"Ono sa pôvodne navrhovalo povoliť aj pražcový systém, to by ešte len boli zmeny. Ale žandár na to nedal štempel, tak to nie je."
Keby si si študoval pripomienky k návrhu, tak by si zistil, vďaka komu to nie je. (IMHO našťastie.)
Myslím, že pri návestiach pre VHD som v príspevku nič neoznačoval ako zásadné. Zásadný by bol prechod na pražcový systém.
Rozmýšľal som skôr nad tým, čo by robili v prípade, že by bolo potrebné signalizovať voľno do ľava + priamo + do prava. Ale vyšlo mi, že takú križovatku (a s takým signálnym plánom) na Slovensku asi nemáme, takže tá návesť (asi) nechýba.
Čo také zásadné sa zmenilo na návestiach pre vozidlá VHD? Oproti pôvodnému (snáď sovietskemu) systému niekedy z roku 1967 sa len pridal jednogľôčkový signál Čakaj a vrátili sme sa späť k pôvodnému signálu Stoj (3 guľôčky miesto 2). Je tam ešte niečo?
Ono sa pôvodne navrhovalo povoliť aj pražcový systém, to by ešte len boli zmeny Ale žandár na to nedal štempel, tak to nie je. Ale on nedal pôvodne štempel ani na čitateľnejší font, nechcel počuť ani o dvoch typoch príkazových smerových značiek (príkaz pred značkou a príkaz za značkou), atď., atď., takže je to asi len otázka času, kedy bude aj pražcový systém.
To nie je celkom pravda o (ne)jednoduchosti. Slovenskí divnotvorcovia dotiahli kedysi skutočný ondrejský kríž do stavu, keď to bola už len klasická tabuľa s dolepeným krížom, teda tvarovo jednoduchší element, než vyrezávať prekrížené hnáty.
Tabule na diaľniciach sa nemenili kvôli zmene fontu, to bol len podružný aspekt zmeny vizuálu a zavádzania nového systému smerového dopravného značenia - ako značiť ypsilonku, výjazd na diaľnici, uzol, odpočívadlo, tzv. hidden exit na odpočívadle, špecifické druhy (konfigurácie) výjazdov/križovatiek atď.
NDSka pri tom používala TP a VL, ktoré ešte neboli definitívne schválené. Paralelne s tým SSC, kraje atď. ešte používali starý nesystém z roku 2009 s boldovým Universal groteskom už bez kapitálok (= výrazné zhoršenie čitateľnosti), s nedostatočnou bázou piktogramov, nejednoznačným layoutom... Proste ako sa autorizovanému dopravnému inžinierovi prisnilo, tak bolo.
Potom sa zmenila norma, zaviedol sa nový font, ale TP a VL ešte neboli. Mimo NDS sa to robilo stále starým nesystémom (akurát s novým fontom), čoho dôsledky vidíme napríklad na totálne odfláknutom značení na kruháči na Moldavskej a VSSke. Tam by mali voziť študentov zo Žiliny na prax, ako sa značenie robiť nemá, toľko chýb na takom malom mieste sa fakt málokde nájde.
Ale samozrejme, značenie bolo schválené KDI, takže je všetko v najlepšom poriadku. Lebo keď žandár povie, že 2+2 je 5 a dá pod to okrúhly štempel, tak je to pravda.
A to bude možno aj dôvod zmeny . So zjednodušením vyhotovenia by sa mohol zredukovať výskyt hrdzavých torz bývalých výstražných krížov. Mňa úplne fascinuje, ako sa kvôli zmene fontu bleskove vymenili všetky tabule na diaľniciach a pritom na okreskách človek stretne prakticky nečitateľné tabule.
V porovnaní dizajnu s nemeckým je na našom oveľa viac roboty s vyhotovením a tak na mňa pôsobí o niečo prepracovanejšie. Na výrobu nemeckého stačia nádoby s dvomi farbami a dve dosky . Ponoríme dosky do bielej farby a po oschnutí každý koniec namočíme do červenej. Na mňa porovnanie starého a nového pôsobí ako porovnanie karosérie ŠM11 so sedemstovkovou Karosou.
Harmonizujeme sa s EÚ:
Ak by ste sa niektorí časom pýtali, čo sú to za nové návesti pre vozidlá MHD, ktoré sa postupne budú objavovať, pozrite si zmenu signálov v §18 platnú od 1. apríla 2020. https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/
Je veľa zmien a každému, kto má vodičák, odporúčam preštudovať si tam úplne všetko, aj so 7 prílohami. Toľko nových a štýlovo zmenených značiek pokope ste ešte nevideli. Nemecké značenie – náš vzor! Teraz tak vlastniť firmu na dopravné značenie
Osobne mi vadí zbytočne štylizované zobrazenie šípok na signáloch, prečo namiesto "→" je zrazu treba "–>". A lúčime sa s naším štýlovým krížom na železničných priecestiach, vítame ten nemecký.
S499.1023