemne zvýši podiel ako-tak obslúženej obytnej plochy.

Ešte aj tá sústava radoviek na Budapeštianskej ulici je od prípadnej budúcej trate oddelená bariérami (schodiská, oporné múry, budovy). Polikliniku a poštu by obslúžila akurát tak od chrbta, kde ani nie je vchod do budovy (pošta) alebo len nejaký bočný z dvora (poliklinika).

Ja by som bol teda za to, aby sa prestali dookola prekresľovať územno-plánovacie dokumentácie z konca 60. rokov (sídlisko nad Ťahanovcami bolo nakreslené v roku 1969) a aby sme to prestali vydávať za nové vízie. Teda v tomto prípade som za električku do sídliska, po Európskej triede minimálne po oblasť Hanojskej, ak nie až po Čínsku (obratisko niekde v okolí TS 802).

A keď si niekto vypracuje urbanistickú štúdiu na územie pod Americkou triedou, nič mu predsa nebráni si tam potiahnuť druhú vetvu od pošty stredom novej zóny a ukončiť ju v nejakom zmysluplnom mieste.

Ešte sa vrátim k spomínanému Barrandovu. Tam potiahli električku do sídliska aj za cenu toho, že sa museli dva úseky schovať pod zem. My naopak dookola kreslíme električku v nejakom koridore spred roka 1989, ktorý vedie územím nikoho, lebo tam ten koridor je a netreba veľa vymýšľať, len zrealizovať spodok a zvršok. To proste nedáva logiku.
Reply on: Yogi616 #84817:
Ach, čítanie s porozumením... napísal som, že som zvedavý, ako budú vysvetlené podrobnosti, nikde netvrdím že majú byť opísané v mape.
Len som predtým navrhol, že aby bola mapa stopercentne user friendly, pomohla by jedna veta - niečo v duchu "tarifné obce ležiace na rozhraní zón sa počítajú do zóny, ktorá je pre cestujúceho výhodnejšia". Ale ak je jednoduchšie miesto jednej vety cestujúcich odkazovať na celý manuál, tak prosím. Rád sa nechám prekvapiť, ako to cestujúci ocenia.🙂
Reply on: Granite01 #84815:
"Zrušenie úrovňových železničných priecestí v meste."
To je cieľ ŽSR pri modernizácii tratí na území mesta (napr. Košice - Kysak), akurát, bohužiaľ, si na to ešte chvíľku počkáme, kým sa im podarí dostať sa s touto modernizáciou aj do realizácie (2033?).

P. S. V zmysle dnešnej legislatívy už nové úrovňové priecestia (na hlavných tratiach) nemôžu vznikať.
Reply on: veteran #84816:
"Na jeho trasovaní už dosť veľa, napríklad že skôr budí dojem zlého nadpisu, ktorý by mal znieť "Električka popod Ťahanovce"."
Nič nebráni tomu, aby sa niekto pustil do vykupovania pozemkov a riešil urbanistickú štúdiu na priestor západne od Americkej triedy. Alebo sa teda ideme tváriť, že v Košiciach sa už nikdy nič stavať nebude?
Reply on: Viko #84814:
Všetko bude jasnejšie, akonáhle bude zverejnená aj tarifa (tarifné podmienky), wait for it. 😉
Reply on: Viko #84814:
Veď ale toto je mapa, nejaký prvotný grafický dokument. Tieto podrobnosti čo popisuješ budú určite súčasťou nejakého manuálu, nie mapy.
Reply on: Dispecer #84813:
Na nadpise zámeru "Električka na Ťahanovce" nič. Na jeho trasovaní už dosť veľa, napríklad že skôr budí dojem zlého nadpisu, ktorý by mal znieť "Električka popod Ťahanovce".

Niečo podobné, ako keby si v Prahe postavili električku na Barrandov pozdĺž štvorprúdovky a ukončili ju pri autobazáre...
Reply on: afeno #84812:
Existuje mnoho investícií, ktoré by bolo vhodné v meste Košice zabezpečiť. Napríklad: Električka na Ťahanovce možno v kombinácii s električkou na železníky/futbalovú arénu(resp.po Optimu). Ale netýka sa to len MHD. Napr.Zabezpečenie viacerých vstupov pre automobilovú dopravu na Ťahanovce. Zrušenie úrovňových železničných priecestí v meste. Preložka cesty na Družstevnú. Riešenie križovatiek, napr.Amfiteáter, Crown arena. Prepojenie Masarykovej ulici s 4-prúdovkou pod Furčou. Prepojenie Barce a sídl.Nad Jazerom cez ul.Napájadlá. Obchvat Krásnej. A Ďalšie, napríklad zosieťovanie svetelnej signalizácie celého mesta s dynamickým riadením a centrálnym dispečinkom. A určite by sme toho našli ešte viac. Aj keď ten zoznam je dlhý a na mnoho rokov, čo sa vlastne vytvorilo ako nové za ostatných 30 rokov?
Reply on: mi.v #84811:
Nie je potrebná pre teba, ktorý si si hraničné zastávky už ikskrát zažil. Ale zavádzanie IDS má byť čo najzrozumiteľnejšie pre každého. Je rovnako nepotrebná aj pre dedinčanov, ktorí celý život využívali kilometrickú tarifu, v ktorej nič podobné neexistovalo?

(Celkovo som zvedavý, ako zrozumiteľne budú komunikované ošemetnejšie situácie. Napríklad V. Kapušany - Budkovce, mám si obe hraničné obce priradiť priaznivo pre seba a platiť len zóny 515 a 518, alebo rátať prejdené a teda platiť aj 517? A potom taký Betliar - Gombasek, rátam aj tu počet prejdených hraníc alebo si zónu 610 rátam iba raz? Ja si odpovede viem domyslieť, ale niekto s menej skúsenosťami si domyslí inak a hneď je pôda na nedorozumenia a konflikty, čo by podľa mňa bola dosť škoda, keďže ide o dôležitú a potrebnú akciu, ktorá ako politikmi kontrolovaný projekt je logicky závislá od rozsahu podpory medzi voličmi...)
Reply on: afeno #84812:
Čo je nezmyselné na električke na Ťahanovce? Resp. akú zmysluplnú rozvojovú investíciu vidíš ty?
Reply on: Granite01 #84807:
Zabetónovanie stavu z 80. rokov na ďalšie aspoň dve dekády bude musieť stačiť.
Koniec koncov, ak sa stále topíme v nezmysloch typu električka na Ťahanovce, tak je možno aj dobré, že sa nedeje nič.
Reply on: Viko #84810:
Ja som sa na to tiež chcel opýtať, ale potom som si uvedomil, že na prípad obce na hranici zón nie je potrebná žiadna vysvetlivka. Napríklad na rozhraní zón 110 a 111 (juhozápadne od Košíc) sú štyri obce. Ak z nich cestujem smerom do zóny 110, tak zjednodušene povedané moja cesta je v zóne 110 a platím podľa tarify pre zónu 110. Ak z nich cestujem smerom do 111, tak všetko platí pre 111.
Takto isto to platilo napríklad v Košiciach na zastávkach, ktoré boli na hranici tarifných pásem.

Vysvetlivka by sa možno hodila pre ten opačný prípad, keď spojnica ide cez obe pásma bez zastávky na ich hranici. Napríklad zo 110 do 111 na juh (Valaliky-Belža).
Reply on: Matej M #84808:
Mapa sama osebe je fajn, len by to asi chcelo vetičku niekde do vysvetliviek, že obec umiestnená do bieleho priestoru hranice sa (predpokladám) zarátava tam, kde to pri konkrétnej ceste je výhodnejšie.
Reply on: Matej M #84808:
Oceňujem. Keďže obrázok je v pomerne malom výreze stránky, možno by sa hodil aj priamy odkaz na obrázok otvárajúci sa na samostatnej stránke?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.