Keďže to Isidor objasnil (vedel som, že tá 30 minútová prestávka sa dá rozdeliť na dve 15-minútové, len ten predpis mi nebol známy), pridávam odkaz ako je to so ZP a prestávkami v práci:
(1) Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako šesť hodín, prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút. Mladistvému zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako štyri a 1/2 hodiny, je zamestnávateľ povinný poskytnúť prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút. Ak ide o práce, ktoré sa nemôžu prerušiť, musí sa zamestnancovi aj bez prerušenia prevádzky alebo práce zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie.
(2) Podrobnejšie podmienky poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie vrátane jej predĺženia zamestnávateľ dohodne so zástupcami zamestnancov.
(3) Zamestnávateľ je povinný oznámiť zamestnancom prestávku na odpočinok a jedenie spôsobom ustanoveným v § 90.
(4) Prestávky na odpočinok a jedenie sa neposkytujú na začiatku a konci zmeny.
(5) Prestávky na odpočinok a jedenie sa nezapočítavajú do pracovného času.
(6) To neplatí v prípade prestávok poskytovaných z dôvodov zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov pri práci, ktoré sa započítavajú do pracovného času.
Teda, ten (dospelý nie mladistvý) kto pracuje 6 a viac hodín, má nárok na prestávku v dĺžke 30 minút. Lenže nie po 6-tich hodinách ako píšeš, ale ako sa obe strany dohodnú (teda kľudne aj po 4 odprac. hodinách). Pamätám si, ako sme v robote mali akési školenie a bola tam otázka týkajúca sa tohto a správna odpoveď bola po 4 hodinách.
Re #4144 RDZ 50: Problém striedačov v Košiciach bol ten, že museli za vozmi cestovať (čo v zime bolo fajne na držku), teda nemali pevné striedacie body. Preto sa to zrušilo.
Re #4145 Isidor:
- vodič A odovzdá vozidlo vodičovi B a ide čerpať prestávku (opäť v na to určenej miestosti, nie niekde na ulici..), po nej preberie od iného vodiča iné vozidlo (teda za jednu službu vystrieda 2-3 vozidlá)
a môže jazdiť aj iné linky s tými vystriedanými vozidlami.
Ale tu by sa to nedalo zariadiť dokiaľ by neboli seriózne striedacie body s patričným zázemím a potom by tie vozy vyzerali ako budare. Takže sa nedá. ?
Popisy v spodnom rade náhľadov a popisy k týmto fotkám sú taktiež nesprávne. Správny tvar nie je ani "ulica protifašistických bojovníkov" a ani "Ulica protifašistických bojovníkov", ale "Protifašistických bojovníkov", prípadne "ulica Protifašistických bojovníkov".
obratový čas je doba potrebná na prejazd obratiskom, z výstupnej zastávky do nástupnej. Zväčša býva v rozpätí 3-5 minút, podľa tvaru obratiska a polohy zastávok
Vyrovnávací čas je rezerva pre vyrovnanie meškania na trase - väčšinou tak 10% z doby jazdy spoja
Mne išlo len o hrubý výpočet, koľko približne vozov treba na istú linku, samozrejme bez rôznych prejazdov, prestávok atp. ? Ten obratový čas je čas za ktorý sa otočí na danej konečnej? A vyrovnávací čas je vlastne prestávka na obratisku?
PO a BP už nie sú, už je len jediná "prestávka v práci", ktorá musí byť poskytnutá najneskôr po 4 hodinách času jazdy (nerovná sa odpracovanému času) v trvaní 30 minút, pričom môže byť rozdelená na časti trvajúce minimálne 15 minút. (Zákon 462/2007 o organizácii pracovného času v doprave)
Re #4142 TA: takýto systém (bežne používaný na západ od KE) má niekoľko variant, napr.:
- vodič A na striedacom mieste odovzdá vozidlo vodičovi B, ktorý s ním zájde na konečnú a pri ceste späť ho vráti vodičovi A, ten si zatiaľ vyčerpal 30 minútovú prestávku v na to určenej a zariadenej miestnosti dopravcu. Služba vodiča B je špeciálne určená len na tieto striedania na dobu prestávky iného vodiča.
- vodič A odovzdá vozidlo vodičovi B a ide čerpať prestávku (opäť v na to určenej miestosti, nie niekde na ulici..), po nej preberie od iného vodiča iné vozidlo (teda za jednu službu vystrieda 2-3 vozidlá)
Všetko má svoje výhody, nevýhody, náklady, úspory, predpoklady, predsudky
Zákonný limit na 30 min. prestávku vzniká po odpracovaní šiestich hodín. Pri vodičoch by som ale 4 hodiny pochopil, v záujme bezpečnosti nie len zamestnanca, keďže zodpovedajú za zdravie nie len seba.
Na prestávku na oddych a jedenie máš nárok po odpracovaných 4 hod. v trvaní 30 minút (ak sa dobre pamätám). Zákonník práce sa vzťahuje na zamestnanca a nie na v tomto prípade prostriedok MHD za ktorým sedí. Takže tie môžu jazdiť. Všetko je to vec šikovnosti grafikonistu.
(doba jazdy jedným smerom + doba jazdy druhým smerom + minimálny obratový čas na prvom obratisku + minimálny obratový čas na druhom obratisku + vyrovnávací čas na prvom obratisku + vyrovnávací čas na druhom obratisku) / interval.
Tak nejako s dá zhruba dopátrať koľko vozidiel Ti treba na tú ktorú linku, za predpokladu, že by tie vozidlá s vodičmi jazdili vkuse.
Netreba zabúdať na prejazdy medzi linkami, striedania vodičov.
Re #4134 TA: Prestávky na konečných Ti vyjdú z grafikonov. A až z grafikonu zistíš, koľko vozov Ti to vlastne treba.
napisal som tu len hrubo teoreticky vzorec pre idealnu linku ? jasne ze v praxi je to zlozitejsie a hlavne daju sa vozy na viacerych linkach medzi sebou efektivnejsie kombinovat a... ale tak to tu pisat ani nemusim to je znama vec ?
tbus