Reply on: jt #2992:
dynamický rozsah je záležitosť, o ktorej by sa dala viesť dlhá polemika. Prívrženci kinofilmu budú stále tvrdiť, že digi foťáky nemajú až také schopnosti. Kto má rád babranie sa s fotkami vo fotoeditoroch, potom odporúčam fotiť stále aspoň 2 - 3 fotky rovnakej scény - prvú bez kompenzácie expozície, druhú s kompenzáciou do mínusu o 1/3 EV a tretiu tiež - napr. o 2/3 EV. Stále platí, že z tmavého sa dá urobiť svetlejšie so zachovaním detailov, ale zo svetlejšieho tmavšie s detailami sa neurobí. Prípadne, kto si chce byť absolútne istý, že pokryje takmer celé možné spektrum zobrazenia scény, tak +1/3 EV, 0 EV, -1/3 EV a -2/3 EV. V zásade sa však kompakty snažia presvetliť scénu, takže ešte kompenzovať expozíciu do plusu je v mnohých prípadoch zbytočné, dokonca pri fotení počas pekného slnečného počasia sa nedá nič pokaziť stálym nastavením kompenzácie o 1/3 EV do mínusu.
TA
Čo sa týka Volva, foťák zvolil clonu 5,6, čo vyzerá dosť veľa na danú situáciu, navyše fotograf mal nastavenú vysokú farebnosť, takže aj preto farby v zosvetlenej verzii mi tak neprirodzene svietia.
V prípade 2. fotky fotograf volil úmyselne tmavšiu verziu - kompenzoval expozíciu o 2/3 EV do mínusu ( napriek tomu, že si nastavil manuálne čo najnižšiu clonu; asi sa chcel pokúsiť o zdôraznenie hĺbky ostrosti, čo, pochopiteľne, nevyšlo ), takže zosvetlením v podstate len degraduješ jeho umelecké cítenie.
V prípade 3. fotky je taktiež nastavená vysoká farebnosť a paradoxne pri ISO 200 foťák zvolil clonu až 3,1, hoci mohol aj 2,8. Autora fotky by som sa chcel opýtať, či si volil citlivosť manuálne alebo bola nastavená na automatiku? Ak automaticky, potom sa foťák nesprával pri fotení tejto situácie logicky, trebalo by sa viac zžiť s foťákom. Ak si citlivosť nastavil manuálne sám, potom zbytočne volil vyššiu hodnotu.