Reply on: veteran #84834:
Ono, ak by tu bol náznak zdravého rozumu, dalo by sa naplánovať a urobiť aj viac. Spojiť električku od masarykovej poza Thurzovu ulicu až k Staničnému námestiu by zlepšil obslužnosť sídliska výrazne viac. Hneď by bolo spojenie s Stanicou aj s Námestím Osloboditeľov. Aj vzhľadom k tomu, že snáď v budúcnosti bude nutné rekonštruovať zvršok a zabezpečovačku železničnej stanice. Aj keď ktovie v ktorom storočí? A ako vždy u nás v Slovakii, každý si všetko rieši na svojom piesočku. Železnice si riešia len to svoje, mesto si rieši len marketing vrcholných predstaviteľov a tak ďalej. A na nič nie sú peniaze. A údržba sa prezentuje ako zásadné zlepšenie situácie pre mesto
Dispecer
Súhlasím s tým, že je potrebné riešiť už dnes - lenže to by chcelo ochotu aj iných inštitúcií v tomto štáte ako aj mať dostatočné personálne kapacity na strane magistrátu... Čo sa týka električkovej trate podľa tvojho návrhu, otázka je, že či má zmysel budovať veci tak, aby sme ich možno ešte aj pred skončením ich životnosti prestavovali.
Ďalej vidím, že absolútne nevnímaš aj to, že práve táto investícia môže "naštartovať" transformáciu územia, ktorým by viedla - i keď priznávam, že v tomto konkrétnom prípade neviem momentálne to nejakým spôsobom vyhodnotiť, aj preto sa v tomto smere budú diať veci.
Obdobne to platí aj pri nevysporiadaných pozemkoch - akonáhle ľudia vycítia, že niečo zaujímavé sa okolo ich pozemkov deje, hneď sa štartujú investície na nich. (O chvíľu to napríklad bude vidno na Slaneckej, už teraz sa to tam hýbe odkedy už projekt jej rozšírenia je tak blízko realizácie.)
2) "Trasovanie po Európskej a Ázijskej triede je samozrejme drahšia a technicky náročnejšia záležitosť, ktorá navyše zhltne asi aj nejaké parkovacie miesta. Ale netvárme sa, že parkovanie na sídlisku nie je problém a že ho netreba riešiť (a to hlavne všelijako inak, ale nie budovaním nových stojísk priamo pri cestách). Tiež nie je nikde napísané, že električková trať musí bezpodmienečne a výlučne viesť po vlastnom telese a nesmie ho zdieľať s IAD. Na tých uliciach snáď nie sú také fukoty, žeby to spôsobilo dopravný kolaps (jedným z cieľov novej trate by malo byť práve zníženie podielu IAD)."
Jasné, ale ono sa to nestane tak, že zrazu tesne pred spustením električky lusknutím prstov zmiznú všetky tie autá...
Pri súčasnej arogancii majiteľov áut na sídlisku, kde radšej parkujú pomaly na každom kúsku chodníka alebo zelene (napr. zelený pás so stromovou alejou na Európskej tr. donedávna), ale zároveň všetci (vrátane starostu, ktorý otáča svoj názor rýchlosťou blesku podľa toho, kde v danom momente vidí významnejší názorový prúd v danej problematike) bojujú proti parkovacím domom, niektorí aj nezávisle na tom, či by ho stavalo a prevádzkovalo mesto alebo niekto iný, len preto lebo zrazu by museli platiť za niečo, za čo by mali v zásade nejakým spôsobom platiť kdekoľvek (a pri súčasnej parkovacej politike mesta je to fakt skoro zadarmo), by som sa nespoliehal na to, že sa nenájdu experti, ktorí to budú hromadne blokovať.
P. S. Na sídlisku nie sú poriadne majetkovo vysporiadané ani existujúce hlavné cesty, no pre výstavbu električky po tejto ulici by to bolo nutné urobiť, čo rozhodne významne predĺži časové možnosti realizácie stavby...
3) "Ono to súčasne pretláčané trasovanie podľa mňa nie je problém iba na samotnom sídlisku, ale aj zapojenie trate na zvyšok siete mi príde určené z brucha a podľa toho, ako to bolo najjednoduchšie a relatívne najlacnejšie.
Stále dookola sa točíme okolo využitia bývalej vlečky do magnezitky a estakády ponad trať smerom na Masarykovu, čo sú nápady niekedy z roku 2006 z čias, keď niekto šiel na služobku do Karlsruhe a potom sa vymýšľali zvrhlosti typu tramtrejn z Ťahanoviec do Čiernej nad Tisou cez Kuzmányho raz za 60 minút."
Musím priznať, že kým som bol na vysokej škole, zdieľal som s Tebou tento názor. Bohužiaľ, tým, že sa to zaobaľovalo do tej finančne neudržateľnej zvrhlosti zvanej tram-train, ktorá nás zasekla pomaly na 20 rokov, to potom vyzerá ako absolútna blbosť. Ale aj napriek tomu, že tram-train pre Košice naďalej považujem za blbosť, trasovať tadiaľ električku podľa mňa dáva zmysel z niektorých hľadísk (pozemky, minimum búracích prác, finančná náročnosť), ale netvrdím, že je to najlepšie riešenie, len to, že to vidím ako najreálnejšie.
4) "Ja by som chcel vidieť aspoň nejakú štúdiu alebo hoci len kratší elaborát, ktorý by zhodnotil možnosti zapojenia trate z Ťahanoviec napríklad na Komenského ulicu trasovaním cez Mier. Či je to teda priestorovo možné, za akú cenu (koľko zelene musí padnúť, či je možná náhradná výsadba v tej lokalite, či nedôjde k degradovaniu prostredia, či je to možné so zachovaním súčasnej dopravnej kapacity Hlinkovej ulice) a čo zo súčasnej ponuky liniek AD by sme vedeli pokryť takýmto trasovaním.
Nerozumiem totiž fetišu ťahania tratí za milióny € kade-tade poza bučky pod zámienkou "rýchleho spojenia do centra" a už vôbec nie tomu, že sa ani nechceme zamýšľať nad viacerými možnosťami, ako doviezť nosnú trakciu systému verejnej dopravy k čo najväčšiemu počtu potenciálnych zákazníkov (ak teda v Košiciach vôbec niekto stojí o to vybudovať z električkovej dopravy nosnú časť systému...)."
Toto je presne súčasťou komplexnejšej analýzy linkového vedenia v Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb, bohužiaľ je zverejnená iba jej časť (doteraz netuším prečo a čo bráni tomu, aby bola zverejnená celá, hlavne ak je celý dokument majetkom mesta vrátane autorských práv; ten 99-stranový elaborát je len hrubý výcuc z celého dokumentu).
Vyhodnotené bolo, že vzhľadom na tie veci, ktoré boli analyzované, by vedenie trate po Hlinkovej bolo najideálnejšie (ak sa dobre pamätám, skúmalo sa tiež vedenie okolo žel. trate i po Kostolianskej). Len potom pri pokuse to realizovať narazíš na realitu - finančná náročnosť (vyzerá to tak, že estakády na Hlinkovej by bolo zrejme nutné budovať nanovo kvôli električke), priepustnosť križovatiek s Vodárenskou, na Mieri, pri OkÚ, pohľad KDI,...
Ďalšia vec je, že akokoľvek postavíme na Ťahanovce iba jednu trať, žiadnu zásadnú redukciu autobusových liniek to nespôsobí, keďže električka by vždy obslúžila iba časť relácií, ktoré dnes autobusy obsluhujú (pokiaľ by nedošlo ku komplexnej zmene linkového vedenia v podstate v celom meste; čomu sa DPMK zatiaľ aj celkom aktívne bráni).
Komentár na záver:
Ale vieš, ono, keby sa dlhodobo v tomto meste nedegradovalo ÚHA len na vystavovačov stanovísk a namiesto toho budovali poriadne personálne kapacity, vďaka čomu by bol priestor aj na poriadny zber dát, analýzy, či menšie štúdie, tak dnes sme mohli byť už inde... Lenže my sme tu nedávno mali chvíľku, kedy nebol ani jeden dopravák...
Lenže hoc aj teraz by sme začali tieto kapacity budovať (čo sa vlastne aj deje, viď nedávno vypísané výberko, ktoré, ak bude dopriate, nebude posledné):
1. Bude to náročné (časovo) vzhľadom na početnosť absolventov daných odborov a finančné možnosti samosprávy.
2. Prvé reálne výsledky toho bude možné očakávať až možno v polovici tohto desaťročia, lebo ono chvíľku trvá, kým sa noví ľudia zorientujú v danej problematike z pohľadu mesta, naštudujú všetky relevantné dokumenty a ich činnosti prinesie prvé výstupy, ktoré budú prezentovateľné verejnosti (najmä ak pôjde o čerstvých absolventov bez dlhšej praxe).