Pozrite, zazil som to ja, veteran tiez (a ako pise, asi viac krat ako ja), nemyslim, ze je to nahoda...
V zime sa rosi vsetko kde je vlhsie... V tom Variu ale kurenie neslo a bolo prazdne. Ak by sme to ale brali ako vynimku, tak to, ze sa rosilo aj v oktobri, kedy bolo relativne teplo (a nebolo sychravo) uz tak brat nemozeme. Je to podozrive. Velmi. Najma ak sa ine vozidla nerosili aj ked boli plne ludi
Ale ak chcete, spravte testy a urobime statisticky vyskum No na flamewar nemam chut...
Anyway... reakcie ze sa rosia aj Skodovky a pod. by boli fajn, ale to by tam muselo byt prazdno, vonku sucho (a relativne teplo) a kurenie by nemohlo byt zapnute...
Ťažko povedať nakoľko mal na to vplyv, ale vedieť o tom musel. Električky boli v dezolátnom stave hlavne vďaka prístupu hl. majstra údržby I.B., predražené nákupy Solarisov zasa vďaka M., atď.
A debilné nápady s likvidáciou električiek a náhradou trolejbusmi mal hlavne Schuster...?
Skúsme myslieť trošku technicky - také malé mentálne cvičenie. Kde majú jednotlivé typy vykurovacie telesá?
T3 - v stojanoch sedadiel, ľavá strana, v plechovom kanále, pravá strana, zdroj tepla - špirály, s miernym prefukom od chladiaceho vzduchu zo zrýchľovača
KT8 - kúrenie v boxoch na strechách krajných článkov s výkonným prefukom od dvojventilátora a s vyústením v strope neďaleko okien
T6 - ako T3, plechový kanál je na oboch stranách, mierny prefuk od chladenia pulzných meničov
KT8.RN2 - "fukáre" (boxy so špirálami a ventilátormi) umiestnené pod sedadlami (priečne fúkanie do stredu voza) alebo pod schodíkmi (stredný článok)
Variá "malé" aj "veľké" tak ako KT8.RN2
Podľa toho vychádza, že na rosenie okien sú viac náchylnejšie vozidlá s vykurovaním "fukármi"
a teraz sa do mňa pusťte, páni, ale po jednom, prosím...
,,, hm , píše sa tam že nahradia "zastarale naftové autobusy jazdiace na linkách 18, 20, 20L, 31 ... ? To mi ešte take máme?? Veď na tých spojoch jazdia väčšinou "nove" SOR-ky, ak nie sem tam nejaký TEDOM .. !!! Tak to by ma fakt zaujímalo ktorých 9 busov chcú baterkami nahradiť?? ?
chudáci Bratislavčania, im sa rosí dokonca aj klimatizovaná električka.. prejdi sa v zime po parkovisku niekedy v noci, pomaly každé jedno auto je zarosené, dokonca aj pokrokové a moderné autá z Nemecka!
Lukas, ostatne vozy su tak derave z kazdej strany, ze to vsetko jednoducho prefuka .. tak ako pise tbus .. mne sa bezne rosila aj prazdna dvojicka T6, najma pri takom pocasi ako je teraz ..
No ja by som na to mal jednoduche vysvetlenie, nove Vario je pokiaľ ma zatvorené dvere takmer hermeticky uzatvorené t.j. nevymieňa sa tam vzduch kdežto stare polorozpadnute T3ky KTčka a T6ky maju nejaku "fugu" odkiaľ prefukuje vzduch každých 10cm, to bohato stači na to aby sa znižila vlhkosť vo voze.
Môžem dosvedčiť, čo píše. Niekoľkokrát som v totálne prázdnom Taškentwagene zažil ustavičné rosenie okien. Podotýkam, v prázdnom (max. 2-3 osoby). Jeden prípad bol v decembri minulého roku, vtedy bolo podobne sychravo. To dajme tomu nepočítajme.
Lenže keď sa detto začalo opakovať napr. v októbri t. r., vtedy nebolo ani sychravo, ani nebol lejak, električka bola prázdna, je to prinajmenšom podozrivé... A to som vtedy šiel smer USS a tým istým vozom hneď späť. Dennodenne skoro ráno zažívam rosenie skiel v preplnenej desiatke, preto ma to v prípade električiek udivuje.
Fyzikálne to vysvetliť ale neviem. Nie som fyzik. Milerád si to ale nechám nejako vysvetliť.
Nepreháňam, choď prázdnym Variom (kde teda nevzniká para z dýchania a pod.) a uvidíš, ako sa rosia sklá Krásne som si to otestoval v prázdnej R1 na rýchlodráhe... a potom tam choď napríklad s rovnako prázdnym KT
Takže nerob zo mňa blbca, ja dobre viem, že sklá sa rosia, ale nie bez príčiny v prázdnom voze ? A nikde som nepovedal, že je to chyba električky, ale samozrejme, že skiel...
Ja si teda nejako nespomínam, že by za Reipricha DPMK nejako prekvital. Reiprich mal šotohračku trolejbusy a pre zemnu boli na odpis električky. To je klasická filtrácia spomienok na vojnu - zlé zabudneš, na dobré spomínaš.
Isidor